Specificaties 23" @ 1920x1080 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG IPS237L Zwart Review

Burtezz 18 augustus 2013, 5.621 views

LG IPS237L Zwart

Pluspunten

• Formaat van monitor
  • IPS (contrast en kleuren)

Minpunten

• Wiebelende voet
  • Scherm minder geschikt voor snelle games

Als ik een review schrijf, schrijf ik een "looks & feels". Ik heb geen idee hoe noch interesse om met de benchmarking etc. software te werken. (Ik gebruik alleen een hardwaremonitor)

De LG IPS237L-BN:

Bestelling/verzending;
Gekocht bij Redcoon voor 155,- euro (incl verzendkosten!)
Goede koop.
2 dagen later heb ik de monitor in ontvangst mogen nemen.

Verpakking:
De Monitor zit goed verpakt. In de verpakking wordt naast het scherm + voet meegeleverd: Drivers, ondersteunende software, boekjes, VGA-kabel, HDMI naar HDMI-mini kabel.

Assembleren en opstarten:
Assemblage was makkelijk. 3 onderdelen: scherm, "been" en "voet". met 3 schroeven zit de boel in elkaar. Via HDMI (met eigen kabel) aangesloten. Hij doet het direct.
Eerst een pixel-check gedaan. Zoals het er nu naar uit ziet; geen defecten (ik heb'm pas 2 dagen, vandaar score "goed" ipv "uitstekend")
Vervolgens door het menu van de monitor gescrold; niet veel speciaals. Ik hou van een iets hoger contrast en verzadiging, dit kan beide ingesteld worden.

Bouw:
Het scherm ziet er kleiner uit dan dat het is. Ik was al voorbereid op het feit dat er wel degelijk een bezel (rand) om het scherm zit van ca 10 mm. Dit was voor mij geen (negatieve) verassing. Het scherm opzich ziet er gelikt uit. Dun en strak.
De voet is, zoals anderen in reviews schrijven, wel onstabiel. Bij gewoon typen valt het mee. Alleen als ik een typ-hit-combo van 20 characters in lichtsnelheid het toetsenbord in ram begint alles wat te trillen. MAAR als ik simpelweg mn handen op het bureau leg trilt de boel ook al.

Beeldkwaliteit:
Ik enkele uurtjes gegamed met dit scherm: Tera & Battlefield 3. Verder heb ik wat getekend in Sketchup. Wat bij elk van deze applicaties opvalt is als ik een donker object over het scherm laat gaan, laat het een lichte rand achter zich. Dit is niet hinderlijk, al valt het op. Ik wil het eigenlijk geen ghosting noemen, omdat het object zelf niet vaag wordt. Maar dit zal wel met snelheid van de pixels te maken hebben.

Het is een MAT-scherm:
Wat erg positief is, is dat de toplaag van het scherm NIET spiegelend is. Het is een mat scherm. Dus met (zon)licht op het scherm valt alles nog goed te zien!! Dikke kudo's!

IPS vs TN:
Ik heb niet echt goed vergelijkingsmateriaal op mn laptopscherm na. Ik heb de werkelijke zwart-waarden nog niet vergeleken, maar qua kleuren en contrasten kan ik beide monitoren op elkaar laten lijken (veel instel vrijheid)

Mijn advies aan "vrienden":
Voor het bedrag zou ik zeggen: join the IPS-club. Als snelheid van het scherm belangrijker is dan IPS: vergeet IPS en ga voor een 2ms TN scherm (qua helderheid en kleuren kan je daar ook flink wat instellen om het verschil te verkleinen)

Heb jij ook een LG IPS237L Zwart?