Specificaties 17,3" (1920x1080), 2TB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 17-j009ed Review

mrfu 19 augustus 2013, laatste update op 7 maart 2015, 3.775 views

HP Envy 17-j009ed

Edit mbt. ervaring met defecten van laptop.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Krachtige componenten

Minpunten

• Hitteproductie
  • Geluidsproductie

Dit is niet bedoeld als volledige review met prestatie benchmarks en temperatuur metingen, ik heb deze review enkel gemaakt als onderbouwing op de 5-sterren score notering. Benchmarks zijn te vinden op onze grote vriend Google ;)

Warmte en geluidsproductie

Er zit een stevige grafische kaart in (Nvidia 750M) die flink wat pixels op je beeld kan toveren. Nadeel daarvan is wel dat deze ook heel erg heet kan worden. De lucht die rechtsachter de laptop weg wordt geblazen komt dicht bij het punt waarbij het pijn kan gaan doen. Groot minpunt in de zomer, maar geen dealbreker voor mij. Er wordt ook flink wat geluid geproduceerd, dit is duidelijk te horen, vooral wanneer er games worden gespeeld. Na het spelen van een game stopt de ventilator vrijwel direct met blazen en doet de koeling het weer rustig aan.

Mobiliteit en accuduur

De accu houdt het erg goed vol tijdens 'normaal' gebruik. Daaronder zie ik surfen op het web, af een toe een filmpje (op het internet), WiFi aan en scherm helderheid op de fabrieks stand. Ik doe ongeveer 1,5 tot 2 uur op aan accu. Wanneer er geen 3d applicaties geopend worden zal de geintegreerde grafische kaart in de Haswell processor gebruikt worden wat natuurlijk alleen maar gunstig is voor de accuduur. (Ik heb de laptop nu 2 maanden in mijn bezit, ik kan dus nog niks zeggen over de slijtage van de accu bij meerdere ontlaad cycli.)

Ik ben een student, dus ik heb niet veel uit te geven. Maar aan de andere kant ben ik ook een power user. Ik kijk films, ik gebruik het internet constant, ik download een beetje, ik programmeer constant en als het kan alles tegelijk. Wat ik probeer te zeggen is dat ik liever niet 400 euro onnodig uitgeef aan een product van bijvoorbeeld Apple (welke naar mijn mening overpriced zijn) als ik dezelfde hardware kan krijgen voor een lagere prijs bij een ander bedrijf. Deze laptop heb ik aangeschaft (in Juli 2013) voor 1300 euro. dat vind ik zeker een flinke bak geld, maar wanneer alles gerelativeerd wordt kan ik die prijs zelf wel beargumenteren. Zo krijg je een Haswell processor met ge´ntegreerde grafische kaart (Intel HD4600), een 'aanvullende' grafische kaart (Nvidia GF750M), twee maal een 1Tb HDD, een 17" Full-HD LCD scherm, multitouch touchpad, fingerprint reader en alles verpakt in een HP laptopbehuizing met een HP moederbord. Als we dan gaan kijken naar wat je voor 1200/1300 euro bij andere merken krijgt dan zie je toch al gauw dat andere merken hetzelfde leveren voor 1500/1600 euro. Bovendien ben ik nu al 5 jaar een HP gebruiker en bij de kleine ongelukjes die ik als reizende student meemaak (laten vallen van een adapter blok, scheuren in de behuizing, slappe scherm scharnieren) is HP gigantisch behulpzaam en lossen ze mijn problemen netjes op iedere keer.

Featureset

Hier kan ik erg kort over zijn. Je krijgt een bak van een laptop. Een 17 Inch scherm diameter met een 1920*1080 pixel resolutie. Het scherm is dof, wat de glans of weerspiegeling moet tegenhouden. Het toetsenbord voelt fijn aan, al moet ik eerlijk zeggen dat mijn exemplaar erg losjes zit. De touchpad is vervelend, maar het went wel na een tijdje. Er zijn namelijk geen dedicated muisknoppen, maar je kan de onderste rand van het touchpad links en rechts indrukken wat de linker en rechter muisknop moet vertegenwoordigen. Dit is irritant omdat het touchpad multitouch is, dus wanneer je een muisklik wilt hebben, ben je misschien per abuis een multitouch beweging aan het maken omdat de vinger die de muisklik wilt uitvoeren mee word genomen als een touch input.

Verder heeft de laptop krachtige hardware onder het toetsenbord liggen. Een Intel 4702MQ processor. Een Nvidia 750M grafische kaart. Twee maal een 1 Tb harde schijf waardoor de totale opslag op 2 Tb uitkomt. Het zijn 5400 RPM schijven wat natuurlijk standaard is in een laptop vanwege het stroom verbruik. Al had ik het niet erg gevonden, eerlijk gezegd had ik het fijner gevonden, als er een 7200 RPM schijf of een SSD in had gezeten. Dat is anno 2013 toch niet heel vreemd om een SSD in een 1200/1300 euro laptop te stoppen.

De fingerprint reader is leuk als je een WIndows versie gebruikt die het ondersteund, je kan tot 10 vingers (hoeft natuurlijk niet van dezelfde persoon te zijn) registreren in de HP software die ongevraagd op de laptop te vinden is.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De behuizing van de laptop is vooral van plastic. De bovenkant van de laptop (wanneer deze dicht geklapt is) voelt erg slap aan en kan gemakkelijk een centimeter ingedrukt worden zonder moeite. Niet iets wat ik kan aanraden want er zit een peperduur LCD scherm onder. Mocht je de laptop dus (zoals ik dat doe) iedere dag mee naar school nemen in een rugzak, zorg er dan voor dat de laptop stevig vast zit en dat er geen scherpe voorwerpen je tas in prikken. Verder is de bouwkwaliteit redelijk tot voldoende. Ik til een laptop vaak op aan een randje met 1 hand (soms kun je gewoon niet anders) en deze laptop blijft recht. Daarmee bedoel ik, mijn vorige HP laptop kon dat niet goed hebben, die trok een beetje krom wanneer de behuizing een onredelijke stress verdeling te verduren kreeg.

Ergonomie

Hier probeer ik niet mijn mening te geven, maar even een feitje te delen. Wanneer je namelijk aan het gamen bent wordt de laptop aan de linkerkant behoorlijk warm. Waar men de linkerhand neerlegt om de WASD toetsen te bereiken zal je dus meteen merken dat de behuizing behoorlijk wat warmte aan het verspreiden is. Daarnaast heb ik zo mijn persoonlijke kritiek op het touchpad, waarbij de muisknoppen ge´ntegreerd zijn in het touchpad. Gezien het relatief grote formaat van de laptop heb je wel erg veel ruimte om de polsen op te leggen tijdens het typen, dit kan ik zowel of voor- en nadeel zien van een laptop. Maar ik wil het niet als nadeel zien, gezien je zoiets kunt anticiperen wanneer je een 17" laptop gaat aanschaffen.

Het is een laptop die niet voor de gemiddelde gebruiker is bedoeld, in mijn mening. Menigeen persoon zal het niet fijn vinden dat de laptop gloeiend warm wordt wanneer er een game gestart wordt, de laptop flink gaat blazen en de laptop geen laptop meer kan zijn gezien deze niet meer op je schoot neergezet kan worden ivm. de warmte ontwikkeling. Daarnaast is het een 17" monster welke ook niet al te licht is. Het is een laptop die je aanschaft omdat je deze nodig hebt voor school of werk, of gewoon graag op een laptop games speelt, gezien de hardware toch behoorlijk goed is om mee te gaan gamen. Maar ik zou het niet als een huis-tuin-keuken laptop aanraden voor andere mensen. Daar is deze te lomp, te groot en te duur voor.

Terwijl als je een power user bent die niet stationair op 1 plek zit, je gebruikt dagelijks een computer en verwacht dat deze computer je netjes bij houdt (snelheid/performance) dan zou ik deze laptop zeker aanraden. Je krijgt een mooi beestje met een mooie inhoud. De nadelen (warmte productie, geluidsproductie) neem je voor lief omdat je weet waardoor deze warmte en geluidsoverlast geproduceerd worden (zodat jij je werk kan doen op school of mobiele werkplek), dan zie ik dat niet als dealbreker. Je hebt 2 Terabyte aan opslagruimte om mee aan de slag te gaan en je kan zoals ik heb gedaan de ODD (Optical Disc Drive) eruit halen en een SSD toevoegen aan de laptop. Het frontje van de ODD past precies op een SSD caddy, waardoor het uiterlijk van de laptop hetzelfde blijft. En we kunnen weer een jaartje of twee vooruit.

EDIT Maart 2015

Ik heb de laptop al 2 keer naar de winkel terug gebracht ter reparatie. De ventilator (blijkbaar zit er maar 1 in) is 2 maal kapot gegaan, waardoor de laptop niet meer opstart. Tijdens het opstarten toont de HP bios een bericht dat de 'System Fan' niet functioneert en dat daarom de computer niet dient op te starten om schade aan de hardware te voorkomen.

Gelukkig heb ik gewoon garantie en zijn de problemen 2 maal toe kosteloos opgelost voor mij. Maar het is wat mij betreft een ernstig probleem bij deze (serie) laptops. Ik begrijp wel waarom, er zit immers een flink assortiment warme hardware in de behuizing tegen elkaar gepropt. Maar ik zou toch verwachten dat HP hier zelf tijdens het ontwerpen van de laptop achter is gekomen.

Deze review is nu minder belangrijk voor een keuze nieuwe laptop dan op het moment dat ik deze review voor het eerst geschreven heb, gezien de prijzen van nieuwe laptops verder zakken en er constant nieuwe hardware uit komt. Desalniettemin hoop ik mensen die deze (serie) laptop willen kopen ervoor te informeren over dit (kleine) minpunt van deze laptop.

Ik kan er nog steeds prima mee gamen en mijn schoolwerk mee maken, maar ik dien er wel altijd voor te zorgen dat de laptop verhoogd staat ivm. de warmte ontwikkeling. En daarnaast hopen dat iedereen in de klas oordoppen bij zich heeft. Want de ventilator gaat (vooral bij het gamen) zo hard blazen dat mensen je gaan aan kijken ;)

Heb jij ook een HP Envy 17-j009ed?

ik beschik sinds 2 weken ook over dit model laptop.
en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de laptop.
Erg stil, wordt niet erg warm, accuduur is voldoende en de beeldkwaliteit is prima.

Het enige waar ik wat minder over te spreken ben is het toetsenbord, als je aan het typen bent buigt het toetsenbord een stukje bij iedere toetsaanslag.
Erg jammer gezien de laptop over het algemeen erg robuust aanvoelt.

Overigens heb ik ook een van de harddisks vervangen voor een 240gb hyperX SSD.
De laptop start nu (niet uit slaapstand) binnen 4 seconden volledig op.

Mocht er iemand van plan zijn een HDD caddy (9,5mm in dit geval) te plaatsen in deze laptop om nog een extra schijf te plaatsen: De bios van de J009ED accepteert geen SSD in het DVD drive slot, helaas :|

[Reactie gewijzigd door maikel049 op 5 september 2013 15:53]

Haha, ik was het probleem ook al tegen gekomen! Ik heb een van de 2 HDD's eruit moeten halen en vervangen door een 256 GB SSD van Samsung. De EFI BIOS van de laptop doet alleen erg moeilijk. Windows 8 wil niet installeren op de SSD omdat op een EFI systeem een schijf geen MBR mag hebben. (Wat ik overigens onzin vind.) Ik ben nog bezig, maar dat gaat wel lukken.
Mrfu, ik heb een schone installatie uitgevoerd van windows 8 pro x64, gewoon met de originele CD.
Werkt prima zonder enig probleem met de EFI.

Wel een tip: reset de bios naar default als je de SSD hebt geplaatst of een hdd extra hebt geplaatst.
Er zijn geen opties om in de bios de harddisks te initialiseren maar klaarblijkelijk doet een reset naar default toch iets waardoor de harddisks opnieuw ge´nitialiseerd worden.

Ik heb mijn bios direct na de aankoop van de laptop een update gegeven ivm een koeling probleem. Wellicht dat mijn bios nu iets anders reageert dan die van jou.
Maar in grote lijnen zal het wel het zelfde zijn.

Ik weet niet of je een bare metal copy terug probeert te zetten van windows 8, maar dat gaat niet lukken als je van een BIOS af komt en naar EFI gaat.

[Reactie gewijzigd door maikel049 op 5 september 2013 15:55]

Hi mrfu,

ik heb main disk vervangen voor een 256 GB SSD Samsung 840 PRO. Bij deze schijf zit een mooi stukje software. Plaats eerst de SSD in een externe HDD case en maak vervolgens met het tooltje een volledige kopie van je main HDD. Schroef daarna je laptop open, ruil de schijven om en tada... Werkt helemaal top!

groet
Het is eigenlijk vrijwel direct gelukt bij mij. Ik had er in het begin even problemen mee, maar ik werk tegenwoordig ook op een Samsung 840 Pro 256 Gb SSD. Opstarten met de EFI (bios) icm. Windows 8 zorgt ervoor dat mijn laptop -volledig- is opgestart in 4 a 5 seconden. Vaarwel slaapstand ;)
ik heb sinds vandaag deze laptop ook.
het scherm kan ik niet indrukken en is gewoon stevig van alluminium.
ook de rest van de behuizing is van aluminum en niet van plastic.
ik heb er BF3 op hoogste settings mee gespeeld en ik hoor hem bijna niet.
ook is die niet heel warm op de plaatsen waar jij zecht.

gr
Er staat in mijn review ook niet dat ik beweer dat deze van plastic is. En zo kun je maar weer zien dat 1 ervaring niet leidend moet zijn voor een opinie. Warmte ontwikkeling is overigens vaker zichtbaar dat dit bij de ene laptop een probleem is en bij een andere laptop wat minder, ondanks dat ze uit dezelfde batch/serie komen.

[Reactie gewijzigd door mrfu op 22 augustus 2013 12:39]

oh oke
geen probleem dan.
ik vind het een mooie laptop.
alleen ik heb 1 vraagje aan jouw mijn hdmi poort lijkt iets scheef te zitten en niet precies in de uitsparing.
heb jij dat ook?
gr
Ik heb even gekeken voor je. Bij mij zit deze niet zozeer scheef of schuin, maar nu je het zegt, de poort zit wel een millimeter naar links, dus deze is niet netjes uitgelijnd ten opzichte van de uitsparing. Gelukkig gaan HDMI kabels er IN en niet er omheen (zoals VGA/DVI) ;)
heb bij mij ook even gekeken, hier zit de HDMI aansluiting netjes in het midden en ook niet scheef of iets dergelijks.
maar omdat de zijkant van de behuizing iets schuin naar binnen afloopt komt de HDMI aansluiting natuurlijk onderaan iets uit de behuizing.
Heb even je review doorgelezen omdat ik zelf een envy had (2 generaties geleden).
Lijkt erop als alle minpunten van degene die ik heb ervaren zich ook bij jou voordoen.

Het zou misschien leuk zijn om wat fotos toe te voegen van jou exemplaar en misschien een indicatie van de temperaturen bij max load (zowel cpu als gpu).

Ik ben ook benieuwd hoe de 750m hedendaagse games draait, wat speel je zo al?
Ik verwacht niet dat je de nieuwste games op ultra kan spelen, maar is medium op fullhd zonder / weinig AA nog te doen? (6850m uit mijn generatie was niet zo denderend, had er meer van verwacht).
De 750M draait bijvoorbeeld Payday 2 op 1920 resolutie met AA zonder problemen. Het is niet het meest grafisch veeleisende voorbeeld, maar het is toch wel een zeer recente game (13-8-2013 uitgekomen) en deze draait dus zonder problemen op de maximale instellingen die deze game te bieden hebben.

Maar reviews over grafische kaarten zijn er genoeg, vandaar dat ik deze cijfers er ook niet bij heb gezet.
Wat betreft de reviews heb je helemaal gelijk, echter uit ervaring moet ik zeggen dat in mijn geval nu (7970m) aanzienlijk meer presteert als op bijv een notebookreview.com
Vandaar dus de vraag, voor de rest opzich een fijne review om te lezen, het is duidelijk wat je bedoeld met je plus & minpunten.

Hebben de huidige envy's trouwens nog een soort van patroon op de bovenkant, of heeft HP daar vanaf gezien? (vond t opzich wel cool).
oke dan zal het wel goed zijn.
even een vraagje aan de bezitters van deze laptop.

ik speel eht spel mirrors edge en bij het doen van het 2e level lagged het spel heel erg.
heeft iemand toevallig mirrors edge erop staan en hoe het daar gaat. het is in het groene gebouw.

gr
ik zal mirrors edge even installeren en kijken wat het 2e level doet.
Verwacht er echter geen lag in gezien het spel al weer even bestaat.
Ben ondertussen bij level 3, dat is geteld vanaf na de training en heb nog geen enkele vorm van lag voorbij zien komen.
Resolutie is full-hd, 4x AA en kwaliteit op High.

hoi.

en kwam omdat mijn vsynch aanstond nu heb ik het uigezet en dan doet die het wel.
Ik heb enorme problemen met mijn touchpad. Mijn muis danst continu over mijn scherm en vaak stopt de touchpad zelfs met werken, of faked deze de ctrl button waardoor een beweging met de muis plots een zoom oplevert. Kent iemand deze problemen en beter nog, de oplossing?
Probleem heb ik niet. Oplossing is even bellen met HP. De helpdesk kent vaak de meest voorkomende problemen en zullen dan ook 0,0 weerstand geven bij het aanbieden van een kosteloze reparatie, inclusief UPS pick-up vanuit huis en gratis bezorging na de reparatie.
(Dat is in ieder geval mijn ervaring.)
ook ik heb deze ervaring niet, touchpad werkt prima.
Beste mrfu,
het is heel mooi en duidelijke review, je hebt het goed aangegeven voor welke doelgroep deze machine bedoelt is, mis allen ervaring met Audiosysteem Beats Audio? ben zelf tijdje op zoek naar een goede werkende laptop( uiterlijk niet belangrijk maar degelijk die tijdje meegaat) en deze wil ik voornamelijk gebruiken voor Autocad 2&3D en foto bewerking(starter, hoef niet uitgebreid) daarnaast ook natuurlijk effe een filmpje kan kijken of muziekje luisteren, heb advies gekregen voor gaming laptop( gezien beter pro. videokaart...)
veel reviews gelezen en filmpje op Youtube ook testen bij verschillende site, kwam ik bij 2 groette namen uit MSI, Asus maar ze zijn met goede spullen erg prijzig maar na deze ervaring van jou heb ik meer interesse met HP Envy( zelf een 6 jaar oude HP Pavilion, erg tevreden) HP 17-j120ed-4th i7-4702M bij Dixon voor Ą1119, wil graag je advies weten.
Op de doos staat dat het 'Beats audio' ondersteund en op de laptop zelf draait wat vooraf ge´nstalleerde Beats software. Maar of je er wat aan hebt? Ik heb geen idee, ik heb het nog nooit gebruikt, naast de standaard functies zoals muziek luisteren, gamen en video bewerking. Als tip kan ik je in ieder geval meegeven dat het je keuze absoluut niet moet be´nvloeden. Het doet niks af aan deze prachtige machine, maar het voegt eerlijk gezegd ook niks toe. Het is naar mijn bescheiden mening dan ook niks meer dan een marketing stickertje op de doos van de laptop.

Technisch gezien zal er vast wel een degelijk chip in de laptop zetten die netjes de digitale signalen omzet naar een puik stukje geluid, maar dat heeft tegenwoordig iedere laptop, desktop, tablet, etc. De speakers die erin zitten zijn wel erg gaaf en aan de onderkant zit ook een kleine bass speaker, maar of dat Beats gecertificeerd is kan ik je niet vertellen. Loop anders even door de lokale PC boer en bekijk daar gewoon wat laptop modellen. Dat helpt ook altijd :)
erg bedankt voor je snelle reactie en advies, had eigenlijk niet zo snel verwacht. Ik heb een aantal winkel bezocht maar die laptop wat ik op zoek naar ben hebben ze niet op showroom omdat ze duur zijn kwa prijs dus ben je afhankelijk met paar foto's, rievews en testen(benchmarkt....) in dit geval zeer bedankt voor je terugkoppeling op mij vraag. trouwens ken je een goede merk of model die voor mij doel einde past?? dan heb je mij enorm geholpen met zoektocht!
Jouw doeleinde is bijna hetzelfde als dat van mij. Ik gebruik deze laptop grotendeels voor 3D ontwerp, CAD, videobewerking en wat programmeerwerk. Wat ik dan wel aanraad is om een van de harddisks te vervangen door een SSD, wat bij dit model laptop mogelijk is! Bij de gemiddelde laptop heb je maar 1 schijf waardoor je dus 'maar' 128 of 256 Gb opslagruimte hebt voor al je bestanden. Ik heb nu een 256 Gb SSD en 1 Tb HDD opslag en dat is voor mij in ieder geval prima. Windows 8 start met de UEFI/HP boot op in 3 seconden, waarna ik met mijn vingerafdruk in een seconde op de desktop beland. Even snel vijf minuutjes in de trein programmeren was nog nooit zo makkelijk. Dus als je nog bereid bent om 150 euro in een 256 Gb SSD te stoppen, zou ik je zeker deze laptop aan kunnen raden :)