EVGA GeForce 9600 GT 512MB Review

dirkjesdirk 1 september 2008, laatste update op 1 september 2008, 5.563 views

EVGA GeForce 9600 GT 512MB

Pluspunten

• dual DVI
  • zeer stil en koel
  • goede prestaties
  • nette en concurrerende prijs
  • EVGA support

Minpunten

• dual slot - moet je de ruimte voor hebben
  • geen extra software of games meegeleverd (voor mij niet belangrijk)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Aankoop
Ik was voor mijn X2 3800+ systeempje al enige tijd op zoek naar een goedkope upgrade van mijn passief gekoelde Gigabyte X800XL videokaart. Hoewel ik slecht een casual gamer ben en mijn maximum resolutie op 1280x1024 ligt, zijn de nieuwe games niet meer op 'full' te draaien.

Mijn max. budget voor de kaart was 100 euro als harde grens. Meer ben ik gewoon niet bereid om er voor uit te geven, waarbij meespeelt dat mijn systeem ook al wat verouderd is. Een HD 4850 was dus geen optie.
Aangezien mijn PC in de huiskamer staat en semi-passief gekoeld wordt, was geluidsproductie ook een belangrijk aankoopcriterium.

Ik heb lange tijd het plan gehad de passief gekoelde Sapphire HD 3850 Ultimate aan te schaffen of een andere stille HD3850/3870 kaart, maar het was er nog niet van gekomen. Toen stuitte ik bij de Computerland om de hoek - echt waar :P - op deze 9600GT. De single slot versie - die ook op de site staat - was 109 euro, maar er bleek ook een dual slot op de plank te leggen. Deze was slecht 99 euro en dat is niet meer dan een tientje duurder dan de goedkoopste 9600GT in de pricewatch, iets wat vooral bij videokaarten niet vaak mee maakt. Meestal zijn de Mycom's Paradigit's en Computerlands vooral bij videokaarten veel te duur.

Toen ik ook nog bedacht dat deze kaart een extra koele variant betreft en er geen verzendkosten zijn, heb ik niet verder nagedacht en deze kaart maar snel meegenomen }> . Dit was/is gewoon geen slechte deal. De prestaties - waarover later meer - liggen immers zelfs nog een tikje boven die van de HD3850. En EVGA heeft een goede naam.

De kaart
Ik heb ook na lang zoeken op internet geen plaatje van de kaart kunnen vinden. Hij staat zelfs niet genoemde op de officiŽle site van EVGA zelf. Alleen de single slot staat daar genoemd. Zie de EVGA site.
De specs zijn overigens gelijk en zijn conform de referentiewaarden van nVidia, dus 650Mhz voor de GPU en 1800Mhz (2x 900) Memory Clock Speed en 512 MB DDR3 memory en een 1625 MHz shader clock.
EVGA voert daarnaast nog een aantal overclockte varianten (SC, KO en SSC editions).

Grootste verschil van de dual slot kaart is dat lucht rechtstreeks uit de kast wordt geblazen. De kaart ziet er verder nogal eenvoudig uit. Geen wilde plaatjes oid, wat van mij ook niet hoeft. Dual DVI is standaard.

Meegeleverd zijn 2 dvi-vga adapters en wat audio zut. Zie daarvoor de foto's hieronder. En natuurlijk de verplichte - en nooit gebruikte - driver CD.

Het merk EVGA is natuurlijk ook een prť. De service van EVGA is prima. Zij hebben het STEP-UP programma van EVGA - wat ik nooit zal gebruiken - en een levenslange garantie, mits je kaart op hun site registreert, maar dat kost slechts vijf minuten.

Prestaties
Deze 9600GT draait dus op de standaard snelheden. Voor de algemene prestatiesindruk kan ik dus allereerst verwijzen naar de vele uitgebreide reviews op het net. Reviews zijn o.a. te vinden op:

Hardware.info
Anandtech
THG

Eentje specifiek m.b.t. de EVGA (single slot variant dus):
Extremetech

De meeste EVGA reviews die op het net te vinden zijn gaan overigens over de SSC en andere overclockte varianten. Dat is deze dus niet.

Ik heb zelf ook wat benchmarks gedraaid, maar het is goed om te bedenken dat deze niet erg representatief zijn vanwege het feit dat de kaart op dit moment nogal wordt beperkt wordt door de CPU, hoewel 3dmark het beeld wel meer vertekend dan in real life games.

Voor de goede orde mijn specs (voor zover relevant):
Asus A8R MPV s939
AMD Athon64 X2 3800+ @ 2,2 Ghz.
2 GR Ram DDR 400 dual channel
HD: Samsung Spinpoint F1

Ik draai overigens Windows Vista Ultimate 64 bit. De gebruikte drivers zijn Nvidia Geforce 177.83 whql.

Scores in 3dmark:
3dmark 2005: 10291
3dmark 2006: 6942

Normale 3dmark2006 scores liggen rond de 10.000 punten. Nogmaals: dat ligt dus bijna uitsluitend aan de CPU. Ingame is het verschil minder groot, omdat 3dmark een nogal hoge nadruk legt op de CPU snelheid.
Dit blijkt ook bij het draaien van 3dmark Vantage. De scores in die benchmark zijn als volgt:
P4624 3DMarks, waarbij de de Graphics Score 3750 bedraagt en dat is in lijn met de reviews op het internet. De kaart draait dus prima.

Overclocking
Overclocking is vanwege mijn CPU beperking weinig nuttig. Het beestje clockt overigens wel goed over. Clocks van core 700 mem 950 zijn geen enkel probleem. De 3dmark 2006 score stijgt dan naar 7397 punten.

Er zit (uiteraard nog meer in. Dat zal ik de komende tijd - als ik mijn pc upgrade - eens testen en de scores hier posten. Ik heb bij eerste voorlopige testen al wel gemerkt dat (vooral) het geheugen nog een stuk hoger kan worden geduwd, tot ruim boven de 1000 Mhz. Dat zal voor een deel te maken hebben met de goede koeling. Daarover hieronder meer.

Cooling en Geluid
Belangrijk punt was voor mij het geluid. Vandaar ook dat ik koos voor een dual slot. Voordeel van de dual slot is tevens dat warme lucht uit de kast wort geblazen, hetgeen bij de single slot variant niet het geval is.
Bij het opstarten draait de kaart uiteraard volle kracht en dan is die wel erg goed hoorbaar. Belangrijker is wat het geluid is als ik de pc gebruik voor internetten, mediaplayer. Gelukkig blijkt dan de kaart zeer stil en nauwelijk hoorbaar te zijn. Ook bij het gamen stijgt de fanspeed niet tot een storend niveau.

Natuurlijk is mijn gehoor subjectief, maar zoals gezegd: mijn PC is semi-passief gekoeld. Ik heb een Antec Sonata kast waarin de CPU passief is gekoeld en de (papst) in- en outtake fans pas boven een bepaald kasttemp. gaan draaien. Mijn Seasonic 500W voeding is eveneens fluisterstil. In die toestand hoor ik bij een dichte kast de fan van de kaart pas als ik mijn oor tegen de kast houd. Aangezien ik dat normaal gesproken niet doe :P , ben ik daar content mee.

Via Rivatuner blijkt dat de fanspeed op 35% staat, lager lukt overigens niet. Dit kan desgewenst wel verder naar boven gezet worden, maar ik zie daar geen noodzaak toe; de temperatuur is prima bij idle. Uiteraard stijgt de fanspeed en het geluid als je gamed, maar dat vind ik veel minder relevant en ook dan valt het nog mee (nog lang geen 100%).

De temperaturen zijn: ca 44 tot 46 graden bij ilde en niet meer dan ca 65-68 graden.stressed. Relatief zeer koel dus, vooral de lage fanspeed in aanmerking genomen.

Conclusie - Final words
Goede, stille en vrij krachtige videokaart dus. Nu nog wat beperkt door mijn CPU, maar die gaat nog geupgraded worden :).

Al met al misschien op dit moment niet de kaart met de allerbeste bang-for-the-buck ratio, maar zeker niet slechter tov de concurrentie, lees de HD38x0. Deze laatste serie zal overigens binnenkort vervangen worden door de RV730 serie, maar daar zit waarschijnlijk geen rechtstreekse 9600GT concurrent bij (meer concurrent van de 9300GS tm 9500GT series).

Kortom, met deze kaart doe je nu een goede koop in het sub 100-euro-segment .

Heb jij ook een EVGA GeForce 9600 GT 512MB?

Goeie en nette review _/-\o_

In 3Dmark is het wel duidelijk dat je CPU de zwakkere factor is, maar qua gamen valt dat toch nog best mee?

De kaart maakt je mATX kast en moederbord wel erg vol, je hebt bijna geen toegang tot je PCI sloten meer, alleen je Creative X-Fi paste er nog in :P
Klopt, in real life gaming valt er nog best met deze processor te leven.

De kast is inderdaad wat krapjes, maar het past op zich nog wel. Verbaas me wel erover dat je ziet dat er een X-Fi in zit . Zo duidelijk is de foto niet :)

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 27 augustus 2008 09:49]

De next gen games zoals crysis, cod4, bioschock e.d. draaien steeds meer op de GPU dan CPU en zal je aan 2 cores van redelijke snelheid meer dan genoeg hebben.
Crysis is op zich ook wel een CPU intensieve game. Alleen loop ik op dit moment eerder tegen de 2Gb beperking qua intern geheugen van mijn PC aan. Een upgrade naar 4 Gb DDR(1) geheugen is me wat te gortig op een S939 platform.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 1 september 2008 11:18]

Leuke review!
Je kan iig op jouw resolutie betreft je videokaart weer even vooruit.
Betreft die koeler. die kan je normaal los kopen op de site van EVGA. AKIMBO heet die koeler voor zover ik me dat nog kan herinneren.
Is dat zo? Ik kan die zo snel niet vinden. Maar als die koeler los te koop is zou de dual slot kaart mijns inziens toch juist duurder moeten zijn dan de single slot variant? 8)7
goede review en zeer goede kaart
(er zit ervaring hier)

deze kaart heeft voor mij altijd perfect gedraaid
(amd athlon x2 procje op 2.0 ghz (had hem overclockt naar 2.2 maar nog niet kunnen testen dit komt later)
2gb memory (en ik weet zo even niet welk moederbord er inzat)

perfecte kaart werkte zelfs nog goed op battlefield bc 2
en meer van dat soort spellen (die toch aardig intensief zijn)

alleen helaas heeft mijn kaartje het na ongeveer 1.5/2 jaar het opeens begeven.

computer starten steeds moeilijker op (soms moest ik hem 2x afsluiten door het knopje ingedrukt te houden om beeld te krijgen)

en toen na een tijdje deed de kaart helemaal niks meer.

(helaas heb ik met mijn stomme kop nergens zien staan dat je lifetime warranty alleen krijgt als je slim genoeg bent om op de site te regristreren