Lenovo LePhone a660 Oranje, Zwart Review

michiel_hc 13 augustus 2013, laatste update op 19 augustus 2013, 1.252 views

Lenovo LePhone a660 Oranje, Zwart

Intro
Na twee jaar lang een HTC desire Z in bezit te hebben gehad en ook nog korte tijd een HTC HD2 werd het tijd voor een nieuw toestel. Omdat ik bij de desire Z 3 keer het touchscreen kapot heb gehad doordat ik het toestel liet vallen, dit was een klein probleem omdat ik het zelf kon vervangen maar zorgde altijd wel voor kleine problemen met het touchscreen. Daarnaast heb ik ook mijn HD2 een keer laten vallen, na 3 pogingen van gsmshop Arnhem om het toestel te repareren heb ik dit toestel opgegeven(met GSM shop en de HD2) en de desire Z gemaakt met een taktisch geplaatst stuk ductape.

Doordat ik vaak in een stoffige omgeving werk heeft zich achter het touchscreen van mijn desire Z het nodige stof opgehoopt en de toetsen liepen ook allemaal stroef. De vochtindicator stickers in de desire Z waren ook allemaal verkleurd doordat ik veel fiets en er nog wel eens een vochtige substantie uit de hemel wil vallen. Dit alles maakte dat ik een nieuw toestel nodig had.

Eisen
Het bovenstaande plus wat persoonlijke voorkeur kwam ik op de volgende eisen uit:
• Stof en waterdicht (minimaal IP56)
• Gehard glas
• Ingebouwde bumper of bumper beschikbaar
• Qwerty toetsenbord
• Niet groter dan de HD2
• Dual-core
• Resolutie minimaal 800*480
• Prijs <¤200
• Goede bang for buck
• 16GB geheugen of micro SD kaart slot
Doordat er nog maar weinig Qwerty toestellen in de stijl van de desire Z zijn (behalve een paar motorola’s) heb ik deze eis laten vallen om de eisen haalbaar te maken. Omdat ik het chineese smartphone topic in de gaten hield was het voor mij ook niet raar om even op andere websites dan de bekende Nederlandse website. Hierdoor kwam ik uiteindelijk de Lenovo Lephone A660 tegen die ik uiteindelijk heb gekocht op Antelife voor ¤95,31 inclusief bumper.

Inhoud doos
Ik had het toestel op 24 Juli besteld en op 6 augustus stond de postbode voor de deur, opvallend snel voor een pakketje via HongKong Post. Ik had ook het geluk de douane te zijn ontlopen. Van de postbode kreeg ik een kleine doos helemaal in plakband gewikkeld met aan de bovenkant de afzender en geadresseerde en aan de onderkant zat een declaratie sticker waarop stond der er een telefoon van $30 in zat.
In die doos zat de doos van de telefoon, een US->EU plug en de bumper. Helaas staan de poten van plug krom, zal wel iets te hard mee gegooid zijn tijdens het vervoer. Na een snelle blik in de doos van de telefoon was te zien dan de telefoon in elk geval niet beschadigd was. Naast de telefoon was er een 15mah accu aanwezig, een US power adapter met usb uitgang, usb kabel en oortjes met ingebouwde microfoon.

De hardware
Het toestel voelt een stuk lichter en dunner dan mijn desire Z en daardoor is de extra grootte ook niet vervelend om vast te houden met één hand.
De achterkant voelt wat goedkoop aan maar wel stevig. Op de achterkant bevinden zich een camera en een speakergrill die doet vermoeden dat het een schuif is om de accu klep te openen. Het reliëf op de achterkant moet er voor zorgen dat de gehele achterkant niet voelt als goedkoop plastic. In de achterkant van de telefoon bevind zich een rubberen ring die moet voorkomen dat het water via de achterkant de telefoon binnendringt. Binnen die ring bevinden zich twee sim-kaart sloten een micro-sd poort en een plek voor de verwijderbare accu.
Aan de linker zijkant en onderkant bevinden zich geen knoppen.
Aan de bovenkant is achter een gezamenlijk afdekklepje een 3.5mm en micro usb aansluiting te vinden met er naast een kleine vergrendel knop. De grootte van het afdekklepje zorgt ervoor dat de klep wanneer er muziek geluisterd word via 3.5mm aansluit in de weg zit bij de ontgrendel knop.
De rechter zijkant heeft de volume knoppen, deze knoppen zijn ook weer opvallend klein wat het bedieningsgemak niet ten goede komt. Ik vermoed dat dit gedaan is om zo min mogelijk kieren op het toestel te hebben waar mogelijk water door heen kan komen
Op de voorkant bevind zich links boven het scherm een front-camera met er naast een licht sensor. Onder het scherm zijn 4 capasitive knoppen te vinden: menu, home, terug en de multitask knop. Deze worden na aanraking kort verlicht. Dit geheel word afgedekt door een glasplaat die ongeveer 7mm van de onderkant stop. Daar zit de microfoon de tekst waterproof met er naast een groene notificatie LED.
De voorkant en zijkant zien er met de groene accenten mooi uit maar de achterkant is gewoon lelijk.

Performance
Antutu
Cf-bench

GPS
Gps heb ik getest icm met alle hulpmiddelen die mediateck heeft om de gps ontvangst te verbeteren. Daarbij heb ik de app GPS test gebruikt en na het aanzetten van de app en GPS had ik binnen 10 seconden een precisie van 20 meter stilstaand in de trekker met de telefoon in een houden tegen de zijruit. Toen ik het perceel op reed (200 meter verder) was de ontvangst verbeterd naar 16 meter. En toen ik met een continue snelheid van 10km/u over het perceel reed verbeterde het naar 12 meter waar het daarna op bleef. Helaas had ik geen referentie materiaal om deze test verder uit te werken, ik hoop één dezer dagen de telefoon als navigatie te kunnen testen. Maar voorlopige conclusie is dat de GPS redelijk is. Ik hoop dat het in een armhouder met hardlopen nog iets beter is zodat ik het toestel kan gebruiken om mijn route te tracken. Helaas kan ik dat op dit moment door een blessure niet testen.

Accu
Mijn eerste indruk van de accuduur is niet prositief. Het lijkt erop dat ik geen dag red met mijn (licht) gebruik. De echte test komt over een halve maand als ik weer naar school moet reizen en de telefoon als mp3 speler dienst gaat doen.
Edit:
Na het toestel bijna twee weken in gebruik te hebben vind ik de accu duur nog niet zo slecht. Ik heb nu net een paar dagen waarbij ik uitsliep en smiddags werkte en s'avonds naar de kermis ging en ik heb voor die dagen een screenshot gemaakt van het accu gebruik. Dagen van 16 uur waar aan het einde nog 40 over was. Wel zeer licht gebruik maar toch:
15-8:

16-8:

17-8:

18-8:

Scherm
Het scherm is niet zo goed. In vergelijking met mijn desire Z is de pixel dichtheid lager, maar een groter nadeel is de kleuren. De kleuren zijn blauw en flets. Voor mij geen probleem aangezien ik geen dingen doe met het toestel die enige kleurechtheid vereisen. Ook de kijkhoeken van het scherm zijn een stuk minder dan ik gewend ben. Wat maakt dat het scherm toch wel een groot minpunt is van de telefoon.
Verder doet er zich nog een raar probleem voor: als ik namelijk de schermhelderheid op automatisch zet dan verandert de helderheid schokkend en vaak is de helderheid te laag wat deze functie onbruikbaar maakt.

Software
Het toestel kwam bij met meerdere talen waaronder Nederlands en Engels. Het toestel komt met verschillende chineese apps en Lenovo apps om back-ups te maken en een eigen applicatie store. Antelife was zo aardig om een geroot toestel te leveren met de play-store wat mij weer werk uit handen nam. Daardoor kon ik alle onnodige apps gemakkelijk verwijderen. Het toestel werd geleverd met Lenovo’s eigen launcher, deze heeft als middelste homescreen een soort van klavertje vier met vier instelbare snelkoppelingen. Deze was te veranderen door een andere “scene” in te stellen. Ik wou deze weg hebben maar dat lukte niet. Het resultaat is dat mijn toestel nu de apex launcher heeft die ook veel meer instel mogelijkheden bied.
Wanneer de statusbalk naar beneden word getrokken is er naast de notificaties bovenaan ook een rij met toggles te zien. Hier valt door naar links of rechts te swipen nog extra toggles te vinden (http://i.cubeupload.com/QsL6TK.png). Bij de eerste pagina heb je scherm helderheid, scherm time-out (drie standen en automatisch) en scherm automatisch draaien. De tweede pagina bevat de verbinden: wifi, bluetooth, GPS, gegevens verbinden en vliegtuig modus. De derde en laatste de geluidsprofielen: algemeen, stil, vergadering en buitenshuis.
In de instellingen is naast de android standaard instellingen ook SIM-beheer en call-settings inbegrepen. De verdere interface is gewoon stock android en door de apex launcher lijkt het hele systeem op het eerste oog stock android.

Camera
Camera interface:

Foto’s zeggen meer dan woorden(default settings):

Een week later
Een week later ben ik nog een paar minpunten tegen gekomen: De knoppen onder het scherm beginnen direct onder het scherm in plaats van dat er een stukje no-touch zone tussenzit of iets dergelijks. Dit zorgt ervoor dat ik regelmatig als ik op de spatie balk druk tijdens het typen dat ik de terugknop of home knop aansla. Dit is een irritant probleem maar er lijkt voor nu geen andere oplossing mogelijk als er mee leren leven. Minpunt nummer twee: ik ben afgelopen week met gips aan het schuren geweest en tot mijn grote verbazing zit het stof nu zichtbaar langs de rand van het scherm. Niet onder maar in de naad tussen de glasplaat en de plastic rand er omheen.

Heb jij ook een Lenovo LePhone a660 Oranje, Zwart?

Je plaatjes zijn niet zichtbaar ivm hotlinken, wellicht dat je die beter elders kunt uploaden? Tinypic bijvoorbeeld ondersteunt hotlinken wel.
Ik zie het ga er wat aan doen.