Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A150-Ab Review

jdm8 31 augustus 2008, laatste update op 31 augustus 2008, 8.171 views

Acer Aspire One A150-Ab

Pluspunten

• klein
  • zeer redelijke prestaties
  • goedkoop
  • design
  • toetsenbord
  • scherm
  • linpus

Minpunten

• accuduur
  • geluidsproductie

Vandaag kwam UPS met een klein pakketje. Daarin zat een nog veel kleiner blauw laptopje :)

De verpakking:

De verpakking bestaat uit een kartonnen doos met daarop foto's van de blauwe en witte versie van de acer A150. Er zit een handig handvat aan voor vervoer (of om de verpakking uit te kleine de doos waarin het gestuurd was te krijgen). Glossy foto's die de hele verpakking beslaan geven een gevoel van kwaliteit. Je hebt niet het gevoel een goedkoop prutding te kopen. In de doos zitten, naast de laptop, een recovery cd, meertalige handleidingen, adapter, stekker (met klitteband er aan vast zodat je de kabel bijeen kan binden als je die bv. in je tas hebt) en een mooie zwarte neplederen hoes. Niets bijzonders, maar er ontbreekt ook niets. Ook al was een schoonmaak doekje handig geweest.

De laptop
De laptop is zeer schattig. Het blauw is glossy, wat mooi staat maar erg vingerafdruk gevoelig is. Ook de zwarte lijst om het scherm is glossy en wederom vingerafdrukgevoelig. De oranje ring bij het scharnier vind ik lelijk staan bij de witte versie. Maar bij de blauwe vind ik het heel mooi staan. Het valt op en geeft de laptop een beetje exclusieve uitstraling.

Het scherm van 8.9" is niet erg groot maar past past bij het formaat van de laptop. Door de relatief hoge resolutie van 1024x600 treden er geen scrollproblemen op met internetten en programma's. Enkele instellingschermen pasten niet in het scherm, maar dit is opgelost nadat ik de updates installeerde (wat zeer makkelijk werkt met liveupdate). Door de led-backlight is het scherm zeer helder. De kijkhoek is uitstekend. Kleurveranderingen treden pas bij hoge kijkhoeken op, en ook dan blijft het scherm goed leesbaar. Zelfs als je bijna helemaal naast het scherm kijkt blijft het beeld goed leesbaar. Ook zonlicht is geen probleem.

Er zijn drie usb poorten, wat zat is voor een laptop die vooral gebruikt wordt om mee te nemen. Verder is er een netwerkaansluiting (100mbps), cardreader (SD Memory Card, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard, xD-Picture Card) line out, mic in en VGA poort. De Geïntergreerde webcam geeft schokkerig beeld, maar doet het verder prima voor videochat. Na een update werkt de webcam zonder schokken, het was waarschijnlijk een driver issue. Verwacht niet superkwaliteit (de webcamheeft heeft vooral moeite met weinig licht) maar hij doet niet onder voor een ¤5 webcam van eht kruitvat. Ook de microfoon werkt naar behoren.

Er zijn boxjes voor, aan de onderkant van de laptop verwerkt. Deze geven een beetje blikkerig maar acceptabel geluid. Als the one op een tafel staan klinken ze eht best, op schoot of op iets zachts als een deken worden ze nogal gedempt. Vooral de bassen stellen (logischerwijs) niet zo veel voor, maar dit kun je ook niet verwachten van een mini laptop/nettop. Als je serieus muziek wil luisteren moet je er een koptelefoon in steken. Voor de rest voldoen de boxjes prima.

De prestaties
Deze vallen mij heel erg mee. Sterker nog, ze overtreffen mijn verwachtingen. Ik gebruik linpus. Ook als ik meerdere programma's open heb staan blijft de laptop responsief. Je kunt er zelfs simpele spelletjes op spelen. Zelfs WoW (onder windows) bleek geen probleem te zijn. De draadloze netwerk verbinding (802.11a, 802.11b, 802.11g) is erg goed. Ik heb betere verbinding dan met mijn oude laptop en ik vang ook meer andere netwerken van buren op.

De 1Gb is (2x 512MB) ruim voldoende. met firefox, IM en openoffice kom ik nie tover de 512MB onder linpus. Uitbreiden is mogelijk, maar nie tmakkelijk. Het geheugen zit niet onder een klepje zoals bij de Asus Eee. De hele laptop dient open geschroeft te worden. (Duitse how to)

De bouwkwaliteit
Deze viel mij echt mee. Acer staat er om bekend kwalitatief wat mindere laptops te bouwen, maar dat is anders bij "the one". Hij voelt zeer solide aan en ziet er stevig uit. Ik weet nu nog niet hoe dit over twee jaar zal zijn, maar ik maak me er geen zorgen om.

De input
Het toetsenbord werkt zeer fijn. Het is iets kleiner als een normaal toetsenbord, maar ik heb er ondanks mijn grote vingers geen problemen mee. Na wat wennen gaat het typen met alle vingers prima. Zo nu en dan heb ik een mistik, maar dat is slechts kwestie van wennen. Het toetsenbord voelt ook goed. Het typen gaat niet zwaar, maar je hebt toch wel wat feedback. Het toetsenbord typt dus lekker weg.

Het touchpad is ook even wennen. De muisknoppen zitten namelijk aan de zijkanten ipv. er onder. Eenmaal aan gewend blijkt het best wel een logische plek te zijn. Ik wijs met mijn middelvinger en kan zo klikken met wijs en ringvinger. Scrollen kan door met je vinger te schuiven over de rechter en onderkant van het touchpad, ook dit is even wennen maar het werkt goed. Het is me echter nog niet gelukt om te scrollen door met mijn vinger te draaien. (wel ingesteld bij instellingen).

Linpus
Ik vind het super. Lekker snel en zeer makkelijk te bedienen. Het start op in 30 seconden, afsluiten is bijna instant. Mensen die geen ervaring met computers hebben zullen hier veel sneller mee overweg kunnen dan bijvoorbeeld met Windows XP. IOP het "bureaubad" staan pictogrammen van programma's gesorteerd per rubriek. Door daar op te klikken start je het desbetreffende programma op. Door op het pijltje te klikken worden de rest van de programma's uit die rubriek zichtbaar. Deze picogrammen kunnen gewisseld worden zodat de programma's die je vaak gebruikt direct op het bureaublad staan. Dit is dan echter ook het enige wat ingesteld kan worden. Het is zeer intuïtief maar ook heel erg basic.. Zo is extra programma's installeren mij nog niet gelukt. Ook de instellingsopties zijn out of the box zeer beperkt. Met een "hack" is dit echter wel uit te breiden. (deze). Het OS is voor mensen die the one alleen willen gebruiken om op te typen, internetten, ed. Voor de veeleisende gebruiker is een ander os of dual boot aan te raden.

De accu en warmteproductie
Nadeeltje van deze laptop is de 3 cell accu. De accu is heel klein, en dit zie je terug in de accuduur. Ondanks de Atom N270 processor (@ 1.6Ghz) gaat de accu maar 2-2,5 uur mee onder normaal gebruik. Ook helpt de relatief onzuinige chipset niet mee. Op zich geen probleem, aangezien je er waarschijnlijk geen uren achter gaat zitten. Maar voor de zekerheid zou ik de acculader meenemen als je de laptop voor school/studie gebruikt. Gelukkig is ook de acculader heel klein en makkelijk mee te nemen door eerder genoemd klittenband.

The one wordt niet echt warm als hij op je schoot zit, wel maakt mij redelijk wat lawaai. Niet storend, maar een hoorbare hoge toon van de ventilator. De fan is niet software matig te regelen onder Linpus. Zodra ik windows er op heb zal ik gaan testen met speedfan. Door de laptop op dekens te zetten (waardoor hij bijna geen lucht meer krijgt) wordt hij warmer, maar er treden geen stabbiliteitsproblemen op door de hitte. De behuizing werd slechts zo warm als die van een gemiddelde laptop.

Deze twee nadelen worden gelukkig teniet gedaan door de prijs. Na lang overwegen ben ik tot de conclusie gekomen dat deze laptop wel heel veel in huis heeft voor een zeer lage prijs. De bang for buck bij the one ligt veel hoger dan die bij de concurrenten. Voor +/- ¤50 minder krijg je een een grotere harde schijf (120GB @5400 RPM) en naar mijn mening mooier design dan bijvoorbeeld de MSI wind en Asus Eee901. Hecht je echter waarde aan een lange accuduur en je wil windows, dan kun je misschien toch beter voor één van deze twee gaan.

Voor de mensen die graag windows op hun A150 willen, dit kan met een beetje getweak ook zonder externe cd/dvd drive. Tutorial door Rensz

Heb jij ook een Acer Aspire One A150-Ab?

Vind ik wat erg overdreven. Ik zie dat de review ge-update (oorspronkelijke ken ik niet) is, maar jammer genoeg is de gear er niet aan toegevoegd.

Voor de rest is het wel een heel erg mooie review. Jdm8 "straffen" omdat die gegevens er niet in staan is OK, maar met 2 sterren doe je deze nette review heel erg te kort.

De review zit vol met gebruikerservaringen, die minstens zo belangrijk zijn, en worden er ook nogal wat features vermeld.

Van mij 3 sterren, die per direct in 4 sterren omgezet wordt als de data van Kosty (maar dan graag in een meer leesbare vorm :) ) worden toegevoegd.

@ review
Niets bijzonders, maar er ontbreekt ook niets.
Een stofdoekje bij zo'n glossy design.... :)
Linpus
Ik vind het super. Lekker snel en zeer makkelijk te bedienen. Mensen die geen ervaring met computers hebben zullen hier veel sneller mee overweg kunnen dan bijvoorbeeld met Windows XP. Ik ga geen uitgebreide beschrijving geven hoe het werkt,
Dat is nou jammer, dat zijn bijvoorbeeld de dingen die we niet uit de specs kunnen halen. Ik zou het erg op prijs stellen als je daar toch nog wat meer aandacht aan zou willen besteden.
De accu is heel klein, en dit zie je terug in de accuduur. Ondanks de Atom processor gaat de accu maar 2/2,5 uur mee onder normaal gebruik.
Dit vind ik idd kort, zeker met zo een "simpel" OS. Is het zo, dat als je XP o.i.d. installeert de batterij nog korter meegaat?
Juist in een systeem als dit zou ik een vrijwel "eindeloze" accu verwachten (ook al is die maar 3-cells). Zal wel wat met een oude Chipset te maken hebben die ze waarschijnlijk ook in deze machine gebruikt hebben..... :? Of de fan die (constant?) aan staat, is die niet softwarematig te regelen?
Vooral de bassen stellen niet zo veel voor
Joh.... Dacht ik toch dat je makkelijk 20 Hz zou kunnen halen 8-) .
Zelfs WoW (onder windows) bleek geen probleem te zijn
Maar de webcam is schokkerig, dat snap ik dan niet..... Staat de webcam dan wel goed ingesteld? Of heeft dat iets met je HDD te maken, of je intern geheugen (maar 1 GB lijkt mij voor Linpus toch wel genoeg)....

Nog een laatste opmerking. Je gebruikt vaak dat het je mee viel of niet tegen viel. We kennen je referentiekader niet, dus eigenlijk kunnen we daar niet zo veel mee. Zou je die termen wat beter kunnen concretiseren.

Al met al vind ik het een leuke review zoals ik al zei. Ik zou echter nog wel de bediscussieerde zaken toevoegen (op weg naar een top review :) ).

Bedankt voor je moeite.
In de eerste edit waren enkel wat tikfoutjes verbeterd.

Om eerlijk te zijn was de review een beetje afgeragd. Na een kwartiertje had ik het wel weer gezien. :p

Ik heb speciaal voor jou meer specs toegevoegd en nog wat dingen aangepast. Beloofde foto's worden toegevoegd zodra ik mijn fototoestel gevonden heb. :(

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 31 augustus 2008 12:12]

Aanvankelijk gaf ik geen sterren, wachte af.
Tot ik deze reactie kreeg:

"Zucht, Dit kreeg ik na 3x klikken te zien : " en dan wat spec's

Dat is geen review: bla bla bla, voor de rest, klik wat tweakers net links....

Je kunt je tekst onder je eigen embargo zetten tot deze af is, of ondervoorbehoud, dat er nog meer volgt met de oproep aan lezers nog even niet te oordelen etc.

2 sterren.
Leuk om dit te lezen, veel ervaringen komen wel overeen met de mijne. Ik heb zelf de 8GB ssd versie van dit laptopje en ik ik kan iedereen echt heel erg aanraden om Ubuntu 8.10 (Intrepid Ibex) te draaien op dit beestje. Ik heb een stel Linux distro's en Windows XP uitgeprobeerd op de Aspire One, maar ik heb tot nu toe nog nooit zo'n fijne gebruikerservaring en responsiviteit meegemaakt als met Intrepid Ibex.

De reden dat dit post is omdat een van de nadelen van het laptopje (de lawaaieringe fan) in Ubuntu wel gewoon onder controle te houden is en omdat Ubuntu naar mijn mening fijner werkt op dit apparaatje dan de Windows XP. Voor de geïnteresseerden: zie deze twee pagina's voor meer info. Hier ook een pagina om gemakkelijk een bootable usb-stickje met een Ubuntu 8.10 installer te maken vanuit windows. Beetje OT misschien dit, maar hopelijk doet iemand er zich zijn/haar voordeel mee, het heeft mij namelijk behoorlijk veel tijd gekost om een écht fijn en stabiel OS te vinden voor dit ding :)

[Reactie gewijzigd door jongstra op 14 november 2008 03:19]

Mooie review.

Één puntje : je vergeet wel te melden dat de stroomkabel die bij de (erg kleine en lichte) adapter zit echt HUGE is. Het ding is bijna evengroot als de laptop, maar goed, je kan niet alles hebben ;)
Processor, Ghz's ?
Werkgeheugen hoeveelheid? DDR2 ?
Videokaart, apart geheugen, shared, hoeveel?
"Voor +/- ¤50 minder krijg je een een grotere harde schijf dan bijvoorbeeld de MSI wind en Asus Eee901." Hoeveel GB dan? sata(2?)? RPMs ?
Zucht, Dit kreeg ik na 3x klikken te zien :

Linpus™ Linux® Lite version , Intel® Atom™ processor N270 (1.6GHz/FSB 533MHz/512KB L2 cache), 8.9" TFT WSVGA CrystalBrite LED, 1GB DDR II RAM (2x 512MB), 120GB HDD, SD™ Card expansion, 3-cell Li-ion, 10/100Mbit LAN & Wireless LAN 802.11a/b/g, 5-in-1 cardreader, CrystalEye, Linux Linpus Lite, Open Office, Sapphire Blue

Productinfo->Fabrikant->Model aanklikken (A150-Ab-1GB)
Sorry hoor, maar deze review is toch keurig gerubriceerd?
In de rechterkolom bovenaan deze pagina zie je onder 'Shortcuts' de link 'Productinfo' staan en ook nog de goedkoopste prijs van dit moment.
Been there, done that. Ook ik zuchtte, maar een review bevat alles wat je maar weet.
Een review is geen ode of klacht aan....

Jij zou top gear oid ook niet leuk vinden als ze hun emoties vertellen bij een Veyron en dan zeggen : voor info over verbruik, topspeed, versnellingbak, airbags en ABS, klik topgear.co.uk, dan cars, dan specs, dan veyron....

Met een beetje ellenbogen vet vertel je zo hoe vlot die opstart en afsluit, dat is immers altijd het geval en kan je zo timen.

2 sterren.
Bij topgear vertellen ze juist hun emoties en nauwelijsk specs ;)

Zoals ik hieroonder ergens al zeg, ik had het wel even gezien met reviewen. Daarom heb ik nu nog wat dingen toegevoegd, onder andere opstart en afsluit tijd.

Ondanks dat die dingen er eerst niet in stonden was de review toch niet zo slecht dat hij twee sterren moet krijgen? :>
notsonewbie, je reacties zijn vermoeiend en je bent een zeurkous.

Ik lees deze review -en in general, iedere review- NIET om te weten wat de specs zijn - die kan ik heus wel opzoeken of wéét ik al.

Ik wil juist weten wat de ervaring "in het echt" is met zo'n ding! hoe het doosje uitpakken is, en wat de beleving is van iemand ten opzichte van de specs op papier - plus nog wat extra dingen die niet in de specs staan (afbrekende lipjes / hoe warm wordt ie en zo).

en dat gezever over top gear, clever bedacht hoor, maar in godsnaam, ik hoef je toch niet het verschil in media (tv vs. internet) uit te leggen?

jdm8, hele goede review! wat foto's van het ding in het echt maken hem nog meer af.