Apple iPod Touch V1 16GB Zwart Review

Wiethoofd 8 juni 2009, laatste update op 8 juni 2009, 14.789 views

Apple iPod Touch V1 16GB Zwart

Pluspunten

• Touchscreen
  • Wi-Fi
  • Opslagruimte
  • Multi-touch interface
  • Videoplayback
  • Gebruiksgemak
  • Strak design
  • Batterijduur
  • Maar 2 knoppen

Minpunten

• iTunes
  • Aanschafprijs
  • Matige geluidskwaliteit
  • Slechte equalizers
  • Krasgevoelige achterkant
  • Geen volumeregelknoppen

Geluidskwaliteit Score: 3
Wat is het?
Een dunne, multifunctionele mediaspeler met touchscreen, grote flash opslagcapaciteit en wi-fi.

Apple logo

Reden van aanschaf
Ik was al lange tijd op zoek naar een degelijke mp3/mp4-speler, de Walkman™functie van mijn telefoon was niet toereikend genoeg. Deze had te weinig geheugen en kon geen lange video's soepel afspelen. Uiteindelijk kom je met de iPod hype, voldoende opslag en hoge gadgetfactor, automatisch bij een Apple iPod uit. Na een iPod Video beet gehad te hebben wist ik dat een Click Wheel niets voor mij was, ook het scherm vond ik te klein.

Na een bezoekje gebracht te hebben aan de Macstore in Leeuwarden wist ik het zeker: ik moest en zou een iPod Touch hebben. En dan een met genoeg opslag dus het 16GB model. Ook omdat ik gelezen had over de jailbreakmogelijkheid waarmee je nog meer uit de iPod kon halen, hierover later meer.

Specificaties
Hieronder een tabel met de specificaties uit het ~[iPod Touch] Ervaringen & Discussie-topic (Deel 6).

AfmetingenHoogte: 110 mm; Breedte: 61,8 mm; Diepte: 8 mm
Gewicht120 gram
SchermAanraakgevoelig ('multi-touch') breedbeelddisplay met een 3,5 inch diagonaal. Resolutie van 480 x 320 pixels (163 pixels per inch), met een 3:2 aspect-ratio
Capaciteit• Ruimte voor maximaal 1.750 (8 GB) of 3.500 (16 GB) of 7.000 (32 GB) nummers in de 128-Kbps AAC-structuur.
• Ruimte voor maximaal 10.000 (8 GB) of 20.000 (16 GB) of 40.000 (32 GB) voor weergave op de iPod geschikte foto's.
• Ruimte voor maximaal 10 uur (8 GB) of 20 uur (16 GB) of 40 uur (32 GB) aan video.
Audioformaten• AAC (16 tot 320 Kbps)
• Protected AAC (van iTunes Store)
• MP3 (16 tot 320 Kbps)
• MP3 VBR
• Audible (2, 3 en 4)
• Apple Lossless
• AIFF
• WAV
Video• H.264 video, tot 1,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 beelden per seconde, H.264 Baseline Profile Low-Complexity met AAC-LC audio tot 160 Kbps, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren
• H.264-video, tot 2,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 frames per seconde, Baseline Profile tot niveau 3.0 met AAC-LC-audio tot 160 Kbps, 48kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren
• MPEG-4-video, tot 2,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 beelden per seconde, Simple Profile met AAC-LC-audio tot 160 Kbps, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren
Draadloze overdrachtWi-Fi (802.11b/g)
In- en uitvoerDockconnector en 3,5-mm stereokoptelefoonaansluiting
BatterijLithium-ion
Speelduur muziekTot 22 uur bij volledig opgeladen batterij
Speelduur videoTot 5 uur bij volledig opgeladen batterij
Laadtijden• Snelladen: 1,5 uur (80% van capaciteit)
• Volledig: 3 uur
Inhoud van verpakkingiPod Touch, iPod oortjes, USB 2.0-kabel, dockadapter, reinigingsdoekje, iPod stand, beknopte handleiding, garantieboekjes
Prijs• ≈ Ą 220 voor de 8 GB-versie iPod Touch 8GB zwart -- Pricewatch
• ≈ Ą 240 voor de 16 GB-versie iPod Touch 16GB zwart V2 -- Pricewatch
• ≈ Ą 360 voor de 32 GB-versie iPod Touch 32GB zwart -- Pricewatch

iPod Touch V2 productfoto
iPod Touch V2 productfoto

Vooral de wi-fi-mogelijkheid en het 3,5" multi-touch scherm trokken mij aan. Ook dat het een dun en strak apparaatje is, is mooi meegenomen. Een leuk extraatje is de accelerometer (tiltsensor).

Verpakking en inhoud
In de simpele en kleine verpakking, met de voorkant van een iPod Touch in een licht reliŰf, zit eigenlijk alles wat je nodig hebt en niet meer. De iPod Touch zie je meteen liggen bij het opendoen van de verpakking. Na deze eruit gehaald te hebben kom je bij de rest van de meegeleverde objecten: een setje witte iPod oordopjes, een iPod stand, een poetsdoekje, een usb-kabel voor naar de iPod, een iPod-dockadapter, een klein boekje met garantievoorwaarden, een 'snel-aan-de-slag'-boekje een velletje met 2 Apple stickers en de boekjes in het Frans en Engels.

Inhoud van het iPod Touch doosjeRij 1 v.l.n.r.:

• iPod oortjes
• USB-kabel
• iPod stand
• iPod dockadapter
Inhoud van het iPod Touch doosje

Multi-touch interface
De iPod Touch heeft een lekker groot scherm zodat je alles goed kunt zien. Maar om nou nog een clickwheel hieronder te plaatsen is niet echt logisch, vandaar dat Apple de iPod aaibaar gemaakt heeft. Niet alleen is het scherm aanraak gevoelig, het is zelfs multi-touch-gevoelig. Dit betekent dat je met het naar elkaar toe of van elkaar af bewegen van vinger en duim in kunt zoomen op websites, kaarten en foto's.

Op internetsites zoom je lekker makkelijk in op websites, foto's kan je helemaal op inzoomen om net dat ene gezicht beter te laten zien en op kaarten zoom je in op de afslag die je moet gaan nemen of je eigen huis.

In het begin is het even wennen en spelen en oefenen, maar na 3 uurtjes spelen heb je vrijwel de complete interface door en je instellingen aangepast naar eigen smaak/wensen. Tevens zitten er maar 2 knoppen op het apparaatje, dus de kans dat je een verkeerde toets indrukt is heel erg klein. De toets bovenop de iPod is om hem aan en uit te zetten, dit na langer indrukken, maar ook om hem te ver- en te ontgrendelen, dit na kort indrukken. Verder zit er 1 knop aan de voorkant onder het scherm, dit is de homebutton, hiermee keer je terug naar je springboard uit een applicatie. Je springboard is je 'bureaublad' waar alle iconen en programma's op staan.

Standaard applicaties
De iPod Touch wordt geleverd met een aantal standaard voorge´nstalleerde programma's, applicaties genoemd. De eerste versie van de iPod Touch heeft in totaal 11 ge´nstalleerde applicaties, waar de iPhone er 16 had. Zie voor meer info over deze extra applicaties even verderop in deze review onder Standaard applicaties V2.

In de muziek 'applicatie' staat al je muziek overzichtelijk bij elkaar. Je kan sorteren op artiest, nummernaam en albumnaam of een afspeellijst selecteren zodat je snel terug kan vinden welk nummer je wilt horen.Muziek screenshot

In de foto's 'applicatie' kan je de foto's die je vanaf je computer gesynchroniseerd hebt, bekijken. Als je je iPod kantelt kantelt de foto de andere kant op om zo schermvullend te worden. Door een foto uit het scherm te slepen, sleep je meteen de volgende foto je scherm binnen, ook wel 'flicking' genoemd.Foto's screenshot

In de video's 'applicatie' staan al je video's die je naar je iPod gesynchroniseerd of gekopieerd hebt. Deze staan gesorteerd op Films, Tv-programma's en Muziekvideo's. De tv-programma's staan gesorteerd op titel gesorteerd en na selectie op afleveringsnummer.Video's screenshot

Safari is de browser waarmee je over het internet surft, als er een bruikbare draadloze internetverbinding in de buurt is. Verder is er een mogelijkheid om je favorieten toe te voegen, op te slaan of vanaf je computer te synchroniseren.Safari screenshot

De YouTube applicatie is speciaal voor de iPhone en iPod Touch geschreven om de filmpjes die op Youtube staan draagbaar te maken. Intypen wat je zoekt of de 'Aanbevolen' video's bekijken, nu kan het. Het filmpje wordt via je internetverbinding geladen. Favorieten zijn ook zo toegevoegd.YouTube screenshot

De klok is handig om wereldklokken in te stellen die je gebruikt, de timer en stopwatchfunctie bij elkaar te zetten en een plaats geven je wekkers in te stellen. Wekkers gaan alleen af als je iPod in stand-by staat.Klok screenshot

In de agenda kan je al je afspraken, vakanties en verjaardagen zetten. Deze kun je een alarm meegeven en op verschillende manieren bekijken; in een lijst met alleen de afspraken, per maand of per dag.Agenda screenshot

In de contacten applicatie kun je je contacten bijhouden en organiseren. Een verjaardag, toegevoegd bij een contactpersoon, kan je laten zien in je agenda. Een website bij een contactpersoon aanklikken start meteen Safari op.Contacten screenshot

Het icoon van iTunes vind je onderin op je scherm terug. Dit is niet de iTunes van je computer, maar de iTunes Store, hier kan je losse nummers en complete albums previewen en downloaden. Een iTunes-account is wel verplicht om nummers te kunnen kopen.iTunes Store screenshot

De Instellingen applicatie is eigenlijk geen applicatie, het is een tool om je instellingen bij elkaar te zetten en ze overzichtelijk aan te kunnen passen. Ook je wi-fi valt hier uit te schakelen om je speelduur te verlengen.Instellingen screenshot

Accelerometer
Een leuke feature van de iPod Touch en de iPhone is dat ze gebruik maken van de accelerometer, ook wel ' tiltsensor' welke registreert of je de iPod/iPhone gekanteld hebt. Zodra je je iPod/iPhone 90 graden draait, draait je scherm mee en krijg je een coverflow van al je albumhoezen te zien of draait je website mee. Vanaf de 2.0 firmware wordt de accelerometer ook handig benut in een paar spelletjes verkrijgbaar in de App Store.

Safari met Touch rechtopMuziek applicatie met Touch rechtop
Safari met Touch rechtopMuziek applicatie met Touch rechtop
Safari met Touch gekanteldMuziek applicatie met Touch gekanteld
Safari met Touch gekanteldMuziek applicatie met Touch gekanteld

Multimedia applicaties
In de muziek app kan je op artiest sorteren, je krijgt dan eerst een lijst te zien met artiesten op alfabetische volgorde, op een artiest klikken geeft een lijst met albums van die artiest albums op alfabetische volgorde met de albumhoes voor de albumnaam en artiest te zien met daarvoor de albumhoes, als je dan op een album klikt zie je de nummers die je van die artiest op dat album in de volgorde waarop ze op het album staan. Op nummer sorteren geeft je een lijst met de tracknaam op alfabetische volgorde, als je er een selecteert begint het nummer meteen te spelen. Sorteren op album geeft een lijst met nummers in de volgorde waarop ze op het album voorkomen.

Sorteren op artiestAlbumlijst van de artiestTracklist van albumAfspelen nummer
Sorteren op artiestAlbumlijstTracklistAfspelen

In het gedeelte 'Meer' vind je je podcasts en audioboeken terug. Hier kan je ook nog sorteren op genre of componist. Verder is de muziek applicatie is te bedienen vanuit vrijwel elke andere applicatie en zelfs stand-by. Dit doe je door twee maal snel achter elkaar de home-button in te drukken, nu komt er in normale applicaties een popupje met daarin besturingsknoppen. In stand-by verandert de datum onder de tijd in 3 knoppen en een volume-slider.
2x Homebutton in Safari2x Homebutton in Lockscreen
2x Homebutton in Safari2x Homebutton in Lockscreen

Bovenstaande gaat er wel van uit dat je in ieder geval de ID3-informatie enigszins op orde hebt of dit in iTunes of een ander programma zoals MP3Tag corrigeert.

Standaard applicaties V2
In januari 2008 kwam Apple met de 'January Software Update', dit is een nieuwe revisie iPod Touch die de applicaties die al op de iPhone stonden ook beschikbaar te maken voor de iPod Touch-gebruikers. De 'V2' versie van deze iPod wordt standaard geleverd met de update en er hoefde niets extra's voor te worden betaald. Had je daarentegen je iPod voor januari zonder update gekocht dan was je 19 dollar of 18 euro kwijt om over dezelfde functionaliteit te kunnen beschikken.

iPod Touch zonder Software Update (V1)iPod Touch met Software Update (V2)
iPod Touch zonder Software Update (V1)iPod Touch met Software Update (V2)

De Software Update voegt ook extra functionaliteiten toe aan de applicaties die al op de V1 stonden. Zo kan je nu in Safari websites op je homescreen zetten, vanuit de Contacten applicatie naar het adres gaan op de kaart in de Kaarten applicatie, meteen een mail sturen naar het e-mailadres van een contactpersoon.

De V2 bevat de volgende extra applicaties:
De Mail applicatie is om je email op je Touch mee te kunnen bekijken. Dit kan een POP3/IMAP, Gmail, Yahoo adres zijn, alleen is Hotmail niet mogelijk. Bijlagen kunnen, mits ondersteund, ook meteen bekeken worden.Mail screenshot

In de Kaarten applicatie kan je je eigen huis opzoeken, de route laten bereken of kijken waar je vrienden wonen. In en uitzoomen gaat makkelijk met de multi-touch interface en je kan inzoomen tot waar Google Maps de kaarten ondersteund.Kaarten screenshot

In de Aandelen applicatie kun je je aandelen in de gaten houden of de bedrijven waar je een oogje op hebt in de gaten houden.Aandelen screenshot

De Notities applicatie is eigenlijk niets meer dan een veredeld kladblok met een aanraakbaar toetsenbord. Even snel iets opschrijven of een boodschappenlijstje typen, hier kan het. Een briefje/notitie kan je ook naar jezelf of iemand anders toe mailen mocht je het willen delen.Notities screenshot

In de Weer applicatie kan je de plekken waar je regelmatig bent, of waar iemand zit waar je contact mee hebt, toevoegen en kijken hoe de weersituatie realtime is en hoe het de rest van de week kan gaan worden.Weer screenshot

Firmware-versies
Apple heeft meerdere firmware-versies verspreid met updates en bugfixes.
De eerste firmware-versies 1.0.0 tot en met 1.1.2 heb ik geen ervaring mee. Ik kocht mijn iPod Touch V1 met firmware-versie 1.1.3. Toen ik deze kocht was 1.1.4 al uit en kon ik meteen gratis via iTunes updaten naar de nieuwste versie.

Vier maanden na aankoop van mijn Touch kwam firmware-versie 2.0 uit, deze bracht onder andere een stabielere en snellere interface, maar ook de App Store en de mogelijkheid om applicaties uit deze App Store te installeren. De 2.0 firmware is voor iPhone gebruikers gratis, maar iPod Touch bezitters moeten, net als voor de January Software Update, betalen om de 2.0 te kunnen downloaden en installeren, het bedrag is wel lager en bedraagt ongeveer 8 euro.

Een complete tijdlijn van firmware-releases (onder voorbehoud)
FirmwareversieReleasedatum
2.221 november 2008
2.2.127 januari 2009
3.0 bŔta6 mei 2009
bron: Wikipedia: iPhone OS version history

Vanaf firmware-versie 2.1 kun je gebruik maken van de 'Genius', een tool om hetgene wat je gaat luisteren aan te passen naar wat je luistert. Dit gaat via artiest, muzieksoort etc. en hier is iTunes 8.0 en hoger voor nodig.

App Store
In firmware-versie 2.0 kwam de App Store beschikbaar. Hierin konden programmeurs buiten Apple om applicaties schrijven voor de iPod Touch en de iPhone. Onder deze applicaties vind je spellen, zoals Monkey Ball, of gadgets, zoals een waterpas. Deze applicaties kunnen gratis zijn, maar voor uitgebreidere spellen of handige gadgets zal betaald moeten worden. De prijs mag vastgesteld worden door de programmeur zelf, die 70% van dat bedrag krijgt, de rest gaat naar Apple.

In de App Store kun je allerlei applicaties vinden die niet ontwikkeld zijn door Apple, hieronder vallen spellen en handige tooltjes. Voor een groot deel van de applicaties zal betaald moeten worden, de prijs varieert van 99 cent tot ongeveer 10 euro, een ander deel zal gratis beschikbaar zijn.App Store screenshot

iTunes
Het programma iTunes is vrijwel verplicht om je iPod vol te kunnen zetten met muziek, foto's en video's. Het programma kan je geheel gratis van de Applesite plukken, met of zonder Quicktime. Het speelt je muziek af en een deel van je videocollectie, aangezien niet alle codecs ondersteund worden.

Zodra je je iPod voor het eerst aan je computer legt moet je je eerst registreren of inloggen met je bestaande iTunes account. Daarna kan je pas je muziekcollectie op je iPod zetten. Ik houd niet van het synchroniseren waar iTunes standaard op staat ingesteld en heb het vinkje gezet voor 'Muziek en video handmatig beheren'. Verder is het op 32 bit XP Pro en een 3,2GHz dualcore alsnog traag met opstarten, synchroniseren, het scherm weergeven en start ik het programma ook alleen op om m'n iPod vol te zetten of leeg te halen. Er zijn wel freeware/shareware third-party applicaties alternatieven, maar die zijn gelimiteerd in de functionalteiten die iTunes, al dan niet trager, wel kan bieden.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de iPod is matig tot slecht te noemen met de standaard oordopjes. Ze lekken veel geluid weg, slechte basweergave, geen supergroot frequentiebereik. Ook de equalizers op de Touch waar je uit kunt kiezen zijn slechter dan geen equalizer ingesteld. Vandaar dat ik ook een setje Creative EP-630 gekocht heb. Eerst gebruikte ik, de bij mijn telefoon meegeleverde, Sony Ericsson oortjes in combinatie met een verlengsnoer van net iets meer dan een meter, maar het snoer begon na een tijd te irriteren. De Creative oortjes geven beter geluid dan de standaard iPod oordopjes, maar een minder in verhouding zijnd geluid dan de Sony Ericsson in-ear oordopjes.

De kwaliteit van de oordopjes doet heel veel met je muziekervaring, en als de standaard iPod oortjes niet voldoen raad ik dan ook zeker aan om naar een ander merk oordopjes uit te wijken. Mocht je een verlengsnoertje niet erg vinden dan kan ik de Sony Ericsson oortjes van harte aanbevelen, aangezien deze superieur zijn aan de iPod oortjes en de Creative EP-630 oortjes.

Batterijduur
Over de batterijduur van de iPod Touch ben ik zeer tevreden. Alleen muziek afspelen met de EP-630 als oortjes kan op een heel laag volume om toch nog hoorbaar te zijn en geeft een batterijduur van bijna 23 uur non-stop afspelen. Zodra je gaat internetten, een spelletje spelen, foto's bekijken of een video'tje aanzet loopt de batterijduur snel terug en houdt je zo'n 6 tot 8 uur over. Stand-by kan je je iPod ook heel lang gebruiken. Ik kan met een keer compleet laden gemiddeld 2 tot 3 dagen toe. 's Nachts op stand-by, niet te veel op internet en af en toe een spelletje en gewoon muziek luisteren.

Duurzaamheid
Omdat de iPod Touch en de iPhone gebruik maken van flash geheugen om de data op te slaan, is het apparaat niet gevoelig voor schokken en stoten. De achterkant van de iPod is van roestvrij staal en is zeer krasgevoelig, een case of hoesje is eigenlijk ook onmisbaar als je een ongeschonden achterkant wilt houden. Ikzelf gebruik nu een case met een zebra print, die ik uit Amerika voor net iets meer dan twee euro heb laten overvliegen met een andere order.

Dat de iPod Touch een onverwoestbaar apparaatje is wil ik bij deze even uit de wereld helpen. Ikzelf ben nu toe aan mijn 3e iPod Touch, waarvan de eerste een V1 was en de laatste twee de V2-versie waren. Bij mijn eerste iPod, gekocht bij de MediaMarkt, was/werd de audiojack te wijd en miste ik tijdens het lopen of fietsen een of beide kanalen. Na dit met meerdere oortjes/kabels gecontroleerd te hebben, ben ik ermee naar de MediaMarkt teruggegaan. Hier kreeg ik te horen dat ik hem op zou kunnen laten sturen, maar dat het niet zeker was dat ik een nieuwe terug zou krijgen.

Vervolgens ben ik gaan informeren bij de Macstore in Leeuwarden. Hier sloot een medewerkster meteen haar eigen oordopjes aan op mijn iPod, zette een nummer op en bevestigde mijn probleem. Van haar kreeg ik te horen dat ik sowieso een nieuwe zou krijgen en dat ik deze, na even wat gegevens opgegeven te hebben, na een telefoontje op kon halen binnen 2 twee weken. Drie dagen later werd ik gebeld dat er een nieuwe iPod voor me klaar lag en ik deze op kon halen. Deze tweede iPod bleek een V2 te zijn en ik had dus 'gratis' de January Software Update gekregen.

Na een week van mijn V2 genoten te hebben stond ik weer in de Macstore. Dit keer deed mijn aan/uit-knop niets meer. Ik kon alleen de iPod automatisch op stand-by krijgen en als de batterij leeg was moest ik hem aanzetten door hem aan een computer te hangen. Deze maal ook nog m'n iPod geprobeerd te herstellen met iTunes omdat het eventueel ook nog een softwarematig probleem kon zijn, maar dat was het niet. Dit keer was het 3 dagen na het inleveren van m'n iPod dat ik een nieuwe op kon halen, de service niet over te klagen, de kwaliteit is niet altijd perfect, al kan dat ook gewoon stom toeval zijn.

Ook zou het scherm van de iPod Touch en de iPhone 'onkrasbaar' bestempeld worden, zie ook dit filmpje op YouTube. Ikzelf heb nu op mijn derde iPod een kras(je) zitten op de rechterhelft van m'n scherm rond het midden. Niet heel erg irritant, al is het soms zichtbaar als je filmpje kijkt , maar het is dus niet onkrasbaar. Ik heb het niet expres gedaan en mijn iPod zat zelfs in m'n custom made fluwelen zakje maar schijnbaar is m'n sleutel of iets anders scherps er toch bij in de buurt gekomen.

Jailbreaken
Jailbreaken is eigenlijk niets anders dan het softwarematig openbreken van je iPod zodat je de - eerst beveiligde - inhoud kan bekijken en bewerken en software van derden installeren. Op een iPhone is het ook nog mogelijk hem te 'unlocken' om zo met een simkaart van een andere provider te kunnen bellen. Let wel op dat je hiermee je garantie verliest.

Met de juiste software is je iPod zo gejailbreaked en kan je met behulp van de Installer programma's, spellen, skins etc. downloaden en installeren. Zelf heb ik mijn iPod met WinPWN gejailbreaked wat perfect werkt. Verder heb ik het programma SummerBoard ge´nstalleerd waarmee je thema's kunt veranderen en je eigen iconen en achtergrond kunt gebruiken. Ik heb een eigen thema gemaakt met de iconen van programma's die ik op m'n eigen computer ook gebruik.

Standaard V2 SpringboardEigen thema Springboard
Standaard V2 SpringboardEigen thema Springboard

Een deel van de iconen heb ik van Apple iPhone School, een hele handige site met allerlei tutorials, thema's, uitleg over applicaties etc. Op het forum is er nu ook een plek waar je je mods en iconen etc. kunt delen.

De iPod Touch 16GB V2 is een zeer leuk apparaatje, en werkt zeer handig met het touchscreen. Een nadeel is wel dat je iTunes nodig hebt om hem vol te zetten en dat dit onder Windows niet altijd even soepel wil draaien. Ook de aanschafprijs ligt per gigabyte hoger dan bij de concurrenten. Je krijgt daarvoor wel weer flash opslag terug en een zeer nauwkeurig touchscreen. Ook de accelerometer, wi-fi-mogelijkheid, design en de lange batterijduur met muziek afspelen zijn niet of in mindere mate aanwezig bij de concurrentie.

Handige links & bronnen
~[iPhone & iPod Touch] Handige & onmisbare applicaties
~[iPhone & iPod Touch] Handige websites en web apps

Changelog
- 16 september: review geplaatst
- 8 maart: 'check images' om verspringen te voorkomen, linkcheck, tabellen in de review opgemaakt
- 8 juni: gebruik gemaakt van de lightbox functie op de frontpage met de screenshots van applicaties

Disclaimer
• Jailbreaken is geheel op eigen risico, leidt tot garantieverlies en de schrijver van deze review en schrijvers van jailbreaktutorials en jailbreakprogramma's kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor defecte of slecht functionerende hardware.
• De geluidstest van de oordopjes is steeds gedaan met dezelfde mp3 en nadat alle oordopjes minimaal 24 uur ingespeeld waren.
• De afbeeldingen zijn in Firefox 3.0.x wel goed te zien, Internet Explorer doet iets met de .png's waardoor ze er lelijk uit komen te zien.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V1 16GB Zwart?

Ik heb een Classic 160Gb en heb ook moeten wennen omdat itunes gewoon anders is net als OS X van Windows XP verschilt.
Dus daar is het echt aan wennen maar het werkt uiteindelijk wel goed.
Al heeft versie 8.0 een te hoog gadget gehalte wat nogal wat vraagt van je pc.
Verder puike review.
Zeer mooie review. Erg net apparaat ook, heb de v1 versie even in gebruik gehad en kom in veel punten overeen met jou ervaringen :)
Ik ben geen fan van de review opzet van Wiethoofd.

Het lijkt mij handiger alleen de echte ervaringen in de review te zetten i.p.v. plaatjes en tekst te plaatsen die strookt met de info op de site van de producent van het apparaat...
Zouden andere reviewers aan puntje aan kunnen zuigen. Goed werk!
Omg,

User Review van het Jaar !
Verdorie, ik dacht dat ik al een goede had, maar dit is kwalitatief inderdaad 1 van de beste van 2008 zou ik zeggen. Goed gedaan!
uh, review ziet er wel goed uit maar

kwa fotos zie ik allemaal fotos van ipod touch V1 ook springboard....

en de v2 valt helemaal niet te jailbreaken..

edit:

dit gaat dus over een ipod V1 (generatie1) met software 2.x ..

dus niet over de 2e ipod touch, en er is ook maar 1 kleur ipod touch , dus vanwaar het zwart?

[Reactie gewijzigd door luukh op 17 september 2008 02:02]

De review gaat over de iPod Touch V2, niet over de iPod Touch 2G.

Verder hangt de jailbreak niet af van welke generatie je gebruikt, maar van welke firmware je op je iPod hebt staan. Aangezien de 2G met 2.1 firmware is vrijgegeven en deze nog niet gejailbreaked is, is de 2G inderdaad niet jailbreakable, de firmware-versies die voor de release van de 2G in omloop waren, zijn welk jailbreakbable, versies 1.1.x en 2.0.x.

Ik heb op mijn iPod Touch V2 de 2.0.2 firmware gehad, die wel te jailbreaken is. Deze is qua interface vrijwel hetzelfde, alleen zijn er een paar bugs gefixt en is de App Store toegevoegd, verder is er MobileMe ondersteuning toegevoegd, maar dan heb je een iPod Touch 'V3' omdat de 2.0.x firmware los aangeschaft moet worden.

Eigenlijk gaat de complete review over mijn iPod Touch met firmware 1.1.4 er op, en heb ik alleen voor het stukje met de App Store even 2.0.2 op m'n iPod gezet.
Correct en correct, maar zo staat het in de Pricewatch. De iPhone 3G is bijvoorbeeld wel in het wit of het zwart verkrijgbaar.
Ik droom er toch nog steeds van om een dergelijke mooie review te plaatsen.Zelf in het bezit van dezelfde Ipod Touch (alleen de 8GB ) kan ik het nog beamen ook.Top, en 5 sterren dik waard. _/-\o_
Zeer nette review! Klasse! En een heel mooi apparaat! :)
ok :) review is zeer goed hoor, alleen is de titel wat verwarrend dan :)

alleen is 2.1 op een touch G1 wel al te jailbreaken...

en op een G2 nog niet door een "andere" processor
Zeer netjes geschreven en informatief, heb zelf een Ipod Touch 8GB. Vooral erg leuk om bijvoorbeeld Naruto te kijken wanneer ik eens met de trein reis enzo.