LG Hom-Bot VPARQUET

Niet beschikbaar
Specificaties Robot-stofzuiger met 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VPARQUET Review

Dracula 24 augustus 2013, laatste update op 13 juni 2021, 2.550 views Product gekocht

LG Hom-Bot VPARQUET

Prima hulp in de huishouding, had alleen misschien wat meer zuigkracht mogen hebben.

Pluspunten

• Redelijk Stil.
  • Geen botsauto.
  • Geen omkijken naar.
  • Makkelijk schoon te maken.
  • 2 Zijborstels.

Minpunten

• Redelijk aan de prijs.
  • Je zal zelf toch af en toe de gewone stofzuiger erbij moeten pakken.
  • Kan niet trap lopen (maar ja dat was ook niet te verwachten).
  • Je zal het huis robot proof moeten maken (opzich prima te doen maar het moet wel).

Update 13 juni 2021
============================================================
Bijna 8 jaar later en Dusty begint nu wel een beetje op te raken.

De batterij is slechter en de hele kamer doen gaat meestal nog wel maar dan ook nog de slaapkamer is geen optie meer. (Kon wel altijd)

Daarnaast zijn spare parts ook niet meer te vinden, de side brushes zijn op en nieuwe filters kunnen ook geen kwaad.

Ik ben wel heel verbaasd dat de robot zo lang mee is gegaan. Al met al was het een zeer goede aankoop.
===========================================================

Update 10 september 2013
============================================================
Nu ik de Hom-Bot een aantal weken in huis heb kan ik beter aangeven wat de ervaringen zijn.

De homebot doet in de woonkamer bijna elke dag zijn kunstje, ik heb de gewone stofzuiger sindsdien niet meer gebruikt. Ik pak af en toe even een swifferachtige borstel om stof uit de hoekjes weg te halen.

Wat opvalt is dat er vooral op de trap in de woonkamer minder stof zich verzameld. Ook meubels (kasten, etc.) lijken minder stoffig.

Inmiddels ook goede ervaring met het zuigen van tapijt, en helemaal ideaal is dat de Hom-Bot onder het bed kan zuigen, wat een stof lag daar toch altijd weer.

De drempels zijn toch wat lastig voor de Hom-Bot, soms gaat ze wel over de drempel en soms niet. (ongeveer 1,5 centimeter)

Schoonmaken valt ook reuze mee, elke dag gooi ik even het stofbakje leeg, dit kost ongeveer 30 seconde. Daarnaast maak ik ongeveer 1x per week de borstel schoon en klop ik het HEPA filter uit.
===========================================================

Originele review

Waarom de HOM-BOT?
De keuze ging voor de robot ging tussen de Neato VX-25, de Irobot Roomba 780 en dus de VHOMBOT3.

Na lang zoeken en lezen gekozen voor de LG HOM-BOT VHOMBOT3 (nu niet denken he? deze review staat toch bij de VPARQUET, gewoon even doorlezen :-))

Waarom?
• Omdat deze stil is (de Neato is alles behalve stil).
• Zijborstels heeft (de Neato heeft er geen en de Roomba heeft er maar 1).
• Een redelijk inteligente manier van voort bewegen heeft (niet zoals de Roomba gewoon gaan en als een “kip zonder kop” rond rijden).
• Hepa filter (misschien net heel belangrijk want geen mensen met allergie in ons huishouden maar al dat fijn stof dat in het filter komt scheelt hoop ik weer met het afstoffen).
• Geen botsautotje is zoals de Roomba (heel af en toe rijd ze ergens tegenaan).

Bij het bestellen kreeg ik de mededeling dat de VHOMBOT3 niet geleverd kon worden maar dat ik de VPARQUET zou krijgen (meer opties en ongeveer 70 euro duurder model).

De verschillen zijn naast de kleur dat bij de VPARQUET ook de dweilmodule zit (deze heb ik nog niet getest, het is ook meer een soort swiffer die je onder de robot kan klikken).

Eerst indruk:
Direct uit de doos en gaan met die banaan. De robot is erg simpel in gebruik en gaat meteen aan de slag als je hem aan zet. Er zat redelijk wat lading in de batterij dus de eerste keer de kamer doen was geen probleem.

Je moet wel het een en ander in je huis aanpassen voor je aan de slag kunt gaan met de robot. O.a. losliggende snoeren even opruimen en zorgen dat de robot die niet kan opzuigen. Uiteraard zijn er ook hoekjes en kleine plekken waar de robot niet komen kan en zich eventueel vast zou kunnen rijden (dit is trouwens nog niet voorgekomen).

De meest voor de hand liggende stand vind ik zigag. De robot gaat dan in een zigzag patroon door de kamer en gaat over elk stuk 2 keer.
Hoekjes gaat redelijk goed, de zijborstel komt bijna helemaal tot in de hoek, ik denk dat er nog 1 a 2 centimeter is waar de robot niet bij kan. Langs plinten gaat zelfs nog beter omdat de robot relatief lange zijborstels heeft.

Stoelen en tafelpoten zijn ook geen probleem, de robot gaat hier keurig om heen, heel soms vind er een lichte botsing plaats als de robot zich aan het omdraaien is.
Een schuine poot van een voetenbankje weet de robot zich geen raad mee, de robot probeerde hierover heen te rijden alsof het een drempel is. Volgens LG zou de robot over ongeveer 1,5 a 2 centimeter hoogte verschil kunnen rijden, bijvoorbeeld een drempel (nog niet getest).

Tijdens het zuigen stond de tuindeur open en de robot reed voor mijn gevoel zo naar buiten maar gelukkig stopte de robot keurig toen die door had dat er een afgrondje was en reed keurig achteruit weer weg pffffff. 
De stofbak is makkelijk te bereiken en achter een klep boven op de robot. Tevens zit aan de stofbak het filter met een handig extra stoffiltertje voor het Hepa filter zelf die erg simpel te reinigen is (zie de foto met het groene filtertje voor het Hepa filter).

Het vinden van het oplaadpunt was de eerste keer even lastig, ik moest de robot in de buurt zetten van het oplaadpunt. Daarna heeft de robot geen problemen meer gehad met het terug vinden van het oplaadpunt (deze staat onder de bank).

Al met al een goede eerste indruk, zeker nadat ik de stofbak leeg gemaakt had, wat een troep zat er in en waar dat allemaal vandaan kwam? Geen idee (misschien handig te melden dat de robot nog niet op vloerbedekking is geweest).

Bouw kwaliteit:
De robot voelt degelijk aan, de klepjes waarachter de borstel zit en het de stofbak zijn makkelijk te bereiken en voelen stevig aan.

De borstel is ook makkelijk uit de robot te halen om schoongemaakt te worden. Ik moet wel opmerken dat er erg veel lange haren van mijn dochter om de borstel zaten, maar even 30 seconden peuteren en de borstel is weer schoon.

Hoe zij het op de lange termijn zal blijven doen is natuurlijk afwachten maar het ziet er goed uit.

Naam van de robot:
Wij hebben besloten dat de robot een vrouwtje is met de naam Dusty.

Heb jij ook een LG Hom-Bot VPARQUET?

Naam van de robot:
Wij hebben besloten dat de robot een vrouwtje is met de naam Dusty.
:D
Dank je wel voor deze leuke review.
Makkelijk te lezen, voldoende informatie. En erg leuk geschreven.
Ik leefde al me met je.
Ik zag het al gebeuren dat ze naar buiten reed.
Het viel me al op dat je halverwege de robot als zij benoemde. Wat voor mij meteen een huisdier gevoel gaf.
Fijn dat je het lange haren probleem aangaf want dat hebben we hier in huis ook.
Ik ben benieuwd hoe ze het doet op een hoog polig tapijt.
Ik zal het zelf moeten uittesten , als ik mijn vrouw zo gek krijg om er eentje aanteschaffen ;)
Groetjes aan Dusty :P
Ik heb geen hoog polig tapijt in huis dus daar kan ik niks over zeggen.

Een probleempje is dat Dusty het soms erg moeilijk vind om naar het basisstation te rijden. D.w.z. ze weet wel waar die is maar er op parkeren kost soms een paar minuten.