Specificaties 10,2" (1024x600), 80GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U100-021NL Zwart Review

vmsw 1 februari 2009, 4.385 views

MSI Wind U100-021NL Zwart

Pluspunten

• klein formaat
  • werkt snel o.a. dankzij Windows XP en 1 GB geheugen
  • stevige & nette behuizing
  • bluetooth
  • goede prijs
  • toetsenbord werkt goed, ondanks iets kleiner formaat

Minpunten

• geen cd/dvd-drive
  • niet al te goede draadloze netwerkkaart
  • accu kan beter

Deze laptops (ik heb er als reseller meerdere verkocht) hebben verschillende doelen gekregen:
- colleges/notules (voor aantekeningen op school of reis)
- huiskamercomputer (bij de televisie etc. even iets opzoeken of uitvoeren)
- reislaptop (hoort bij notulist, voor onderweg en in auto dingen regelen met KPN internet-stick)

Waarom ik niet de 'beroemde' EEE heb gekozen voor mijn klanten:
- de EEE is duurder
- de accu van de Wind werkt prima (al heeft hij 3 cellen minder)
- de betere connectiviteit (bluetooth/wifi) is niet heel hard nodig

Alvast wat links, voor meer info: wikipedia - msi productpagina - GOT - het binnenwerk

Behuizing
Voorop staat natuurlijk het kleine formaat, dat als belangrijkste formfactor gebruikt is voor het ontwerp van de laptop. De laptop heeft een formaat, zelf gemeten, van 26*18*3cm. Dit pas dus ruim op een A4tje, en heeft een formaat van een gemiddeld boek. De laptop past dan ook prima tussen de documenten die je meeneemt op (zaken)reis of school. De laptop weegt zelfs minder dan een boek zou zijn: iets meer dan 1 KG (inclusief adapter).
De algemene behuizing (dof licht ruw zwart plastic) is stevig (dik genoeg) en voel prettig aan. Wordt niet zo snel 'plakkerig' als je er lang op werkt, en is niet heel gevoelig voor krassen of overig vuil. Ik heb voor de grap er wat over gekrasd met een licht ruw stuk ijzer, en er is zo goed als niks van te zien.
Het frame rondom de monitor had iets steviger gemogen, gezien het feit dat -als je een beetje drukt- het scherm lichtelijk verkleurt. Echter verwacht ik niet dat door druk op de (complete) laptop permanente schade op het scherm zou kunnen komen.
De kap van de laptop is van glanzend plastic (laklaag). De lak lijkt goed te blijven zitten, en is wat minder gevoelig voor vingerafdrukken en vuil dan gemiddeld. Ik heb erger meegemaakt, zoals op mijn 8920G laptop.

Gebruik
Het toetsenbord is smaller dan die van een gewone computer, maar het is niet storend. MIjn handen (die relatief groot zijn vergeleken met een gemiddeld mens) passen er goed op, en ik kan prettig met 10 vingers typen. Uiteraard even wennen aan het feit dat je dichter bij elkaar zit, maar dit is wenbaar. Ook het touchpad (dat ook wat kleiner is) werkt prima. Je hebt sowieso een kleiner scherm, dus dat het touchpad kleiner is maakt niet zo heel veel uit.
De laptop vind ik totaal niet traag (uiteraard ook inclusief virusscanner etc.), en qua word/internet/email/msn werkt dit prima. Lekker apparaatje dat je even meepakt om ergens te zitten, of snel iets te pakken.
Een vriendin van me gebruikt hem op colleges voor het maken van aantekeningen etc. Perfect formaat, past zo in handtas (bij boeken) en is zo neergezet en ingeschakeld.
Windows XP werkt prima.
De accuduur is ongeveer 2,5 tot 3 uur, uit ervaring. Te zien aan de EEE en oveige laptops is wel te zeggen dat dit aan de magere kant is. Normale laptops doen ook zo rond de 2 uur hun werk, terwijl die een veel groter scherm hebben (en niet een evenredig grotere accu). Punt dat ze mogen verbeteren dus.

Scherm
Het scherm is 1024*600 pixels voor 25,5cm doorsnede beeldweergave (10"). De resolutie werkt prima, en is overzichtelijk. De breedte is ook nog regelmatig gebruikt op 'normale' computers, en dus ook websiets etc. zien er goed uit. Programma's kunnen er prima mee overweg. Alleen de lengte is merkbaar kleiner (normaal 800 i.p.v. 600). Je kan dus minder naar beneden lezen bij een tekstdocument bijv.
Het betreft (zoals je kan zien aan de resolutie) een breedbeeldlaptop met een niet glanzend (gelukkig) 10" WSVGA scherm. Het scherm werkt ook buiten (mits backlight goed staat) goed.
N.B. er is een klein beetje backlight leaking te zien aan de rechterkant van het scherm, soms.

Harde schijf
De 80 GB harde schijf is opgesplitst in 2 zichtbare partities. De eerste primaire partitie is 39 GB (waarvan 28.1 beschikbaar) en de secundaire heeft de complete 31.5 GB beschikbaar.
Standaardsoftware die je erbij krijgt:
Norton Internet Security 2008 (gelukkig nog niet geïnstalleerd, trial)
Office 2007 (word, excel, powerpoint, publisher, access, outlook... trial)
Winrar, Ulead Burn Now (wat typisch, zo zonder CD-speler)

Uitbreiden
Zonder DVD-drive is het uiteraard moeilijk om de software uit te breiden, dus je zal moeten werken met images (deamon tools bijv.) om programma's erop te zetten. In praktijk is de optische drive tegenwoordig echter steesd minder belangrijk (voor het doel van dit apparaat), immers zijn USB-sticks ook prima datadragers.
Uiteraard is het mogelijk om een externe DVD-speler aan te schaffen, want die kan gewoon weer aan de USB. Nadeel is dat je dan wel weer een groot apparaat hebt, met stroomaansluiting.

Wat betreft het uitbreiden van de hardware, kwam ik erachter dat er geen klepjes op zaten waarachter de HD en geheugen zaten. Hiertoe moet je de complete achterklep verwijderen. Ik heb het zelf niet gedaan, dus weet niet exact hoe dit zit. Je kan door de ventilatieroosters aan de onderkant de harde schijf onder andere al zien.
Het is mogelijk om 1 geheugenstrip toe te voegen, dus je kan uitbreiden tot het maximum ad 2 GB.

Accessoires:
- bijpassende witte sleeve tas
- accu (die er overigens niet super gemakkelijk weer eruit gaat, 3 cells)
- adapter met normaal formaat
- 2 cd's (drivers/utilities/manual en recoveryDVD)
- startersboekjes + garantieboekjes

Poorten:
- 3x usb
- vga
- cardreader
- geluid (microfoon + luidspreker)
- netwerk

Specificaties, in het kort:
Intel Atom 1.6 GHz
1 GB DDR2 667 MHz geheugen
80 GB SATA 2.5" HD
bluetooth & bedraad & draadloos netwerk (b/g)
geluidskaart & boxen & 1.3 MP webcam
10.1" scherm
3-cell batterij
Windows XP Home Edition

Verder heeft de laptop beschikking over Bluetooth (1.0) en draadloos netwerk. Het valt me wel op dat de drdaadloze netwerkkaart een wisselend bereik heeft. Soms ontvangt hij heel goed, soms valt het wat tegen. Volgens mij ontvangt hij sommige kanalen minder goed dan anderen. Presteert minder goed dan een gemiddelde laptop.

Testgegevens:
opstartsnelheid bij begin: 56 seconden
afsluitsnelheid bij begin: 14 seconden
3dmark2006 liep vast tijdens het beginnen van de test

N.B. excuses voor de slechte kwaliteit foto's, maar ik heb geen normale camera staan.
Er zit op de achterkant nog een plastic (omdat deze laptop straks naar een klant gaat) en de laptop is bezig met installatie inderdaad.

update
Inmiddels heb ik er als dealer een stuk of 10 van deze laptops gehad (inmiddels hebben ze grotere harde schijven) en de laptops waren allemaal prima. Klanten vinden ze geweldig, en ook de BIOS update om hem simpel te overclocken naar 2 GHz werkt prima.
Één laptop had een probleem, te weten: het scherm was 'gesplitst' (één helft was lichter dan de andere). Deze teruggestuurd naar MSI, en binnen een week teruggekregen, gerepareerd (&garantie natuurlijk)!

Heb jij ook een MSI Wind U100-021NL Zwart?

Ik vind dat je wel wat kritischer had mogen zijn, ook al is het een product dat je zelf aan het verkopen bent. De accuduur is met de standaard 3-cells batterij gewoon erg mager en zou dus duidelijk als nadeel naar voren moeten komen.
Nette review hoor. Interessant van die netwerkkaart. Alleen eerhm, met een stuk ijzer over een te verkopen laptop krassen? 8)7

[Reactie gewijzigd door OConnor op 30 augustus 2008 15:50]

het was ook voor de grap hè.... :X
Is het mogelijk om de HDD en het ram geheugen te upgraden?
Zou je een foto van de onderkant kunnen maken?
Ik zit hier over te twijfelen, maar ik snap zelf sommige acties van MSI niet. onder het toetsenbord is de laptop volgeplakt met stickers. de Intel Atom sticker is voor mij voldoende, de rest zal ik direct verwijderen.
een 3 cell accu terwijl de rest dit product direct van de tafel veegt, en de accutijd als een belangrijk verkooppunt word gezien (nu bijvoorbeeld de nieuwe Dell met 19 uur batterijduur, en de EEE met 8 uur), en 6 cell batterijen normaal zijn geworden.
een witte sleeve leveren bij een zwarte laptop.
word alleen met XP geleverd.
harde schijf en geen SSD

al met al een zeer nette review.
Allereerst nette review, ik heb zo'n beetje de zelfde bevindingen, alhoewel de accuduur mij inderdaad tegenvalt. Hoop dat er snel een 6 cells uit komt.

Het Upgraden is inderdaad mogelijk. Ben er zelf nog niet mee aan de haal geweest zit er wel sterk over na te denken om er een gig meer geheugen in te zetten. Via google/ youtube vind je hier wel filmpjes en uitleg over!