Hanns.G HG281DJ Zwart Review

ormagon 23 augustus 2008, laatste update op 4 mei 2017, 12.192 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Geweldig product voor zijn prijs, maar het blijft een TN paneel.

Pluspunten

• Erg goedkoop
  • Snel
  • Kijkhoek
  • HUGE
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• Standaard instellingen
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Kleurweergave & contrast (zie onderbouwing)
  • ingebouwde speakers

Hanns.G is de enige fabrikant die momenteel in Nederland een 28" monitor levert voor deze prijs. En voor 340 euro kon ik hem niet laten liggen. Ben ik tevreden? Je krijgt waar je voor betaalt, maar ja, ik ben er bijzonder tevreden mee.

Verpakking
De monitor zit in de doos vast met 4 hoeken piepschuim, een beetje weinig wat mij betreft, zeker aangezien de TNT af en toe nog wel een doosje om laat vallen. In mijn geval waren twee van de piepschuimen hoeken dan ook kapot, gelukkig was er met het scherm niets aan de hand. Verder staat er heel groot 28" op de doos terwijl het scherm eigenlijk 'maar' 27.5" groot is.

behuizing
In tegenstelling tot wat in de andere productreview over deze monitor staat is het scherm NIET in hoogte verstelbaar. Hij is wel horizontaal en verticaal te kantelen, erg prettig. Verder bestaat de behuizing uit stevig kunstof waar geen kraakjes en piepjes uitkomen als je het scherm oppakt of verstelt. Helaas is de behuizing niet zo gelikt als de gemiddelde schermen van bijvoorbeeld LG of Samsung, het is allemaal net wat minder afgewerkt en ziet er net iets minder strak uit.

Features
De features van de Hanns.G zijn erg basic maar voor mij voldoende. Er is een VGA aansluiting aanwezig en een HDMI aansluiting. Gelukkig levert Hanns.G een HDMI -> DVI kabel en VGA kabel mee zodat iedereen het scherm kan aansluiten. Verder zitten er een stel prutsboxjes in het scherm verwerkt (compleet onzichtbaar) waarvan je geen gebruik wil maken, trust me.

Kleurweergave, contrast & helderheid
De standaard instellingen van het scherm zijn werkelijk abominabel slecht. De eerste keer dat je de pc opstart met de Hanns.G heb je het idee dat je werkelijk een dikke miskoop hebt. Maar na een hele hoop geklooi en vergelijken met mijn oude scherm (LG 19") zijn de kleuren uiteindelijk aardig te noemen. Voldoende voor normaal gebruik en super met het gamen, maar echt goed zijn de kleuren nooit. Het contrast is wel aardig maar zwart is nooit echt zwart, wederom goed voor dagelijks gebruik maar de fervente photoshopper gaat zich eraan storen. Het scherm heeft helderheid te over en was standaard haast verblindend, meteen omlaagschroeven tus.

Inkijkhoek & verlichting
Ik had verwacht dat met een scherm van dit formaat met zo'n lage prijs de inkijkhoek matig zou zijn en de verlichting brak, gelukkig is dit niet het geval. Het scherm is mooi egaal verlicht zonder tearing of schijnwerpers in de hoeken en ook de inkijkhoek is prettig, je moet er niet te schuin voor gaan zitten maar als je recht voor het scherm zit op een metertje afstand (al moet je dan je hoofd draaien om alles te kunnen zien :P) is er geen sprake van verkleuring aan de kanten.

Resolutie
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de resolutie niet 2560*1600 maar 1920*1200. Zelf vind ik dit prettig omdat ik met gamen graag op de native resolutie speel en 2560*1600 ongelovelijk zwaar is voor mijn 3870X2. De pixels zijn daardoor uiteraard groter dan bij vergelijkbare schermen maar alles blijft erg scherp en je hebt er verder geen last van (het is vergelijkbaar met het pixelverschil tussen een 17" en een 19" monitor). Ook heb ik na grondig checken geen luie en/of dode pixels kunnen ontdekken. Gelukkig! Want ondanks de fabrieksgarantie van 3 jaar (!), neemt Hanns.G de monitor niet terug voor minder dan een stuk of 10 luie/dode pixels.

Gamen
Geniaal! Zoals al eerder vermeld stap ik over van een 19" LG naar dit scherm en dan is het echt een beleving. Het scherm is echt HUGE en je hebt de eerste uren geen idee waar te kijken, maar je went er erg snel aan en dan is het erg prettig. De headshots vallen nu een stuk gemakkelijker doordat je hoofden en bewegingen nu veel eerder spot. De ms van het scherm is gewoon goed en ik heb nergens last gehad van ghosting (geteste games: Oblivion, Counterstrike Source, Bioshock, Age of Empires 3, World of Warcraft). Wel heb ik het idee dat het scherm een beete last heeft van input lag. Maar ik kan dit niet verder onderbouwen, gevoel.

Je krijgt waar je voor betaalt, het scherm is qua features erg basic. Kleur en contrast is net voldoende na een heleboel geklooi en je hebt wel te maken met een 28" TN panel. Maar als je dan naar de prijs kijkt dan verschijnt er weer een big smile op mijn gezicht. Het scherm voldoet namelijk volledig aan mijn eisen en je vind verder nergens zo een groot scherm voor deze prijs.

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?

Even een kleine aanpassing op mijn mening. De verlichting is ondertussen minder egaal geworden, langs de randen is het beeld nu een stukje lichter dan in het midden. Hier heb je enkel last van als je veel zwart in het beeld heb. Verder ben ik nog steeds erg tevreden met 28" voor 340 euro.
Is dit ding enigszins geschikt voor films? Zoek nog een scherm voor mijn HTPC. Nou is TN niet echt optimaal, maar qua budget zit er toch niets anders in. Heeft dit scherm alleen de "standaard" nadelen van TN schermen voor film of heeft dit scherm daarnaast nog extra nadelen? (De grotere dotpitch vindt ik nou niet direct een probleem, daar ik er toch niet bot bovenop zal gaan zitten)
Ik zit er bot bovenop (maximaal een meter) en zelfs dan is alles nog haarscherp, de pixels zijn precies zoals bij een 19" monitor :). Verder heeft het de standaard nadelen van een TN scherm, niets meer en niets minder. Wel moet je het scherm goed kalibreren omdat de standaard instellingen gewoon k** zijn! De verlichting komt van achteren en niet vanuit de hoeken waardoor het scherm mooi egaal verlicht is. Kleuren zijn na juist kalibreren wel aardig, net als het contrast. De ms is gewoon goed en van ghosting is dan ook geen sprake. Nogmaals, ik raad dit scherm van harte aan!
Kan ik deze monitor aansluiten op een 3 jaar oude Toshiba Satellite a110-156 met intel 945gm express en genieten van een 1920 x 1200 resolutie?
Dat zou ik niet doen, een intel 945gm is niet echt een grafisch kaartje voor 1920*1200.
Prima review om een image te krijgen van de beleving van dit scherm. Maar waar blijven de foto's? ;)
Ik zal nog even 2 foto's maken met mijn mobile phone, moment.
Ik ga zo meteen eens even in de winkel kijken of ze m hier hebben

Helaas voorraad is hier op (VI-COMputers in Den Bosch).

[Reactie gewijzigd door Richie Boy op 23 augustus 2008 16:44]

Goeie review, leest lekker weg. :Y) Ben ook meteen tot de conclusie dat het niks voor mij is. Prijs was erg aanlokkelijk.
Kleur en contrast moeten voor mij wel goed zijn en de grotere pixels, door de na verhouding lage resolutie, ga ik waarschijnlijk spijt van krijgen.
De grotere pixels merk je niets van, ongeveer zoals een 19" tegenover een 17". Maar als je echt graag een kleurecht beeldscherm wil hebben dan ben je bij deze Hanns.G inderdaad niet aa het juiste adres.
Prima review. Je durft tenminste de zwakke punten te benoemen. Vaak zie je onredelijk hoge scores op punten waar TN monitoren onmogelijk zo goed kunnen scoren. Dit lijkt me vrij dicht bij de waarheid te liggen. Monitor is weliswaar niet perfect, maar wel een leuke prijs/kwaliteit.
"In tegenstelling tot wat in de andere productreview over deze monitor staat is het scherm NIET in hoogte verstelbaar. Hij is wel horizontaal en verticaal te verstellen"

Beetje tegenstrijdig :? Is het nu wel of niet? :P

[Reactie gewijzigd door Raven op 23 augustus 2008 17:57]

Zoals atlantisx al zegt. Je kunt hem verstellen, of tilten, maar niet in hoogte verstellen. Dus de poot waar de monitor aan hangt kun je niet hoger of lager zetten.
Ik denk dat hij daar mee bedoelt dat je hem wel kan tilten als in "schuin" zetten, maar niet ophoog en omlaag op het standaart.

@review, leest lekker weg en goede punten, ga zo door.
Zit foutje in review, hij is WEL in hoogte verstelbaar!

Zit een knop aan de achterkant die je in kan drukken.

Heb het scherm nu kan 2 dagen en ik ben het grote deels met je eens voor de rest.(Zie andere review)

Wel vind ik dat je features set mager beoordeelt. Hij heeft misschien geen DVI(wat hij goed maakt met HDMI) maar heeft wel component en levert veel kabels mee.

Ook is het OSD zeer goed moet ik persoonlijk zeggen.

[Reactie gewijzigd door Bejit op 23 augustus 2008 21:41]

Ik vind de features in principe matig. Geen directe DVI aansluiting, geen composiet, geen directe component aansluiting, geen S-video, geen displayport, geen mogelijkheid tot TV tuner, geen mogelijkheid tot afstandsbediening, geen usb poort, geen kaartlezer, geen pivot optie, geen PiP & PbP.

Dus niet bijster veel opties, gewoon heel erg basic. Maar zoals ik al zei vind ik het niet erg omdat dat geen dingen zijn die ik perse op mijn scherm wil hebben. Maar het is wel vrij karig...
Nvm.

[Reactie gewijzigd door Bejit op 24 augustus 2008 00:27]