Cowon iAudio 7 8GB Review

Frank__B 31 augustus 2008, laatste update op 1 september 2008, 1.143 views

Cowon iAudio 7 8GB

Pluspunten

• Goede geluidsweergave / kwaliteit;
  • Lange accuduur;
  • Zeer mooi uiterlijk;
  • Veel instellingen mogelijk;
  • Veel mogelijkheden zoals opnemen van radio etc.

Minpunten

• Shuffle toetsen zijn wat gevoelig. Het is even wennen om daarmee te werken;
  • Megeleverde oordoppen zijn matig;
  • Muziek overzetten naar de mp3 speler gaat vrij langzaam;
  • Prijs is wat aan de hoge kant

Geluidskwaliteit Score: 5
Ondanks dat er veel functies in het apparaat zitten, is het niet moeilijk om met dit spelertje te werken. In feite heb je hem zo door hoe de bediening werkt. De speler ondersteund meerdere talen waaronder ook Nederlands.

Het uiterlijk ziet er erg gelikt uit. De afmetingen (36 x 19 x 76 mm) zijn goed genoeg om hem in je broekzak / jaszak te bewaren, en hij is totaal niet zwaar (60 gram), mede dankzij de lithium polymeer accu.

Er zit een equalizer in die je zelf naar smaak kan aanpassen, of een aantal presets kan kiezen. De geluidskwaliteit is erg goed. De bijgeleverde oordoppen daarentegen vallen nogal wat tegen.

De mogelijkheden van deze speler zijn enorm. Je kan natuurlijk muziek afspelen (MP3, WMA (DRM), WAV, OGG, FLAC), je kan radio luisteren, foto's bekijken, video's bekijken en tekstbestanden bekijken. De speler heeft een apparte line-in aansluiting om direct op mp3 op te kunnen nemen. Er zit ook een ingebouwde microfoon in. Ook is het mogelijk om via de ingebouwde radio op te nemen. Maximale bitrate is overigens 128K. De video's moeten overigens wel geconverteerd worden via de bijgeleverde software, om ze te kunnen afspelen op de mp3 speler.

De mp3 speler maakt gebruik van touch knoppen voor het opnemen, afspelen / pauze, forward en backward. Deze toch knoppen kunnen erg gevoelig reageren, en dat is soms wel lastig. Gelukkig kan je de gevoeligheid instellen van de shuffle knoppen, en zit er ook een hold knop op waarmee je alle toetsen uitschakeld. De volumeknoppen en menuknop zijn overigens normale knoppen.

De instellingen zijn eindeloos. Je kan alles naar smaak instellen, zelfs hoe de hold knop moet reageren. Of deze alleen de shuffle (touch) knoppen uitschakelt, alleen de volume en menu knoppen of beide. Ook kan de weergave uiteraard worden aangepast.

De ingebouwde accu moet 60 uur meegaan. Ik denk dat deze schatting wel klopt, na 20 uur spelen en proberen is er bij mij één streepje van de accu afgegaan. (totaal 4 streepjes)

Een klein nadeel is dat het overzetten via usb van muziek, vrij langzaam gaat. Voordat ik de stick vol had met muziek, was ik toch wel uren bezig. Een snelheid van 3 a 4 MB per seconde is gemiddeld.

Ook de prijs is met 129 euro wel duur voor een 8 GB mp3 speler.

Al met al is het een erg leuk ding, in mijn ogen de topper onder de mp3 spelers. Voor video en foto is hij onder andere vanwege het kleine scherm (resolutie 160 x 128) wat minder geschikt.

Heb jij ook een Cowon iAudio 7 8GB?

Enkele MB per seconde... Het gaat hier met 4mB/s ongeveer ofwel ongeveer een half uur om em vol te krijgen. Misschien een tip om op je harde schijf eerst een map te maken die met 8GB te vullen en dan pas in 1x die map op je speler te doen.

ps. De oordopjes die bij de speler zitten zijn prut, heel zonde van cowon om er niet gewoon degelijke dopjes van 3 euro kostprijs bij te doen. Zelf gebruik ik de speler met een Shure E5C en binnenkort SE530PTH maar mijn broertje vind het ook al geweldig met zijn E4 en een vriend van me vind zijn creative ep 630 (19 euro) ook al uitstekend voldoen met deze speler! (ik kocht er 3 via ibood voor 100,- de stuk en ging daarna pas kijken wie er interesse had in de overige 2 :P)

ps. Laden via USB is geen pluspunt, dat zou elke speler moeten kunnen, wat wel een minpunt is dat er niet ook een reguliere stekker bij zit... maargoed accuduur is enorm dus het laden via USB only is niet zo erg (en als je dan een 220-30v to USB power convertertje hebt kan je alsnog via de muur laden)

En dat de opnamestand max 128kbps is is een anti piraterij maatregel oid. als je een externe microfoon aansluit (de speler heeft een line in!) dan geld die max van 128kbps niet.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30 augustus 2008 16:17]