Steelseries Siberia V2 USB Frost Blue Illuminated Review

Carnage234 10 augustus 2013, laatste update op 3 december 2014, 2.717 views

Steelseries Siberia V2 USB Frost Blue Illuminated

Zeer robuuste headset met goede microfoon- en geluidskwaliteit. Ook de afscherming van omgevingsgeluid is zeer goed. Oorschelpen geven licht aan de buitenkant. USB aansluiting. Werkt na jaren gebruik nog steeds probleemloos.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Zit comfortabel op het hoofd
  • Goede microfoon
  • Equaliser software met profielen
  • Blauw licht aan de zijkant, instelbaar
  • Schelpen schermen geluid van buiten goed af

Minpunten

• Bril dragen is niet echt mogelijk
  • Werkt, maar geen configuratie onder Linux
  • Kosten tov de normale V2 voor het licht

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Omdat mijn vorige Steelseries siberia headset valschade had opgelopen was het tijd voor een nieuwe. Gezien het feit ik erg tevreden was over de vorige headset dit keer voor de Siberia V2 Frost Blue gekozen omdat deze snel leverbaar was in mijn inkoop kanaal.

Aansluiten en installeren

Aansluiten van de headset gaat via USB, de kabel is maar een meter lang, maar er wordt wel een USB verlengkabel bijgeleverd van 2 meter. Gelijk maar het tooltje van SteelSeries erop gezet en de firmware geupdate. Gaat heel soepel onder Windows 7 en het tooltje is simpel. Gelijk valt op dat de zijkanten van de headset licht geeft, leuke gimmic misschien maar vrij waardeloos terwijl je hem gebruikt. Wel handig misschien op LAN parties zodat je vrienden je kunnen vinden en in het donker als je monitor op standby is gegaan? In de tool kun je instellen of het licht continue aan moet staan, moet pulseren of op de mate van geluid moet pulseren. Ook de intensiteit is te wijzigen in 4 instellingen van High naar Off.

Draagcomfort

Het geheel is verder mooi en stevig afgewerkt en maakt gebruik van het suspension systeem. Hierdoor hangt de headset zachtjes op je hoofd en drukt het geplastificeerde metaal aan de bovenzijde niet. De oorkussens zitten lekker en schermen het geluid van buiten goed af. Ik heb een wat langwerpig hoofd waardoor de headset na een uurtje of 2 wel wat meer op de oren drukt aan de binnenkant. Een kennis heeft hier geen last van en als ik hem herpositioneer is het ook geen probleem, maar toch het vermelden waard. Een bril dragen is echt niet comfortabel met dit model doordat de oorstukken te goed afsluiten en vrij groot zijn.

Geluid

Het geluid is zeer goed, duidelijk met verrassend veel base voor een headset. De tool heeft een ingebouwde equalizer met profielen. De ingebouwde microfoon die je kunt wegstoppen in de linkeroorschelp is ook erg goed en duidelijk met prima noise cancellation. Op het snoer zit ook een volume control optie en een mute microfoon schuifknop wat wel gemakkelijk is in games.

Op het moment heb ik helaas geen tijd om te testen of er support is voor Linux, vanuit Steelseries worden er in ieder geval alleen drivers en software aangeboden voor Windows en Mac.

Grootste nadeel van deze headset is waarschijnlijk de prijs, hij is op moment van schrijven enkele tientjes duurder dan de normale Siberia V2. Een snelle blik op de specs en afbeeldingen lijkt dit voornamelijk te zitten in het blauwe licht in de oorschelpen. Ik weet niet zeker of dat het wel waard is, tijdens gebruik is dat namelijk niet zichtbaar.

Al met al een goede headset, en het licht aan de zijkant is stiekem toch best leuk :)

Heb jij ook een Steelseries Siberia V2 USB Frost Blue Illuminated?

Heb de zwarte USB-versie, volgens mij verder precies dezelfde specs. Ben het eens met je review! De lampjes hadden voor mij ook niet gehoeven, zeker niet qua prijsverschil! (de enige versie die op dat moment nog te krijgen was bij die winkel, ja online hebben we de rest ook ja, maar goed, belangrijk skype-gesprek en kapotte headset doen wonderen).

Ben erg blij met de ge´ntegreerde versterker, het geluid via mijn moederbord was, zeker mic-wise, best slecht merk ik nu.

Linux: Ubuntu 13.10 --> out of the box. Werkt ook volledig met Steam (ingame bij TF2) Je kunt alleen niets instellen, want je kunt de windows-drivers niet installeren natuurlijk, al scheelt het wel weer een ruime 100 MB. Op zich geen probleem, alleen zou ik graag het licht uitzetten ;)

Bril: ik heb nergens problemen mee, gaat prima! Maar dat is wellicht persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door letatcest op 14 december 2013 13:39]

Goed om te weten dat het op Linux werkt. Nog steeds niet getest, geen zin om deze headset op mijn Linux bak aan te sluiten :+

De pootjes van mijn bril staan overigens redelijk ver van mijn hoofd en zijn aan de dikke kant. Ik heb bij praktisch iedere headset het probleem dat de oorschelpen daardoor wat van mijn oor afstaan en op de pootjes drukken wat na een tijdje niet zo comfortabel is. Opzich niet echt aan te rekenen dus, maar wel het vermelden waard dacht ik.

Na een paar maanden gebruik nog steeds tevreden overigens, zelf een paar keer laten vallen zonder problemen. 8)7

[Reactie gewijzigd door Carnage234 op 14 december 2013 14:32]

Tip: knoop de usb-verlengkabel zo inelkaar dat hij precies lang genoeg is, en de koptelefoon daarmee net de grond niet raakt als hij gaat vliegen.
Kost je een kabelbindertje, en scheelt je een slordige 80 euro.
Opzich een aardige tip, ik hou alleen niet van knopen in mn kabel. Ook gedraaide kabels werken op mn zenuwen. Overigens werkt dat met de dikke kabel van deze headset prima. Hij is zeer robuust en zelfs een paar keer laten vallen levert (in mijn geval) geen enkele schade op. Laat het dus maar zo, als ie stuk gaat koop ik wel een andere :P

Update; nu ik toch een comment plaats :+

Zelfs na bijna een jaar is het nog steeds een uitermate goede headset! Steelseries gaat er bij mij voorlopig niet meer uit. Heb er ook een gekocht voor de computer van mn vriendin (normale V2 in het rood) die ook heel erg tevreden is over de kwaliteit en het draagcomfort.
Goed om te weten, hij gaat bij mij op het verlanglijstje.
Wat ik overigens met mijn kabels doe is ze 'vlinderen', dwz zigzaggen en dan in het midden met een klitteband-kabelbindertje of hersluitbare tie-wrap vast maken. Dat dan zo dicht mogelijk bij de stekker.
Bijkomend voordeel is dat ik niet meer met mijn bureaustoel over de kabels heen rij, ik heb een koptelefoon met een kabel van 3 meter waar dat nogal eens mee gebeurde.
Ook mijn racestuur heb ik op die manier georganiseerd, en daar komen 4 (!) kabels uit. (usb, voeding, aparte pook en pijltjes toetsen console, pedalen ding). Geen spaghetti meer, dus ruimte voor andere troep :-)
Helaas een bijna nieuwe SteelSeries Siberia v2 Frost Blue die niet meer gebruikt kan worden.
Helaas is er een ongelukje gebeurt, de koptelefoon is van buro afgevallen, en direct de USB aansluiting van de koptelefoon waar geluidskaart in zit stuk. Ik heb alles voor hem geprobeert maar helaas... weer een koptelefoon van een paar euro op.
Een duur allaraat wat gelijk onbuikbaar is, en ik... vodt het een zwak punt van dit producht, waarom niet een stekkertje/koppelingetje extra zodat je de USB geluidskaart/USB kune vervangen.

Bij een koptelefoon met stekkertjes had het stekkertje eruit gekomen en hooguit wat soldeerwerk.......
Jammer jammer jammer wat heb je aan een koptelefoon in de orgineele doos die niet meer werkt!

Arnold

Of weet iemand een oplossing?

[Reactie gewijzigd door aapje1963 op 3 december 2014 00:58]

Er is natuurlijk de normale V2. Die heeft een normale sound aansluiting. Ik heb sowieso altijd een verlengkabel aan mijn headset zodat dit probleem wat je nu hebt niet gebeurd. Verder zijn bedrijven niet zo in voor meerdere onderdelen die vervangen kunnen worden, kost te veel en is gevoelig voor storing op zichzelf.

Je kan het de fabrikant natuurlijk ook niet aanrekenen als je hem laat vallen :Y)