Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard Review

Righteye 20 augustus 2008, laatste update op 20 augustus 2008, 1.809 views

Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard

Pluspunten

• Alles in 1
  • Gebruikersvriendelijk
  • Goed RF bereik mits "in zicht"
  • Aan en uit knop

Minpunten

• Geen vloeiende toetsaanslag
  • Trackball besturing is wennen
  • Gaat niet automatisch uit

Ik was op zoek naar een draadloos toetsenbord als uitgebreidere variant van mijn MCE afstandsbediening. Ik surf nog wel eens vanaf de bank en dan is URL's intypen met een MCE remote niet echt handig. Ook muisgebruik was een pre.

Ik heb eerst het officieele MCE toetsenbord geprobeert, maar was alleen onder de indruk van de prijs. De muisbesturing ook waardeloos. Na diverse reviews gelezen te hebben, uiteindelijk via de BBG van Mei 2008 op het Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard.uitgekomen.

Net uit de doos
Standaard verpakking, niets bijzonders. Batterijen meegeleverd.
Boekje met een handleiding in diverse talen. Wel 2 NL pagina's.
Hey...geen CD ?

Aansluiten dan maar en verder
Mijn toetsenbordje had ik eerder als mijn nieuwe MCE (oude was ontploft), dus het was een mooie test. PC kwam binnen, RF ontvanger in USB poort. Batterijen in toetsenbord, toetsenbord aan, PC aan, DEL et voila ik zat in de bios. Prima dus.
Daarna zonder gebruik te maken van andere toetsenborden / muizen XP en Vista in een dulaboot geinstalleerd. Onder beide besturingssystemen werkte alles perfect.

Op het eerste gezicht
Leuk toetsenbordje, genoeg knoppen, strakke kleurstelling. Misstaat hier niet tussen de apparatuur en de schermen. Ziet er wel gelikt uit.
De toetsaanslag is niet om over naar huis te schrijven, een beetje plastic en niet lekker vloeiend verende toetsen. De bediening van de trackball en de muisknoppen voelt prima.

Gebruikerservaring
Na de eerste paar uurtjes was ik zeer in mijn nopjes, de ingebruikname ging als vanzelf en hij doet precies wat ik van hem verwacht. Heb zelf niets aan de gevoeligheid van de trackball of de toetsen ingesteld, maar heb er wel even mee gespeelt en dat werkt prima.

Ik moest echt wennen aan de trackball en de positionering van de muisknoppen (bovenop, in de hoeken van je toetsenbord), maar vond het erg goed gevonden. Ze zijn beide goed te gebruiken terwijl je het toetsenbord vasthoudt. Ze zijn wel erg onhandig te bedienen als je toetsenbord op tafel ligt, maar daar is dit toetsenbord ook niet voor bedoelt. Een FPS ofzo kan je ook vergeten (WSAD en de linker muisknop tegelijk wil niet).

En verder
Het bereik is prima, zit hier 6 meter van de RF ontvanger en dat gaat uitstekend. Let wel, de RF ontvanger zit in de voorkant van mijn MCE. Aan de achterkant is het bereik waardeloos, 1 a 2 meter. Nu moet ik wel zeggen dat mijn Wii en TV vermoedelijk daar nogal de nodige storing en demping verzoorzaken. Ditzelfde probleem heb ik bij eerdere RF apparatuur gehad en kan ik het Trust keyboardje dan ook niet aanrekenen.

Ook pluspunten voor de aan en uit knop. Erg handig, je ziet duidelijk of hij aan of uit is (rood ledje achter de trackball) en scheelt batterijen. Nadat je hem weer aanzet heb je nagenoeg meteen weer verbinding. Gaat nagenoeg naadloos. Wel een gemiste kans dat hij niet uit zichzelf uit gaat na 1 minuut.

Ik heb er 35 euro voor betaald en ben er dik tevreden mee. De prijs kwalitiet verhouding vind ik prima in vergelijking met soortgelijke producten. Voorlopig blijft deze hier nog wel in gebruik.
Kan hem iedereen die af en toe wat meer wil typen/doen als op de MCE remote haalbaar is aanraden.

Heb jij ook een Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard?

Zelden zo een controversieel product gezien. Na het lezen van jouw review heb ik ook een aantal van de andere reviews gelezen omdat mij opviel dat de waarderingen onwaarschijnlijk ver uit elkaar lopen.

Jij schaart je in het kamp van de tevreden gebruikers, maar hebt het bord nog maar kort in gebruik. Vanuit dat standpunt is het erg leuk dat jij je review na bijv. 1/2 - 1 jaar up-date met hoe het bord zich gehouden heeft in de praktijk.

Ik heb ook gelezen dat er twee versies van dit ToBo bestaan. Heb jij de tweede versie? Is deze (veel) beter dan de eerste versie. Dit zou nl. het grote verschil tussen de diverse reviews kunnen verklaren.

Trust heeft gekozen voor een RF verbinding (welke frequentie wordt gebruikt?). Imho de beste oplossing voor zo'n bord. Bij IR moeten zender en ontvanger elkaar "zien"; BlueTooth heeft toch maar een zeer beperkt bereik (ook al wordt 10 meter geclaimd). RF kan afhankelijk van de kracht van zender en ontvanger redelijk storingsvrij over lange afstanden werken. Daarom sta ik er eigenlijk toch van te kijken dat je toch veel meldingen ziet over de ontvangst en dat de zender en ontvanger elkaar toch "behoorlijk" moeten kunnen "zien" voor een goede connectie. Dat andere apparaten storen kan ik inkomen, maar het zou eigenlijk niet uit mogen maken of je de dongle voor of achter in de computer steekt. Heeft Trust op dit punt (te veel) bezuinigd?
Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Maar er is volgens mij niets zo persoonlijk als wat je als fijn ervaart bij een toetsaanslag.
Ik begrijp hier niets van, kun je nog even uitleggen wat je hier bedoeld?
Wel een gemiste kans dat hij niet uit zichzelf uit gaat na 1 minuut.
"You can't winn them all" voor maar 35,=. Imo een niet zo ernstig gebrek, elke keer connecten als je eventjes niet hebt getypt is ook niet alles.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.....
Veel succes met je bord en bedankt voor de review.

P.S. Nog wel even een mooie foto (of foto's) toevoegen; kan zeer verhelderend werken.
Je zou voor de grap foto's erbij kunnen doen.. verder wel ok :)
Bij dixons kost hij 40 euro, slechts 5 euro duurder dan de goedkoopste in de pricewatch,
Een kennis van mij heeft dit bordje al een half jaar en het werkt nog prima. Het is zijn primaire bord voor de htpc. Ik heb hem ook maar gekocht (voor 20 eur kunnen vinden :)) naast mijn BTC 9019. (maar die is eigenlijk te groot aan het worden)

De Trust is tot nu toe het beste htpc bordje. De rest is veel te duur of heeft een touchpad aan boord, wat niet aan te raden is wanneer je geen krampachtige vingers wilt krijgen. BTC heeft ook nog een variant met een trackball, maar daar betaal je meteen 50-60 euro voor en is in Nederland moeilijk te krijgen.

De Trust is el cheapo qua uiterlijk, maar goedkoop, klein en degelijk.
Wel een gemiste kans dat hij niet uit zichzelf uit gaat na 1 minuut.
Dat is juist irritant, omdat je dan elke keer een lag hebt.
Kan hem trouwens op 4 - 5 meter afstand van ontvanger gebruiken. Dit lukt me niet bij bv mijn logitech keyboard.