Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Acer Liquid E2 Duo Zwart Review

ckr 20 augustus 2013, laatste update op 29 april 2014, 3.039 views

Acer Liquid E2 Duo Zwart

Pluspunten

• Redelijke kale versie van Android (4.2.2)
  • Betaalbaar
  • Accuduur
  • Dual-sim goed uitgewerkt

Minpunten

• Klein intern geheugen (uitbreidbaar met micro-sd)
  • Scherm in zonlicht slecht afleesbaar
  • GPS fix is niet snel en is niet erg nauwkeurig. (verholpen na software update nov '13)

Ik liep al een hele tijd met zowel privé als zakelijke telefoon. Daarbij had ik wel een dual sim phone (nokia 101), maar ja, dat is bepaald geen smartphone, dus liep ik doordeweeks alsnog met twee telefoons. De Blackberry van de baas voldeed echter al een hele tijd niet meer aan mijn wensen dus was het tijd voor wat anders.

Een goede dual-sim smartphone is niet eenvoudig te vinden en ik wilde zeker ook geen hele grote telefoon, hij moet wel in mijn broekzak passen. Er zijn voldoende goedkopere opties maar daar zijn de kwaliteit en de specs aanzienlijk minder.

Mijn keus viel dus op deze Acer en na levering was het installeren eigenlijk heel eenvoudig, zoals dat bij Android tegenwoordig sowieso niet moeilijk meer is.
Bij het aanmelden op wifi gaf het toestel aan dat er een update van de firmware klaarstond. Moest wel eerst het micro-sd kaartje installeren maar daarna kreeg ik gelijk Android 4.2.2 binnen.

Wel even zoeken hoe je de dual sim goed moet instellen, maar ook dat is goed geregeld. Je kunt kiezen over welke sim de data gaat en bij het bellen kun je contacten koppelen aan een sim, steeds zelf kiezen of altijd bellen over een bepaalde sim.

Verder draait deze smartphone tot nog toe alle apps vlot genoeg. Je merkt dat de quadcore geen snelheidsmonster is maar in de praktijk is er prima vlot mee te werken.

Vervolgens mijn bedrijfs-email geinstalleerd en dat betekent in mijn geval ook het toevoegen van een externe beheerder. Op een vorige telefoon ging daarmee gelijk de accuduur onderuit maar op de Acer geen centje pijn. Synchroniseren van mail, agenda en contacten gaat vlot en lijkt niet serieus van invloed op de accuduur. Ik haal met groot gemak het eind van de dag, dus als de accu minder wordt gaat dat ook nog wel lukken. Daarnaast is de accu verwisselbaar dus dat wordt geen probleem.

Het scherm is goed maar niet geweldig en met name in direct zonlicht niet heel erg bruikbaar. Misschien mag je voor deze prijs niet meer verwachten maar ik had graag wat extra betaald voor een mooier scherm.

Daarnaast ondervond ik bij het navigeren (tot nu toe 1 keer geprobeerd) dat de gps lang nodig heeft voor een fix en onnauwkeurig blijft. (Update: met A-GPS ingeschakeld gaat het wat sneller) Maar ik ben dan ook verwend met een Garmin.

De camera is niet geweldig maar voldoende voor een snelle snapshot, mits er voldoende licht voorhanden is.

Bij elkaar ben ik zeker tevreden over deze telefoon. Een goede dual-sim telefoon met veel beter 4" scherm zou bij mij echter van harte welkom zijn, ook als die wat duurder zou zijn.

Update april 2014:
Inmiddels ruim een half jaar in gebruik. Telefoon bevalt nog prima.
Het scherm ziet er nog steeds prima uit en vertoont nog geen krassen. Wel redelijk trouw een hoesje gebruikt als de telefoon in mijn broekzak ging.
Gewone apps zijn geen probleem maar met name bij grafisch zware spellen haakt deze telefoon af. Ook bij het updaten van apps merk je dat je maar een klein werkgeheugen hebt. Soms moet je eerst ruimte maken voordat de update kan draaien.
Accuduur is nog steeds prima op de originele accu.
Ik kijk nog wel uit naar een mooie dual sim telefoon met goed scherm maar nog niets gevonden dat echt veel beter is. Enige echte alternatief zou zijn de Samsung S4 mini Duo met Amoled scherm. Die is wel wat duurder en bovendien heb ik slechte ervaringen met de support van Samsung op telefoons, dus die ga ik in ieder geval niet aanschaffen.

Heb jij ook een Acer Liquid E2 Duo Zwart?

ik heb dezelfde gsm, maar dan zonder de dual sim, heb hier ook zeer goede ervaring mee
over de gps kan ik zeggen dat het zeker goed genoeg is om locatie te bepalen, maar niet voor accurate navigatie zoals je met een tomtom doet, ikzelf zoek regelmatig de kortsbijzijnde bus met de navigatieapp(in belgie hebben we genoeg bussen op de meeste plaatsen, ik heb geen idee hoe de bussen in nederland zijn) daarvoor heb ik totaal geen problemen met de gps, hij is snel genoeg, maar werkt niet goed in real time movement met de auto
het scherm is voor mij leesbaar genoeg in het zonlicht, enkel in de zomer als het heel fel schijnt maar bij normaal zonlicht heb ik er zeker geen problemen mee, ook de kleuren en resolutie is goed, het is geen 720p maar het is meer als je van de meeste telefoons krijgt in deze prijsklasse, ik kijk hier ooit snachts films op als ik in mijn bed lig maar niet kan slapen dus het is zeker geen slechte kwaliteit
Recent een update gekregen waarmee de gps nu een stuk beter en sneller werkt. In ieder geval voldoende voor normaal gebruik, wat eerder niet het geval was.
Qua scherm ben ik een fan van de Amoled-schermen, die overigens ook niet optimaal zijn in fel zonlicht. Evengoed nog steeds tevreden over mijn toestel.
Afgelopen week bij iBood voor maar ¤179,- met ook nog een ¤30 cashback!