Microtools WMX-110 Review

wttj 19 augustus 2013, 382 views

Microtools WMX-110

Pluspunten

• prijs
  • vooruit/terug knop
  • vormgeving

Minpunten

• batterijhouder
  • plaatsing DPI knop

Review microtools WMX-110

Keuze
Ik heb deze muis gekocht om te gebruiken in combinatie met mijn Lenovo Ideapad Y500. Ik teken namelijk erg veel en dat is om een touchpad een erg geklooi :) Over de muis: De muis is draadloos, klein, heeft 6 knoppen en een dpi van 1600. Ik heb hem voor 11 euro bij de Kijkshop gekocht waarmee dit een echte budgetmuis is.

De specs op een rij:
-1600 dpi
-6 knoppen(linkermuisknop, rechtermuisknop, dpi, vooruit, achteruit. Er is ook een klikbaar scrolwiel aanwezig)
-2,4 Ghz techniek
-draadloze usb ontvanger
-werkt met Windows en OSX

Eerste indruk
De muis is geheel van zwart plastic gemaakt. Het plastic op de bovenkant is keihard, op de zijkant iets zachter. Er is een 'inkeping' links waar je duim in valt en rechts zit er een bult waar je pink op rust. Deze muis is dus alleen voor rechtshandige, bij gebruik met links krijg je erg snel kramp in je vingers! Ik heb dit namelijk getest en hij is met links niet te gebruiken. Voordeel is dat hij met rechts echt goed in de hand ligt. De terug/vooruit en de dpi-knop zijn grijs. De oppervlakken zijn gelukkig niet van het 'plakkerige zweet aantrek' soort.. De muis is dus prettig vormgegeven en houd goed vast. Hij is wel erg klein, maar dat is positief aangezien dat ik hem elke dag meeneem naar school. Een ander opvallend iets is dat de optische sensor knippert. Het tempo is regelmatig en hij werkt perfect, dus ik denk dat het zo hoort. Ik heb dat verder nog nooit gezien, maar het werkt dus laat ik het zo.Op het eerste gezicht dus een prima ding.

Knoppen
De werking van de twee muisknoppen is zoals het hoort. Ze hebben een duidelijke klik die zowel hoort als voelt. Het scrolwiel heeft duidelijke 'tikken' tijdens het scrollen en is klikbaar(handig in de browser!), maar hij is (te) klein en zit te ver naar achteren op de muis bevestigt. Hierdoor kan je niet met je vingertop scrollen. In plaats hiervan ligt hij onder je middelste vingerkootje.

De DPI knop zit helemaal bovenop de muis en is grijs. Hij gaat zwaar waardoor je hem niet per ongeluk induwt. Wel is de plaats onlogisch gekozen. Er is echter 1 maar: je kan niet zien waar die op is ingesteld. Dit maakt deze knop echt overbodig. Ik heb geen enkel idee waarom je je DPI zou willen aanpassen, maar als het op deze manier is uitgevoerd is het useless.

De vooruit/achteruit knop zit op de linker zijkant en is ook grijs. Ook deze knoppen klikken duidelijk deze zitten wel op de goede plek, net iets boven je duim. Maar ze hebben ook een nadeel: de voorste knop is terug en de achterste knop is vooruit. Helemaal tegen je gevoel in. Wel werken ze goed samen met bijvoorbeeld windows acht en andere windows versies zijn geen probleem(7 en Vista heb ik getest, maar ook OSX moet werken. Dat heb ik niet kunnen testen. Vooral bij het browsen bewijzen dezen knoppen hun nut, maar ook in de verkenner bijvoorbeeld. Het ronde en kleine terug knopje in MUI apps reageren ook op de terugjnop van de muis en dat is nog wel het handigste vind ik. Dat knopje is echt veel te klein. Ben je eenmaal gewend aan deze knoppen, wil je echt niet meer zonder. De 'omgekeerde' plaatsing went overig wel, maar het blijft een onlogische keuze.

Op de onderkant zit tot slot de aan/uit knop. Een simpel schuifje dat je met je nagel omzet. Hier zie echt goed dat het een budgetmuis is, net als aan het materiaal gebruik aan de onderkant. Aan de bovenkant zijn de materialen oké, maar aan de onderkant is het erg cheap. Maakt weinig uit, op de plek waar je het ziet is de muis goed uitgevoerd. Op de onderkant zitten wel 4 ronde rubbertjes die er voor zorgen dat je geen muismat nodig hebt. Er handig voor gebruik bij een laptop. Microtools noemt dit dan ook een 'netbookmuis' en dat is terecht.

Battarijen
De muis werkt op 2 AAA batterijen die meegeleverd worden. Over de werktijd op deze batterijen kan ik nu nog niets zeggen. De batterijen zitten wel erg los bevestigd, ik heb met plastic een noodoplossing bedacht, zie foto. De batterij schiet namelijk steeds los onder het gebruik. Met mijn oplossing is dit over. Ach, voor 11 euro kan je niet alles wensen en het werkt zo perfect.

Ontvanger
De usb ontvanger is erg klein en is makkelijk op te bergen in de muis. Zie foto. Hij werkt zowel op een powered usb poort als op een niet powered usb poort. Het bereik is zeer goed, ik heb het getest tot 6 meter, groter is mijn kamer niet. Hij deed het overal, ook al zit er iets tussen. Er hoeft overigs geen software geinstaleerd te worden, windows 8 pakt het direct.

Voor 11 euro is dit een prima muis. Hij doet wat hij moet doen. Er is alleen een noodoplossing voor de batterijhouder nodig. Dat is eigenlijk het enigste punt waar waarop hij een steekje laat vallen. Hij houd prettig vast, is nauwkeurig, de materiaalkeuze en afwerking zijn in orde en de ontvanger is makkelijk op te bergen. De knoppen werken goed, de plaatsing is soms onlogisch gekozen, maar niet zo ernstig dat het niet went. Daarbij is de ergonomie op zo kleine muis natuurlijk altijd een probleem. Gelukkig zitten de belangrijkste knoppen goed en zijn de knoppen die wat minder zijn ook de minst belangrijke knoppen. Ik kan deze muis zeker aanraden en voor die elf euro val je je er geen buil aan.

edit-kan geen plaatjes toevoegen? TW.net geeft foutmelding: product kan niet gevonden worden. Wat zijn dat voor ITer's? sorry, niet negatief bedoeld jongens. probeer het straks wel weer opnieuw

Heb jij ook een Microtools WMX-110?