Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2253BW Zwart Review

Digitom 16 februari 2009, 2.117 views

Samsung Syncmaster 2253BW Zwart

Pluspunten

• Design

Minpunten

• Kleurweergave
  • Irritante zoom bij helderheid onder 90%
  • Backlight bleeding

Bij de MM hadden ze de 2253BW in de aanbieding, ben hem gelijk gaan halen, het scherm ziet er goed uit en de prijs was ook nog eens netjes.
Thuis aangekomen alles uitgepakt, DVI en en VGA kabel erbij, voet makkelijk te monteren.

Kleurweergave

Eenmaal aangezet en geinstalleerd kreeg ik de kleuren maar niet goed. Alles lijkt mooi en goed, prachtig beeld, totdat ik een foto pak van een persoon, waarin een kleine roodtint zit.
Ik heb ook een 730BF en had deze ook aangesloten en ernaast staan. De foto op de 2253BW is gewoon veel te rood, vlekkerig, niet realistisch. Sleep ik de foto naar de 730BF zijn de kleuren wel goed.
Ik heb alle drivers goed, nieuwste versies overal van, maakte niets uit. Calibreren via software maakte ook niets uit, dat rood ging niet weg, ook de kleur van blond haar werd er nep op.
Het kijken van een film is weer wel goed, dus het is echt alleen bij foto's.
Toen heb ik een nieuwe videokaart gekocht, omdat ik een onboard (Radeon X1250) gebruik en daar niet heel tevreden over ben. Ik heb er toen een Radeon HD3450 ingezet. Ook hierbij waren de kleuren niet goed te krijgen.

Zoom

Waar ik met dit scherm ook last van heb is een vervelende zoom als ik de helderheid onder de 90% zet. Het klinkt alsof er een mug inzit. Op internet nagezocht of er meer mensen zijn die hier last van hebben, en ik bleek niet de enigste te zijn.

Backlight Bleeding

Dit scherm heeft, net als mijn 730BF, ook last van backlight bleeding. Het is acceptabel, maar het had beter gemogen.

Terug

Al met al heb ik besloten om het scherm terug te brengen naar de MM. Ik weet niet of ik net een slecht paneel heb ofzo, maar dit was echt niet te accepteren. Zeker niet als je er ook fotobewerking mee doet.
Ik moet nu op zoek naar iets wat wel aan mijn verwachting voldoet...

Update:
Een kennis had een klant die last had van een onjuiste kleurweergave. De kleuren werden te rood, net als ik dit had. Terug ermee naar de winkel, omruilen voor een ander, weer hetzelfde probleem. Schijnbaar is er een bepaalde batch die niet helemaal goed is... Anyway, ik heb nog steeds mijn 730BF.. :P

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2253BW Zwart?

Dan heb je kennelijk eentje met een defect paneel te pakken gehad. Want de 2253bw die ik heb staan heeft degelijk een goede kleurweergave en totaal geen last van zoemend geluid. :/ Verder, "fyi" backlight bleeding is nagenoeg onvermijdelijk met de huidige panelen.
Op internet heb ik stukjes gevonden over mensen die hetzelfde probleem hebben. Durf daarom niet weer dit scherm te halen...

Het moet wel dat ik een defecte had gekregen, maar omruilen was er ook niet meer bij want hij was al uit de schappen..
Ik heb ook geen zoom, en krijg juist van mensen die hier over de vloer komen te horen dat de kleuren juist zo goed zijn?

Maarja, 't is je goed recht om em terug te brengen uiteraard :)

[Reactie gewijzigd door Def1ant op 29 augustus 2008 10:27]

Denk ook dat je gaar scherm had ja, oke in het begin staat contrast etc op 100, maar da's simpel in te stellen, en die zoom is natuurlijk van kapotte interne hardware, dus zowiezo reden om terug te brengen.
ik heb hetzelfde scherm, en het enige waar ik altijd last van zou hebben is ghosting.
zelfs crt zie ik een klein beetje ghosten...veel minder dan lcd though

backlight bleeding valt mee, weinig last van tydens normaal gebruik.
muggengeluid? nee, alleen hoge toon wanneer in standby (soms)
Ik heb dit scherm ook, en ook ik had last van de toon die je krijgt als je het contrast onder de 90% komt.
Hiervoor heb ik een ticket laten aanmaken bij samsung. Van het bedrijf dat de reparaties doet kreeg ik nette leen monitor. Vandaag kwam de mijne terug, deze is goed gerepareerd want de toon is weg.
Ik ben dus dik tevreden, zeker omdat de klacht goed is opgelost , scherm is nu gewoon goed.
ik heb ook een lichte zoemtoon maar hoor het alleen s'nachts als het echt stil is

verder vond ik de kleuren vanuit de fabriek juist veel te blauw
viel echter goed bij te regelen

getest met een 7600gt en en 9600gt videokaart

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 17 februari 2009 17:31]