Specificaties Tower, 4 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Sumo α (Alpha) Review

de echte flush 17 augustus 2013, laatste update op 9 november 2013, 423 views

Gigabyte Sumo α (Alpha)

Pluspunten

• De looks (als dit je smaak is natuurlijk )
  • Inbouwruimte (GRAKA van 29,5cm)
  • gaas (inkijk)

Minpunten

• PCI brackets zijn van het afbreek type
  • geluidsproductie door gaas (als je luidruchtinge componenten plaatst).
  • gaas (luchtstroming en geluid)

(Bron: hardware.info)

Ik heb deze kast gebruikt voor een game-pc van een vriend.
Eerst was er gekozen voor een Bitfenix Ronin. Maar deze was niet goed leverbaar in de winkel waar de rest vandaan komt. hierdoor een goed verkijgbare kast gekozen, de gigabyte Sumo alpha.

Op internet is er niet zo heel veel over te vinden,Op wat unboxing video's na:
Na deze video bekeken te hebben, was de knoop doorgehakt. De kast mocht er wat stoer uit zien, een window hebben en binnen het blauwe kleurthema vallen. De kast heeft dan wel geen window maar wel een gaas (soort fijne kiekendraad).

Op de het rode klik systeem en de voeding na, is er ook weining rood te bekennen: (gelukkig vallen deze onderdelen buiten het gaas-window).

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 120GB¤ 79,99¤ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 908,02

Enkel de extra bijgeplaatste blauwe verlichting, DVD drive en wifi kaartje staan niet mee op de lijst.

Eerste indruk
De eerste indruk was vrij goed te noemen: de kast zag er stoer uit en voelde niet super goedkoop aan. Toch wat bemerkingen:
- Het zijpaneel past niet 100%, bij het sluiten moest er onderaan wat kracht gezet worden om het schroefje vast te draaien

- De PCI brackets zijn van het afbreekbare type, wat bij deze prijsklasse misschien toch wel met schroefjes mocht..

- Het lijkt of de HDD bracket het zijpaneel raakt wanneer de kast gesloten wordt.

- De ventilatie openingen bovenaan brengen natuurlijk goed stof binnen:

De blauwe led verlichting vooraan is een leuke optie maar als deze storend ervaren wordt kan deze uitgeschakeld worden met een knopje langs de "front" aansluitingen (2 maal USB3.0, audio in/out en een reset knop). Deze bevinden zicht trouwens bovenaan de kast.

Het inbouwen:
Voor de aanschaf van de kast even contact gehad met Gigabyte i.v.m. het passen van de videokaart (Gigabyte GTX760 van 29,5CM). Vrij snel antwoord gekregen dat ze dit gemeten hadden en het passend bevonden was. Dit zolang er slecht één kaart gebruikt wordt. (een 5.25" slot wordt ook minder bruikbaar)

Een andere verandering was de koeler, hier hadden we eerst gekozen voor een zalman CNPS12X. Deze bleek ook niet goed leverbaar, dan maar een Zalman CNPS10X Extreme op voorraad meegenomen (ook met blauwe verlichting). Het vermoeden dat deze niet zou passen was wel juist (160mm hoog). Uiteindelijk is het een cooler master TX3 geworden...

Voor de rest past alles als gegoten, Het moederbord er voorzichting in tillen en even prutsen met de ventilators (Ondanks de kleinere CPU-koeler is er weining plaats voor de handen ;) ).

Cable Management
De voeding was niet modulair gekozen waardoor ik nog wat kabels moest kwijtspelen:

- De 8PIN voedings kabel was net te kort om langs achter te lopen.
- Voor de rest gaan alle kabels achter de kast in, de ongebruikte kabels heb ik in de HDD kooi vastgemaakt. (de intake koeler zal zijn effect wat verliezen... maar er was nog redelijk wat doorstroming).

Achteraf bekeken had ik beter voor een modulaire 520M gekozen.

Koeling
Qua koeling zijn er 2 FANS meegeleverd: 1 intake voorraan en 1 outtake achteraan hiervoor valt niet veel te zeggen. Geen super lawaai makers maar ook geen koel monsters.

De FAN achteraan is verhuist naar boven en vervangen door een blauwe antec fan.
Of de luchtstroom echt goed verloopt is toch een vraagteken, door de gaas wordt er langs daar valse lucht aangevoerd. Je voelt rond de graka lekker de warmte (leuk voor in de winter ;) )

Ik heb de temperaturen niet echt kunnen meter maar de CPU was idle een 32°C.

De kast in gebruik:
Een ander nadelig effect van de gaas is de geluidsproductie. Ik raad je niet aan de kast vlak langs je neer te zetten.(Vooral de fans van de CPU-koeler en graka worden goed hoorbaar).

Dankzij de extra verlichting is er toch nog goed binnen te kijken bij schemering:

De inkijk is ook enkel waar we dat willen. De kabels langs de voeding moet niemand zien hetzelfde met de kabels langs het mobo en de hdd kooi.
(de blauwe gloed, komt door de extra geplaatste verlichting. standaard heeft de kast enkel de blauwe verlichting voorraan.)

Ik had de kast nog meer aanbevolen als de gaas een window was, maar ook met de gaas is het een leuke kast. Zeker als je zoekt naar wat stoere looks bij een beperkt budget. Ik heb liever een strakke kast maar toch kon ik deze niet lekijk noemen.

Mijn exuces voor de slechte foto's in de review.

Andere reviews:

Heb jij ook een Gigabyte Sumo α (Alpha)?