Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Alcatel One Touch X'Pop Wit Review

Dreamvoid 16 augustus 2013, 3.813 views

Alcatel One Touch X'Pop Wit

Pluspunten

• Dual Sim
  • Scherm

Minpunten

• Accuduur
  • Camera
  • GPS fix
  • Extreem weinig opslag

Met een budget van 150 euro voor een dual sim telefoon is de keus niet echt om over naar huis te schrijven. Je hebt wat overprijsde Samsungs, verouderde low-res telefoontjes, of je moet obscure Chinaphones gaan importeren. Er zijn twee prettige uitzonderingen op de regel: Alcatel (TCL) en Acer leveren typische Chinaphone specs (=dualsim met Mediatek chip) officieel in NL.

De Alcatel OneTouch 5035D X'Pop heeft een groot 4.5" scherm met nette resolutie (960x540). Dat is meteen het beste aspect van dit spotgoedkope (152 euro) toestel, want die lage prijs moet natuurlijk ergens vandaan komen. Dat betekent in de praktijk een budget Mediatek chip, een doorsnee accu, een waardeloze camera en plastic fantastic behuizing.

In sommige landen wordt dit toestel met Android 4.1 geleverd, maar het toestel wat ik in de doos vond had Android 4.0.4, en er is tot nu toe geen update te vinden. Da's toch een tegenvaller, hoewel de verschillen tussen 4.0 en 4.1 ook weer niet spectaculair zijn. Edit: inmiddels toch een update naar 4.1!

Ik ben geen enorme fan van Android (tov iOS en WP8), maar het is nou eenmaal de enige optie voor dual sim. Het grote voordeel is dat er veel apps zijn, maar voor de rest vind ik het wat rommelig en door de lage specs hapert de interface hier en daar. Niet echt heel storend en 100x beter dan menig antiek Android 2.3 budgettoestel wat ik in handen heb gehad. Alcatel houdt de boel volledig standaard, geen eigen interfaces als Touchwiz, Sense enzo. NB: Ik heb de stock launcher vervangen door Smart Launcher, wat de simpelste en meest minimalistische launcher is die ik kon vinden.

De opslag is slechts 4 GB en dat is in de praktijk geen pretje. Na aftrek van Android zelf blijft er minder dan 1 GB over. Muziek of films moeten echt op een SD kaartje, maar apps kunnen enkel op het telefoongeheugen, en met een handjevol apps staat de boel al zodanig snel vol dat ik gisteren tot de pijnlijke verrassing kwam te staan dat een (280 MB grote) Android security update niet geinstalleerd kon worden vanwege te weinig ruimte.

Dual sim werkt uitstekend, dit is echt een groot pluspunt van Android. Dual-standby, je kan voorkeuren toewijzen, etc. De acculading gaat bijzonder rap omlaag zodra je 3G aan zet en het scherm teveel helderheid geeft, maar met licht gebruik op 2G doet hij het toch 2 dagen met 1 sim kaart, en paar uur minder met dual sim.

De GPS is zoals bij wel meer Mediatek chips niet best. Fix duurt lang, is regelmatig de fix kwijt. Ik heb hem niet voor navigatie gekocht, dus het boeit me niet zo veel. WiFi werkt zonder problemen.

De camera is onder goede lichtomstandigheden nog niet zo beroerd, maar zakt finaal door het ijs zodra er een beetje beweging of minder licht in het spel is. Ook dit is niet onverwacht, voor deze prijs kan je geen topcamera verwachten.

Concluderend is deze telefoon een goede keus voor wie een dual sim telefoon zoekt die er mooi uit ziet, een groot scherm heeft en geen groot belang hecht aan de GPS, camera of veel apps. Als dual sim geen eis was, zou ik eerlijk gezegd geen Android telefoon overwegen, maar voor 150-175 euro een kwalitatief veel betere Lumia 520/620 of HTC 8S halen.

Heb jij ook een Alcatel One Touch X'Pop Wit?

Aldi verkoopt telefoons van het merk Wolfgang die ook dualsim hebben.
Klopt, maar dan moet je wachten op een actie en er 's ochtends vroeg bij zijn :)
Het zou me niet verwonderen dat dit punt niet klopt.

Probeer eens via: http://support.alcatelone...9cd13f97c201370900862.pdf
12.2.2
Using FOTA Upgrade tool you can update your phone's software.
To access
System Updates
, please open notification panel and
touch
. Or you can directly
touch System Updates on application list directly. Touch
Check for
updates
, and the phone will search for the latest software. If you
want to update the system, please touch the button
Download
after it done please touch
Install
to complete the upgrade. Now
your phone's software will have the latest version.
Dat is voor security updates (daar heb ik er al een paar van gehad), maar niet voor upgrade naar een nieuwe major versie.
Ik kan niet zoveel met de aversie die je tegen Android hebt. De interface hapert omdat je een budget toestel hebt, niet omdat er android op staat. Als het rommelig oogt dan is dit eenvoudig te verhelpen door launchers/skins te installeren. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Fandroid maar kan me simpelweg niet vinden in de argumentatie die je benoemt.

Verder is je review erg verduidelijkend en ben ik dankbaar dat je de tijd er voor genomen hebt. Wil deze telefoon aanraden bij een familielid die hiervoor nog geen Android (smartphone) heeft gehad maar wel als vereiste Dual Sim heeft. Dus dan lijkt me dit een prima toestelletje. Ook het grote scherm is in deze prijsklasse niet te evenaren. Ook al is het scherm niet van een hoge kwaliteit.
Ik vind het scherm juist wel van redelijke kwaliteit, op de rest is duidelijk meer bespaard.

Aversie had ik vooral tegen Android 2.3, sinds 4.0 is we weinig mis mee. Ik ben geen Android hater, er is prima mee te werken en de keuze aan apps is groot. Natuurlijk is dit een budget toestel, maar WP8 werkt toch ook op budget toestellen wel vloeiender en zit (in mijn persoonlijke mening) wat netter en gepolijster in elkaar. En er zijn in die prijsklasse kwalitatief betere WP8 telefoons te krijgen (qua camera, accu, behuizing) dan met Android. Maar allemaal zonder Dual Sim, dus dan maakt het allemaal niet uit, het is dan Android of die gare Asha dingen van Nokia.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 september 2013 15:43]

Ik heb dit toestel in mei bij Saturn gekocht voor §138 incl verz. Voor dit geld een prima toestel. Destijds gekocht omdat ik persť een (goedkope) dual sim wilde en dan is de keus niet groot (andere optie was Jiayu 3, maar die was duurder en moet je zelf uit China laten komen).

- Goed scherm
- Grote accu
- Dual sim
- microSD slot
- Inmiddels heb ik een automatische update gehad naar Android 4.1.1 (eind aug? jij nog niet?)
Na de update zijn de nummerieke toesten ook een stuk groter (=minder typefouten) Ik snap trouwens nog steeds niet waarom de 'ok' bij het ontgrendelen vd telefoon links zit en bij het ontgrendelen vd simkaart rechts?! En de oude zwarte interface vond ik mooier dan de nieuwe witte achtergrond bij de instellingen.
- Ik ben een lichte gebruiker en heb geen problemen met accuduur, geheugen of traagheid
- Jouw ervaringen met de GPS, behuizing en kamera kan ik onderschrijven.

Kortom: geen high end toestel, maar wel een prima toestel met een goede bang voor de buck verhouding.

[Reactie gewijzigd door Tweaker626 op 12 september 2013 12:29]