Specificaties 10,1" (2560x1600), Android 5.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Nexus 10 32GB Zwart Review

Amstel48 17 augustus 2013, 11.344 views

Samsung Nexus 10 32GB Zwart

Pluspunten

• beeldscherm, beeldscherm en beeldscherm
  • "kale" android versie zonder allerlei fabieksmeuk
  • snel
  • ruim voldoende geheugen
  • speakers naar gebruiker gericht

Minpunten

• nog niet kunnen ontdekken

Vanochtend na enig zoeken voor 398 euro (+7 euro thuiskopieheffing) bij de mediamarkt gehaald. Vreemd genoeg is dezelfde nexus bij MM in breda 70 euro duurder dan in Den Haag.

Ik heb deze gekozen vanwege de gemelde prestaties en de schermresolutie. Darnaast vindt ik het prettig om een kale android te hebben zonder allerlei fabriekstroep erbij, om mijn samsung teelefoon zat ik meteen aan allerlei meuk vast die ik niet hoef.

Ik heb een en ander vergeleken in de winkel met een "gewone" 1280*800 tablet. Zeker als je ze naast elkaar ziet dan wil je die echt niet meer. Het scherm is echt superieur.

Bij het thuis komen ingeplugd in het stopcontact, bij opstarten werd meteen om wifi zaken gevraagd en binnen 5 minuten was het ding helemaal up&running. Met nog een paar minuten hadden alle standaard apps hun updates gekregen en na nog een 10 minuten kreegik de melding dat andtroid 4.3 klaarstond. meteen geinstaleerd. Werkt helemaal top, in totaal van verpakking openen tot helemaal klaar inclusief de android update in iets meer dan een kwartiertje.

Van de kleurvervaging op het scherm bij schuine kijkhoeken heb ik eerlijk gezegd in het geheel geen last, ik hou een beeldscherm altijd redelijk recht voor mij. Dat lijkt mij ook een vrij normale kijkpositie.

De snelheid is heel dik in orde, niets over te klagen.

puntsgewijs nog wat zaken:
scherm:
Zoals gezegd : resolutie is absoluut top, haarscherp tot in de fijnste details.
De helderheid is prima, ook buiten in de volle zon is de krant normaal leesbaar.

Bediening van deze standaard/kale android versie is veel prettiger dan ik op de ipad of andere androids tegen ben gekomen, kwestie van smaak en misschien bevooroordeeld. in elk geval is het heel prettig dat een aantal instellingen net als op de telefoonaan de bovenzijde van het scherm te benaderen is

Bediening van de hardware: alle nodige knoppen en aansluitingen zitten erop : aan/uit, hard/zacht, usb en hoofdtelefoon. Dan heb ik het belangrijkste wel gehad.
Het onbreken van een sd slot mis ik niet. Op de beschikbare 32GB kan ik genoeg van mijn eigen dingen kwijt.

geluid: wmb dik in orde, speakers zitten links en rechts aan de voorkant zodat het geluid niet naar achteren (weg van je oren) de ruimte in wordt geslingerd.

De hardware zelf wordt van gezegd dat die goedkoop en soms wat gammel aandoet (mijn interpretatie van de commentaren). Hier vindt ik niets van terug. Je moet misschien aan de beetje stroeve achterknat wennen maar daar is het wel mee gezegd.

Conclusie: voor een paar tientjes minder kun je ook een galaxy tab 3 kopen (met slechter/minder goed scherm) of voor een heleboel tientjes meer een ipad 4
Dit is voor 400 euro een prima apparaat met een voor deze prijs belachelijk goed beeldscherm, snel, 2gb geheugen en totaal 32 Gb opslag.

Met de accuduur hebik uiteraard nog geen ervaring.

aanvulling (na enige weken gebruik)
Het opladen via de micro usb poort duurt zoals elders vermeld belacheliijk lang, echter voor 22 euro op ebay een magnector snoertje gekocht dat (magnetisch) op de connector aan de onderzijde past. Met zo'n snoertje krijg je zeer acceptabele oplaadtijden

Heb jij ook een Samsung Nexus 10 32GB Zwart?

Afgelopen week ook gekocht.
Scherm vind ik inderdaad ook geen rare dingen in, inderdaad ook goed leesbaar buiten.
Scherpte in pdf's is merkbaar scherper dan ipad 4 door hogere resolutie.
Wifi bereik is prima in orde.
Openheid van het OS is heerlijk en vooral dat updates snel beschikbaar zijn
spelfoutje: norale kijkpositie
vind halve kilo wel veel gewicht, niet iets voor in de hand, en hij gaat met zijn specs over een half jaartje al haperen als ie vol zit denk ik
thnx, typo gecorrigeerd.
Ik heb met die halve kilo geen probleem, misschien een kwestie van smaak en gewoonte - ik heb de tablet meestal plat liggen of op een opstandje.
Ik denk dat het voor vrijwel elke tablet geldt dat hij over een half jaartje kan haperen als hij vol zit, en wel eerder ook, hangt er maar net van af wat je er zelf allemaal op zet. Ik heb in de afgelopen twee maanden iig nog niets gemerkt van welke vertraging dan ook maar ik gebruik hem dan ook hoofdzakelijk om de krant te lezen, documentatie bij de hand te hebben en meer van dat soort dingen. Ik heb er ook slechts een handjevol apps op staan, ik heb er gewoon niet meer nodig en als ik een nieuwe app installeer en hij bevalt niet dan gooi ik die app er ook vrijwel meteen weer af.
Kun je op deze tablet externe opslagmedia aansluiten? Ik lees dat MicroSD niet kan, maar kan een externe USB disk/stick wel?
Ja, dat kan, maar met een maar. Standaard uit de doos ondersteunt de Nexus 10 het niet. Dat betekent of je tablet root-en (en dan is volledig toegang mogelijk) of een app installeren zoals Nexus Media Importer. Die laatste werkt goed, maar staat alleen ondersteunde bestandformaten toe.
Thanks! Voorlopig is het voldoende als de kindjes VIDEO_TS of avi's kunnen kijken dus rooten lijkt me vooralsnog niet nodig ... zeg ik als IT'er :D