Specificaties 10,1" (1280x800), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Memo Pad Smart 10" Blauw Review

Basho 20 augustus 2013, laatste update op 8 november 2015, 5.365 views

Asus Memo Pad Smart 10" Blauw

Heuse tablet voor het geld!

Pluspunten

• Start snel op
  • Scherp beeld
  • Goede prijs-kwaliteitsverhouding
  • Bijgeleverde software is wél handig
  • Prima tablet voor deze prijs

Minpunten

• De behuizing
  • Camera

Review betreft de Asus pad Smart 10.1

26 juli zitten wij al in Turkije en ik dacht: aan het strand moet ik wel iets hebben om me te vermaken, en zeker ook in de lange vliegreizen heen en terug. Ik was op zoek naar een goedkope oplossing voor mijn probleem. Eerder heb ik een iPad gehad, maar deze was voor mijn doeleinden niet geschikt. Ik ben van plan Android apps te maken voor mijzelf die van pas komen bij mijn hobby's... dus vandaar een goedkoop maar toch (hopelijk) goede tablet.
Ik heb deze recensie deels getyped terwijl ik hem nog niet eens heb besteld. Dit mede dankzij het feit dat ik een vergelijking kan maken met de verwachtingen en het uiteindelijke resultaat.

Het eerste gezicht, op de plaatjes
De tablet op het eerste gezicht leek me op het eerste gezicht erg modern, mooi en ook goed afgewerkt. Op YouTube enkele reviews gekeken, die waren in principe erg positief en vooral de snelle processor en Jelly Bean sprak me aan. Ook de volumeknoppen, powerknop e.d. steken niet teveel uit, allemaal passend in het design. Wat betreft de achterkant: de speakers vind ik minder in het design, maar zijn ze wel gunstig geplaatst. Voor zover ik me kan inbeelden pak je de speakers niet zo zeer vast waardoor je goed geluid blijft horen. Ik neem aan dat de tablet goed in mijn handen zal liggen, al lijkt hij me voor het portret beeld wel erg lomp.

De specificaties, verwachtingen
Wat ik van de tablet verwacht is dat de bouwkwaliteit in zekere zin wel redelijk in orde is. Niet van die krakende gammelende zooi van de blokker (waar ik overigens niks tegen heb). Verder zijn de overgangen van de animaties ook wel erg belangrijk en dus hoop ik dat Jelly Bean wat geďnstalleerd is op de tablet ook zijn werk goed zal doen. Voor een processor van 1.2Ghz QUAD CORE (!) ga ik er zeker vanuit dat hij razendsnel is voor een tablet, en de videokaart (de Tegra 3 van Nvidia) zal ook wel prima zijn.
Wat betreft de camera: men vond de camera wat matiger vanwege de belichting oid maar ik zal hier minder aandacht aan besteden in de review.

-----

Bestelling gedaan, wachten!
Inmiddels de bestelling gedaan bij MyCom... Ik wacht nu rustig op de postbode en vanaf dat moment gaan we vrolijk verder met de review.

--Update 23-07-2013--
Ik heb direct na de bestelling nog een Case logic 11" sleeve gekocht bij de Mediamarkt. De producten komen tegelijk tussen 13:00 en 18:00. Minder gunstig aangeven tijden maar daar raak je wel aan gewend bij PostNL.

Pakketje van PostNL....
De postbode kwam te vroeg wat ik tevens als voordeel heb ervaren, want ik kon sneller door met de review en ik kon niet wachten om hem te installeren.

In de doos treffen we de volgende dingen.
Zoals gewoonlijk de best wel sumiere handleidingen en de garantiekaart, het stekkerblok, een korte Micro USB kabel welke vrij kort is en natuurlijk de tablet zelf. De tablet is verwikkelt in simpel plastic.

Eerste startup.
Allereerst wat ik deed is de tablet een beetje bijladen. Hij komt voor een aantal procent opgeladen uit de doos dus genoeg om tijdelijk even de eerste paar instellingen te doen. De instellingen zijn gewoonweg als "hebt u al een Google account?" "Wilt u automatisch syncroniseren" etc etc. En ik moet zeggen dat het opstaten érg snel gaat voor een tablet. Ik ben de iPad 1 gewend en dan heb je eenmaal dee Memo pad in handen en dan gaat alles een stukje sneller mede dankzij de zeer goede processor. Eenmaal alles afgerond heb ik direct maar besloten Jelly Bean aan te zetten, en de laatste updates te doen. Tevens heb ik wat applicaties erop
gezet zoals Dropbox, Angry birds en nog wat meer tools voor onderweg.

Het design
Het design van de tab spreekt me érg aan en voldoet echt aan mijn verwachtingen. Op de foto zag het er allemaal wat oppervlakkig uit wat in de werkelijkheid niet zo is. Hij weegt ongeveer 600g wat ik persoonlijk wel ideaal vind. Dat geeft je echt het idee dat je een tablet in je handen hebt een geen goedkoop dingetje. Ook de ISP kijkhoeken zijn uitstekend, niks op aan te merken. Wat ik helaas wat minder vind aan het design is toch wel de plastic feelings van de achterkant. Als het een aluminium behuizing had dan was het voor mij de ideale tablet waar verder niks meer aan veranderd moest worden. Ook kraakt de behuizing een beetje als je hem stevig
vastpakt.

Tablet bij licht
De tablet gaat mee in het vliegtuig naar Turkije. En zeg nou zelf: de Turkse zon is zeker
niet de mildere zon... In het vliegtuig kan je door de zon last hebben van het licht wat op
de tablet schijnt en dat zal wel hinderlijk zijn als je bijvoorbeeld een video aan het kijken
bent of aan het werken bent op je tablet. Ik nam even de proef op de som en heb de helderheid
op 100% gezet en ben eens gaan zitten in de zon met de tablet. De zon reflecteert aardig op
het scherm dus maakt het de tablet een beetje kansloos eigenlijk. Hoe hoger de helderheid
hoe beter je het ziet maar ik kan helaas niet veel zien op de tablet.

Camera
Ik maak zelf foto's met een professionelere camera, maar een camera op de tablet is wellicht handig
voor bijvoorbeeld een achtergrond. Ik zit niet zo zeer met het kwaliteit van de camera maar wellicht voor
jullie is het handig om te weten hoe en wat. De camera beschikt over 5MP achter en VGA kwaliteit voor.
Ik ben zelf wel een foto-fanaat dus kon het niet laten om een fototje te schieten. Jammer, want die camera is in zekere zin een grote flop: het kwaliteit is zelfs al slecht op de tablet...

Geen al te lange review. Er valt niet erg veel over vertellen. Het is een goede tablet voor de ¤300. Tevens krijg je 50eur cashback bij aankoop (actie geldt tot de maand 10). De tablet heeft hoge specificaties, ik was zelf minder te spreken over de chassis.

Al met al voor ¤300 (250 met cashback) is het een érg goede tablet.

Enkele plaatjes:

(Sorry voor de wat lage kwaliteit)

Ik heb de tablet al eens opgestuurd naar Asus omdat mijn chassis echt kraakte, wat zij constateren is een audio error. Afijn: hij kraakt nu niet meer :).

Heb jij ook een Asus Memo Pad Smart 10" Blauw?

Voor mijn zoon deze tablet gekocht en ik kan niet anders zeggen dan topapparaat voor dit geld. Inclusief cashback kom ik op ¤ 230,-. Heb een Blokkertje gehad eerst maar dan is dit een verademing voor wat centen meer.

Scherm: mooi scherp en je kan helderheid ver terugschroeven om toch goed te zien (buiten niet natuurlijk maar dit vind ik niet relevant) om zo batterij nog langer mee te laten gaan.

Camera: niet interessant voor ons. Foto's nemen doen wij met een "echte" camera. Skypen met frontcamera werkt goed.

Snelheid: top

Bouwkwaliteit: niets op aan te merken.

Batterij: gewoonweg goed. Zoon gebruikt hem ongeveer 2 a 3 uur per dag. Na 3de dag pas laden. Er zit een speciale Asus functie op die batterijgebruik nog effectiever maakt.