Foscam FI9821W Zwart Review

DukeBox 11 augustus 2013, 14.778 views

Foscam FI9821W Zwart

Pluspunten

• Zeer goede beeld kwaliteit.
  • Ophang beugel (+ schroeven en pluggen) meegeleverd.
  • Zonder IR ook bij minimale verlichting goed (=bruikbaar) beeld.

Minpunten

• IR geeft zichtbare rode ring om de lens.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Omdat mijn oude linksys camera (WVC54G) het na 5 jaar had begeven ben ik opzoek gegaan naar een cam als vervanging.

De review is overigens over een V2 versie die buiten een snellere cpu ook een andere firmware heeft.

Ik had eigenlijk maar een paar eisen;
- wifi
- betere beeld kwaliteit (HD)
- compattible met synology surveillance station

Uiteraard was de prijs ook belangrijk en daardoor kwam de Foscam al snel naar voren.

Eigenlijk heb ik niets kunnen vinden dat deze ip-cam niet kan wat je wel kan verwachten. Nu is het wel zo dat ik veel van de mogelijkheden niet gebruik omdat ik dat door mijn synology laat doen. Uiteraard heb ik ze wel bekeken/getest. Indien mogelijk zal ik hem vergelijken met mijn oude linksys.

Ik gebruik hem voornamelijk om mijn voortuin te kunnen bekijken, hij staat achter mijn keuken raam. Zo kan ik zien wie er voor de deur staat/heeft gestaan.

Mogelijkheden:
- Pan/tilt. De zeer grote draai cirkel (300 graden) en hoog/laag meer dan voldoende (120 graden). Dit had ik niet op mijn vorige cam, in de praktijk gebruik ik het bijna niet. Ook is het niet handig als je detectie (zones) gebruikt. Het bewegen van je cam zal dan altijd een motion detecteren.
Je kan de cam ook automatisch heen en weer laten bewegen.
Het bewegen is overigens zo stil dat als je er naast staat het je niet eens opvalt.

- Motion detection. Middels zones is een detectie gebied in te stellen (of uit te sluiten). Dit werkt middels een matrix en werkt zoals verwacht. Ik vermoed dat doordat het een HD cam is, hij gevoeliger is dan mijn oude linksys (vga). Waar voorheen een plant+wind niet zorgde voor een detection moet ik deze nu excluden.
Bij een event kan je een mailtje laten sturen met foto of stukje film. Je kan er ook voor kiezen om deze op te slaan op een SD kaart en/of FTP. Hierbij kan je ook een een andere beeld kwaliteit kiezen (bijv. VGA voor mail en HD voor FTP) zodat je mailbox niet direct vol zit.

- 2-way audio, Via de website of de app kun je via een ingebouwde speaker terug praten. Misschien leuk als optie voor een babyfoon of soort van deurbel constructie maar in mijn geval achter het glas gebruik ik het niet.
Overigens is het ook mogelijk om middels een jack een externe microfoon en/of speaker aan te sluiten.

- Mobiele app. Gratis beschikbaar voor android en ios, de app is zeer eenvoudig. Doet wat hij moet doen maar meer ook niet. Het is niet mogelijk de config aan te passen of handmatig een stukje te laten opnemen. Een 'foto' is wel mogelijk, dit wordt lokaal opgeslagen.

- IR. De IR leds hebben een goed bereik maar door het glas naar buiten werken deze (uiteraard) niet. Sterker nog, het beeld wordt er alleen maar slechter op. Een klein nadeel is dat de LED's een overduidelijke rode cirkel weergeven. Dit is iets wat ik bij IR niet verwacht had, want wanneer ik bijv. naar de IR led van een afstandsbediening kijk is deze vrijwel niet waarneembaar. Mogelijk komt het doordat de leds een veel sterker vermogen hebben en daardoor ook buiten het IR spectrum gaan.
Als je de cam onopvallend wilt plaatsen dan is dat met IR aan dus niet mogelijk.
De buren hebben een straat lantaren voor de deur staan (+/- 15 meter hemelsbreed van de cam) dit is licht genoeg om zonder IR een duidelijk beeld op te nemen.

- Wifi. Ondersteund 2,4GHz BGN (t/m wpa2, geen enterprise). Hou er wel rekening mee dat de max kwaliteit een stream opleverd van ~4Mbit. Dit kan impact hebben op je WLAN als deze al druk bezet is. De antenne zit extern middels een RF-NF connector. Hierdoor kan je gemakkelijk de antenne verlengen of vervangen door bijv. een richtantenne. Ik vind het jammer dat hij geen 5GHz ondersteund, dan had ik minder last gehad van mijn magnetron die nu een signal break oplevert.

Ik loop eigenlijk tegen een probleem aan en dat is de verbinding met mijn synology. Af en toe (en niet altijd door mijn magnetron) valt de verbinding weg , dit gebeurd soms 2 keer in de week maar ook wel eens 3 keer per dag. In tegenstelling tot mijn oude linksys komt de verbinding meestal niet automatisch terug. Ik kan nog wel in de cam zelf inloggen en de stream bekijken maar alleen een reset (power cycle) zorgt ervoor dat de verbinding met mijn synology weer tot stand komt. Ik zal ook eens met kabel en fixed op G i.p.v. N testen om te kijken of het wifi gerelateerd is.

update: 2013-09-10:
Sinds Synology DSM 4.3 final uit is is er ook een V2 profiel voor de webcam. Vanaf dat moment heb ik geen enkele disconnect issues meer gehad.
(Negatieve punt daarom ook verwijderd.)
Wat mij betreft op dit moment de beste cam for bucks !

Overigens, bedacht me net dat het ook wel handig kon zijn om te melden waar ik hem gekocht heb: http://www.amazon.de/Fosc...a-Megapixel/dp/B00DSJA3G6 voor 97,49 incl. verzending.

Heb jij ook een Foscam FI9821W Zwart?

Dank voor de review! Een screenshot van de beeldkwaliteit een prettige toevoeging zijn.

Als de verbinding soms wegvalt en zich niet hersteld lijkt het mij een onding in praktijk, want je kunt er niet van op aan of het werkt. Of zie ik dat verkeerd?

Wat is het stroomverbruik? (ik neem aan dat het een 24 uur per dag aan staat)
De beeldkwaliteit kun je via de diverse youtube filmpjes wel vinden op internet (bijv http://www.youtube.com/watch?v=XeUriFF21WI)

Het wegvallen van de verbinding is dus alleen i.c.m. een synology en zoals in de review staat. Aangezien er nog heel wat hardware tussen zit (AP, firewall, 2 switches) heb ik nog niet uit kunnen sluiten of het aan de foscam ligt. Neemt niet weg dat het met mijn linksys probleemloos werkte (6 jaar lang).

Het opgegeven stroomverbuik is 5 Watt (Max.) maar dat zal zijn met IR en auto-pan aan.
Is je connectie probleem reeds opgelost met dsm 4.3?
Kleine update, in de 4.3 final is er een aparte profile voor de V2. Sinds ik deze gekozen heb geb ik geen disconnects meer gehad.
n.m.v.t.

[Reactie gewijzigd door DukeBox op 4 september 2013 18:49]

Mooie review, hoe zit het eigenlijk met de streamkwaliteit? Hoe snel moet je internet verbinding zijn?
Afhankelijk van het aantal frames, resolutie, geluid enz.. heb je al beeld vanaf 200Kbit maar HD is al snel 512Kbit. 30 FPS hoge kwaliteit is bijna 2Mbit.
Het mooie is dat je meerdere 'profielen' kan aanmaken en bij het inloggen kan kiezen voor een profiel (en ook kan switchen na het inloggen).
Hm.. ok want ik wil het voor de zaak aanschaffen, maar daar is slechts een kpn lijntje 8Mbit down en 1Mbit up. Dus vroeg me af of het snel genoeg is om live te streamen.
Zo niet dan kan ik misschien beter een VGA MJPEG versie halen.
Je kan prima de vga stream bekijken en daarnaast in HD middels motion detection opslaan (en later bekijken). Afhankelijk van het doel heeft HD wel veel voordelen, voornamelijk bij digitaal zoomen,
Bij mij met Synology surveillance station, wordt het beeld heel erg schokkerig als ik in hoogste kwaliteit wil opslaan, met meer dan 8 beelden per seconde. Ik heb het via UTP aangesloten, en bij beide apparaten nieuwste firmware.

Meer mensen last van?
Wat voor model syno heb je ?
De DS 213+. Het CPU en geheugengebruik blijven laag.