Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N66U Review

Whatts 19 augustus 2013, 4.157 views

Asus RT-N66U

Pluspunten

• prima bereik
  • uitgebreide opties
  • nette webinterface
  • meegeleverd standje

Minpunten

• wordt wel erg warm
  • niet goedkoop
  • (compatibiliteit met switch)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Dit is een heel korte "review" van dit toestel met een welbepaald doel, namelijk een tip voor iedereen die problemen heeft met deze router in combinatie met een smart/managed switch.

Een volledige review schrijven, ga ik niet doen: er zijn al genoeg uitgebreide reviews van dit toestel en ik heb ‘em nog niet lang genoeg in gebruik hiervoor.

Waarom dan deze review?

Omdat ik redelijk wat problemen had om deze router aan de praat te krijgen als access point aangesloten op mijn Cisco SG200-reeks switch (model SLM2024T).

Mijn thuisnetwerk in het kort:
Modem - Cisco 24p switch - alle andere apparaten (waaronder dus ook wireless access points)

De initiŽle setup was eenvoudig, router via kabel rechtstreeks aan de PC aangesloten en de setup gedaan (waarbij een keuze voor router of access point moet gemaakt worden). Hierna de Asus via een ethernet-poort aan de switch gehangen (de WAN-poort zou ook mogelijk moeten zijn, in AP-mode wordt dit in feite ook een LAN- ipv. WAN-poort). Maar hierna was het niet mogelijk om met mijn Android of iOS toestellen een stabiele verbinding te krijgen, ook al was er voldoende bereik. Na een lange zoektocht waarbij ik zowat alle mogelijke settings had geprobeerd, had ik de Asus rechtstreeks met een andere LAN-poort van mijn modem verbonden: probleem opgelost!

Blijkt dat de Cisco (en mogelijk ook andere switches dus) deze wireless router niet altijd als zodanig herkennen. De oplossing om dit via de switch toch aan de praat te krijgen, was de poort manueel op Smartport Type “Wireless Access Point” in te stellen (in de webinterface onder Smartport - Interface Settings). Sindsdien werkt alles prima.

Andere access points die aan deze switch hingen (Linksys E2000 en TP-link TL-WR-1043ND) werkten trouwens prima, ook zonder port settings aan te passen.

Hopelijk kan ik hiermee iemand wat zoekwerk besparen…

Heb jij ook een Asus RT-N66U?

Meer advertenties