LG RH-278H Review

motormuis 24 augustus 2008, 713 views

LG RH-278H

Pluspunten

• goedkope 250GB speler, value for money
  • veel ruimte
  • goede beeldkwaliteit
  • speelt DIVX af via DVD
  • bewerken opnames, knippen, samenvoegen, delen etc.
  • HDD te vervangen zonder al te veel gerotzooi.

Minpunten

• design, is een kwestie van smaak, maar ik vind het niet het mooiste product ooit gemaakt
  • zelf geen mappen kunnen aanmaken

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was al enige tijd op zoek naar een goede HDD recorder. Hiervoor had ik de volgende uitgangspunten:
- er moet time shift opzitten
- er moet via scart (digitale TV) kunnen worden opgenomen
- er moet een DVD speler inzitten
- ik moet programmas die opgenomen worden direct kunnen terug kijken (soort timeshift)
- de harde schijf moet te vervangen zijn
- het product moet onder de 200 euro kosten

Met deze uitgangspunten ben ik gaan zoeken. Ik heb zitten twijfelen tussen Samsung (lekker goedkoop), philips, pioneer en panasonic. De laatste drie zitten in een andere prijsklasse dan de samsung. De samsung is afgevallen vanwege de bouwkwaliteit. Het ziet er allemaal wel erg plastic, fragiel en goedkoop uit.
Deze LG is pas in beeld gekomen omdat PriceX een aanbieding had (139 euro). Na wat rondzoeken bleek dat deze goed genoeg was voor mijn gebruik en dat de in de review aangehaalde minpunten voor mij minder zouden gelden. Het zappen via de HDD recorder zou langzamer gaan als je timeshift gebruikt. Aangezien ik digitaal kijk en via het digitale geval zit te zappen, heeft de hdd recorder niet door dat er van kanaal gewisseld wordt en dat ie dan een nieuwe buffer moet opbouwen. Qua beeldkwaliteit was hij iets minder gewaardeerd dan de pioneer en philips, maar het verschil tussen 8 en 9 leek me niet onoverkomelijk. Je hebt het dan over zaken die je ziet als je ze allemaal naast elkaar zet.

De verwachting is uitgekomen, ik heb hem nu 3 weken en hij bevalt me uitstekend. Het opnemen is makkelijk (geen guide plus, maar daar heb je niets aan via digitaal), de beeldkwaliteit is erg goed en de time shift bevalt me uitstekend. Het opnemen en afspelen is zeker met kinderen erg handig, gewoon om 6 uur sesamstraat kijken bv.
Er zit een optie format HDD op, volgens diverse fora kan je er een andere (grotere) HDD in hangen, formateren via menu in HDD recorden en dan gebruiken. Bij veel andere merken kan dit niet. Aangezien 250GB voor mij genoeg is, heb ik het nog niet uitgeprobeerd.

Het geen mappen kunnen aanmaken vind ik het meest lastige. Er kan veel materiaal op, 128 uur in de een na hoogste kwaliteit MPEG2. Als je dan maar 10 voorgedefineerde mappen hebt wordt het allemaal wat onoverzichtelijk.

Zou ik hem met de kennis van vandaag, morgen weer kopen: zeker wel!

Heb jij ook een LG RH-278H?