Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Philips SPE3051CC 500GB Zwart Review

oehoe 1 september 2008, laatste update op 20 september 2008, 1.394 views

Philips SPE3051CC 500GB Zwart

Pluspunten

• aansluiten is echt een eitje
  • gebruiken ook
  • erg stil

Minpunten

• weer zo'n adapterblok erbij (dus niet vergeten als je de schijf als mobiele opslag gaat gebruiken)
  • ik wilde als nadeel opvoeren dat er enkel een USB 2.0 aansluiting op zit, maar toen dacht ik nog een keer aan de prijs...

Mobiliteit Score: 3
Ik was op zoek naar een backup-voor-dummies apparaat. Voor mezelf. Deze externe 500 GB schijf lag voor ¤ 59 in de aanbieding bij de MediaMarkt (week 35), dus toen twijfelde ik niet meer.

Informatie
De link onderaan bij "Specs & Afbeeldingen" van de Pricewatch brengt je niet waar je verwacht uit te komen op de Philips site. Zoeken op SPE3051 brengt je bij een pagina waar je een pdf met specificaties kunt downloaden en plaatjes van het apparaat kunt bekijken. Ik weet niet zo goed hoe het zit met de copyrights, dus ik heb geen plaatjes van de Philips website toegevoegd (en als ik foto's maak zie je meteen wat voor zooi het op m'n bureau is, dus nee).

Meegeleverd:
-adapter met voedingskabel (model scheerapparaat)
-USB kabel
-handleiding (folder in 8 talen)

Gebruiksgemak:
-open doos
-gooi handleiding weg
-sluit apparaat aan
-zet knopje van 0 naar 1
-windows-geluidje "USB apparaat aangesloten / gevonden"
-klaar (PHILIPS External Hard Disk in je verkenner)

Uiterlijk:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het apparaat niet heb uitgezocht op het uiterlijk (ook al is uiterlijk natuurlijk altijd een kwestie van smaak). Maar het ziet er ook weer niet slecht uit; alu met zwart rubber aan de uiteinden, en een blauwe led met twee functies ("powerled" en "hdd-led").

Schijf:
Volgens de eigenschappen onder Windows is het een Hitachi HDP725050GLA360 USB Device (zie ook het HDTune plaatje). En van de 500 GB heb je nog ± 467 GB "over" om vol te gooien.

Transfers:
De led op de behuizing knippert (afwisselend fel - niet fel) tijdens overdrachten, maar da's natuurlijk uiterlijk vertoon, en wij willen cijfers! Welnu, zie ook het HDTune plaatje voor al deze info in één oogopslag. Ik had al verteld dat ik dit ding voornamelijk als backup wilde apparaat gebruiken. Met Total Commander even in de rol van backup-software en deze externe harddisk aan een USB poort gaat dat best goed. Ik heb tijdens het overzetten van een GB of 60 af en toe pieken gemeten van 14200 kbytes/sec. Dat is, ehm 14,2 Mbytes/sec (toch?).

Geluid:
Zolang er ook maar iets in de buurt is dat herrie maakt (bv. de voeding van je pc), hoor je 'em niet. Als er niets in de buurt is dat herrie maakt trouwens ook niet. Door de dikke stukken rubber aan beide einden van de behuizing worden er (nagenoeg) geen trillingen doorgegeven. Nee, het 40 mm propellertje in m'n DS-106e maakt me tureluurs, maar gelukkig zit er op de Philips drive een mooie blauwe led, anders heb je niet eens door dat hij aanstaat. Zo stil is die dus.

Warmte:
Na anderhalf uur stevig backuppen is voelt de behuizing "handwarm" aan, bijna lauw. Gemeten met een thermometer is het dan toch wel 37,6 °C. Da's dus niet lauw, maar ook niet iets om wakker van te liggen.

Overige:
Over compabiliteit kan ik nog niet zoveel zeggen, aangezien ik het apparaat alleen op 2 Windows-XP machines heb gebruikt om backups te maken. Misschien dat ik in de toekomst meer ervaringen opdoe, dan zal ik dat toevoegen. Wel geinig om te vermelden, Philips maakt door middel van een stickertje duidelijk dat het apparaat niet geschikt is "for portable use". Dat zal gedaan zijn om aansprakelijkheden uit te sluiten. In mijn geval was een stickertje op de adapter "niet vergeten" beter geweest...

Conclusie:
De Philips SPE3051CC voldoet nog steeds ruim aan mijn verwachtingen. De schrijfsnelheid is dan misschien niet de hoogste, maar dat was voor mij ook niet de zwaarst wegende factor. Voor mij telde op moment van zoeken "ruimte veel, prijs laag", en dat is (mede door de aanbieding) erg goed gelukt.

Update 20-09-2008
Op verzoek van Admiral Freebee via DM heb ik een foto toegevoegd, waarop de aan/uit knop te zien is. Helaas is de foto wat onscherp, maar de knop is goed te zien. Betere foto toegevoegd.

Heb jij ook een Philips SPE3051CC 500GB Zwart?

Dat ding is wel erg langzaam...

ik heb van een 1jaar oude laptop de 2,5" 80 GB 5400rpm Hitachi HD verwisseld voor een 320GB model. Die 80GB HD heb ik vervolgens in een A.C. Ryan externe case gezet (e-sata + usb), met de usb aansluiting haal ik met HD Tune Average Transfer Rate van 32.0 MB/sec, Access Time van 18.2 ms, Burst Rate 27.7 MB/sec.

Dit zijn al geen waardes om over naar huis te schijven, maar gek genoeg zijn deze resultaten nogsteeds beter dan van die Philips SPE3051CC....ik betwijfel dus echt of deze externe HD van jou een aanrader is, juist van een 500GB HD verwacht ik wat betere prestaties (nu zijn dit alleen wat HD Tune benchmarks en hoeft dit nog weinig te zeggen over de prestaties in de praktijk, maar ondanks dat wekt het niet veel vertrouwen, zulke prestaties).
De prestaties zijn misschien niet de snelste, ik heb ze erbij gezet omdat ik vind dat ik zo volledig mogelijk moet zijn in een review. Ik ben na aanleiding van jouw opmerkingen op zoek gegaan naar meer tooltjes om te kunnen benchen om wat meer materiaal neer te kunnen zetten. Als ik iest fatsoenlijks heb gevonden (tips welkom!), zal ik het erbij plaatsen.

Of het een aanrader is moet een ieder voor zichzelf uitmaken. Nogmaals, voor mij woog zwaar dat ik een makkelijke manier voor backups kreeg (en de prijs was ook wel belangrijk - geef ik toe). Het feit dat het apparaat erg stil zijn werk doet (okee, ik heb geen decibelmeter, dus ook dat is subjectief) vind ik ook erg prettig: immers als het backuppen niet of nauwelijks geluid maakt, dan maakt het voor mij ook niet echt uit hoe lang het duurt.

Misschien wel leuk om te melden: het energieverbruik heb ik gemeten met een Elro M10. Ik heb grofweg twee waarden gemeten: 28 Watt bij het starten en tijdens het backuppen, en zo'n 13 Watt bij idle.

[Reactie gewijzigd door oehoe op 8 september 2008 22:27]