Silicondust HDHomeRun HDHR3-EU - DVB-T/C combi Review

Durandal 19 augustus 2013, laatste update op 19 januari 2014, 16.025 views

Silicondust HDHomeRun HDHR3-EU - DVB-T/C combi

Pluspunten

• Twee tuners in 1 kastje met 1 aansluiting
  • Onafhankelijk van hardware of OS
  • Bereikbaar vanaf alle machines op het netwerk
  • 'Ongelimiteerd' uitbreidbaar met meer tuners
  • Geen herrie of teveel licht
  • Goede beeldkwaliteit

Minpunten

• Geen rubberen voetjes op het kastje
  • Geen montagepunten
  • Windows Setup Chanel Scan een beetje buggy
  • Web interface kan uitgebreider
  • Niet heel goedkoop

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 5
HDHomerun HDHR3-EU

Ik ben bezig met het opzetten van een HTPC systeem voor het hele huis. Ik had al een linux server draaien
met twee analoge tuner kaarten er in en nadat UPC ook voor de analoge klanten de codering van de digitale zenders heeft verwijderd ben ik op zoek gegaan naar een oplosing om ook deze kanalen te ontvangen. Digitaal zou immers beter moeten zijn.
Of dat ook zo is, gaan we zien.

Na een aantal keer zoeken ben ik beland naar de in mijn ogen meest ideale oplossing; een digitale kabel TV tuner (DVB-C) aangesloten op het netwerk. Zo is hij platform onafhankelijk en toekomstvast. Verder kan ik hem neerzetten waar ik wil en uitbreiden zonder tegen het aantal beschikbare slots of poorten te lopen.

Silicondust uit de VS laat er een produceren in Taiwan, en deze heet de HDHomerun HDHR3-EU. Geschikt voor DVB-C en DVB-T en heeft een dubbele (!) tuner voor het opnemen/kijken van twee zenders tegelijk.

Bestellen

Dit Europese model kan je, voor zover ik gevonden heb, alleen bestellen bij http://www.hdhomerun.net. De verzender is dan Texim Europe B.V (http://www.texim-europe.com/) en ook het contact telefoonnummer komt bij hen terecht, dus je kan er van uitgaan dat zij de Europeesche ditributeur zijn.

Elektrostraat 17 7483 PG Haaksbergen, Netherlands
+31 53 573 3333

De prijs voor HDH is 105,- ex. BTW, wat neer komt op een totaalprijs van 135,22 inclusief BTW en verzenden. Dit is niet goedkoop, maar als ik zo rond kijk zijn de meeste tuners eigenlijk wel duur. In dit geval krijg je in ieder geval een dubbele tuner.
Je hebt vier verzendopties maar met de goedkoopste (TNT) kwam het pakje eind volgende dag binnen.
Kopen kan zowel particulier als bedrijfsmatig, ondanks dat het bestelformulier suggereert dat alleen dat laaste mogelijk is. Houdt er wel rekening mee dat je alleen kan betalen met VISA. Misschien zijn er andere opties als je contact met ze opneemt.

Ik heb voor het bestellen ook even contact via email opgenomen aangaande de kosten en voorraad, en kreeg de volgende dag antwoord.

Uitpakken

E.e.a. zit goed verpakt in een buitendoos met luchtkussens. In de doos enkel de pakbon, iets dat lijkt
op een RMA sticker en de HDH doos.
http://tweakers.net/ext/f/SL0zMydBBppTS5VsQ6MEMMsG/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/x7RzdQuxNuuJTQvySdmE8KYH/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/7lo2izBLvlxWYcE8TMAdv9c6/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/hai0gWoZVH9ySX2jU9vBDvtU/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/3fUA793qKs56MxU9eiW4ingD/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/1XMaK5XbDL9zWmr6f86Jppn8/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/roRMgEFIyUqai5Rsfhc23QHj/medium.jpg
*Click om uit te vergroten

De HDH doos was wat moeilijk op te krijgen maar met geweld lukt alles. Hierin
  • een netwerk kabeltje, goed voor de verzameling.
  • een antenne kabel met goedkope stekkertjes, goed voor de prullenbak.
  • een quickstart guide van 6x10 cm en welgeteld 1 pagina.
  • een installatie CD
  • een voeding
  • en natuurlijk de HDHomerun
Het kastje

De HDHomerun is klein. Echt veel kleiner dan ik had verwacht. Ter vergelijk zie je op bovenstaande foto's een blauw potlood.
Op de onderkant zit een sticker met Modelnummer, MAC adress, een of ander Device ID en een streepjescode.
Aan de voorkant zit links een groen ledje welke aan is als hij aan is, en rechts twee groene welke aan zijn als de betreffende tuner bezig is.

http://tweakers.net/ext/f/tHqxPSd2buZ1EdfmVKJsW5ba/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/n5XNrdyjkAabA3Vo7Xrt8hzT/medium.jpg

De achterkant voorziet in de aansluiting voor de voeding (5V 0.5A DC), vaste ethernet aansluiting (RJ45, 100Mbps) en de antennekabel aansluiting. Dit laatste viel mij een beetje tegen; ik had gehoopt op een wat professionelere schroefaansluiting, een zogenaamde F connector, i.v.m. signaalverlies / storing, maar het is een normale gladde coax aansluiting.
Ik moet wel zeggen dat TVHeadend later voor de HDH een signaalkwaliteit van 100% op alle muxes aangaf, en dat is na een actieve versterker/splitter, een passieve splitter en 20 meter kabel. Zorg in ieder geval, zoals altijd, voor goede kwaliteit kabel, splitters en stekkers.

http://tweakers.net/ext/f/M1JqjdETWbvNrCxxaC3MzmVr/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/kndg3h94WyHqhmTkIti6RxYh/medium.jpg

Als de tuners een tijdje bezig zijn geweest wordt het kastje ietwat warm. 47,7C voor de HDH en 42,5C voor de voeding, bij een omgevingstemperatuur van 26C. Er zit dan ook geen fan in en dat is goed voor het geluid.
Verder zijn de ledjes niet te fel, dus als je hem in je woon- of slaapkamer wilt zetten kan dat, mits er niet te veel spanning op de coax or ethernet kabel staat, want er zitten geen rubber voetjes onder en met zijn geringe gewicht schuift hij dan weg.

Wil je hem echter ergens ophangen of monteren dan kom je bedrogen uit; er zijn geen montagepunten of schroefgaten aangebracht. Netjes weggewerkt in de meterkast naast je kabelaansluiting en je router wordt dus een uitdaging, tenzij je hem laat bungelen, of niet te beroerd bent zelf een beugeltje te maken.

Aansluiten spreekt voor zich, dus daar zeg ik niets over.

Web interface

Alles met een netwerk aansluiting heeft tegenwoordig een web interface. Zo hoort het ook en de HDH is hierin niet anders.
Ga even naar je router en kijk in de Device List. De HDH staat hier bij als HDHR-~[DEVICE ID]. Weten we gelijk waar dat Device ID voor is; natuurlijk om de verschillende HDH's op het netwerk uniek te benaderen.
De Device List van de router geeft het ip adres aan. Tik dat in je browser en je krijgt de initiele web interface.

De web interface is de kleinste die ik ooit heb gezien. Twee links, beide naar een internet pagina. Hier is dus ruimte voor functionaliteit als firmware update, status en dergelijke.

De Download drivers link brengt je naar de download pagina van SiliconDust. Hier staan, naast de Win/Linux/Mac software, de laatste stabiele firmware en de beta firmware.

De Current Firmware release is: 20130328 (jaar-maand-dag), mijn firmware is volgens de webinterface 20120405, dus ik ga zodra ik kan updaten naar de laatste stabiele versie. De forumgangers hebben mij verteld dat zowel de huidige stabiele en beta werken, dus dat lijkt me een veilige keuze.
De 20130328 firmware staat onderaan de Linux downloads pagina.

Als de geinstalleerde firmware al zo oud is dan zal de CD ook wel niet up to date zijn dus de (windows) installatie software download ik ook gelijk en ik laat de CD links liggen.

De installation instructions link doet wat hij belooft link brengt je naar een pagina met guides, FAQs en wat dies meer zij.
Beide links verwijzen trouwens naar de web server van SiliconDust, wat een beetje vreemd is aangezien deze wel eens korter leven zou kunnen hebben dan je HDH.

Windows installatie en bijgeleverde software

Voordat ik de HDH op mijn linux server aan de praat ga krijgen installeer ik heb eerst op windows. Nog zo iets makkelijks aan een netwerk tv-tuner; hij is voor meerdere machines benaderbaar zonder dat ik uit mijn luie stoel hoef om een USB stick of insteekkaart te vervangen.
Ik draai Win7 en daar zit Windows Media Center bij en het A7tje aan instructies suggereert dat te gebruiken om de kanalen mee te scannen. Lijkt me een goede test.

De gedownloade installatie software vraagt aan het einde om de HDH te detecteren en te configureren. Dus dat doen we.
In eerste instantie kan de software de tuners niet vinden maar het open gooien van mijn uitgaande firewall helpt.
Blijkbaar vindt hij de tuners dan wel want de software begint direct zonder te vragen met het upgraden van de Firmware. Mooi, dat was ik toch al van plan.
Hierna wordt de Install Wizard gestart: HDHomerun Setup.

HDHomerun Setup

Trek hier maar een uurtje voor uit.

De HDHomerun Setup is in de vorm van een wizard met tabbladen.
Land, postcode invullen. Als Main Application kies ik voorlopig Windows Media Center.
Dan de tuners op Digital Cable zetten (DVB-C). De Tuners blijven merkwaardigerwijs op status Pending staan. Wat je niet kan helpen moet je negeren, dus verder.

Bij de volgende stap een Channel Scan starten. Dit duurt een minuut of 50 dus ga ik een paar bakken koffie halen.
Na teveel koffie en een klein uur verder heb ik geen kanalen in de lijst. Misschien snap ik het niet.
Nog eens de HDHomerun Setup starten. De tuners staan nu op OK i.p.v. Pending. Da's beter, dus nog een keer een Channel Scan starten en koffie zetten.
Deze keer duurt een scan 31 minuten, dus nu heb ik koffie over. Hij geeft tijdens het scannen nu ook aan hoeveel kanalen hij gevonden heeft. Wanneer hij klaar is heb je een keurige lijst met zenders.

Moraal van dit verhaal:
Staan de tuners nog op Pending maak de setup wizard dan af zonder een Channel Scan en doe die scan in een tweede doorloop van de Setup pas nadat deze status OK hebben in de tuner tab.
Ik vermoed dat de tuners niet gebruikt kunnen worden voordat de configuratie is weggeschreven aan het einde van de wizard, en dat daarna dus pas een Channel Scan uitgevoerd kan worden.

Gelukkig worden de gescande zenders ook gebruikt voor de tweede tuner, dus die hoeven we niet meer te scannen.

HDHomerun Config (GUI)

Hiermee kan je handmatig naar kanalen zoeken of deze kiezen. Kies link de HDH, tuner en boven de drop-down box op eu-cable.
Twee semi-automatische zoekknoppen (up/down) laten je een gedeelte van de band scannen, en een Cannel veld laat je rechtstreeks het kanaalnummer invoeren.

Heb je een kanaal gevonden dan zie je onder andere de signaalsterkte en kwaliteit.
Met de View knop start je HDHomerun QuickTV op met het net gevonden kanaal.

HDHomerun QuickTV

Dit is een hele simpele TV applicatie, maar goed om mee te testen. Naast het beeld heb je rechts je kanalen die je kan kiezen als je er met je muis overheen hovert.

Alles lijkt dus al te werken en ik heb Media Center niet nodig.

Linux Installatie

Ik ga de HDH onder TVHeadend draaien, een PVR backend dat draait onder linux, maar hij zou ook moeten werken met MythTV.
Verder gaat het mij om de ongecodeerde digitale kanalen die UPC sinds 3 april 2013 door geeft. Ik begrijp dat het ook mogelijk is gecodeerde kanalen te bekijken m.b.v. een card server maar voor die details moet je je op het forum melden.

Omdat de linux installatie met TVHeadend niet echt in een review thuis hoort heb ik deze in een tweakblog geplaatst:

HowTo: HDHomerun + TVHeadend

Gezegd kan worden dat een en ander zonder veel problemen is doorlopen.

Performance

Een tijdje na de installatie is de EPG gevuld en kan ik testen. Opnames worden op tijd gestart en goed opgenomen.
Mijn AMD-E450 fusion processor, die niet bekend staat om zijn snelheid gebruikt tijdens een opname ongeveer 6% cpu per opname. De dbdhdhomerun driver ook nog eens hetzelfde. Al met al kan ik de cpu belasting laag noemen.
Qua bandbreedte zit een SD kanaal rond de 7000 kb/s, en een HD kanaal rond de 12000 kb/s.
Let hierop bij het aanleggen of aanpassen van je netwerk; je zal al snel een gigabit LAN nodig hebben.

Beeldkwaliteit

Om dit te vergelijken heb ik drie opnames tegelijk gestart en daar screenshots uit genomen. Ik heb opgenomen met mijn analoge tuner (Hauppauge PVR-150), een HDH tuner op een SD zender en een HDH tuner op een HD-variant van dezelfde zender.

analog snapshot SD snapshot HD snapshot
Analoog, SD en HD. Click om in te zoomen.

Digitaal SD kwaliteit van de opname (midden) is al een stuk beter dan de analoge (links), welke een veel korreliger beeld geeft. Bovendien geeft de analoge een 16:9 frame dat geplaatst wordt in een 4:3 frame. Ga je dan inzoomen naar beeldvullend dan verlies je behoorlijk aan resolutie.
Afgezien van de deinterlacing artefacts, iets wat de juiste codec of TV oplost, is het beeld van de HD opname (rechts) duidelijk het best. Er is, hoe kan het ook anders, veel meer detail zichtbaar. Heb je ruimte genoeg dan is dat je keuze, en de analoge tuners zijn alleen nog goed als backup.
De analoge, SD en HD streams kosten je respectievelijk 46, 52 en 90 MB/minuut aan opslagruimte. Een doorsnee film op SD kwaliteit zit dan op 4,6GB.

Ik ben erg tevreden over de HDHomerun. Er zijn wat kleine punten (montagepunten, geen rubber voetjes, installatie wizard bugjes) maar eigenlijk niets wat de pret kan drukken. Wil je een hardware en OS-onafhankelijke, toekomstvaste en uitbreidbare digitale tuner, dan is de HDH een geschikte keuze.

Update, 19 Jan 2014

Ik ben nu precies vijf maanden verder, dus is het tijd voor een status update.
Mijn HTPC systeem, met de HD Homerun, TVHeadend op Ubuntu 12.04 en twee Raspberri Pi's voor beide TV's met daarop XBMC op Openelec draait inmiddels volop en zonder veel problemen. Het mooie hiervan is dat XBMC inmiddels ook op de Android tablet en op een oude linux laptop draait, dus daarop kan ook live TV worden gekeken, met dezelfde user interface.

De HD Homerun zelf hang naast de router in de meterkast middels een simpel zelfgemaakt beugeltje van een stripje aluminium. Een handige plek omdat daar ook de antennekabel binnen komt. De HDH wordt niet warm en ook de voeding heeft het tot dusver uitgehouden, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is bij kleine apparaten is mijn ervaring.

Ik ben er een aantal weken terug op gewezen dat de HD Homerun die hier besproken is niet meer leverbaar is. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de importeur en die kon mij ook niet vertellen wanneer deze weer binnen zou komen. Vespino, zie commentaar hieronder, heeft onlangs blijkbaar hetzelfde gedaan en hem zijn wat meer details gegeven, maar helaas ook geen levertijd.

Wel is er nu een 4-tuner model (HDHR3-4DC) voor 175,- ex. dat op zich ook heel interesant is; 2 tuners is kan wel eens te weinig zijn in een gezinssituatie. Het mooie van deze is dat hij een gigabit poort heeft i.p.v. een 100Mb/s poort, en dus in princiepe genoeg bandbreedte heeft om full-mux (alle kanalen van een mux tegelijk, ipv 1 kanaal) te streamen op alle vier de tuners tegelijk. Knap als je dan nog te weinig tuners hebt!
Als je denkt deze aan te schaffen, check dan wel even bij de importeur of dit een EU versie is. Ga je hem op linux draaien kijk dan of de driver ook 4 tuners ondersteunt. Als je er een draaiend heb hoor ik het graag!

Heb jij ook een Silicondust HDHomeRun HDHR3-EU - DVB-T/C combi?

De leverancier zegt niet te weten wanneer de HDHR-3-EU weer leverbaar is. Blijkbaar kan het apparaat niet worden gefabriceerd ivm bepaalde onderdelen die niet verkrijgbaar zijn. Kan helaas nergens vinden of z'n grote broer (die met 4 tuners en die wl leverbaar is) met pakketten zoals tvheadend werkt, anders bestelde ik die. Deze heeft overigens wel een andere aansluiting, F-connector als ik het goed heb. Maar op het oog lijkt dat een coax kabel met schroefdraad. Als dat zoiets, heb ik die vast nog wel over uit de UPC tijd :)

Even geduld AUB namens de leverancier...
Grappig, ik dacht er aan de review wat te updaten en gelijk te zeggen dat hij niet leverbaar is en dat de importeur niet weet wanneer. Heb jij precies hetzelfde gedaan :)

Die F-Connector is alleen maar goed; minder storing. Alhoewel hij 100% signaalkwaliteit aangeeft bij mij. Maar goed, bij iemand anders kan het net kantje boord zijn.

Ik kan alleen maar aannemen dat dat 4 tuner model precies hetzelfde is. Ik zou wel willen testen en eigenlijk zit ik er met een schuin oog naar te kijken om die te kopen en de dubbel tuner versie te verkopen. TVHeaded ben ik niet zo bang voor. Als er iets is zal het aan de beschikbaarheid van de streaming driver liggen (werkt hij ook met 4 tuners? Zo nee, dan eenvoudig aan te passen?) verwacht ik.
Dat gezegd hebbende; eigenlijk verwacht ik ook daar geen probleem omdat de driver al overweg kan met meerdere losse 2-tuner modellen, en die 2 tuners hebben beide een eigen tuner adres. Ik verwacht met 4 tuners niet anders.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 19 januari 2014 05:26]

Logische vraag van mijn kant: wat wil je hebben voor jouw tuner? :) Je mag ook eerst de 4-tuner versie testen en het me laten weten. Op MP is er iemand die de dual tuner van je wil kopen.
Ik ga even kijken wat de mogelijkheden zijn qua tijd (weer een projectje er bij) en geld. Als het wat wordt stuur ik een PM.
Op de site hieronder heeft iemand een screenshot geplaatst van DVBLink met de 4DC connected. Hierin kan je zien dat alle tuners een eigen adres hebben.
Dus dit lijkt me ook geen probleem.
Tevens heeft iemand daar nagevraagd bij HomeRun of deze ook geschikt is voor de NL markt en dit zou moeten werken.

Je hebt dus wel altijd een PC nodig om het apparaat te laten werken of kun je hem bijv. ook naar een NAS laten opnemen en vanuit een mediaplayer de opnames bekijken? En EPG functionaliteit? Of begrijp ik de functie van het apparaat verkeerd en is het puur een tuner?
Het is puur een tuner, en je kan (met tuner software) op je NAS en PC kijken. MIsschien ook wel op een smart-tv. Als je PVR software installeert ergens (MC, TVHeadend, etc) dan hebt je hiermee een (gedistribueerde) HTPC.
Ik kijk bv op mijn Android Tab TV via HDHomerun->TVHeadend->XBMC op Android. Dezelfe XBMC draait hier op de Raspberri Pi voor een eental TV's hier, op mijn linux laptop en op m'n Win PC.
Denk dat ik een leuk projectje heb gevonden met deze tuner en m'n Synlogy ;)
Nog geen reacties?! Maar zeker weten veel lezers aangezien dit erg populair gaat worden.

Ik ben een newbi op dit gebied en vandaar m'n eerste vraag:

Hoeveel zenders kan ik nu tegelijkertijd kijken? Stel ik heb een tablet, PC en een mobiel. Kan iemand op de tablet Nederland 1 kijken, iemand op de PC Nederland 2 en op de mobiel Nederland 3? Of kunnen er maar 2 zenders tegelijkertijd bekeken worden omdat het een twintuner (2 kanalen dus?) is?

Ik begrijp dus dat het TV signaal beschikbaar wordt gesteld op het netwerk, dus in theorie zou XBMC voldoende moeten zijn op een client? Maar je spreekt over de volgende hardware: "met mijn analoge tuner (Hauppauge PVR-150), een HDH tuner op een SD zender en een HDH tuner op een HD-variant van dezelfde zender", kortom: heb je hardware nodig voor de client?

Hoe zit het met betaalde zenders, dat zal een combi worden van Smargo en Oscam?
Nog geen reacties?!
Ja dat vond ik ook raar. Blijkbaar heb ik niet zoveel vragen onbeantwoord gelaten ;)
Hoeveel zenders kan ik nu tegelijkertijd kijken?
Tja dat is een beetje een lastige. In de digitale wereld heb je geen zenders maar multiplexes (muxes) en dat is een verzameling van in de tijd gemultiplexte zenders, allemaal op dezelfde frequentie.
De HDH kan zenders of complete muxes streamen maar de 100Mbit poort heeft waarschijnlijk niet genoeg bandbreedte voor twee muxes. Dat hangt ook een beetje van de muxes af want die zijn niet allemaal even groot qua gebruikte bandbreedte geloof ik.
Als je een tuner de complete mux van Ned1 laat streamen (waar 2 en 3 waarschijnlijk ook in zitten, optie Full Mux in TVHeadend bv. ) dan heb je nog een tuner over voor iets anders, en daar kan je dan een kanaal uit een andere mux mee streamen.
Ja.
Nee, niet buiten de HDH zelf. De Hauppauges had ik nog in mijn server zitten en heb ik gebruikt voor de vergelijkende test.
Hoe zit het met betaalde zenders, dat zal een combi worden van Smargo en Oscam?
Ja, wel voor Ziggo, maar niet voor UPC voor zover ik weet, omdat deze een encryptie gebruikt waar nog geen (OS) software decoder voor is. Cardsharing is daarmee ook geen optie voor UPC.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 18 september 2013 20:08]

Ik heb nu de volgende setup voor Digitenne:

Anysee E30 -> Synology NAS (DS???, 1 bay) -> TVHeadend.

Ik heb twee Windows machines en 3 android machines als client met daarop XBMC. Werkt echt top! Om 20:00 ben ik begonnen met testen, heb het journaal kunnen opnemen, en op 3 apparaten NL1, NL2 en NL3 tegelijk kunnen kijken (in hoeverre mijn capaciteit dat aankon :P ).

TVHeadend is even puzzelen, maar uiteindelijk hoefde ik niet veel aan te klikken. Zenders waren "opeens" gevonden.

Wat ik gek vind: in de Anysee E30 zit een werkende smartcard van Digitenne, maar betaalde kanalen worden blijkbaar niet opgepikt door TVHeadend. Blijkbaar moet ik toch over op een usb cardreader met oscam ... ?
Jep, on-board cardreaders werken niet, maar details in het TVHeadend forum.
Heb beide artikelen gelezen. Super! Had me er een paar jaar geleden in verdiept, maar woon in UPC gebied dus heb het er destijds bij laten zitten. Kwam eigenlijk bij toeval hier terecht en je hebt me meteen weer enthousiast gemaakt }>

Even een vraag / toevoeging:
Zijn dit de digitale UPC zenders waar je over kunt beschikken:
  • Nederland 1
  • Nederland 3 HD
  • Eurosport
  • CNN
  • BBC World News
En dan bedoel ik zonder dat je daar een smartcard voor nodig hebt.

En lees ik tussen de regels door dat het inmiddels wel mogelijk is om (met gebruik van smartcard) de overige zenders op het netwerk te krijgen?
Dank :)

Die lijst is (zo op het oog) correct. Het zijn de analoge zenders die je al hebt (als je het analoge pakket hebt), maar dan digitaal in SD kwaliteit. Ned 1,2, en 3 worden ook nog doorgegeven in HD.
Ned 1 heb je dus analoog, SD en HD.

Verder weet ik tussen welke regels je leest maar voor zover ik weet kun je extra betaalzenders niet decoderen behalve met de UPC box. UPC gebruikt een aparte encryptiestandaard waar nog geen open source decoder software voor is.
Ik kan het echter fout hebben, dan hoor ik het graag.
Heb je toevallig de mogelijkheid om te kijken hoeveel de HDHomerun verbruikt? Mijn 2 DVB kaartjes gebruiken permanent zo'n 10W samen. Ik ben benieuwd of dat zuiniger kan (en dan hoef ik ook niet pers een moederbord met 2 PCI sloten te hebben in mijn volgende servertje).
Op de foto van de trafo staat 5V 1A gelijkstroom, en hij komt uit china, dus zeker niet meer dan 5W.
Hij wordt ook iets warmer als de tuners aan staan (ledjes branden) dus als je de tuners niet gebruikt dan zeker minder dan dat.
Nuttig te weten voor Mac + EyeTV gebruikers:

Op de site van HDHomerun staat een uitgebreid verhaal hoe je het zou moeten initialiseren en meer. Volledig overbodig want als je EyeTV gebruikt dan worden alle instellingen volledig automatisch ingesteld.

Het is dus simpel Plug & Play.
Door jouw fijne review ben ik enthousiast geworden over de HDHomeRun HDHR3-EU. Helaas is deze (zoals hierboven ook al wordt gezegd) al een tijdje "out of stock".
Nadat ik een mail naar HDHomeRun heb gestuurd ben ik wel op een mailinglist geplaatst. Als het goed is krijg ik dus direct een mail als hij weer beschikbaar is.
Cool. Kan je het hier laten weten wanneer hij weer 'in stock' is?
Doe ik! Of mail naar hdhomerun@texim-europe.com en vraag of ze jou ook aan de mailing list willen toevoegen.
Ik heb inmiddels iemand gevonden die het apparaat van de hand wil doen. Alleen kan ik nergens tvheadend voor synology vinden. Iemand een tip of gaan met dvblink en er gewoon 25 tegen aan gooien?
Al best wat gezocht, maar zonder succes. Dvblink ziet we wel goed uit. Moet alleen nog uitzoeken wat de verschillen zijn en de voors en naas.

edit:

Gevonden! https://www.box.com/s/d08a9jg0l1248hkxmkcr

Nu de tuner nog!

[Reactie gewijzigd door vespino op 15 februari 2014 20:44]

Heb het apparaat binnen, maar hoe vul ik nou deze gegevens in?

Frequency: 304000
Symbol Rate: 68750
Modulatie: 64

Gevonden hoe te doen, maar de boel hakkelt wel. Morgen weer een dag.

[Reactie gewijzigd door vespino op 19 februari 2014 22:50]