Specificaties 19,2dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Noctua NF-A15 PWM, 140mm Review

Azandrion 23 augustus 2013, 1.070 views

Noctua NF-A15 PWM, 140mm

Pluspunten

• Stijlvolle verpakking
  • Nuttige accesoires
  • Stil
  • Koel

Minpunten

• Alleen in het bruin verkrijgbaar

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Tijdens de hitte van deze zomer viel mijn PC uit door oververhitting. Dit vond ik vreemd omdat ik er een goede waterkoeling in heb zitten en de CPU niet overclocked was. Na even rondzoeken op internet bleek dat ik de radiatorfan verkeerd had geinstalleerd (als exhaust ipv intake). Ik moest dus van mijn radiatorfan (achterin de kast) een intake maken en mijn front fan een exhaust.

Omdat ik mijn front fan liever als intake wilde blijven gebruiken ivm airflow wilde ik in plaats daarvan een top fan toevoegen als exhaust. Ik koos voor de NF-A15 omdat hij in de aanbieding was en uit reviews erg goed en stil leek te zijn.

Verpakking
De verpakking is erg mooi, het voelt werkelijk aan alsof je een premium product in handen hebt. Dit is een trent die je de laatste tijd wel meer ziet bij electronische producten. Op het voorklepje staan in het kort de specs beschreven. Achter het voorklepje zie je aan de rechterzijde de fan met accessoires zitten en aan de linkerzijde wat informatie over de technologie die erin is verwerkt.

Doosinhoud

Rotational Speed 900-1200RPM
Noise level 13,8dB-19,2dB
Static pressure 0,89-1,51

Uiterlijk
Over smaak valt natuurlijk te twisten maar ik vind hem niet erg mooi. De roodbruine kleur past totaal niet bij de rest van mijn case. Echter vind ik het belangrijker hoe hij presteert dan hoe hij er uitziet, het is uiteindelijk geen modeshow.

In de praktijk
Hij voelt erg degelijk aan. Bij het installeren merkte ik dat er wat kabels in de weg zaten waardoor hij niet in de top fan positie pastte. Gelukkig had mijn case (Cooler Master Storm Scout I) nog ruimte voor sidewindow fans dus ik heb hem daar in de bovenste positie gemonteerd. Omdat er al voorgedrilde gaten inzaten pasten de anti-vibratie nopjes echter niet, hierdoor moest ik hem vastschroeven met de fan screws.

Om een idee te krijgen van de toegevoegde waarde van deze aankoop heb ik eerst de temperaturen genoteerd van hoe het systeem koelen als ik de fan niet zou hebben gekocht. De radiator fan maakte ik tot intake fan voor de waterkoeling en van de frontfan een exhaust fan. In deze positie was de temperatuur idle 50c en met de Prime95 stress test tegen de 90c.

Toen ik de noctua fan toevoegde als side fan en van de front fan weer een intake fan maakte daalde de temperaturen naar 35c idle en 70c met de Prime95 stress test. De kamertemperatuur tijdens al deze tests was 32c.

De megeleverde accessoires waren erg handig. De low-noise adapter maakt hem stiller door de fan altijd op 900rpm te laten draaien, hier heb ik echter geen gebruik van gemaakt omdat ik hem zonder de low-noise adapter al stil genoeg vond.

Hoewel de kabel die al aan de fan zat lang genoeg was om in een 4-pin connector van mijn moederbord te passen vond ik het handiger om de megeleverde verlengkabel er tussen te stoppen zodat ik de kabels makkelijker uit elkaar kan halen als de kast open gaat. Dit was belangrijk omdat de fan nu dus in de sidewindow zit.

Het moge duidelijk zijn dat de fan onmisbaar was als exhaust in mijn setup, hij werd er 15-25c koeler van. Je hoort de fan nauwelijks en het geluid dat hij maakt is niet echt storend maar meer een zacht "woesjjjj" geluid. Ik ben zeer tevreden over de aankoop.

Heb jij ook een Noctua NF-A15 PWM, 140mm?

Ik heb sinds kort 2 van deze fan's als intake en exhaust. Maar op volle snelheid kan ik ze niet echt stil noemen. Vanaf halverwege komt er namelijk een vreemde, duidelijk hoorbare ratel naar voren bij beide fan's.
- knip -

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 30 juni 2017 17:43]