Silverstone Milo ML02B-MXR Review

L.N. 28 augustus 2008, laatste update op 28 augustus 2008, 5.071 views

Silverstone Milo ML02B-MXR

Pluspunten

• Design
  • Uiterlijk
  • Ontwerp (ja, vind hem zo mooi dat ik het 3 keer wil noemen!)
  • Goed uitgedachte indeling
  • zeer compleet geleverd
  • VFD/afstandbediening van Imon
  • Stil

Minpunten

• prijs (ik vind de behuizing elke euro waard, maar andere zullen hem te duur vinden)
  • beperkte uitbereidingmogelijksheden
  • Lastig om aan te schaffen
  • Werkt alleen met dure MoDT-onderdelen.

Kwaliteit voeding Score: 5

Ik was op zoek naar een nieuwe behuizing voor een HTPC op basis van een MoDT (Mobile on Desktop). Ik wilde een MoDT vanwege het lage stroomverbruik en dat deze minder ruimte innemen (minder hoge koelers etc.). Voor mij was het van belang dat ik een niet zo'n hoge behuizing wilde en eentje die mij esthetisch aansprak (m.a.w. hij moest mooi zijn ;)). Er zijn echter weinig kasten die aan mijn eisen voldeden.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Silverstone ML02B-MXR. Deze heeft de volgende specificatie:

Ultra-slim profiel (82mm hoog)
Multilanguage LCD en afstandbediening
Fanless 120W PSU
Supports MoDT Micro ATX, Mini-ITX, and DTX moederborden
Kaartlezer
1 x Slim Optical Drive Bay
1 x 3.5" of 2.5" HDD
4 x 50mm fan Slots (1 x meegeleverd)
1 x Expansion Slot (pci of PCI-E)
397 x 82 x 375mm
4kg

Naast dit model is er ook de SST-ML02B-R. Dit is dezelfde behuizing, maar dan zonder de VFD en afstandbediening. Beide modellen zijn zowel in het zwart als in het zilver te krijgen.

Inhoud van de doos
De ML02 wordt zeer compleet geleverd. Niet alleen is het is het 1 van de weinige HTPC-behuizingen die geleverd wordt met een voeding (in dit geval een 120W-"laptop" voeding), maar er zitten heel veel accessoires bij:

120W voeding
Afstandbediening
Ingebouwde kaartlezer
PCI-riserkaart
PCI-E-riserkaart
PCI Express expansion kaart (om te zorgen dat de PCI-E-kaart past in de behuizing, ongeacht de plaats van het PCI-Eslot op het moederbord)
Benodigde schroefjes
Duidelijke handleiding
Driver voor de Imon-VFD en afstandbediening (geen Vista)

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing is zeer degelijk en netjes afgewerkt. Er zijn alleen goede materialen gebruikt (veel metaal en weinig plastic) en er is goed over nagedacht, zoals de doeltreffende maar zeer simpele aansluiting om de harde schijf te plaatsen. Omdat de behuizing maar klein is, is het voor de ontwerpers lastig geweest om alles in de kleine behuizing te krijgen.

Waarom dan "Goed" en niet "Zeer goed"? Er zitten een paar scherpe randjes aan de behuizing en het spuitwerk van een van de metalen platen is niet perfect. Er zitten namelijk druppeltjes op waar teveel verf is gekomen. Daarnaast is het klepje waarachter de DVD-drive en kaartlezer zitten gemaakt van plastic, wat niet heel stevig aanvoelt. Dit zijn maar kleine dingen en misschien overdrijf ik een beetje met mijn "harde oordeel", dit komt vast omdat ik een Lian-Li PC60 gewend ben, waar alles net iets beter is afgewerkt.

Inbouwmogelijkheden
De inbouwmogelijkheden zijn beperkt, maar dat kan ook niet anders bij een behuizing die zo laag is. Er kan 1 harde schijf ingebouwd worden (2,5" of 3,5") en 1 slimline optische drive. Tevens is er ruimte voor 1 uitbereidingskaart. Dit kan een PCI- of een PCI-E-kaart zijn. Echter zullen niet alle kaarten passen. Deze gaan namelijk gedeeltelijk over de 3,5" harde schijf (bij gebruik van een 2,5" heb je dit probleem niet), geen 2 sloten breed zijn (koeler) en mag niet te lang zijn om problemen met de optische drive te voorkomen. Daarnaast zit er een 120W-voeding in, dus energieslurpende videokaart kunnen ook niet. Toch een voldoende omdat het een van de weinig lage behuizingen is waar rumte is voor een extra PCI(-E)-kaart.

Koelingsmogelijkheden
Daar kan ik kort over zijn: er is ruimte voor 4 fans van 5 cm. Een daarvan is al meegeleverd. Omdat het om een MoDT is koeling minder nodig en is 1 fan voldoende. De voeding is passen gekoeld. De processorkoeler mag maar 4 cm hoog zijn, waardoor zelfs de meeste 1U-koeler afvallen. Silverstone heeft een koeler in haar assortiment voor deze behuizing, de NT07 (Pro). De gebruikte fan is erg stil.

Vormgeving
Ik ben erg te spreken over de vormgeving. Ik vind het een van de mooiste behuizingen die ik ooit tegen ben gekomen. Lekker elegant en stijlvol. De behuizing staat op twee gebogen metalen strips van gebrusht metaal. Samen met het matzwarte van de rest van de behuizing en de spiegelende zwarte voorkant is het echt een juweeltje. Alle aansluitingen an de voorkant zitten mooi achter een klepje en de VFD en IR zitten goed weggewerkt. De behuizing misstaat niet in een tv-meubel of bij een mooie LCD-tv. Gewoon de kwaliteit en afwerking die je van Silverstone mag verwachten!

Installatiegemak
Omdat de gehele bovenkant eraf kan, kom je overal bij. Er is duidelijk nagedacht over de indeling, waardoor het installeren gemakkelijk is. Alleen is het wegwerken van de kabelboom lastig, vanwege de beperkte ruimte. Wel is alles met schroefjes vastgezet, dus geen screwless-design!

Modbaarheid
Er valt weinigte modden aan deze behuizing, maar ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen.

Kwaliteit van de voeding
Zeer goed. Nier erg krachtig, maar stil doordat hij passief gekoeld is. Het is een laptopvoeding en heeft dus een extern stroomblok dat je mooi kunt vertoppen op een plaats waar je hem niet kunt zien. Tevens zijn er genoeg aansluitingen (2 x sata-stroom, 2x molex, etc). 80+ efficientie.

Met een prijs van 205 is de behuizing zeker niet goedkoop. Echter in vergelijking met andere HTPC behuizingen met VFD is de prijs niet hoog. Zeker als er rekening wordt gehouden dat deze behuizing met een voeding en afstandbediening wordt geleverd. Daarnaast zijn de bijgeleverde riserkaarten standaard, terwijl deze bij andere merken vaak extra aangeschaft worden. Mocht je het toch te duur vinden, dan is de SST-ML02B-R misschien een optie. Deze heeft geen VFD of afstandbediening, maar kost 146.

De behuizing is echter lastig te leveren, dus een koper moet geduld hebben.

• Intel C2D T5500
  • Aopen I945GTM-VHL
  • 2 x 1 GB Hynix SO-Dimm
  • 200 GB Samsung 3,5" HDD
  • slimline DVD-brander

Heb jij ook een Silverstone Milo ML02B-MXR?

Geweldig! Ik ben ook hard op zoek naar een mooie HTPC behuizing en eigenlijk bied deze (als enige) alles wat ik wil: slank (de meeste zijn te hoog), cardreader ingebouwd en een display.

Precies wat ik wil dus! Alleen ik ben erg benieuwd wat jij erin heb zitten? Ik wil er namelijk een Asus 780G mATX moederbord in zetten met een AMD processor (65Watt) en als PCI kaart komt er een FireDTV kaart in (is wel een PCI kaart maar maakt gebruik van een interne Firewire verbinding ipv PCI dus in het ergste geval kan ik deze buiten de kast laten).

Ik maak me alleen zorgen om de voeding, deze is slechts 120W? Is dat wel voldoende voor een mATX moederbord en 65W processor?

Ik ben niet van plan om er een harddisk in te doen, heb een externe eSATA, dus dat scheelt weer stroom. Maar dan moet ik nog wel een betaalbare SSD vinden (misschien verbruikt die wel evenveel met pieken).

En waar heb je deze gekocht?

edit: aha bovenaan staan je onderdelen, een mATX mobo en een Intel CPU die volgens mij ook een TDP van 65 watt heeft. Bij AMD geeft de TDP het maximum aan dat de CPU kan verbruiken terwijl het bij Intel niet het maximum hoef te zijn. Ik zou me dus geen zorgen hoeven te maken. Al vraag ik mij wel af of mijn moederbord (met Ati 3200) niet teveel zal verbruiken.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 29 september 2008 12:41]

Hoi Jazco2nd,

Ik wil zowat precies hetzelfde doen als jou: matx mobo van amd 780g maar dan met een 45W processortje. Heb jij de boel inmiddels al gebouwd? Is de voeding voldoende?
Ik vond nog wat info op google omtrend de imon ondersteuning, er is naast windows ook linux ondersteuning.

Dat is heel mooi want deze case lijkt me ideaal als htpc op basis van mythbuntu met een nvidia9300 chipset en 45watt intel proc.

Enige nadeel lijkt me de slimline dvd drive en de ruimte voor een pci of pci-e device.
Ik vond wat opmerkingen over het niet passen van een winpvr 150.
Mooie review! ik zit ook te kijken om deze case aan te schaffen, maar waar ik een beetje mee zit is de power supply van 120 watt. Want ik weet niet of deze config daar in past:
  • Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
  • Digital Everywhere FloppyDTV S2
  • Intel Core 2 Duo E7200
  • Kingston HyperX KHX6400D2/1G
  • Samsung SN-T083A SL-DVD brander
  • Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB
  • Silverstone NT07-775 Low Profile
Het zijn dus 3 apparaten met 12 volt input.
is 120 watt voldoende? ik zie btw in de 'Specification' van de
'120W DC-DC Converter' bij hoofdstuk '3.1 SHORT CIRCUIT PROTECTION' 165 Watt staan. Of houd dat wat anders in

[Reactie gewijzigd door wuwa op 7 april 2009 17:30]

Welke slimline Blu-Ray speler zou hier in passen? Goede review trouwens.
He Luuknouwen,

Mooie review, maar toch een paar vragen.
* Heb je meer info over het display? Ik twijfel hieraan... niet te helder, goed in te stellen?
* Welke koeler heb je gebruikt voor je processor?

Heeft iemand soortgelijke opties gezien?
imon display is wat betreft contrast goed in te stellen. helderheid is niet instelbaar.
Je kunt het scrollen ook aanpassen aan je behoefte en zeker met de laatste versie werkt het allemaal erg netjes.
Door melkglas (aan achterkant gezandstraald glas) is het display 's avonds nog net af te lezen.
De werking van dit LCD is uitstekend, op 1 punt na. De helderheid. Dat vind ook ik erg irritant. Ik schakel dan ook tijdens het kijken van een film het display uit.