Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers Maximus VI Impact Review

DutchWalnut 12 augustus 2013, laatste update op 8 september 2013, 3.186 views

Asus Republic Of Gamers Maximus VI Impact

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Features
  • Supreme FX
  • m.2 SSD aansluitpunt

Minpunten

• Maar 4x SATA-600 aansluitingen
  • SATA-600 aansluitingen zitten op een vreemde plaats
  • Prijs, duurder dan de Asus M.VI Gene

Layout Score: 3
Na lang wachten, meer dan een jaar, is het eindelijk zover! De Asus mini-ROG ook wel genoemd, heeft het levenslicht gezien.

Klein maar fijn?
De Asus Maximus VI Impact heeft zoals zijn naam al zegt iets goed te maken voor zijn formaat. De Impact die je dan dit mooie bordje mag verwachten zijn grotendeels ook waar gemaakt. Echter zijn er wel consessies gedaan. Zoals de tekort aan SATA-600 aansluitingen. Maar zeg nou zelf, je gaat de Impact nooit gebruiken als een NAS. Tenzij je geld teveel hebt.

Prijzig!
De Asus Maximus VI Impact heeft een dure prijskaart. Hij is nóg duurder dan zijn grotere broers de Gene en de Formula. Maar voor de juiste liefhebber is het wel een bedrag die je er voor neer wilt tellen.

Gamers en overklokkers
De moederbord is speciaal ontworpen voor Gamers en Overclockers. Dit kun je zeker opmerken aan zijn features. Voor Gamers zit er een Supreme FX geluidskaart op. En kan je vertellen dat het geluid echt geweldig is! Ook komt deze bord met een stukje software genaamd SonicRadar. Daarmee kun je met FPS games het geluid zien en natuurlijk ook waar het weg komt. Dus snipers... pas maar op.

Voor de Overclockers is er genoeg te doen. Hij heeft een aansluiting voor de ROG OC Panel en ook aan LN2 is gedacht. De UEFI bios is voorzien van alle opties die je maar wilt of kunt gebruiken. Ook heeft ASUS de DirectKey knop in het leven geroepen om rechtstreeks naar je Bios te gaan zonder te wachten op de POST. Erg handig als je niet je 'Del' wilt mishandelen.

Opvallend
Wat erg opvallend is aan dit moederbord zijn niet de kleuren rood en zwart, maar de positionering van de Socket LGA1150. Deze is namelijk in het midden geplaatst zodat bijna alle koelers zullen passen. Echter heb ik een Corsair H60 en de slangen raken net het geheugen. Wel iets om in het achterhoofd te houden.

Exclusief!
Nieuw en ook exclusief aan dit moederbord is de MPCIE aansluiting, de Asus Combo II. Deze heeft een WiFi-kaart AC en bluetooth 4. En ASUS heeft een consessie gedaan om het tekort aan SATA-600 aansluitingen op te vullen. De Combo II heeft een SSD m.2 aansluiting. Hierin kun je een SSD m.2 kaart installeren. Daardoor heb je weer een extra schijf. Altijd handig! Echter zijn deze hier nog niet verkrijgbaar.

Dus de verwachtingen zijn redelijk hoog als het gaat om ROG. Maakt Asus dit dan ook waar? Lees maar verder.

Wat krijg je bij je moederbord?
4x SATA600 kabels
1x MPCIE Combo II (excl. M.2 SSD)
1x SupremeFX
1x Stickervel voor kabels
1x DIY Handleiding
1x Garantieboek

Aansluitmogelijkheden
De aansluitmogelijkheden zijn ruim te noemen. Je kan gebruik maken van 4xUSB 3.0 en 4xUSB 2.0 op het I/O paneel en zowel 2xUSB 3.0 als 2x USB2.0 op het moederbord.
Het moederbord is voorzien van 4 PWM aansluitpunten voor je Fan's genoeg om de case van airflow te voorzien. Ook heeft ASUS er een Flash/Rog connect poort op zitten. Deze is van USB 2.0. Op het moederbord zit o.a. een aansluiting voor je ROG OC Panel of LN2 meet apparatuur. Ook vinden we op het I/o panel 2 video aansluitingen, een HDMI en een Displayport. Ook kun je een m.2 SSD aansluiten voor extra ruimte.
Echter een minpunt bij dit moederbord is dat je maar 4 SATA-600 aansluitingen hebt.

Overklokbaarheid
De overklokbaarheid van het moederbord is zeer goed te noemen. Hij houd zich redelijk stabiel. Echter wordt de Haswell CPU heel warm, dus zorg voor genoeg Airflow of het liefst waterkoeling. Voor de overclockers op lucht/water. Gebruik een VCORE van maximaal 1.25v. Meer over overclocken kijk in de Hardware.info magazine of gewoon even googlen.

Koeling
De koeling van het moederbord is goed, de condensators (Impact Power Tech Bridge) zijn voorzien van een koelblok en bij een goede airflow blijft deze redelijk koel. De South-brigde ligt onder de Supreme FX geluidskaart en heeft kleine koelvinnen. Ik heb met overclocken geen problemen ondervonden wat betreft hitte.

Prestaties
De prestaties van de ASUS Maximus VI Impact zijn goed. De features werken goed en ook hier geen problemen ondervonden. Echter vind ik de prestaties van de Haswell tegenvallen. Maar dit ligt aan de CPU en niet het moederbord. Ik had echter liever een LGA1155 gezien.

Lay-out
De lay-out van het moederbord is goed over na gedacht. De socket LGA1150 zit in het midden van de moederbord. Zeer ideaal voor de meeste koelers. Ook de Supreme FX, MPCIE Combo II en de Impact Power Tech Bridge zijn voldoende in hoogte zodat ze niet in de weg zitten. De aansluiting van de SATA-600 poorten is mij een raadsel. Blijkbaar hadden ze niet genoeg ruimte over om deze aan de zijkant te verplaatsen.
Voor de rest is het wat stoeien met de kabels. Kabelmanagement is een echte uitdaging bij een Mini-ITX formaat. Maar het is te doen.

Voor mijn benchmark's en scores verwijs ik je naar deze pagina: KLIK

Conclusie:
Ben je gek op kleine PC's? En houd je er van om het maximale eruit te halen. En zijn 4 Sata aansluitingen meer dan genoeg? Dan is de overweging om een ASUS Maximus VI Impact moederbord te kopen het zeker waard! Het kost wat maar dan heb je ook de kleinste powerboard die er maar bestaat.

(8-9-2013) Update!
Om echt te laten zien dat dit moederbord zich echt kan meten met zijn grotere broers heb ik vanuit Hwi een paar grafieken gekopieerd.

Alles is getest met een Intel Core i7 4770K met 2x 4GB DDR3-1660 geheugen. Daarbij werd gebruik gemaakt van een OCZ Vertex 4 op Windows 8 Pro 64bit.

Zoals je hierboven kunt zien is dat de Impact zich echt wel kan meten met zijn grotere broers. Ook zie je in de grafieken dat het stroomverbuik ook veel minder is. Het mag dan wel een klein bordje zijn die misschien minder nodig heeft, maar dat doet zich zeker niet af van zijn prestaties!

Conclusie 2:
Nu ik de Asus Maximus VI Impact al wat langer in mijn bezit hebt ben ik tevreden. Echter met het opstarten van de Impact moet de moederbord 2x booten. Of dit nu ligt aan het moederbord of een instelling moet ik nog uit testen. Zover ik weet staat alles op standaard. Dus hier kom ik nog op terug. (Of iemand weet wat er aan de hand is? Laat dit dan achter in de reacties). Ik ga er van uit dat dit meer een probleem is tussen beeldscherm en stoel.

• Corsair AF120 Performance Edition
  • Corsair Force Series GT 120GB
  • Corsair Hydro Series H60 (2013 editie)
  • Corsair Professional AX850
  • Corsair Vengeance Pro Red 8GB DDR3-1600 CL9 kit
  • Intel Core i5 4670K
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers Maximus VI Impact?

Ik zat al te kijken naar dit moederbord, dus tnx for the review.

Wat ik op de Asus website niet kan zien is hoe de Wi-Fi antenne eruit ziet en hoe lang de Wi-Fi kabel is.
Heb je daar ook een foto van ?
Ik zat al te kijken naar dit moederbord, dus tnx for the review.

Heb je daar ook een foto van ?
Ja, alle foto's zijn hier te vinden: KLIK

Kabel is een meter.
Heb zelf pas een ITX systeem gebouwd met een Asus H87i-Plus, 2 maanden later word deze aangekondigd. Maar goed deze gaat zeker in mijn Prodigy geplaatst worden zodra de prijs wat gezakt is of als ik hem kan overnemen van een mede-tweaker :) Misschien kan je nog wat vertellen over de BIOS?

Verder leuke review en goede foto's +2

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 12 augustus 2013 22:35]

Leuk dat je dit bord hebt, heb er zelf ook interesse in maar geen geld :P Momenteel heb ik een ROG Maximus 2 Gene met overklokprofielen d'r in die het systeem naar 2,7-, 3,- 3,2- en 3,5Ghz klokken, heeft jouw bordje dat ook? Voor een dergelijk systeem zijn trouwens denk ik niet zoveel SATA-poorten nodig, de keus voor een NAS ligt wel erg voor de hand dat het een klein systeem is, geen mobiele datafarm. }:O Nog van plan de IHS van je CPU te halen? Aan de filmpjes te zien is die procedure niet erg risicovol. Zal je casemod in de gaten houden! :Y)

Staat ACHI niet ofzo standaard aan, die SSD-aansturing, bij mij staat ie op IDE, ook niet preferabel. ;)

[Reactie gewijzigd door m0nkey op 4 november 2013 11:49]

Hallo M0nkey,

Dit zijn mijn benchmarks: KLIK
Nee, het is ook niet nodig maar de plaatsing had inderdaad beter gekund. Maar goed dat neem ik maar voor lief.
De IHS van mijn CPU halen. Ik wil het wel proberen, maar kans is wel dat het kapot kan gaan. Er zitten voor mij teveel risico's aan. En ik denk ook niet dat de CPU dan ook weer echt verkoopt, mocht ik willen upgraden.
De ACHI staat wel automatisch aan als je een SSD hebt aangesloten.

Dank je voor je reactie!
Heb je modje een tijdje geleden ook al gevolgt, nu zie ik deze mooie review van jou, ziet er goed uit. Heb dus zelf het bordje ook en heb mijn eigen mod in de prodigy :) . Maar nog niet helemaal af.

Over dat twee keer booten.. Ik heb het zelfde... MAAR dat is alleen als de stroom er af is geweest. Dus als ik mijn pc uit zet en weer aan, gaat ie normaal door de boot, en dan naar windows.
Als ik de stroom er af heb gehaald dan start hij eenkeertje bios op, gaat ie weer uit (fans stoppen even) en daarna gaat ie weer aan en dan naar windows.
De instelling die ik denk die je hiervoor moet hebben is of de pc na 'powerlose' (dacht bij advance settings) uit moet blijven of gewoon aan moet gaan. Maar ik weet dit niet zeker.

Maare leuke review, en die zelfgeknipte plaatjes passen er ook goed bij. :*)
Ik weet niet of je de optie "Internal PLL overvoltage" gebruikt hebt bij een overklok oid, maar daar ging bij mij mn moederbord 2x van booten.
hallo jongens ik heb deze revieuw gelezen en echt prachtig het bord maar ook de tekst en uit leg prima en mooi foto`s maar even terug komend op het dubbel booten

ik heb zelf ook een asus mobo en als ik daar de mobo drivers van installeer dan krijg ik ook
een programmatje erbij dat instant boot heeft als ik die aan heb staan dan start mijn pc dus altijd 2x op en om nou te zeggen dat het instant is niet dus gewoon booten is sneller

mijn tip mocht je iets in de trend hebben van instant boot die ff vdeinstalleren misschien dat hij dan 1 x boot dat was bij mij het geval

groetjes hoi
Dank je wel voor de tip. Ga het even nakijken en ook testen.