Thermaltake Bach VB8001BNS Review

HeyDude 1 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.224 views

Thermaltake Bach VB8001BNS

Pluspunten

• Afwerking is van goede kwaliteit
  • Strak front zonder al te veel fratsen
  • Veel ruimte in de kast
  • de oplossing met de verstevigings balken bevalt prima

Minpunten

• de 3HDD bay vlakbij de 24 pin MB aansluiting is niet handig gekozen
  • de standaard 60mm fans zijn goed hoorbaar
  • de blauwe leds aan de voorkant zijn fel: kwestie van smaak

De keuze voor deze kast
De meeste HTPC kasten zijn prijzig en of je de vormgeving mooi vindt is afhankelijk van je smaak en de andere (hifi) componenten. Een HTPC kast kiezen is moeilijk: balanceren tussen grootte en inbouwmogelijkheden. In dit geval voor mij de goede balans, niet al te groot en toch voldoende
plek om alles in te bouwen en voldoende airflow.

Specificaties
  • Afmetingen van de kast (D x B x H): 448 x 430 x 172 mm
  • Afwerking: Aluminum voorkant / SECC Chassis van staal
  • weegt 8.5 kg
  • Er past een ATX, Micro ATX in
  • Voorkant (met klep) 2x5.25"
  • intern 5x3.5": verdeelt over 2 bays
  • Poorten aan de voorkant (zonder afdekklepje): Firewire, 2xUSB, microfoon / speaker
  • Ventilatoren: 1x80mm intake fan; 2x60mm outtake fans achteraan boven het MB
  • VFD: 2x16 karakters + AB
  • Wordt geleverd zonder voeding, standaard ATX past
  • te verkrijgen in Zwart en Zilver

De inhoud en inbouwmogelijkheden
De inbouw van de DVD brander levert geen probleem op, de bay ernaast is geschikt voor de 3 HDDs. Als je er voor zorgt dat je de bay en de HDDs er eerst in zit monteert zit de 24pins
kabel niet echt in de weg. Maar een andere opzet was wel handiger geweest.
De andere 2 HDDs kunnen in een tray die tevens dient als verstevigings balk (er zit er nog een aan de kant van de voeding). Zonder deze beugels
geeft de kast mee als je hem aan 1 kant optilt. Geen bezwaar maar niet zo goed voor je
componenten denk ik.
Het MB en de kaarten worden op de reguliere manier ingebouwd, geen bijzonderheden.
Heb je echter een grote/lange (PCI/PCI-e) videokaart dan is bovenliggende HDD bay soms een echte dwarsligger ;). Het past net in mijn geval aangezien de plaatsen waar je een PCI-e kaart kwijt kunt beperkt zijn!.

De Imon
Het geheel draait bij mij op dit moment onder Mythbuntu (Ubuntu variant met Mythtv ingebakken).
Ik ben op dit moment nog bezig om de VFD aan te sturen met LCDd en lcdproc... meer later.
Hetzelfde geldt voor de afstandsbediening (die ook als muis en deels een toetsenbord wertk!)

Het resultaat
Een redelijk stille HTPC kast die nog aan de softwarekant in opbouw is. Verder ben ik er best tevreden mee, wellicht zal ik later de 2 60mm fans door stillere vervangen. De blauwe leds zijn nadrukkelijk aanwezig, echter de voedingskabel kan los of er kan een weerstand in waardoor het beter verdraagbaar is (kwestie van smaak).

Heb jij ook een Thermaltake Bach VB8001BNS?

mooie kast wel :)
wat heb jij er allemaal in gepropt?
* de 3HDD bay vlakbij de 24 pin MB aansluiting is niet handig gekozen
Ligt ook aan de keuze van een moederbord ;)
* de blauwe leds aan de voorkant zijn fel: kwestie van smaak
Kabeltje kan toch los?

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 1 september 2008 13:38]

Bij de leds kan de voedingskabel inderdaad los of er kan een weerstand in.
Volgens mij mis ik eens stukje van de review, hij eindigd bij HET RESULTAAT.
Een verkeerde edit?

Een tip:
Als je de fans te luid vind, dan koop je toch gewoon nieuwe, die wel stil zijn?

Maar het kan ook zijn dat ze aan de kant waar ze de lucht vandaan zuigen worden geblokkeerd, en dan wordt het net een stofzuiger waar je je hand op doet.
En dat maakt een hels kabaal, met zeer weinig luchtstroom ;)
Tjee was nog bezig met aanvullen stond het preview vinkje al uit...
Vandaar de halve tekst.
Nu gecorrigeerd als het goed is voor een deel.