Microsoft Surface RT 32GB Zwart Review

Marc Huizinga 15 augustus 2013, laatste update op 15 augustus 2013, 2.299 views

Microsoft Surface RT 32GB Zwart

Pluspunten

• Gebruikte materialen van hoge kwaliteit.
  • Beeld, ondanks HD resolutie, zeer scherp, helder en goede kleuren
  • Kick-stand, erg goed gevonden en werkt ook zeer goed
  • Type cover, zéér werkbaar!
  • MS-Office 2013 standaard, zeer productief, ook i.c.m. SkyDrive
  • Vlotte en vloeiende bediening
  • Bij normaal gebruik, tot twee dagen op één acculading
  • HP Printer werkte na vinden via de router direct!
  • Extern bureaublad functie werkt super (inloggen op RDP server)

Minpunten

• Accu waarschuwing pas bij 4% en gaat eigenlijk dan ook direct uit
  • Geluid soms een beetje te zacht
  • touch-home knop op het scherm raak je vaak aan bij sluiten app's of bij vasthouden
  • Relatief zwaar, dus bij lang vasthouden in een hand, een lamme arm
  • Store is niet altijd even duidelijk en overzichtelijk als je snel een app zoekt. Je zoektermen moeten wel heel duidelijk zijn, anders krijg je alles of helemaal niets

Om, als dit noodzakelijk is, thuis ook voor mijn werk dingen te kunnen doen en als vervanging van alle losse apparaten heb ik nu deze Windows RT tablet. Wat met een Android en een Apple Ipad niet lukt, waardoor er altijd een laptop bij naast nodig bleef, lijkt nu compleet wel te gaan met de Windows RT Surface. Een volledige Windows heb ik niet nodig, Office, Excel en een mogelijkheid voor RDP zitten allemaal in de Surface RT en het werkt echt goed. De standaard TouchCover vond ik niet lekker werken, dus een TypeCover daarvoor in de plaats. Dat werkt heel goed. De knoppen zitten allemaal op een goede plek en zijn groot genoeg, zodat je niet vaak mis-typt. De ingebouwde track-pad is ook een geweldig ding. En de magneet-klik-verbinding is wellicht niet een feature die 'm uniek maakt, maar het is een erg goede en praktische vinding. Al je de Surface even niet als een soort van nettop hoeft te gebruiken, 'trek' je de TypeCover er af en heb je een tablet, en moet je een brief schrijven of een RDP sessie starten, klik je de TypeCover er weer aan, druk je de kick-stand in positie en kun je er best comfortabel mee aan de tafel zitten werken.

De laptop gebruik ik nu alleen als ik grafisch meer eisen heb en groter beeld wenselijk is.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 32GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb 'm ook in de bestelling staan. Volgens mij wordt de tablet best onderschat. Veel mensen denken dat Windows RT geen desktop mode heeft bijvoorbeeld, maar dat is onzin. Er zit gewoon een desktop mode op, met registry editor en de hele mak. Je kan alleen geen programma's draaien die voor x86/x64 gecompiled zijn.
Hoi Luuk,

Dat klopt. Er zijn maar een paar dingen die je niet kunt met Windows RT. Je kunt niet op een domein aanmelden, screensavers instellen, mediacenter installeren en gebruiken. Zo zijn er nog wel enkele kleine dingen, maar in de grote lijnen kun je er praktisch alles wel mee doen.

Dat de normale X86 applicaties niet werken, is ook nooit de opzet van de Surface RT geweest. Microsoft wilde met deze tablet een tegenhanger maken voor de op Android gebasseerde tablets en de Ipad's. Maar de Surface blinkt gewoon ontzettend uit in productief zijn. Het is niet te onpraktisch om lekker even wat te typen en ook niet te lomp om lekker op de bank te liggen surfen. Het is het beste van twee werelden, hoewel men het uitlegt als niet beter te zijn als andere tablets of netbooks.... maar men vergeet een ding. Je hoeft niet èn een netbook èn een tablet te hebben. De Surface is beiden in één!

Op XDA-Developers is een ontwikkelaar druk bezig een X86 emulator te maken die de X86 bibliotheken bevat en de ARM equivalenten daarvan... hij is zekers nog niet klaar, maar er kunnen al enkele X86 applicaties gebruikt worden. Let wel op, je moet Windows RT Jailbreaken en bij een update van Microsoft kan je moeite voor niets zijn geweest....

Have fun met jouw Surface, je gaat er van houden!! :)