Specificaties Socket 1150 met Intel B85 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock B85M-ITX Review

Devil777 10 augustus 2013, laatste update op 11 augustus 2013, 6.661 views

ASRock B85M-ITX

Pluspunten

• Laag verbruik (vergelijkbaar met vorige generatie)
  • Goede compatibiliteit
  • Heeft veel features in de UEFI zitten. (waarvan sommige van beperkt nut)
  • UEFI kan zeer snel starten
  • Prestaties naar verwachting

Minpunten

• Verbruik had wellicht nog lager gekund
  • Maar 5 (e)SATA poorten (chipset zou 1 meer toelaten)
  • Geen driverondersteuning voor andere OS'en dan Windows 7 en 8
  • Onverklaarbaar hoog verbruik met scherm automatisch uit (na formatteren verholpen)

Layout Score: 4
De reden vooraankoop voor dit bord was dat ik een nieuwe, snellere thuisserver/nas/downloadbak nodig had. De oude was gebaseerd op een ION330 chip. Deze chip krijgt 592 PassMarks, de nieuwe Core i5-4430 die ik op het oog had, krijgt 6332 PassMarks. Ongeveer 10x beter dus. Ik heb dit topic op GoT gebruikt om een idee te krijgen van moderne hardware.

Voor dit moederbord heb ik verder geen reviews kunnen vinden, dus de aankoop was enigsinds een gok.

Socket 1150
De modernste Intel moederborden hebben allemaal socket 1150, zodat ze compatibel zijn met de nieuwste Intel processors, namelijk Haswell en Broadwell is simpelweg een verkleining van Haswell, terwijl Haswell een nieuw ontwerp is. Vandaar de nieuwe socket.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1150

De noodzaak voor zuinigheid
Wanneer je een apparaat bouwt om continu aan te laten staan, wordt het erg belangrijk het gebruik ervan te verminderen. Rekenvoorbeeld:
15W moderne server: 0.015~[elektrische last in kWh]*24~[uren per dag]*365~[dagen per jaar]*0.2[kosten/kWh]=§26 jaarlijks
80W oude computer: 0.08*24*365*0.2= §140 Jaarlijks.

Je ziet dus hoe belangrijk verbruik is.

Met de hoge prestaties wanneer nodig, en het lage verbruik wanneer mogelijk, zijn de huidige Core-i5 processoren erg geschikt voor een server die zuinig en snel moet kunnen zijn. De huidige generatie moederborden kan zonder configuratie, de chipset en de cpu automatisch over- en onderklokken voor de meest optimale instelling.

Om reden heb ik besloten om niet meer een aparte server- en desktop te hebben, maar om ťťn apparaat voor beide doelen te gebruiken. Dit heeft als voordeel dat je je geld niet hoeft te verdelen over twee pc's, en dat, wanneer je normaal gesproken de desktop zou gebruiken, je nu alleen nog maar ťťn computer hoeft te voeden. Bonus besparing dus.

MicroITX borden hebben als voordeel, dat veel aansluitingen en bijbehorende chips niet aanwezig zijn, deze borden zijn vaak zuiniger in verbruik dan hun grotere broertjes.

Assemblage
Assemblage is erg gemakkelijk, geen bijzonderheden. Handleiding alleen nodig gehad voor aansluiten LED's

Aansluitingen
  • 1X PCIE x1 Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
  • 7.1 CH HD Audio
  • 4 x SATA3 6.0 Gb/s, 1x eSata, Hot Plug ondersteuning.
  • 2X Fan connector
  • 24 pin ATX power connector, 4 pin 12V power connector (Los bijkopen/solderen voor PicoPSU!)
Voor overige specificaties, zie: http://www.asrock.com/mb/...nl.asp?cat=Specifications

Verbruik
Het Idle- verbruik wat ik op dit moment haal is 15,5W gelijkspanning 12V. Ik gebruik een PicoPSU. Het is niet een extreem laag Idle, verbruik, maar samen met alle andere maatrelegen die ik heb genomen om stroomverbruik te verminderen, acceptabel.

Met een verbruik in deze orde van grote maken dingen als aangekoppelde USB Apparaten uit. Als ik die allemaal afkoppel haal ik 13W Idle. Mijn toetsenbord heeft ingebouwde verlichting, en die blijken dus ook een Watt te gebruiken. Verder heb ik mijn Asus Xonar STX van de hand moeten doen om een redelijk verbruik te realiseren. Deze kaart nam ~12W!

Een harde schijf de niet draait gebruikt alsnog ongeveer ~1W aan stroom, voor de elektronica. Om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren, raad ik aan om een SSD te gebruiken voor het besturingssysteem en software. In mijn geval had ik nog een 80GB SSD over van mijn vorige desktop. Ik had in mijn vorige NAS 4 HDD's zitten, ik heb er nu twee overgeplaatst. Ik heb ook een 3GB externe hardeschijf gekocht (USB 3.0)

Wat ik aanraad voor een volledig nieuw systeem, is om zoveel mogelijk externe hardeschijven te gebruiken. Moderne Externe schijven gaan ook uit zichzelf uit wanneer ze niet worden gebruikt. Met de Asrock B85 zijn er sowieso maar 4 SATA poorten aanwezig, waarvan er direct 2 gebruikt worden voor SSD en optische drive. In totaal heeft het moederbord 4 USB 3.0 aansluitingen. Heb je meer SATA poorten nodig, neem dan de Z87 chipset in overweging.

Ondersteuning
Wanneer er onderhoud gepleegd moet worden, is de UEFI interface uiterst gebruiksvriendelijk. Deze is met de muis te bedienen. Het is mogelijk de UEFI van nieuwe firmware te voorzien vanuit deze interface, en wordt dan gewoon vanuit de EUFI via internet een nieuwe firmware gedownload en automatisch geÔnstalleerd. Werkt perfect. Mocht tijdens de installatie de stroom uitvallen, dan hervat het systeem de installatie wanneer er weer stroom is. Dat laatste heb ik niet getest. Er is zelfs een feature die ASRock Dehumidifier heet, om het moederbord periodiek te ontvochtigen als deze in een condensgevoelige ruimte staat, zoals een kelder. Een handige optie is ook om de LEDs van het moederbord softwarematig uit te zetten. Erg fijn als je case van de felle blauwe LEDs heeft.

Waneer Ultra Fast Boot wordt uitgevoerd, kan de PC extreem snel starten. De UEFI wacht dan niet met het tonen van een startscherm, maar gaat direct naar windows. Hierdoor kun je alleen met een speciaal Windows-programma “ASRock Restart to UEFI” In de interface komen. Als dit niet werkt, moet je de UEFI hardwarematig resetten. Ultra Fast Boot heeft alleen zin in combinatie met een SSD, aangezien een HDD moet opspinnen voordat ie klaar is voor gebruik.

De netwerkmodule bevat ook een optie die het mogelijk maakt het bord vanaf het internet te doen laten starten.

Technische ondersteuning mail
Ik heb een bug gemeld aan Asrock, namelijk dat het verbruik twee keer zo hoog werd wanneer het scherm automatisch uit ging. Hier werd na een maand pas op geantwoord met het bericht dat ze het niet konden reproduceren.
Inmiddels heb ik een nieuwe SSD geÔnstalleerd, en van windows 8 naar 8.1 gegaan, en het is nu verholpen, maar wat het precies is geweest weet niemand.

Installatie Software
Ook bevat de UEFI een optie om de netwerkdrivers vanuit een virtuele disk te installeren. Daarna kunnen vanzelfsprekend de rest van de drivers gedownload worden. Het was niet noodzakelijk om SATA drivers e.d. tijdens de Windows 8 installatie te gebruiken. Verder moeten alle drivers, zoals audio netwerk, chipset, etc los geÔnstalleerd worden (gaat niet vanzelf met Windows Update). Het schijnt dat deze drivers voor Linux niet verkrijgbaar zijn, dus kijk daar mee uit.

Prestaties
(dit vindt windows 8 ervan)
De subjectieve prestaties (voor mij de belangrijkste) zijn erg goed, de computer voelt erg snel aan (heeft natuurlijk voornamelijk te maken met de CPU). Tijdens het voerzetten van data tussen twee harde schijven, met maximumsnelheid, is er geen performance degradatie te merken. Het systeem blijft responsief. Het is wel duidelijk dat de CPU flink gebruikt wordt tijdens lees/schrijf acties, maar gelukkig kan de i5 dat gemakkelijk aan.

Mijn i5 (3,0GHz) wordt automatisch van 0,75GHz tot 3,2GHz geklokt. Dit systeem werkt erg goed, en ik heb hier nietsaan veranderd.

In de Passmark CPU benchmark krijgt mijn i5 4430 6393 punten, tov 6352 gemiddeld. Hetzelfde dus.

Als je wilt dat ik een bepaalde benchmark draai, laat dit even achter in de comments.

Heb jij ook een ASRock B85M-ITX?

"Geen driverondersteuning voor andere OS'en dan Windows 7 en 8"
Betekend dit dat Linux niet werkt?
Natuurlijk betekent het dat niet. Alleen dat er geen linux ondersteuning wordt gegeven door de fabrikant. Niet dat het niet zou werken.
Goeie review, Zelf heb ik deze in gebruik als game-pc, met een goede videokaart werkt dat prima. Overklokken van de i5 gaat ook prima met de bijbehorende software.

Opmerking, die Ultrafast Boot werkt toch alleen maar bij Windows 8?
Hallo Cheetah, wat voor processor koeling gebruik je? Ik ben namelijk bang dat als ik een Muggen 4 op dit bord zet dat deze aan de bovenkant uitsteekt.
Ik heb mijn Corsair Hydro Series H60 uit mijn vorige pc gerecycled. Die past makkelijk. Mugen 4 is natuurlijk een ander formaat. Als je wilt kan ik de afstand tussen Mobo en deksel opmeten?
als dat vanaf het midden van de socket naar de bovenkant van de kast zou kunnen zou dat echt super zijn!
Het duurde even, maar nu toch: ik meet 18,2 cm vanaf de bovenkant van de CPU tot aan de case.
Volgens mij beide os en. Trouwens, zelfs met gaming videokaart moet het stroomverbruik laag zijn.weet je wat jouw opstelling verbruikt?
Mooie review!
Ben nu bezig met oriŽnteren voor een dergelijk systeempje. Vroeg mij echter het volgende af:
welk wattage pico psu heb je in gebruik voor dit systeem? Ik wil er een i3-4130t opzetten met een tdp van 35watt, dus ik denk dat een pico psu met 60watt vermogen wel genoeg is voor een dergelijk systeem met een HDD toch?

Alvast bedankt!
Hey, ik zou geen pico psu kopen. Kijk maar naar wat voor psus aangeraden worden in het energie zuinige server topic. Dat is even efficiŽnt, goedkoper, en je hebt een grote vermogens reserve. Onthoudt dat de computers vandaag de dag idle zeer weinig kunnen verbruiken, maar als je meer vraagt schiet het verbruik omhoog. Pico psu voor een desktop is een verouderd idee. Als je hem vanaf een 12v accu draait is het een ander verhaal natuurlijk
Top, bedankt voor de tip! Ik ga voor een in win behuizing. Goedkoop en er is een laag vermogen voeding ingebouwd.
Ik denk dat je stelling iets te kort door de bocht is...

Een veel aangeraden PSU is de Seasonic G360 (360W) (§55,-). Door hoge bouw kwaliteit, lage prijs en goede efficiŽntie (niet de beste efficiŽntie). Echter v.a. 20W DC / 31W AC en lager is de efficiŽntie niet zo heel best (http://www.silentpcreview.com/article1297-page3.html) : 69,5% en slechter. Dit effect hebben eigenlijk alle ATX voedingen.

Een PicoPSU 80 of 160-XT (dit zijn de meest efficiŽnte modellen (link)) met de juiste AC-DC adapter (een CEC level V) zit je op 85% efficiŽntie bij juist het bereik waar een ATX het laat afweten.
De prijs is zelfs gelijk of lager dan een ATX. setje Pico80 + 60W adapter = 48,50 / Pico80+80W adapter=§55). Nadeel is inderdaad de vermogenscapaciteit. Echter een G2010 op een ASRock B75 Pro3-M doet 43,3W DC op 100% cpu load (incl 2.5HDD). Gpu+cpu load is 54,9W DC. Heb je aan een 80W kit voldoende (misschien zelfs 60W adapter voldoende omdat gpu/cpu load van benchmarks veel zwaarder zijn dan praktijkgebruik).
Een i5 3470 (icm B75 Pro3-M) doet ong. 75WDC met cpu load (occt) en 95WDC met cpu+gpu load (occt+furmark). Heb je aan een 100/120W kit voldoende.

Om de juiste keuze te maken zou je dus moeten weten
-wat je systeem verbruikt; een B85M-ITX met 1 SSD zal tussen de 10-20W zitten bij normaal desktop gebruik. Reviewer zat op 15,5W DC in idle met 1 SSD en 1 HDD.
-welke ruimte heb je beschikbaar in de kast. Soms past een ATX voeding niet.
-wat heb je er voor over, want 5W verschil gaat je per jaar bij 8u gebruik per dag 3 euro opleveren. Total Cost of Ownership (TOC) stelt wellicht dat een PicoPSU het niet waard is.

Meestal is een bijgeleverde voeding bij een kast niet een van de beste kwaliteit. Zo heb ik ooit bij een ITX kast een SFF 200W voeding gekregen. Na doormeten haalde deze op 20W DC een efficiŽntie van 55%...

[Reactie gewijzigd door Rayures op 10 januari 2014 11:02]

Zeer goed review
ik heb hem zelf ook maar heb een vraagje. heb dit moederbord gebruikt voor mijn eerste build alleen nu heb ik dus na de cpu fan aangesloten te hebben nog maar 1 fan connector over hoe heb jij dit gedaan ?
Ik gebruik een CPU koeler met heatpipes, met een casefan die naar binnengericht op de CPU blaast. Ik heb dus maar 1 fan totaal.
Hmm dan moet ik maar een fan controller halen denk ik
Bedankt
Ik denk erover om zelf ook een gelijkaardig systeem te bouwen, kan je me wat info geven over de heatpipes, (type, merk) alvast bedankt.
Wellicht ter aanvulling van je review:

De Coolermaster Hyper 212 Evo past niet zonder meer op het moederbord er zit een chip en weerstand bij een van de bevestigingsgaten voor de mounting bracket in de weg.
Ik heb zonet de CM Hyper 212 Evo gemonteerd op dit moederbord, en ik kan je verzekeren dat ik hier geen enkel probleem bij ben tegengekomen.
Dan zal er een wijziging zijn geweest bij CM of Asrock. Ik zie dat er in de PW twee SKU's voor de koeler zijn:

RR-212E-16PK-R1 -> mijn versie

Jij hebt denk ik de RR-212E-20PK-R1?
Heb net even gekeken, en ik heb wel degelijk de RR-212E-16PK-R1.
De RR-212E-20PK-R1 is de niet-europese versie veronderstel ik (2000rpm vs 1600rpm), qua afmetingen etc. geen enkel verschil.
Ook nog even mijn moederbord revisie opgezocht: G/A v1.03

Om de componenten niet te raken heb ik spacers moeten maken.