HP Scanjet 4670 Review

MrDummy 22 augustus 2013, 835 views

HP Scanjet 4670

Pluspunten

• Snel scannen
  • Doorkijk venster, makkelijk positioneren wat je wilt scannen
  • Compact en licht versie
  • Verticaal en horizontaal scannen, werkt in elke stand
  • Hoge scanresolutie

Minpunten

• Verticale banding in veel scans
  • Ontwerpfout in de scankop in alle modellen
  • Snoer is lang en stug doordat stroom en USB samen in gaan
  • ondanks compacte behuizing niet mobiel ivm AC voeding (geen USB voeding)

Driverkwaliteit Score: 3
Scankwaliteit Score: 2
Snelheid kleur Score: 4
Snelheid zwart Score: 4
Features Score: 4
Ik beschik allang niet meer over HP Scanjet 4670, maar ik heb wel maanden gebruikt vele jaren terug en na nog een keer kijken op internet zal ik maar een verslag maken voor jullie.

HP Scanjet 4670 komt uit serie Scanjet 4600. Er zijn 3 typenummers bekend: 4600, 4630 en 4670. Type 4670 is meer bekend in Nederland dan 4600, ook vanwege ruimtebesparende verticale stand.

HP Scanjet 4600 is echt de unieke doorkijk scanner. Er is na vele jaren nog geen enkele fabrikant bekend die goed geprijsde en handige scanner heeft gemaakt waar je makkelijker grote posters zorgvuldig kan scannen dankzij doorkijk venster. Kudos voor HP.

HP Scanjet 4670 is op markt gekomen in 2004 en heeft al veel aandacht gekregen in media vanwege zijn unieke ontwerp. En heel moderne scanner.
Ik heb in 2004 dus eentje gekocht om posters mee te kunnen scannen.

De scanner is makkelijk in gebruik, al is de combinatie van USB/voeding in 1 stekker wel beetje apart. Er gaat 1 kabel in de scanner, maar aan andere kant split het in 2 kabels. Beetje vreemd, maar ik kan wel begrijpen omdat scanner kan vrij verplaatsen en omkeren zonder last te hebben van 2 losse kabels.

De software is in orde. Het scannen gaat vrij snel, zowel zwart wit als kleur dankzij USB 2.0. Omdat de scanner lijkt op een raamwerk met aan beide kanten glasplaat kun je dus ook scannen tegen de muur.

De scandiepte lijkt beetje op Canon LiDE scanners, maar iets minder snel onscherpte. Het is wel belangrijk dat het goed tegen glas zit om maximale scherpte te houden. Al moet je niet te hard tegenaan drukken of de scankop kan geblokkeerd worden.

Reeds in het begin ontdek ik een groot kwaal. HP Scanjet 4670 vertoont vage verticale banden in de gescande afbeelding. Ik heb van alles geprobeerd maar het blijft in zitten. Ik laat dus omruilen voor garantie en krijg een andere 4670 scanner. Ook deze heeft verticale banden probleem. De effect is sterker als de afbeelding egale kleuren heeft en wat donker is. Als de afbeelding fel is of veel wit heeft, zal je weinig opmerken.

De verticale banding blijft onopgelost staan als probleem en HP kon er geen oplossing voor vinden. Er is zelfs gevraagd om een firmware, maar die komt niet eens. Uiteindelijk geef ik op en breng de scanner terug naar winkel na vele maanden en krijg geld terug. HP heeft toegegeven dat het een fout is.

De verticale banding is te merken aan iets donkere en lichte even brede stroken. Zou je groen papier inscannen, dan lijkt het net vers gemaaide grasveld...
De banding fout herstellen in photoshop is misschien mogelijk via macro functie, maar het is en blijft onnodig teveel nabewerking.

Ik heb nu even gekeken op internet en daar zijn al veel meldingen te vinden over de verticale banden. Heel veel mensen hebben er last van. Het is duidelijk een hardware fout in de scankop omdat het op vrijwel elke model zit.

Reken maar dat het een grote blunder is. Een prachtige scanner is dus al ten dode opgeschreven door de fabrikant fout. En het gekke is, HP heeft daarna niet meer fout hersteld in de nieuwe generatie doorkijkscanner en daarmee verdwijnt de unieke scanner model alweer van de wereld. Zo is de scanner probleem dus nooit opgelost tot nu toe. HP heeft de scanner uiteindelijk gewoon laten vallen als mislukte product.

Er is duidelijk wel vraag naar zulke scanners, maar HP heeft dat nooit begrepen en dus blijven de verbeterde nieuwe modellen uit.
Verticale banding is zeldzaam op de scanner. Ik heb vele soorten scanners meegemaakt maar bijna geen scanner vertoont serieuse fout van HP Scanjet 4600. Canon maakt bijzondere compacte LiDE scanners, en allen scannen goed zonder verticale banden.
HP Scanjet 4670 is dus zelf geen mislukte model, maar HP maakt door hun ontwerpfout wel tot een mislukte model, en doet er verder niks meer mee.

Canon had ook makkelijk een doorkijk scanner kunnen maken, want de techniek lijkt bijna op. En dan maken ze wel een succes omdat hun scanners geen problemen kennen.

De prijs is vroeger rond 150-160 Euro. Voor een moderne en unieke scanner is het goed prijs, ook omdat het 2400x2400 kan scannen. Maar voor die prijs mag je natuurlijk geen scanner verwachten met een ontwerp blunder in de scankop.
De concurrent was vroeger Canon LiDE 700F. Ook een verticale scanner en deksel kan geheel open zodat je groot poster mee kan scannen. Maar net geen doorkijk versie.

Welnu, ondanks scherpe scans zijn alle scans verknoeid door de verticale banden. Daarmee zijn de scans dus praktisch onbruikbaar voor uitprinten of nabewerking. Hierdoor krijgt de scanner dus algemeen 'slecht' oordeel voor.

Je hoeft ook geen moeite doen om 2dehands te kopen, want dan krijg je ook last van verticale banden. Vrijwel zeker alle modellen, 4600, 4630, 4670, hebben de ontwerpfout in de scankop. Er is geen oplossing voor bekend.

De 4 afbeeldingen tonen verticale banden in de scans. Soms moeilijk te zien, maar soms heel erg duidelijk. Vooral in de donkere scans vallen meer op dan lichte scans.

Heb jij ook een HP Scanjet 4670?

Kan je misschien een plaatje of plaatjes/scans toevoegen?

Het is nu 1 grote lap text, en daarom wat lastig om te lezen.
Onderaan staan de plaatjes van de scans... niet gezien?