Allview V1 Viper Zwart Review

vanhollandbas852 26 augustus 2013, laatste update op 26 augustus 2013, 3.540 views

Allview V1 Viper Zwart

Pluspunten

• Nieuwprijs van 269 euro (relatief laag)
  • Dual-sim functionaliteit (werkt als een tierelier)
  • Uitstekend scherm (vergelijkbaar One X)
  • Zuinig met energie (door A7 cores ?) en dus aanmerklijk langere batterijduur
  • Stock android met wat Allview geinigheidjes
  • Extra achterkantjes (voor de liefhebber)
  • Uitstekende camera met autofocus
  • Prima oordopjes meegeleverd
  • Screenprotector meegeleverd
  • Recente versie van android 4.2 (relatief, is nu ook al weer 'oud')
  • 2 jaar garantie (is toch een gok om een onbekend merk/type te kopen)
  • Afmetingen (dunner en smaller dan HOX, ietsje hoger dan HOX)

Minpunten

• Door de Allview 'geinigheidjes' zijn hier en daar wat menu's in het Engels ipv NL (maakt mij persoonlijk niets uit, maar toch)
  • Iets minder snel dan de Tegra3 (hoewel je daar in de praktijk niet veel van merkt, behalve met 'zware' spelletjes dat het laden fractioneel langer duurt)
  • In mijn ogen prima afgewerkt, maar omdat de batterij is te vervangen wellicht iets minder solide dan HOX. Hoewel ik mogelijkheid tot vervangen van batterij wel weer als + zie.
  • Weinig intern geheugen (4GB), maar uit te breiden met microSD (niet meegeleverd)

Mijn HTC One X is defect geraakt en de fabrikant wil deze niet repareren door zogenaamde vochtschade. Enfin, wel een mooi moment om afscheid te nemen van twee telefoons voor 2 nummers. Vandaar de zoektocht naar een dual-sim voor een leuke prijs (269 euro)

Mijn HTC One X is hier het referentiekader, er is ongetwijfeld nog mooier en sneller te krijgen. Maar voor de mensen die em' wel eens in de handen hebben gehad is het wellicht handig om een vergelijking te maken. Blijft subjectief, maar dit is in een notendop het verschil op hoofdpunten:

Scherm -> ~[One X | ++ iets meer kleurdiepte] - ~[Viper | ++]
Wifi ->~[One X | slecht, tot redelijk] - ~[Viper | ++ ]
3G ->~[One X | + ] - ~[Viper | ++ sneller en dual-sim]
Features ->~[One X | + ] - ~[Viper | + ]
Gebruik- >~[One X | ++ ] - ~[Viper | + ]

Geen heel uitgebreide review, het is voor mij een toestel wat ik vooral gebruik voor bellen (verrassend), mail en internet. Af en toe een beetje facebooken en gamen.

In de dagelijkse praktijk merk ik weinig verschil met de One X, het toestel loopt eigenlijk net zo lekker, alleen met gamen merk je dat de A7 cores minder kracht hebben dan de Tegra 3 in de HOX.

De camera is echt geweldig, prima autofocus en ditto filmpjes. Android 4.2 is zo goed als stock met wat kleine wijzigingen aan de look en feel. Maar dat is op zich allemaal prima.

Voor mij, zeker gezien de prijs, een waardige vervanging van mijn HTC. Afgezien het feit dat ik van twee telefoons af ben.

Ik heb het toestel nog niet zo lang, dus de praktijk moet uitwijzen of deze het 1 a 2 jaar gaat volhouden, maar tot nu toe... zeker geen spijt van mijn aankoop!

~[UPDATE 29-08-2013]
Voor wat betreft accuduur, die zal ik voor sommigen wat nuanceren, in dualsim configuratie en intensief gebruik (wat voor mij betekent: veel bellen, gedurende de dag 2 a 3 uur muziek streamen via TuneIn, appen, zo nu en dan wat internet en facebook) 's ochtends van de lader (rond 07.00) en 's avonds rond een uur of 11 is ie' dan wel hongerig voor de lader.

Waar ik eerder vermeldde dat 3G verbindingen tegelijk open kunnen worden gezet op 2 sims, moet ik even rectificeren. Één sim krijgt de 3G service toegewezen, de andere kan dan niet sneller dan E. Wel zijn beide slots in staat om de 3G service te gebruiken (maar niet tegelijk). My bad.

Heb jij ook een Allview V1 Viper Zwart?

Waar heb je het toestel gekocht? En hoe bevalt de accuduur bij intensief gebruik ?
Gekocht bij Dual-Sim.nl, een voor mij tot voor kort onbekende winkel. Werd echter prettig te woord gestaan en dacht ; ik waag een gokje.

Voor mij acceptabel. In principe hoef ik overdag niet 'bij' te laden.
Misschien een domme vraag, maar toch: hoe werkt een nummer-gebonden dienst, zoals Whatsapp, op een dual-sim?

En ben je nog steeds tevreden? Ik ben nu Nexus4-gebruiker, maar ben het gesleep met twee telefoons zat. Ik vind dit toestel er interessant uit zien.
Is er een mogelijkheid om de layout van Allview te veranderen naar de default layout van android? Dit door bv. Apex Launcher of Nova Launcher te installeren?

Ik ben namelijk ook aan het kijken naar dit toestel, na een chinees te bestellen en ervaringen met stof onder het scherm wou ik wat dichter bij huis bestellen deze keer. :)
Excuses voor de trage reactie, maar mijn vakantiebestemming is altijd een belevenis zonder internet en televisie :-)

@ TomvdPoel - Voor wat betreft Whatsapp op twee nummers moet ik je een antwoord schuldig blijven. Ik heb begrepen (Google) dat er wat mogelijkheden zijn om twee accounts op je telefoon aan de praat te krijgen, hoewel daar wel wat inspanning en software voor vereist is. Dit heb ik echter niet getest.

@ Daffy115 - Op zich zit er een redelijke standaard Android look in, maar die is niet 100% stock. Als je behoefte hebt kan je iedere launcher installeren die je wilt. Dit heb ik wel getest, maar ik vind de standaard software zelf prima.

@ All - Het toestel bevalt nog steeds uitstekend. Batterij blijft prima (en de duur), en verder werkt alles nog als een tierelier. Prima aankoop en bovenal, geen 2 telefoons. Heb tijdens vakantie heel af en toe een foto gemaakt met telefoon... als proefje. Het het is natuurlijk geen DSRL kwaliteit, maar voldoende voor een behoorlijke afdruk.
Sinds een week de Allview V1 Viper in gebruik. De specs zijn zeer goed voor een dual-sim telefoon. Ik krijg echter een tweetalig menu (Engels en Nederlands) en soms nog een derde taal (Roemeens) er bij. Niet echt handig, maar levert verder geen heel grote problemen op. Het koppelen van contacten aan een vaste sim kost echter behoorlijk veel tijd. Je kunt niet een keuze maken voor meerdere contacten en telefoonnummers om die dan in een keer te koppelen aan een sim. Ieder telefoonnummer moet je apart koppelen en bij meer dan 700 nummers (werk en privé) is dat een geduldwerkje. De Acer E1 dual heeft deze mogelijkheid wel maar wel een zeer klein geheugen.
Ik loop tegen een ander probleem aan en dat is dat ik geen verbinding kan maken met het Toyota Touch&Go carkit systeem. De telefoon wordt wel herkend maar verbinding maken lukt niet. Allerlei andere telefoons (ook dual-sim) koppelen is geen probleem. Zijn er mensen die ervaring hebben met de bluetooth verbinding van de Allview V1 Viper?
Sinds een maand of 2 ook eigenaar van een V1 Viper 16GB. En ook gekocht op dualsimshop.nl.
Inmiddels heb ik mijn tweede exemplaar. Bij de eerste had ik onderin het midden na een aantal dagen een soort stip van zo'n 2mm die oplichtte en niet meer wegging. Ik kon hem meteen opsturen en heb direct een nieuwe teruggestuurd gekregen. Mijn huidige heeft het na enige tijd ook gekregen, maar minder erg: niet erg genoeg om terug te sturen.

Mijn vorige telefoon was een HTC Desire V dual sim, dus dat is een beetje mijn referentie.
Mijn ervaring met de VIper:
+ Performance: echt perfect! De Desire V was echt traag en dit is een verademing.
+ Design: mooie telefoon om te zien en lekker dun. Er zitten 3 kleuren covers bij: zwart, wit en blauw.`
+ Batterij: ongeveer 2 dagen. Mijn gebruik: meestal 's ochtends en 's middags in reistijd wat nieuws lezen, Facebook, Whatsapp etc. En af en toe bellen overdag.
+ Prijs/kwaliteit: doet vrijwel niet onder voor andere telefoons die wel 2x zo duur zijn. Zelfs met een enkele SIM zou ik het toestel al aanschaffen.
+ Verbinding: zowel mobiel als Wifi (802.11n) gaat lekker snel, hoewel mobiel natuurlijk erg afhankelijk is van andere factoren.
+ Scherm: mooi helder scherm met het sterke Gorilla glas met hoge resolutie

En wat minpuntjes:
- Het stipje in het scherm (zie hierboven)
- Sommige menu items in het Engels terwijl Nederlands is ingesteld (maar voor mij persoonlijk niet storend)
- Profiel-apps werken niet echt lekker. Dus waar je profielen voor geluid, beltoon etc. mee kunt instellen voor buiten, vergadering etc. Er zit wel een aantal standaard profielen op overigens. Voor mijn Desire was dit trouwens ook zo.
- De antivirus die ze er standaard op zetten. Deze kan ik er dus niet afhalen (dan zou ik 'm moeten rooten) en bij zegt bijna bij iedere app die ik installeer dat het een (gemiddeld) security risico is. Beetje irritant.
- Apart koppelen van contacten aan een SIM is een mooie feature, maar kost veel tijd. Dit hadden ze beter per Google contactgroep kunnen doen.
- Om iemand te bellen, moet je het telefoontje achter de naam indrukken en niet onderaan het scherm, zoals je zou verwachten.

Nog geen ervaring met mijn bluetooth carkit: deze moet ik nog een keer configureren.