Transcend JetFlash 700 16GB Zwart Review

casparvl 23 augustus 2013, laatste update op 23 augustus 2013, 710 views

Transcend JetFlash 700 16GB Zwart

Pluspunten

• Goede leessnelheid.

Minpunten

• Ietwat beperkte schrijfsnelheid.
  • Windows verliest incidentieel contact met de stick (al is weet ik niet of dat aan de stick ligt of aan Windows/drivers/moederboard)

Omdat mijn oude USB stick (2GB, inmiddels 8 jaar oud) behoorlijk traag was en de sticks tegenwoordig niet meer zoveel kosten, dit exemplaar van Transcend aangeschaft.

Eisen
Ik had geen hard criterium voor grootte of prijs, maar wilde gewoon 'bang for the buck'. Even op http://usbflashspeed.com/ gekeken en hoewel de groepering van metingen met hetzelfde type USB stick daar vrij slecht is, leek het er toch op dat de JetFlash 700 in ieder geval fatsoenlijke snelheden haalde. Daarbij was hij met ~13E voor 16GB goed betaalbaar.

Prestaties
Even een meting gedaan met CrystalMark, HDTune (de gratis versie, 2.55) en Atto Disk Benchmark. Zo kan iedereen met zijn favoriete tool vergelijken :) De drie benchmarks geven een redelijk consistent beeld. In de praktijk vind ik het vooral belangrijk dat de lees/schrijfsnelheid goed is bij overdracht van grote bestanden (op de een of andere manier gebruik ik mijn USB sticks zelden voor heel véél kleine bestanden), dus dan kom je al gauw op de ~80MB/s leessnelheid en ~11MB/s schrijfsnelheid. Zeer acceptabel wat mij betreft.

Problemen
Af en toe is Windows de USB stick kwijt. Of dat aan Windows, aan de drivers, het moederboard of de USB stick ligt weet ik uiteraard niet, maar bij deze voor de volledigheid hier vermeld.

Ik ben tevreden met de stick. Schrijfsnelheid had iets hoger gemogen, maar voor de prijs kun je ook niet de snelste USB stick aller tijden verwachten. Overall prima 'bang for the buck' en daar ging ik voor!

N.B. Dit is mijn eerste review. Als iemand me in de comments kan vertellen hoe ik tekst opmaak (in het bijzonder hoe ik kopjes dikgedrukt krijg) en plaatjes ín de tekst krijg, heel graag :) Ander constructief commentaar is natuurlijk ook welkom!

Heb jij ook een Transcend JetFlash 700 16GB Zwart?

Ik geloof dat Windows af en toe de stick 'verliest' te maken heeft met de stick zelf. Ik heb een WD Elements die zichzelf in standby zet las hij idle is, maar dit deed hij ook op het moment van schrijf- en leesacties. Deze popte dan 2 seconden later weer in beeld.

Ik weet niet of jouw stick ook een soortgelijke functie heeft, maar na het omwisselen van mijn WD exemplaar met een andere uit de winkel, was het euvel opgelost.
Kan inderdaad, ik heb dat ook wel eens met USB sticks gehad.

Echter in het verleden had ik één van de eerste versies chipdrivers geďnstalleerd voor de third party USB3 op het bord. Na een clean install ruim een jaar later (wegens andere redenen) was er ook een nieuwe versie driver beschikbaar. Die natuurlijk meegeďnstalleerd. Naderhand herkende het systeem de USB-stick standaard wel, terwijl een andere opslagmedium nog steeds dezelfde problemen heeft. Dus ja, het kan meerdere oorzaken hebben, een poort kan ook brak zijn natuurlijk.

Feit is wel dat het irritant is wanneer je aan het schrijven/lezen bent en hij ziet hem opeens niet meer. Gelukkig lost USB2 dan een hoop narigheid op, maar daarvoor koop je in eerste instantie geen USB3-stick... dat snap ik wel.

Ik ga nog eens denken of ik bovenstaande stick koop. Zoek namelijk nog een goedkope maar naar verhouding rappe stick. Thnx voor de review! Altijd nuttig! :)