Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

YaaD 2 september 2008, laatste update op 2 september 2008, 1.237 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• De ruimte die deze kast met zich meebrengt
  • Plaats voor dubbele voeding
  • Toch wel gemakkelijke inbouw vanwege de ruimte
  • 11 5.25" bays
  • Erg lang en niet breed (voor mij een pluspunt)
  • ATX en BTX compatibility

Minpunten

• Geen uitneembaar moederbord tray
  • Lastige uitneembare bays
  • Krasgevoelig
  • De klipjes die voor het vastzetten van de 5.25" apparaten bedoelt zijn, willen niet altijd even goed vast blijven zitten.

Omdat ik al een tijdje op zoek was naar deze specifieke behuizing, kwam Lenn89 als geroepen omdat ie deze kast voor een leuke prijs te koop had staan. Weliswaar met beschadigingen, maar daar was ik van op de hoogte :)

Hij had de behuizing waar ik al een tijdje van droomde en wilde daarom ook koste wat het kost deze behuizing bemachtigen. Na kort overleg met Lenn de behuizing afgehaald en zodra ik thuis kwam gelijk begonnen met knutselen.

Bouwkwaliteit en afwerking

De kwaliteit van de behuizing is op z'n zachts gezegd goed te noemen, het geheel voelt solide aan bij wijze van spreken kan ik er op staan (ik ben groot :+ ) en houdt de behuizing het nog _/-\o_. En dit terwijl de sidepanels compleet uit aluminium bestaan en het chassis uit staal!

Ondanks dat deze kast zo solide is, weegt het geheel 14.7 kilo. Dit lijkt veel maar daar vergis je je in.
Deze kast is lichter dan een Chieftec Dragon kast, die 16 kilo weegt, terwijl dit een midi tower is.
Oke oke, daar moet bij gezegd worden dat de Chieftec kasten niet de lichtste zijn, maar beide voelen even solide aan.

De afwerking rondom en in de kast is dan ook uitmuntend te noemen, tijdens het inbouwen van mijn hardware heb ik me geen enkele keer gesneden en heb ik ook geen scherpe randen kunnen ontdekken. Binnenin de kast is er tijdens het inbouwen ook niks vervormd, wat in sommige gevallen nog wel eens kan voorkomen.

Inbouw- en koeling mogelijkheden

De inbouwmogelijkheden in deze kast zijn echt enorm divers. Of het nou om een waterkoelingset gaat met een 360mm radiator of simpelweg 15 harde schijven in de kast kwijt wil. Alles behoort tot de mogelijkheden. De kast beschikt dan ook over elf 5.25" bays, die je naar gelieve kan inrichten.
Er wordt standaard een 4in3 module meegeleverd waar vier harde schijven in kunnen op de plaats van drie 5.25" bays.

De mogelijkheid bestaat om het moederbord tray om te zetten van ATX naar BTX, echter maak ik hier zelf geen gebruik van en zal ik dat ook zeker niet doen. Het systeem hangt prima zo en zal niet worden verandert :).

Er wordt verder geen voeding meegeleverd met de kast, maar de mogelijkheid is er dat er twee optionele voedingen kunnen worden geplaatst, aan de boven en onderkant.

Het inbouwen van het systeem verliep vervolgens zonder ook maar enige problemen. Alles paste prima en omdat de kast zo groot is kun je overal goed bij.

Zelfs het wegwerken gaat ook allemaal prima, via de achterkant van de kast kunnen kabels mooi achterom lopen zodat alles er ook nog enigzins fatsoenlijk uitziet.

Wel een klein puntje, en dat was dat de afstandhouders onder het moederbord niet erg goed vast te draaien zijn, met als gevolg, dat je de volgende keer dat je het moederbord los draait dus ook de afstandhoudertjes meedraait. Errruugg vervelend!

Het moederbordtray, is wel uitneembaar, maar schijnt met een heus aantal schroeven van maar liefst 18 stuks vast te zitten, al met al dus niet de moeite om dus die allemaal los te draaien om de tray los te krijgen.

Het loshalen van de frontjes van de 5.25" bay, wil ook niet altijd even soepel gaan. Dit komt waarschijnlijk door de plastic klemmetjes die de bay op zijn plaats houden. Mocht ik een bay in het midden los willen halen, moet ik dus alle bovenste loshalen om vervolgens de goeie los te halen.
Bijvoorbeeld als ik de koeler wil vervangen op mijn 4in3 module, dat ik hem er dus van de acherkant niet helemaal goed uit kan halen.

Qua koelings- mogelijkheden heeft puikt ook deze koeler uit. Er zijn tal van uitbreidmogelijkheden zoals de crossflowfan, een koeler die koele lucht over het moederbord blaast, maar toch erg stil is.
Ook op de 4in3 modules zit een standaar koeler van 120mm, die dus ook lucht de kast in blaast. Ik gebruik deze kast in combinatie met een CoolerMaster Hyper Z600 (groooottt), een CPU koelblok van CoolerMaster van maar liefst 1045 Gram. Ook qua hoogte is deze koeler niet de kleinste maar past prima in deze behuizing. Op de koeler zelf heb ik geen fans geinstalleerd, de airflow die deze kast met zich meebrengt is prima en de cores blijven prima onder de 35 graden.

Verder zit er aan de achterkant een outtake fan, 120mm die ook meegeleverd wordt. Aan de bovenkant van de behuizing zit een 80mm fan, met daar om heen een apart houdertje van een soort mesh. Ik snap dan ook niet echt de werking ervan en had liever gehad dat dat gewoon met normale schroeven vast zat.

Zoals je op bovenstaand plaatje kunt zien zijn de inbouwmogelijkheden eindeloos!

Vormgeving

Aan het begin van deze review heb ik het er al kort over gehad, dat dit eigenlijk mijn droomkast was, voor het grote gedeelte door het inbouwgemak maar ook de uitstraling die de kast heeft. De 11 bays aan de voorkant vind ik persoonlijk erg mooi, tesamen met de 2 lijsten die er langs lopen.
Helaas is het geheel wel krasgevoelig heb ik gemerkt. Bij het minste of geringste zit er wel een krasje bij, maar ach ik ben niet zo kritisch want ik heb de kast ten slotte ook met schade gekocht :)

De combinatie van kleuren vind ik dan ook perfect en voor mij kan het niet beter eigenlijk.
Zwart en grijs passen nu eenmaal goed bij elkaar ;)

Installatie- gemak

Installatie gemak heb ik het hier boven al gehad, dus verwijs ik jullie naar dit gedeelte.
Een uitneembaar moederbordtray zou in dit geval wel op zijn plaats zijn, maar ook zonder is het inbouwen geen enkel probleem.

Modbaarheid

Om toch een klein stukje te vertellen over de modbaarheid van de kast. :)

Ikzelf heb de kast (nog) niet gemod, echter zijn vele andere mij al wel voorgegaan. Om een bekend voorbeeld te geven van _Ferry_

Copyright: _Ferry_

Ikzelf vind dit een geweldige mod en toont ook echt aan hoe de modbaarheid van deze kast is. :D

Over de prijs kan ik heel kort zijn eigenlijk, je betaalt nu eenmaal voor kwaliteit. Persoonlijk vind ik 109 euro voor een behuizing een hoop geld. Het zal ook niet snel gebeuren dat ik weer zoveel geld uitgeef aan een kast, mits ik een tweede Stacker koop, want deze behuizing is zijn geld meer dan waard!

Korte Samenvatting van het verhaal

* Ondersteund tot drie 12cm. Koelers
* Ultra stille 8cm. Koeler
* Volledige luchtventilatie
* Ultra stille 12cm. Koeler
* 300mm cross-flow koeler; creŽert superieure luchtventilatie voor belangrijke PC componenten. (optioneel)

Bovenstaande afbeeldingen zijn niet van mij afkomstig maar zijn gebruikt ter voorbeeld materiaal

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?

Erg mooie kast , ik heb hem zelf ook, maar er volgens mij is er ook staal in verwerkt

plaatstaal zelfs: linkje
Dat zou goed kunnen, ik denk dat de chassis dan van staal is.

De sidepanels zijn naar mijn idee wel van aluminium. zal het gelijk aanpassen in de review :)
Mooie review hoor, goed alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. :)
Een lekkere en met passie geschreven review.
Mooi en duidelijk. Top!