Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

BasZi 21 augustus 2013, laatste update op 21 augustus 2013, 830 views

Logitech G500

Pluspunten

• Geschikt voor grote handen
  • Knoppen zitten op een prettige plaats
  • Gewicht van de muis is aan te passen

Minpunten

• Slecht intern ontwerp zorgt voor problemen met de rechter en linkermuiskop

Deze review zal zich vooral richten op het oplossen van een veel voorkomend probleem bij G500 muizen. Ik zal in deze review dus niet ingaan op vormgeving, ergonomie en precisie. Hierover wordt in andere reviews al voldoende vermeld.

Probleem:
Zoals andere reviewers ook al meldden heeft deze muis een ontwerpfout: Er treedt bij een lage luchtvochtigheid een opbouw van statische elektriciteit op tussen de hamers en de schakelaartjes van de linker en rechter muisknoppen.
Het gevolg is dat clicks niet worden geregistreerd of als multiclicks worden geregistreerd. Dit is met name een probleem bij drag&drop: Bij een ingedrukte muisknop komt het regelmatig voor dat er een "release" wordt geregistreerd terwijl je de knop nog steeds ingedrukt houdt. Drag&droppen van folders/files wordt zo een beetje een loterij, waar zullen ze nu weer terechtkomen :-(

Oplossing:
Ik heb op YouTube een oplossing voor dit probleem gevonden:
De oplossing is het aanbrengen van een stukje folie tussen de hamer en de schakelaar. Ik heb ervoor gekozen om een klein rechthoekje uit een anti-static bag te knippen en dit met plakband vast te zetten over de schakelaars van de linker en rechter muisknop. (afbeelding 1)
Deze oplossing heeft ervoor gezorgd dat mijn G500 weer naar behoren werkt! Clicks, dubbelclicks en drag&drop worden geregistreerd zoals het hoort. De vraag is alleen hoe gevoelig de stukjes folie zijn voor slijtage, dus dat is even afwachten.

Let wel: je moet hiervoor de muis openmaken en dat kost je je garantie!
Je kan ervoor kiezen om de muis niet te repareren maar terug te sturen, maar dan is de kans groot dat je weer een muis met hetzelfde probleem krijgt..

Conclusie:
Als je van plan bent de G500 aan te schaffen zou ik je aanraden om voor een ander type/merk te kiezen. Het interne ontwerp en keuze van de materialen gaan ten koste van de kwaliteit.
Als je al een G500 hebt, gooi hem niet weg, maar probeer hem te repareren, op die manier hoef je hopelijk je muis van 50+ euro niet direct af te schrijven.

Heb jij ook een Logitech G500?

Na een waardeloze F510 controller en mijn G500 muis met dit probleem (en meer), is Logitech een merk waar ik mijn handen niet meer aan ga branden.

Goede beschrijving om dit te repareren, top!

edit: dit probleem heb ik overigens ook bij een MX500 gehad.

[Reactie gewijzigd door sm1ley op 21 augustus 2013 18:23]

Ik heb mijn vertrouwen in Logitech ook verloren. Na problemen met deze muis en een DiNovo Mini toetsenbord ben ik er helemaal klaar mee.