Raspberry Pi model B (512MB) Review
De Raspberry Pi model B (512MB) in combinatie met XBMC, een mediaspeler van voormaat, maar of dat zo is zal in de komende review wel duidelijk worden.
Ik ben ooit begonnen met een xbox met daarop XBMC, dit was een groot succes. Ik die tijd waren er nog geen kant en klaar mediaspelers en XBMC was al zeer snel een volwaardige oplossing voor muziek, video en het opstarten van programma's (xbox games in die tijd)
Na het xbox tijdperk kwam natuurlijk een xbox360, maar daarop was de mediaspeler functie out-of-the-box zeer beperkt. Popcorn-Hour (A-110) was daardoor mijn eerste kant en klare mediaspeler. Omdat de interface van de Popcorn hour traag was kwam in 2011 een goedkopen oplossing Western Digital Live (2011). Deze is vandaag de dag nog...
Pluspunten
XBMC, een van de beste mediaspeler software! Met standaard Skin menusnelheid goed! Goedkoop!
Minpunten
De R-Pi heeft geen mooie layout waar de bekabeling op aangesloten moet worden. Aan alle kanten stekkers Ik heb met regelmaat dat de OpenElec hangt. Hopelijk wordt het bij elke nieuwe versie beter. Extra licenties bijgekocht voor ondersteuning DVD's.
Eindoordeel
Ik ben ooit begonnen met een xbox met daarop XBMC, dit was een groot succes. Ik die tijd waren er nog geen kant en klaar mediaspelers en XBMC was al zeer snel een volwaardige oplossing voor muziek, video en het opstarten van programma's (xbox games in die tijd)
Na het xbox tijdperk kwam natuurlijk een xbox360, maar daarop was de mediaspeler functie out-of-the-box zeer beperkt. Popcorn-Hour (A-110) was daardoor mijn eerste kant en klare mediaspeler. Omdat de interface van de Popcorn hour traag was kwam in 2011 een goedkopen oplossing Western Digital Live (2011). Deze is vandaag de dag nog steeds actief als mediaspeler en bevalt super (gezien een prijs destijds van 80,- euro).
Waarom dan een Raspberry Pi model B (512MB)? Ik vond altijd de XBMC interface met daarbij de uitgebreiden mogelijkheden mooi, met de Pi kon ik mijn wens voor weinig euro's vervullen.
Na een avondje hobby-en was mijn Pi aangesloten op een LG 55" TV en had zo mijn XBMC omgeving weer terug zoals op de xbox destijds.
Ik gebruik OpenElec en voor de bediening de TV afstandsbediening (CEC), dit werkt behoorlijk. Helaas kan ik niet alle opties (bijv. rechter muisknop) via mijn afstandsbediening activeren. Er zijn genoeg APPS op een ipad, Android om dit soort bedieningen alsnog uit te kunnen voeren. Maar voor dagelijks gebruik werkt de standaard TV remote prima.
Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (10)
Misschien dat dit het probleem kan zijn van je vastlopers? Wellicht ook een optie om dubbel te checken is je adapter. De PI heeft minimaal 700mA nodig. Er zijn meerdere berichten dat de PI instabiel wordt als je een "te lichte" adapter gebruikt... Zeker als je nog dingen via usb hebt aangesloten.
Het beste wat je kan doen om uit te sluiten dat het een power probleem is, is een 1A adapter te gebruiken en een powered usb hub.
Mocht dat allemaal niet werken kan je altijd nog een andere distro proberen (bijv RaspBMC)
tevens staan je afbeeldingen verkeerd om.
Snelheid van het menu is prima, maar gebruik wel alleen de standaard Skin. Ik moet zeggen dat de Pi vaker vastloopt dan wat ik acceptabel vind. Als je de Pi gebruikt om alleen je bestaande films te bekijken gaat het prima, maar met het binnenhalen van covers, rondklikken in het menu en music en foto's bekijken tegelijkertijd gaat het geregeld fout.
Heb cec wel meteen uitgezet (kreeg het niet helemaal stabiel) en bedien alles met een universele remote waarvan de signalen zijn overgenomen van een standaard windows media centre remote (paar euro op ebay).
Heb niks geoverklokt en gebruik een 1A usb adapter en een redelijk rap sandisk sd kaartje van 4 GB.
[Reactie gewijzigd door benedictuz op 25 juli 2024 09:35]
Nu overgestapt op Raspbmc en al mijn problemen zijn opgelost!
Misschien helpt dat bij jou ook, quakel.
Succes. Het blijft hoe dan ook leuk speelgoed voor weinig geld.
[Reactie gewijzigd door zhoreb op 25 juli 2024 09:35]
Ik heb veel op internet gelezen over openelec vs raspbmc. Op 'papier' zou openlec sneller moeten werken. Ik blijf nog even bij deze versie.
@zhoreb, het is inderdaad leuk speelgoed voor weinig geld. je hoort me ook zeker niet klagen ;-)
Ik gebruik het nu een paar maanden en hij crashed nooit!
ik ga dat eens uitproberen, thanks voor de tip!
Dit heb ik ook gehad, maar niet met de raspberry
Ligt meer aan geheugen waar je opslaat.
Had met openelec in een barbone een hardeschijf sloeg het keer op keer vast.
SD kaartje was beter maar sloeg ook nog vast.
SDHC nergens last van
Dat vast slaan heeft denk ik vooral met openelec te maken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn