D-Link DIR-868L Review

Beuker 14 augustus 2013, 2.928 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• CAPTCHA kan aan voor authenticatie op de management pagina
  • Goed wifi bereik door AC Smart Beam
  • Gemakkelijk in te stellen
  • APP op de telefoon en ik kan bij mijn foto's, audio en zelfs mijn gopro hero 3 filmpjes speelde af.
  • IPv6 ondersteuning

Minpunten

• Router vind dat er geen firmware update is, maar volgens de site is die er wel
  • Vorm van de router is een beetje onhandig met ophangen
  • Bij DMZ moet je extra instellingen zetten om het vanuit intern netwerk ook te laten werken

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Router kapot en nu? Mijn UPC modem maar even uit bridge mode halen en opzoek naar iets anders. Na wat vergelijken en zoeken op de site van Tweakers Pricewatch leek mij de D-Link 868L wel een geschikt product voor mij. Met name het AC Smart Beam en de mogelijkheid om een disk aan de route aan te sluiten spraken mij wel aan.

Tijdens het schrijven van deze review kwam ik ook deze tegen van Small Net Builder: http://www.smallnetbuilde...bit-cloud-router-reviewed
Voor technische details en uitgebreide testen kun je hier terecht. (Ik heb wel een mogelijkheid gevonden om bridge mode aan te zetten) Waarom dan toch deze review?

Toch ben ik een aantal positieve en negatieve punten tegen gekomen die ik met jullie wil delen:

Ik heb in mijn netwerk een eigen server draaien. Deze doet eigenlijk alles in het netwerk behalve routeren. Denk dan aan DHCP, DNS, Wins, NTP, Webserver en ga zo maar door. Bij mijn vorige routers stelde ik die server dan ook als DMZ host in en DHCP uit, want dat doet mijn server en zo kon ik zowel binnen als buiten naar deze server. Ook als ik binnen het publieke IP adres aansprak kwam ik op deze server terecht. Ook op de DIR-868L was de DMZ functie te vinden en snel ingesteld en DHCP stond ook zo uit. Echter als ik intern naar thuis.domein.nl ging met mijn browser werd mijn verbinding geweigerd. Hmm vreemd. Bij andere routers werkt dit wel. Vanaf een server op het internet werkte het wel. Oke dit is niet wat ik gewend ben. Na wat zoek werk en uitproberen heb ik een werkbare situatie gevonden. Ik moet apart bij de Advanced Settings onder Virtual Server de poorten opgeven. Voor nu even http en ssh en toen werkte het. Ik kan niet achterhalen wat hier de achterliggende gedachte van is, maar misschien ga ik hier nog een keer een mailtje aan wagen richting D-Link.

Over het wifi bereik alleen maar lof. Voorheen had ik een extra accespoint in de huiskamer nodig om überhaupt bereik te hebben, maar deze kan nu de zolder op en stof gaan verzamelen. Scheelt weer zo'n 8 tot 10 euro per jaar aan stroom.

Ook werd ik aangenaam verrast door de mogelijkheid van CAPTCHA authenticatie op de management pagina. Mocht je router management access aanzetten voor de wereld kun je het toch weer iets veiliger maken. Handig dus voor remote beheer.

Het instellen van de router ging erg makkelijk. Laptop aansluiten, chrome opstarten, homepage opvragen en happa ik zat op de router. Even doorheen wandelen en klaar.

Ook aansluiten van de externe disk en het benaderen hiervan door bijvoorbeeld de APPs op mijn iPhone was makkelijk. mydlink account aan maken en gaan met die banaan.

Toch zijn er nog twee punten die ik een beetje vreemd vond los van het DMZ verhaal:

Op de site van D-Link staat dat er een firmware versie 1.02 is. In de router is een functie zodat je kan controleren op een nieuwe firmware update. Deze zegt dat hij up-to-date is. http://www.dlink.com/us/e...-dual-band-gigabit-router
Als ik echter via de nederlandse site ga kijken is er geen update. Beetje vreemd dit. Toch even de stoute schoenen aantrekken. Firmware gedownload van de US site en updaten. Werkt ook nog. (Lost problemen DMZ niet op) Verder heb ik geen nieuwe functies gevonden en verbeteringen heb ik niet kunnen testen.

Meestal ben ik van het ophangen en netjes maken van de meterkast. Hoe hang je de D-Link op? Aan de onderkant zitten gaatjes waar je schroeven in kan laten zakken. De schroeven met je wel zelf even aanschaffen of je moet nog wat op de plank hebben liggen. Maar... check wel even hoe diep je meter kast is. De router is namelijk best hoop en als je hem tegen de achterwand aan schroeft kan die wel eens klem tegen de deur aan komen. Probeer hem anders aan de zijkant van de meterkast te plaatsen. Door de vorm vind ik het alleen niet heel erg handig moet ik zeggen. Als tafelmodel is die wel weer prachtig en lekker rustig zonder knipperende lampjes.

Als je alles bij elkaar neemt is het een goed apparaat wat doet wat die moet doen. Veel functies en veel in te stellen, maar ook voor de beginnende gebruiker is die apparaat prima te gebruiken. De prijs is wat aan de hoge kant, maar voor zijn vele functies en vlaggenschip van de serie is dit wel redelijk te verklaren.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

Amerikaanse firmware is anders omdat zendvermogen daar boven de europese limiet mag ;)
Check je zendvermogen dus even bij wifi management en vergelijk dat met de limieten.
Ja, dat zou je zeggen, maar helaas zegt het management mij alleen dat ik kan kiezen tussen low, medium, high. Weinig te vergelijken helaas.
Het lijkt er wel op dat de firmware 1.01 in NL wel al bridge mode had en de 1.01 in de US nog niet. 1.02 US heeft dit weer wel. In NL noemen ze de firmware eigenlijk 1.01b05. Hier is misschien nog wel wat in te winnen qua duidelijkheid. Der zullen vast mensen zijn die de Amerikaanse firmware er op zetten. (Waaronder ik :) )

Als ik hier kijk: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels zou de firmware van de US geen channel 12 en 13 hebben OF ze moeten lager vermogen uitzenden. Ik kan in ieder geval niet zien dat ze lager vermogen uitzenden en channel 12 en 13 zijn gewoon te selecteren. Het blijft voor mij een vraag wat nou exact het verschil is tussen de firmwares.

[Reactie gewijzigd door Beuker op 15 augustus 2013 10:19]

Bij heel veel routers werkt toch echt niet zonder speciale aandacht.
Bij de meeste routers werkt de port-forward enkel als je via de internet interface binenkomt, en niet als je via de LAN interface binnenkomt.

P.S. Ik heb deze router ook sinds kort. Ik zal zsm ook een review schrijven.

[Reactie gewijzigd door FatalError op 16 augustus 2013 11:13]