Specificaties Quad core @ 3,5GHz-3,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-4770K Boxed Review

meirnoordermeer 15 augustus 2013, 3.771 views

Intel Core i7-4770K Boxed

Pluspunten

• Razendsnel
  • Erg stabiel

Minpunten

• Standaard fan

Ik heb deze processor gekocht aangezien ik een jaar geleden ben verhuisd naar Bonaire en een compleet nieuwe computer wilde bouwen sinds verschillende componenten van mijn pc waren geoxideerd en ik weer een stabiel systeem wilde.
Ik heb de 4770k over de 4670k gekozen, omdat ik nog redelijk wat video-editing doe en ik dacht veel baat te hebben met deze processor.

Mijn ervaringen voor deze CPU
Wij hebben hier een 2010 Mac Pro staan met 2 x 2.4 GHz Quad Xeons. Hier heb ik de afgelopen jaren het meeste mee gewerkt. Overigens was mijn eigen PC een Sandy Bridge 2500 en daarvoor had ik nog een Q6600.

Prestaties
De prestaties van deze i7 vind ik eerlijk gezegd echt over de top. Wij hebben hier een Mac Pro staan met twee 4 core Xeons, maar deze is een stuk sneller dan de 2 CPU's van de Mac Pro bij elkaar. Gamen is vergelijkbaar met vorige generaties processoren, maar als je kijkt naar het renderen dan zie je wel degelijk een verschil.

Stabiliteit
De meest stabiele computer die ik tot nu heb gebruikt is zeker wel de Mac Pro (overigens betaal je daar ook voor). De combi van het moederboord en deze processor komen aardig in de buurt van die stabiliteit en naar mijn ervaringen vind ik dat een hele prestatie, zeker voor een zelfgebouwde PC. Bij overclocken is het soms moeilijk de juiste voltages te vinden, maar daar moet ik een keer goed induiken, maar mijn CPU was op standaard voltages naar 4.2 GHz te overclocken en was ontzettend stabiel.

Overclockbaarheid & temperaturen
De standaar ventilator die wordt meegeleverd is alles behalve goed te noemen. Ik raad iedereen aan om welk alternatief dan ook te nemen, want bij stock speeds werd mijn CPU soms zelfs 90 graden en dat heb je liever niet.
Met mijn waterkoeling en een kamertemperatuur van ongeveer 28 graden komt mijn CPU nooit boven de 70 graden. Op 1,25 Volt zijn de temperaturen gemiddeld 82 graden onder full load. Dit klinkt allemaal misschien redelijk hoog, maar je hoeft je bij deze generatie pas zorgen te maken boven de 85 graden. Haswell is ontworpen om deze temperaturen aan te kunnen, dus zelfs met overclocken is het eigenlijk nog netjes. Ik heb de CPU moeilijk stabiel gekregen op 4,4 GHz, het is bekend dat Haswell moeilijk overclockbare chips zijn, maar elk beetje extra prestatie is meegenomen en aan het einde van de dag zijn de extra prestaties bijna nooit nodig en is het bijna niet te merken.

Ik had een nieuwe CPU nodig, het was jammer dat ik mijn vorige moederboord niet kon gebruiken, maar afgezien van dat is deze CPU echt een topper en raad ik hem iedereen zeker aan. (Mensen die de extra renderkracht niet nodig hebben kunnen beter 100 euro besparen en voor de 4670k gaan)

Heb jij ook een Intel Core i7-4770K Boxed?

Meer advertenties

90 graden met stock cooler.. is dat op Bonaire?
Luchtvochtigheid en temperatuur zijn daar neem ik aan nogal anders dan hier?
Sorry voor het late antwoord, met stock cooler was in Nederland. Ik wilde geen eens een poging wagen op Bonaire met die koeler... Moet zeggen dat met waterkoeling deze chip goed binnen de perken blijft qua temperatuur. Gemiddelde kamertemperatuur is hier trouwens 27 graden (met airco aan) en de luchtvochtigheid is over het algemeen erg hoog (40-70%).