Specificaties 7.2-kanaals met 160W versterker en 8x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR616 Review

Eljo_M 25 augustus 2013, laatste update op 25 augustus 2013, 4.233 views

Onkyo TX-NR616

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Zeer mooi\vol geluid
  • Software te upgraden
  • Via smartphone of tablet met app te besturen

Minpunten

• Knoppen slecht leesbaar
  • Zonder AB moeilijk te besturen qua netwerk.
  • Software upgrade ingewikkeld

Geluidskwaliteit Score: 5
De Onkyo tx-nr616 is een zeer mooie en strak gevormde audio versterker met netwerk mogelijkheden. Ik heb de laatste 15 jaar altijd voor Onkyo gekozen vanwege de bouw en geluidsprestaties tegenover de lage prijs. En omdat B&O een handje in de pap heeft\had toch wel de Japanse Mercedes onder de av's

Review

De Onkyo is een mooi strak ogende strak uitziende machine die in elk interieur tot zijn recht komt. Niet uitgesproken opvallend maar zeker niet vervelend om naar te kijken. Als er nieuw bezoek is moet ik altijd weer het netwerk gedeelte laten zien omdat ze dat niet begrijpen en gaan ze met verbazing de deur weer uit. Tja de meeste gebruiken blijkbaar nog steeds die ronde schijfjes voor muziek en film en die sleuf zit er niet meer in. Tezamen met mijn Bose Acoustimas 10 5.1 melkpakjes speakers (11 stuks) is er een werkelijk fenomenaal helder en diep geluid.

Uitterlijk

Alle knoppen zijn eigenlijk verwerkt in de gladde voorkant op de volume knop na die rond uitsteekt en rondom een gedimd licht heeft. Het display is zeer sober maar laat genoeg zien van wat er op dat moment gebeurd of bezig is. Zowel aan de voor en achterkant zit een aansluiting voor USB waarbij alleen de voorkant gevoed lijkt te zijn. Een harddisk zonder powersupply aan de achterkant lijkt niet te werken, een stick weer wel. Ook zit er een HDMI en hoofdtelefoon aansluiting voor.

Gebruik\aansluiten

De machine moet ip ook met een smartphone of tablet worden bediend aangezien de app zo veel meer en duidelijker maar ook sneller laat handelen. Er zit een uitgebreide afstandsbediening bij maar om alle netwerk mogelijkheden snel en simpel te kunnen gebruiken is die niet overzichtelijk genoeg. De knoppen op het apparaat zijn in het donker slecht leesbaar.

Het aansluiten en instellen gaat makkelijker dan gedacht al moet je er wel even de tijd voor nemen. Eenmaal aangesloten via een HDMI op de tv word je stapsgewijs virtueel geholpen. Met een simpele bijgeleverde microfoon worden bijna geheel automatisch de speakers ingesteld waarbij de techniek zelf verneemt waar de speakers van je staan en hoeveel je er aangesloten hebt. Eigen instellingen zijn natuurlijk mogelijk tot het oneindige.

Er is geen wifi aanwezig maar dat zit op de meeste in deze range niet. Wel is er een RJ45 poort waar je met een homeplug (internet\netwerk via het 220v stroomnet) prima resultaten kunt halen. Op deze manier hoef je geen kabels door het gehele huis te trekken. Er is wel een speciale wifi dongel te koop maar wie wil daar nu 100 voor betalen.

Op de TX-NR616 kun je oa Spotify afspelen maar ook andere diensten. Daar heb je overigens wel een premium-abonnement voor nodig. De vTuner is een deel waar je tienduizende radiozenders gratis kunt beluisteren vanaf het internet. Deze a/v-receiver maakt daarbij gebruik van DNLA, waardoor je gemakkelijk bestanden kunt streamen vanaf je computer of mobiel.

De optie "Home Media" laat je rechtstreeks op het netwerk en alle aangesloten harddisks ook die aan een router en daarvandaan kun je alle audio streamen. Deze optie zit niet op de oudere modellen en is buiten DLNA een echt simpele en goed werkende oplossing.

Geluid

Er zijn 7.1 kanalen die voor een zeer mooi geluid zorgen en elke speaker heeft 165w uitgangsvermogen bij 6 Ohm weerstand. De Decoder: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic II, Dolby - Pro Logic IIz, Dolby TrueHD, DTS-HD, DTS

Audioformaten, waaronder Flac (tot 192/24), Apple Lossless en internetradiodiensten zoals Last.fm of vTuner. Maar ook ‘cloud-based’ streamingfaciliteiten van Spotify, AUPEO!, Simfy, and MP3tunes worden ondersteund.

THX-gecertificeerd: voorzien van het nieuwste certificaat van Lucas Film: THX Select2 Plus komt er vooral op neer dat het geluid komt bij films levensecht en realistisch over.

Audyssey DSX Expansion, wat inhoudt dat er twee extra frontspeakers op een wat grotere hoogte gemonteerd kunnen worden.

Het versterkergedeelte is voorzien van Onkyo’s WRAT-techniek, wat staat voor Wide Range Amplifier Technology en middels een drievoudige Darlington schakeling voor een nog beter geluid en vermogen moet zorgen.

Aansluitingen

Er zijn achter 8 HDMI ingangen die allen 3D ondersteunen waarvan 2 ook uit en deze zijn in deze tijd goed op zijn plaats. En van de twee HDMI-uitgangen ondersteunt Audio return Channel voor het digitale geluidssignaal vanuit de televisie. Scart is echt passe en ga je niet vinden.

Vier digitale ingangen Burr Brown DAC’s (192kHz/24bit), 2 optisch en 2 coaxiaal.component video-in en -uit, antenne-aansluitingen, audio- en video-ingangen. De HDMI aan de voorkant ondersteunt MHL (Mobile High Definition Link) om HD-content vanaf een smartphone of tablet met ondersteuning voor meerkanaals audio af te spelen. zes analoge stereo-ingangen, een dubbele subwooferuitgang en twee zone-aansturingen. Redelijk compleet, dus.

Beeld

De machine kan je wat mindere kwaltijd video's upscalen naar Full HD (1080 x 1920 pixels) ook is de receiver geschikt om beelden naar 4K ofwel 4096 bij 2160 pixels. deze A/V-receiver kan ook Blu-rays naar een hogere resolutie trekken, namelijk 4k.

Bij aanschaf bleek er een HDMI probleem in de software die het beeld na enige tijd blauw liet wegvallen. Dit was snel opgelost omdat je de software via USB kunt upgraden. In de nieuwe software was dit al weer verholpen. Dit upgraden van software is wel een tricky verhaal en lees de gebruikshandleiding dus goed voor je er aan begint. De update kan tot wel een uur duren.

Youtube

• Bose Acoustimas 10 series
  • Cisco Ziggo module
  • Google TV stick
  • Philips full HD LED tv

Heb jij ook een Onkyo TX-NR616?

Ik heb het idee dat de hardware verkeerd geplaatst Is waardoor er nu een kabel probleem is ontstaan.

Van de laptop zou de hdmi de onkyo in moeten gaan en van daaruit naar de beamer. Hdmi draagt immers audio en video.

Maar dat is meer hypothetisch, nooit getest.
Kun je vanuit een windows omgeving ook via het netwerk muziek afspelen met deze versterker?
Ik weet niet precies hoe je dit bedoeld maar het volgende,

Met de smartphone app of via beeldscherm van de tv kun je goed zien wat er gebeurd en kan. Via de optie "Home Media" op de Onkyo zie je alle Windows 7 computers die aan staan en alle harde schijven in het netwerk. Hier vandaan kun je streamen naar de Onkyo en afspelen. Ik ga er wel vanuit dat je de computers open moet hebben gezet\toegang moet hebben gegeven om te delen.

Ik zit wel eens in de tuin en via mijn smartphone zoek ik dan even een goed nummer op een van de harddisks van de apparaten. Gemak dient de mens ;-))
- Plaatje app toegevoegd. Deze heeft heel veel opties.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

[Reactie gewijzigd door Eljo_M op 25 augustus 2013 19:11]

Dank voor je antwoord, het dekt niet mijn hele vraag, want in jouw voorbeeld wordt het audio bestand uiteindelijk afgespeeld door de receiver.

Wat ik zou willen is om een film af te spelen vanuit mijn laptop met VLC speler. Het beeld gaat dan direct naar de beamer (D-SUB of HDMI), en momenteel gaat het geluid via een audio kabel naar de versterker. Omdat de versterker niet naast de beamer staat is dit een boel gedoe met kabels. Kan de audio kabel vervallen door de audio van de film via het netwerk naar de receiver te verzenden?
Je kan wel vanuit een ander DLNA apparaat muziek afspelen op de 616, echter moet ie wel reeds op de (bron) NET modus DLNA staan.
Goeie review!
De TX-NR626 is nu ook gedaald in prijs naar ongeveer 388 euries; bijvoorbeeld bij de mediamarkt...
Dan heb je WIFI erbij en een USB-slotje eraf.. 't is maar wat je wilt. ;)

Kan je met de AB switchen tussen de beide HDMI outputs?

Wij hebben een beamer en een tv en willen niet elke keer naar de reciever lopen om een knopje in te drukken.
Hallo Eljo_M, zou jij me kunnen helpen met dit probleempje?
Ik overweeg ook om deze versterker morgen te kopen maar vraag me alleen nog af of m'n huidige speakers hier bij passen.

Ik heb een surround set van Tannoy EFX 5.1:
Recommended amplifier power: 15 - 100 Watts
Nominal impedance: 6 Ohm

En als frontspeakers gebruik ik 2 oude KEF C60 luidsprekers:
Amplifier requirements: 10-100 W into 8 Ohm, 20-200 W into 4 Ohm

Dank voor je reactie!
Beste gsx750s,

Ik heb daar niet genoeg verstand van. Ik ga Er vanuit, omdat 6 ohm een weerstand is, het genoemde vermogen kan worden bereikt.

Bij meer of minder ohm niet meer. Het zal waarschijnlijk wel werken maar de 165w uitgangsvermogen zal anders liggen.

Maar dit is Hypothetisch, ik zou het even navragen aan een expert of in de winkel.

Mvg
Eljo
Ik heb je advies opgevolgd en vorige week even nagevraagd in de winkel.
De combinatie bleek prima te kunnen. De versterker mag wel meer vermogen leveren maar niet te weinig omdat je dan de versterker zelf kunt opblazen.

Uiteindelijk heb ik donderdag de Onkyo binnengekregen. Deze bleek ook het bekende probleem te hebben met de "hdmi pass through". Ik heb de settop-box aangesloten op de hdmi-2 ingang (cbl/sat) en de tv op hdmi-1 uitgang (ARC). Vervolgens de hdmi through op deze poort ingesteld.
Als ik nu tv kijk en vervolgens alleen de receiver uitzet heb ik ook geen beeld en geluid meer.
Dus de hdmi pass through werkt niet correct. De nieuwe firmware (dec. 2013) heeft dit ook niet verholpen.
Eergister is de receiver weer afgehaald en vanmiddag krijg ik een nieuw exemplaar.

Herken je dit probleem of heb je de settop-box rechtstreeks op de tv aangesloten?
Beste gsx750s, Ik heb dat probleem na de update niet gehad. De Cisco was wel een ellende maker met andere apparaten. Ik heb sinds enige tijd de humax.
Even een korte update:
Na 2 verkeerde exemplaren van de 616 (waarbij dus de "Standby HDMI Pass through" niet werkte) heb ik sinds gister de TX-NR626. Hierbij werkt het perfect. :)

Mijn 4 Ohm frontspeakers kunnen ook aangesloten worden op deze versterker.
Daarvoor moet je nog wel even de speakerinstellingen aanpassen.
En volgens een speciaalzaak is het nooit erg als het Wattage van de versterker hoger is dan die van de speakers.

Groet,
G.
Nooit is wel heel stellig, maar teveel vermogen (Watt) naar je speakers sturen is bijna nooit een probleem.

Speakers van een te lage impedantie aansluiten is echter wel een probleem! Onkyo is n van de weinige merken die 4 Ohm aan kan zonder dat de eindtrappen doorbranden.