D-Link DIR-868L Review

FatalError 26 augustus 2013, 2.216 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Zeer goed wireless bereik
  • Snelle routing en wireless
  • 'IPv6 automatisch detecteren' configureert probleemloos mijn IPv6 verbinding
  • Vrij uitgebreide IPv6 configuratie mogelijk
  • DD-WRT mogelijk (niet getest)

Minpunten

• Router is niet aan de muur te schroeven
  • Kleine schoonheidsfoutjes in de webinterface (er mag wat mij betreft wel een update komen)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Bij mijn ouders had ik tot nu toe een Cisco 1841 router staan om hun internetverbinding te delen en een Fritzbox die het wireless verzorgt.
Dit werkt allemaal prima, maar met de laatste glas- en kabelverbindingen kan deze Cisco het niet meer bijbenen. Mijn ouders hebben 100 Mbit/s van UPC. Teveel voor de Cisco. Ook was het wifi bereik van de Fritzbox niet geweldig.
Dan maar opzoek naar een nieuwe router..
Aangezien ik geen van de professionele functies van een Cisco nodig heb ging ik toch maar eens kijken naar de betere consumentenrouters.

Mijn eisen:

-goed wireless bereik en snelheid
-minstens 200 Mbit/s routingcapaciteit
-voldoende (2000+) NAT sessies tegelijk
-IPv6 support (met o.a. 6RD en DHCPv6-PD)
-fatsoenlijk te configureren firewall
-statische DHCP leases.
-port-forwarding
-USB poort om harde schijf op aan te kunnen sluiten zodat PC's hier backups naartoe kunnen schrijven. Liefst zo snel mogelijk.
-DD-WRT mogelijkheid

Altijd als ik een nieuwe router, NAS, switch of willekeurig ander netwerkapparaat uitzoek voor mijzelf of voor iemand anders kijk ik eerst even op www.smallnetbuilder.com. Ik neem hun reviews met een klein korreltje zout (zo hebben ze een tijd lang de NAT sessie test verkeerd uitgevoerd en daardoor geen goede resultaten gehaald). Toch is het een goede leidraad bij het vinden van nieuwe spullen.
Ze gaven daar al aan dat deze D-Link DIR-868L qua routing en wireless erg snel zou zijn en een goed bereik zou hebben. Ook voldeed deze aan al mijn eisen.
Ik heb in het verleden diverse D-Link switches en accesspoints gekocht en was hier altijd erg tevreden over. Ook is de prijs lager dan de meeste andere routers in deze klasse (1300 Mbit/s op 5GHz en 450 Mbit/s 2.4GHz). Enkel TP-Link heeft een goedkoper model, maar dan heb ik toch echt meer vertrouwen in D-Link. Het werd dus de D-Link :)

Voordat ik deze router zou installeren bij mij ouders moest een-en-ander natuurlijk goed getest worden :P
Allereerst de wattmeter ertussen: 9 watt. Voor een nieuw model router met veel nieuwe snufjes is dat vrij goed. De Cisco deed 15 watt, is trager en heeft geen wireless. Het Cisco model is natuurlijk een stuk ouder en voor professioneel gebruik en dus is het niet helemaal eerlijk ze te vergelijken.

Bedraad:

Vervolgens 2 PC's aan beide kanten knopen en een iperf test doen: 940 Mbit/s met IPv4. Hier loop ik duidelijk tegen de grenzen van gigabit ethernet aan. Erg netjes!
Ik heb geprobeerd om ook een IPv6 iperf test te doen. Dit lukte helaas niet. Ik weet niet wat de oorzaak was, maar zal binnenkort nog een poging wagen als ik de kans heb.

Wireless:

Allereerst is het wireless bereik erg goed. Ik heb hier een Netgear 802.11n accesspoint staan, maar het bereik van de D-Link is een flink stuk beter.
Zet ik de D-Link en de Netgear naast elkaar op zolder, dan heb ik in de woonkamer een 8dB sterker 2.4GHz signaal met de D-Link dan met de Netgear. Bij 5GHz is het verschil zelfs 12 dB in voordeel van de D-Link.

Natuurlijk moet de wireless snelheid ook even getest worden. Hiervoor had ik een D-Link DWA-182 USB stick gekocht. Het ding kan via 2 'spatial streams' verbinding maken met het accesspoint. In theorie goed voor 867 Mbit/s. Ik had het me niet zo goed gerealiseerd, maar dankzij de USB 2.0 verbinding haal ik hier 'slechts' 200 Mbit/s mee. Als je rekening houdt met het feit dat hij USB 2.0 is is dit een vrij goede snelheid en beter dan je normaalgesproken met 802.11n haalt in het beste geval. Toch is het een beetje zonde om zo'n stick met USB 2.0 interface uit te rusten, want met USB 3.0 zou misschien wel de dubbele snelheid mogelijk zijn.

Intussen was de Intel 7260-AC mini-PCI-express kaart uitgebracht. Omdat deze slechts 25 euro kost heb ik die aangeschaft om mee te kunnen 'spelen'. Helaas zijn de Intel drivers nog niet helemaal af. Met de eerste versie haalde ik een schamele 100 Mbit/s. Met de tweede versie haal ik een redelijke 250 Mbit/s. Ik hoop dat Intel hier nog flink wat winst kan halen door betere drivers.

Smallnetbuilder test met een Asus PCI express kaart die 3 spatial streams aan kan. Goed voor een theoretische 1300 Mbit/s. Zij halen hier op korte afstanden bijna 400 Mbit/s download snelheid in combinatie met de D-Link DIR-868L.
Ik heb echter geen doel voor zo'n dure kaart, dus heb ik die niet gekocht ;)

Het is dus wel een beetje jammer dat ondanks dat het accesspoint de capaciteit er voor heeft het de client is die je belemmert in de maximum te halen snelheidt. Hier kan de D-Link in dit geval natuurlijk niet veel aan doen. Met meerdere clients is de totale snelheid op de router wel een stuk hoger.
Er gaan ongetwijfeld nog betere wifi kaartjes en USB 3.0 sticks komen.

IPv6:

Ik heb zelf een 50/50 Mbit/s verbinding van Lijbrandt. Zij bieden al stiekem IPv6 aan via 6RD/DHCPv6-PD. Ook dat moest ik even proberen.
Als ik de wizard start voor het configureren van mijn IPv6 verbinding kan ik kiezen voor automatische detectie van de instellingen. Dit werkt verrassend goed!
Door de juiste DHCP opties op te vragen bij de internet provider haalt de router de instellingen binnen om een 6RD tunnel op te kunnen bouwen. Via DHCPv6-PD krijg je vervolgens het IPv6 subnet binnen dat je in je LAN netwerk kan gebruiken.
Dit hele gebeuren was in enkele klikken voor elkaar!
Een speedtest op IPv6 haalde overigens 50 Mbit/s, de limiet van mijn internetverbinding.

Als ik de IPv6 internetverbinding handmatig instel MOET ik een IPv6 DNS server opgeven. Naar mijn idee zou dat niet nodig moeten zijn, maar erg is het niet.

Nog even wat losse puntjes:

Met een NTFS geformatteerde USB schijf aangekoppeld haal ik ongeveer 15 Mbyte/s. Ik zou dit graag sneller zien, maar het is voldoende. Andere routers halen hier overigens vergelijkbare of lagere snelheden.
Toen ik het mac-adres wilde klonen voor een statische DHCP lease pakte hij steeds het mac-adres van mijn wired netwerkkaart, terwijl ik op dat moment via wireless verbonden was. Gelukkig kan je het mac-adres kopieren uit de bestaande DHCP leases die eronder staan.
Er is al een DD-WRT release voor deze router. Ik heb echter (nog) geen behoefte aan de extra functionaliteit hiervan. En zolang D-Link deze router blijft updaten zal ik dan ook de standaard software blijven draaien. Het is in ieder geval fijn om te weten dat de mogelijkheid er is.

Conclusie:

Tot nu toe bevalt deze router uitstekend. De router draait al meerdere weken stabiel. Ik hoop wel dat er nog een update komt om de kleine schoonheidsfoutjes op te lossen. Ook zou het fijn zijn als de snelheid van de USB schijf wat opgerikt kan worden. Aangezien andere routers dit niet beter doen verwacht ik echter niet dat dit mogelijk is.
De snelheid van wired en wireless internet is echter zeer goed. Ook het bereik van wireless doet me verbazen. Kortom, ik ben erg tevreden en kan deze router van harte aanbevelen.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties