Cisco SG200-26 Review

padacom 8 augustus 2013, laatste update op 8 augustus 2013, 2.928 views

Cisco SG200-26

Pluspunten

• DEGELIJK
  • energieverbruik (slechts 10Wat bij 50% van de poorten actief en in gebruik)
  • blijft lekker koel
  • maakt geen herrie (fanless)
  • héél veel mogelijkheden waaronder het parallell schakelen van poorten voor nog snellere verbinding met je servers/NASsen

Minpunten

• Formaat :-) (het apparaat is even groot als een stevige DVD speler waar o.a. HP procurve niet dieper is dan 17 cm is dit apparaat ruim 25 cm diep plus de lengte van de 230V stekker (die gelukkig wel al onder 90 graden zijn kabelinvoer heeft).

Features Score: 5
Met ons gezin zijn we met 4 NASsen, 4IP camera's, 2 mediastreamers, 2 audiostreamers en een kluit laptops, Ipads en computers redelijk afhankelijk van ons netwerk dat regelmatig goed belast wordt. Na diverse malen een "goedkopere" 16 poorts switch van Netgear en diverse 8-poorts switches van Linksys (cisco branded) te hebben gehad bleken deze niet zo stabiel tre zijn als ik hoopte met luid protest van youtubende dochters en vpn-nende vrouw tot gevolg :-)

Vaak bleken deze apparaten een reboot nodig te hebben en de Netgear stookte de temperatuur (en dus ook het energieverbruik) nogal stevig op met een dikke 20 Watt bij belasting van 50% van de poorten.
File transfers maar ook response snelheden van deze switches varieerden van 10 seconden wachten op een opgevraagde pagina tot slechts enkele MB's - 50 MB per seconde vanaf mijn Qnap 4 bay atom NAS.

Na het plaatsen van deze cisco die zéér degelijk was verpakt en ook degelijk aanvoelde knipperde deze met zijn power led totdat er een dhcp adres was toegekend vanuit mijn AE van apple.

De transfer snelheden van NAS naar SSD van mijn I3 laptop kwamen weer terug op par met 105MB/dec en sites worden weer flitsend geladen (kan ook niet anders met 0 ms pingtijd op een 100/100 glasverbinding van Helden van Nu :-)

Wat me verbaast is dat deze switch met 8 poorten meer dan de Netgear en een dubbele transfer snelheid maar de helft van zijn vermogen verbruikt en amper handwarm wordt!!. Alleen al op energieverbruik heb ik deze switch binnen 5 jaar terugverdiend.

Ook vermeldenswaardig is dat deze switch VLANs ondersteunt, een truck-load aan features heeft die ik later wel eens ga onderzoeken, native ipv6 ondersteunt (in tegenstelling tot tp-link, netgear, linksys en d-link die dit niet doen). Voor een gewone switch die zelfs erwtensoep doorstuurt zonder morren maakt dit niet uit maar voor zaken zoals Qos en enkele andere features op L3 level is een ipv4 switch zonder NAT vanuit de provider niet geschikt voor direct ipv6 communicatie naar het internet. Wel jammer als je net 200¤ + hebt uitgegeven en ineens een deel van het internet niet meer benaderbaar wordt in de toekomst.

Vooralsnog gebruik ik de switch als gewone verdeeldoos echter in de toekomst kun je hiermee gebruik maken van op verschillende VLANs aangeboden diensten van je provider (op dit forum staat onder het kopje glasvezel aanleg een leuk voorbeeld van iemand die zijn XS4All abbo met meegeleverde KPN router opsplitst in verschillende hardwarematige poorten middels het kleinere 8-poorts broertje van deze switch.

Als ik uit moest gaan van de bereidwilligheid van Cisco Nederland, dan had deze switch nooit een plekje in mijn netwerk gekregen. Bij cisco wordt een consument/tweaker die grof geld neertelt voor een switch uit het topsegment, keihard afgeserveerd en doorverwezen naar de "reseller" die hem maar support moet leveren. Voeg daaraan toe dat meeste resellers niet de inhoudelijke kennis aan boord hebben die je voor dit soort apparatuur nodig hebt en weet jezelf "veroordeeld" tot het zoeken en posten in fora van mede tweakers die de supportloze weg van cisco apparatuur hebben aangedurfd.
Gelukkig zijn we tweakers, nietwaar?? :-)

Heb jij ook een Cisco SG200-26?

leuke review, echter alleen een beetje jammer dat je een standaard switch van wellicht 20 euro gaat vergelijken met 200 euro. Neem dan ook even mee dat de prijs dan 10x zoveel is, en dan valt het wel weer mee qua 'extra' features.
In weze heb je gelijk als je naar prijs en features kijkt ECHTER: een "domme" switch, ook al heeft hij deze features niet, moet echter wel gewoon blijven doen waar hij voor verkocht wordt en wel: zonder reboots blijven switchen met 1 Gigabit :+
Voor de 16 poorts netgear heb ik overigens ¤ 120 moeten neertellen (blijft gigabit he 8-) ) en voor de twee 8 poorts cisco's (lees: linksys) ¤ 45 per stuk hetgeen mijn vergelijk wellicht weer een klein beetje rechtvaardigt.
Gelukkig zijn we tweakers, nietwaar?? :-)
Dit is vrij normaal hoor. Het echte Cisco (dus geen linksys by Cisco o.i.d.) maakt geen consumenten apparatuur. Het is dan ook logisch dat Cisco er niet op zit te wachten om support te leveren zonder dat je een dik support contract betaald.

Volgens mij doet Cisco ook verder ook geen verkoop aan consumenten maar gaat inderdaad alles via resellers (deze moeten echter afhankelijk van welke series e.d. ze verkopen wel beschikken over de juiste trainingen e.d. voordat ze mogen verkopen. Ik ben moet ik zeggen zakelijk ook nog geen reseller tegen gekomen die geen inhoudelijke kennis had van de (Cisco) apparatuur die hij verkocht.
En hier heb je het probleem te pakken: end-user (ikke :+ ) koopt een professioneel stuk hardware bij groothandel die geen verstand van zaken heeft en alleen maar praat over prijs en antallen.
Cisco in Amerika en Engeland heeft een wat andere benadering (kijk maar eens op amazon.com) en reageert zelfs inhoudelijk op reviews van klanten die een switch kopen.
In mijn opinie ook the one way to go immers: een privé persoon die goed geholpen wordt door de fabrikant waar hij een (pittig geprijsd) apparaat koopt kan zomaar een beslisser of inkoper zijn in een organisatie die meerdere aantallen daarbvan gaat afnemen vanwege de goede dienstverlening.
Wellicht old school maar als verkoper weet ik uit ervaring dat dit werkt!
@padacom

Ik ben wel geïnteresseerd in de 24 poorts SG-200 serie.

Mijn vraag is nu echter: ik ken relatief veel van netwerken doch hier hoor ik toch enkele termen die me niet zo bekend voorkomen. Is er een basisinstallatie van dit toestel nodig of kan je hem ook Plug-and-play gebruiken ?
Moet er bvb steeds ingelogd worden of niet (wat ik bij de 300-serie wel gemerkt heb)?
Of ben ik gewoon beter af met de 100 serie ? Zou het veel uitmaken naar snelheid toe?

Ik zie uit naar uw respons.
Je kunt de switch gewoon inprikken en alles draait een zonnetje in één vlan
Je hebt een woud aan instellingen maar vooralsnog gebruik ik hem als domme switch wat ie met ruim 100 MB per seconde glansrijk doet!
Let op het knipperende powerledje, vdeswitch heeft dan nog geen ip adres gehad van de router
Brandt ie stabiel, dan kun je in de router zien naar welk adres je met
Stel wel je wachtwoord in, wel zo veilig, maar let ook op dat wijzigingen als "bij opstart" worden weggeschreven.
Advies: gewoon kopen deze dvd-speler eehhhh, switch :+

[Reactie gewijzigd door padacom op 26 augustus 2013 20:51]

Mooie review. Heb hem zelf staan maar dan met het Ptje er achter. due de POE versie. Deze is wel wat minder stil aangezien er een kleine fan in zit. Verder technisch een prima ding! Voor het geluid van die fan moet ik alleen nog steeds een oplossing vinden. Verder heb ik ook Cisco Accespoints in gebruik genomen waarbij ik wel tegen het euvel aanliep dat Cisco geen support wilde geven. Maar inderdaad met forums lezen kom je een eind. Maar ben destijds wel even woest geworden dat ze echt zo taai waren bij Cisco.
Via je site www.glasvezel-in-elst.nl (informatief en leest lekker) kwam ik op deze review uit. Bedankt hiervoor, ben aan het rondkijken naar een soortgelijke switch (ook 24p 1Gb), de aangesloten apparaten zijn vergelijkbaar met waar ik naar toe wil.

Je opmerking "Alleen al op energieverbruik heb ik deze switch binnen 5 jaar terugverdiend." triggerde me. Heb een PoE switch op m'n shortlist staan, ben hierbij nog wat huiverig voor de herrie van de fans, maar het stroomverbruik is idd ook een iets om rekening mee te houden. Thanks.

gegroet, Fred
You are welcome!
Dit blijft een leuke plek om over dit soort zaken van Gedachten te wisselen :)