Specificaties 6,1" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Ascend Mate Zwart Review

tendence 11 augustus 2013, 3.120 views

Huawei Ascend Mate Zwart

Pluspunten

• Superieure accuduur
  • Mooi scherm
  • Behuizing voelt goed en stevig aan
  • Bel kwaliteit is goed over en weer

Minpunten

• Soc schiet grafisch iets tekort t.o.v high end toestellen
  • Schermresolutie full hd was mooi geweest maar niet een must
  • Bel volume had wat harder gemogen

Huawei Ascend Mate:

Ik was dus op zoek naar een nieuwe telefoon ter vervanging van mijn HTC Titan Windows phone,mijn sim only abonnement zit er bijna op dus ben ik gaan kijken welke mogelijkheden er nu waren.

Via Tweakers ben ik gaan vergelijken mijn wens was nu om een abonnement te nemen waar je een gratis toestel bij krijgt, de HTC Titan heeft een scherm van 4.7 inch maar ik wilde wel eens een grotere phone hebben.

Dus op zoek naar een smartphone van 5 inch of iets groter maar overal zou ik dan moeten bij betalen en daar had ik geen zin in,en opeens kwam ik deze Huawei Mate tegen bij Coolblue de provider is Hollandse Nieuwe en het toestel is gratis voor 24.50 p/m.

Na wat reviews en youtube filmpjes gezien te hebben die over het algemeen positief zijn dacht ik deze gaat het worden.

Bij T-Mobile betaalde ik 17 euro p/m dus nu 7.50 euro meer maar met de Huawei Mate erbij had ik dat er wel voor over,samen met mijn vrouw naar Coolblue om deze Mate eens van dichtbij te zien.

Aangezien haar abonnement ook afloopt was zij ook op zoek naar wat anders het eerste wat ik dacht toen ik de mate in handen had was oei wat een grote phone maar wel een mooie.

We hebben beide de Huawei Mate aangeschaft want mijn vrouw vindt het ook een mooi toestel ondanks de grote.

Dan nu de gebruikers ervaring:

Design: groot en strak

Het toestel ligt ondanks zijn grote formaat goed in de hand de randen en de achterkant zijn van plastic, maar het lijkt wel een soort rubber coating dus hij valt niet snel uit je handen.De achterkant kun je er niet afhalen de simkaart plaats je aan de bovenkant en de micro sd zit aan de linkerkant.
Past hij in je broekzak? jawel als die wijd genoeg zijn met een strakke broek zal het het wat minder zijn.De Huawei mate zit stevig in elkaar want het kraakt nergens.

Scherm groot en mooi

6.1 inch groot en maar een 1280x720 scherm is dat wel genoeg? De huidige top toestellen hebben een Full Hd resolutie maar die zitten dan ook in een andere prijs klasse,voor mij is het scherp genoeg ik ga niet met mijn neus er boven op om naar pixels te zoeken. Het ips scherm is van een goede kwaliteit want de kijk hoeken zijn erg goed en de kleuren spatten van het scherm af, Ook de helderheid kan flink omhoog zo dat je buiten ook alles goed kan zien.

Hardware: een eigen quadcore

De processor is een HiSilicon K3V2 quadcore die draait op maximaal 1.5 ghz niet te vergelijken met de huidige top toestellen,waar kun je deze dan mee vergelijken nou met de top toestellen van vorig jaar zoals de htc one x en de galaxy s3 niet slecht dus.Ik heb het spel Real Racing 3 uitgeprobeerd om te kijken of deze ook vloeiend draait en dat was geen probleem.Multitasken is geen enkele probleem met 2 GB interne geheugen er was al direct een update van 1 GB beschikbaar misschien dat het daarom zo soepel gaat.

Browsen op het internet

Deze phablet heb ik genomen voor het grote scherm omdat ik meer internet dan bel en dat gaat heerlijk op dit grote scherm pagina,s worden snel geladen sneller dan op mijn htc titan en ik hoef nu minder in te zoomen.

Video en foto gebruik

De Mate maakt redelijke foto,s maar meer ook niet over de video recorder ben ik meer dan te vreden.Full hd kan in 1080p met 30 fps of met stabilisatie aan dan krijg je 24 fps, over de kwaliteit van de video`s ben ik wel te spreken die zien er goed uit.

Accuduur

Met een accu inhoud van 4050 mAh verwacht ik wel een dag door te komen en daar in stel hij mij niet teleur, bij normaal gebruik moet je 2 dagen kunnen doen en bij licht gebruik meerdere dagen.De accu lader die er bij zit lijkt wel een snel lader want hij is binnen 2 uur weer opgeladen.

Software en skin:

De Ascend Mate is uitgerust met Android 4.1.2 met een eigen skin van Huawei, de Emotion UI, dat betekent dat je geen app drawer hebt want alles staat op home screens een soort van Apple ios. Ik was er snel aan gewend en vindt het heerlijk werken.Of Huawei ook snel is met android updates weet ik niet maar we wachten het af.Huawei had er een full hd scherm in kunnen zetten en een snellere Quad core maar voor mij is het snel genoeg alles loopt soepel zonder haperingen.

Om de Huawei Mate te beschermen heb ik de Wallet Stand Flip Case er bij genomen deze past perfect.

Zou ik deze telefoon aanbevelen aan iemand anders ja hoor voor de prijs van een los toestel hoef je het niet te laten,en als je gaat browsen werkt dat heerlijk met dit grote scherm.

Heb jij ook een Huawei Ascend Mate Zwart?

Een beetje hoge beoordeling. Mogelijk dat de prijs kwaliteit verhouding je tot zulke hoge beoordeling heeft gebracht. Waar heb je je huawei ascend mate mapje/case op de foto vandaan? Alvast bedankt voor je antwoord.
Waarom een beetje hoge waardering heb je zelf een Mate? mijn gebruikers ervaring is gewoon zeer positief en collega`s die een samsung galaxy S 3 of 4 hebben zeggen ook wat een mooi ding en dat alles zo soepel draait. :P

Die case kun je hier krijgen

[Reactie gewijzigd door tendence op 14 augustus 2013 22:45]

Heb nog geen mate. Ik begon te twijfelen door je positieve ervaring. Ben aan het twijfelen of ik een mate koop of een htc one. Thanks voor de case website.

[Reactie gewijzigd door RotterdamWest op 16 augustus 2013 17:02]

Beste Tendence, ik sta ook op het punt om de HAM aan te schaffen. De phablet zal mijn eerste smartphone worden ;-)

Als decennia-lang Apple gebruiker had ik de neiging om voor een iPad mini te gaan met daarnaast gewoon mijn simpele phone-tje voor de belletjes. Maar de instapmodellen van iPad hebben geen GPS en geen 3G. En je betaalt de hoofdprijs voor eentje mèt, dus ga ik toch voor Android. Even gedacht aan de Nexus 7, maar die vind ik nogal lelijk. En nu krijg ik dan tablet en phone in één. Dan maar eens flink op Android studeren.

Hoesjes. Op Amazon DE is vrij veel te kiezen, als ik me niet vergis ook het hoesje op jouw foto's. Mijn voorkeur gaat uit naar de mumbi Flip Case: http://www.amazon.de/mumb...rds=huawei+mate+flip+case

Ik heb wat vraagjes:

1. Hoe is de geluidskwaliteit met de bijgeleverde oortjes? Voor muziek bedoel ik.

2. Heb je toegang tot Google Play? Met een app? (welke?)

3. Ik heb gelezen dat de HAM te rooten is (en te unrooten). Weet je of dat betekent dat je er een nieuwere versie van Android op kunt zetten? En kun je dan buiten Huawei om updates erop zetten? Of vereist dat telkens weer een nieuwe/nieuw uitgekomen 'hack'?

4. Heb je (of heeft hier iemand anders), ervaring met het gebruik van de HAM in combinatie met een Mac? Rooten met een Mac? Rechtstreeks op OSX of via bijvoorbeeld VMWare Fusion+Windows 7.

5. Ik wil 'm ook kopen in combinatie met Hollands Nieuwe. Werkt internet goed bij HN in combinatie met de HAM?

Dank voor je reactie en tijd alvast!

Max

[Reactie gewijzigd door maxgaav op 14 augustus 2013 21:25]

Beste Max

Op je vragen

1 Mijn vrouw heeft de Mate ook en die zegt het geluid is goed (getest in de trein).

2 Google Play Store Staat er op gelijk op je homescreen.

3 Of je kan rooten misschien wel ik weet niet of je duits kan lezen anders is dit een goede site

4 Heb ik geen ervaring mee.

5 Ik heb nu nog T-Mobile mijn nieuwe abonnement gaat pas begin september in dus daar kan ik nog geen oordeel over geven.

[Reactie gewijzigd door tendence op 14 augustus 2013 20:54]

Dank voor je antwoorden en hulp Tendence. Ik ga verder lezen in het Duits ;-)

Als anderen hier aanvulling willen geven met hun ervaringen: graag!
Dag,

Ik heb zelf geen HAM maar wel redelijk veel ervaring met HTC's en custom rom's.
De HAM is inderdaad vrij simpel te Rooten(ff googlen) en dit is maar eenmalig nodig.
Er zijn echter nog maar weinig custom rom's te vinden voor deze telefoon of een makkelijk bootloader.
Hier heb ik er wel een paar gevonden : http://www.needrom.com/phone-roms/huawei/ascend-mate/
Deze site ken ik verder niet dus ik weet niet hoe betrouwbaar deze zijn.
De HAM heeft nog geen eigen gedeelte op de site van xda-developers.com waar ik mijn rom's meestal weghaal.

Android is echter veel opener als Apple(niet verkeerd bedoelt) en je zult niet echt vaak Root acces nodig hebben als je geen nieuwe rom installeerd.
Custom roms geven wel vaak het voordeel dat je altijd het nieuwste van het nieuwste kunt kiezen maar hier zitten vaak nog wel kinderziektes in.

Succes met je keuze
Dank thor666 voor je tips. Ik heb geen ervaring met rooten of Android, dus als ik iets stoms vraag...

Ik wil gewoon stock-Android, geen custom roms (=andere schil?) en geen speciale bootloader (=meer opties kunnen kiezen bij opstart?).

Dus rooten alsof het een door Google geleverd standaard device is zeg maar. Met als wens dat ik daardoor dus altijd tot de nieuwste versies van Android kan updaten en de kale Android leer kennen.

Dat rooten op dit toestel kan, dat had ik ook gevonden, maar betekent dat automatisch dat je ook nieuwere versies van Andoid kunt installeren op zo'n toestel?

Of moet je de root naar stock Android opvatten als 'custom rom' en is er voor elke nieuwe versie van Android weer een niewe root nodig voor dat specifieke toestel?

Thanx, Max
Hoi Max,

Sorry voor de late reactie. Ik weet niet of je al antwoordt hebt op je vragen maar hierbij nog even zover mijn kennis reikt.

De originele "kale"versies kun je bij dit toestel alleen als custom rom installeren, updates krijg je alleen bij toestellen die hier bij levering voor "goedgekeurd" zijn.
Het probleem bij de HAM zal het gebrek aan custom rom's zijn en de stock android roms zullen waarschijnlijk weinig of heel laat beschikbaar komen.

Rooten is maar een maal nodig en unrooten is alleen nodig als je terug wilt naar de orginele rom.

Als je echt met custom roms aan de gang wilt kun je het beste op xda-developers.com op het forum op zoek gaan naar een toestel waar voldoende aanbod van roms is.

Wil je graag de nieuwste versies van stock android kan je het gemakkelijkst een nexus kopen of de htc one / samsung s4 playstore editie kopen.

Als je al een one of s4 hebt kan je deze wel omzetten naar de stock android rom en het moet ook mogelijk zijn dat je dan gewoon de updates krijgt.

Lees wel voor je met rooten en custom roms aan de gang gaat alle uitleg op xda of andere site's door. de meeste problemen zijn wel weer op te lossen , maar er bestaat altijd nog de mogelijkheid dat je de telefoon brickt. met de prijzen van de toestellen tegenwoordig niet echt een fijn idee.

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.