Xerox Phaser 6130

Niet beschikbaar
Specificaties Laser printer (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Xerox Phaser 6130 Review

Marcel Duizendstraal 20 augustus 2008, laatste update op 20 augustus 2008, 1.376 views

Xerox Phaser 6130

Pluspunten

• Snelle en strakke afdrukken
  • Kleurenfoto's helder en streeploos
  • USB en netwerk aansluiting
  • Licht en smal voor op bureau

Minpunten

• Prijs per pagina kan hoog liggen

Drivers en stabiliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Na een dik jaar geleden een nieuwe HP kleuren laserjet 2600N gekocht te hebben die heel veel last van banding had, (oftewel een A4 in de kleur blauw afdrukken, ging van paars tot donkerblauw en lichtblauw met strepen) heb ik nu gekozen na een aantal goede reviews voor de Xerox.

Ik heb een flink aantal documenten afgedrukt op normaal 80grs papier van Excel tot Word en alles komt er prima uit. Scherp, recht en snel genoeg voor mijn gebruik. Na opstart en een korte calibratie komen de A4'jes er rap uit.

Daarna een aantal mooie kleurenfoto's op 80 en 120 grams papier. Allemaal prima kwaliteit. Natuurlijk geen inktjetkwaliteit qua hoogglans etc., maar het komt er strak en duidelijk uit. Ook op glossy papier ziet het er goed uit. De handmatige invoer trekt de pagina rustig naar binnen. 260 grams moet ook mogelijk zijn, alleen heb ik dat nog niet kunnen proberen.

Ik heb niet voor de 6125 gekozen omdat die windows only is. Ik wil ook met andere OS'en kunnen werken. Daarbij kan je hier nog wat extra geheugen bijprikken. Ik heb de printer via ethernet aangesloten en dat werkt prima. De printer heeft een duidelijke http admin interface die goed werkt. Geen problemen gehad met drivers etc. Via de router op poort 9100 kan ik overal ter wereld de boel afdrukken en dat bevalt goed.

Al met al heb ik de oude 30 kilo zware HP laserjet 5M van 12 jaar oud de deur uit kunnen doen. Deze Xerox maakt weinig geluid en past prima op een bureau.

Heb jij ook een Xerox Phaser 6130?

Heb je al een idee van de kost per pagina (kost toners, drum, fuser, waste toner basket, ...)?
Jij schrijft licht en smal als een pluspunt - ik heb nog een Canon LBP8 en een QMS860 die beide werken bij familie en vrienden; allebij meer dan 15 jaar oud en inderdaad loodzware bakbeesten. Daarvoor had ik een Canon LBP4 (hand-me-downtje) die ik uit technische interesse tot de laatste schroef heb uiteen gedraaid. Sindsdien heb ik een Laserjet 5L gehad, een Color Laserjet 1500L, een paar inkjets, nu een Samsung... Neem het van mij aan dat licht en duurzaam tegenstrijdig zijn.
Noteer ook dat HP bijvoorbeeld hun toestellen ontwerpt om na 3 jaar vervangen te worden: de 1500/2500 reeks heeft bij voorbeeld geen vervangbare fuser en de reparatiekosten zijn het dubbel van de aanschafprijs... De enige onverwoestbare toestellen die je nu nog kan kopen zijn inderdaad gemaakt door Xerox, maar dan de thermal die wax-reeks ("solid ink"). Ik was aangenaam verbaasd door de prijs van jou toestel. Hun vroegere lasers waren 3x zo duur - als ze deze prijzen doortrekken is mijn volgende een Xerox Phaser 8560.
Kan je eens een aantal vakjes 10, 20, 50, 80, 90 procent solid color printen en scannen?