HTC Touch Pro UK Zwart

Specificaties 2,8" • 640x480 (VGA) • 512MB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Pro UK Zwart Review

frankvdtillaart 20 augustus 2008, laatste update op 16 september 2008, 6.500 views

HTC Touch Pro UK Zwart

Pluspunten

• Goed/Mooi design
  • All-in-one
  • Fijne integratie Google Apps
  • WIndows Mobile (uitbreidingsmogelijkheden/apps)
  • Klein maar zeer scherp scherm (480x640)

Minpunten

• Windows Mobile
  • Volume control nog niet optimaal

[Update 16-09-2008] Accuduur van Voldoende naar Goed
Zie reacties onder de review. Na veel en consequent laden houdt de accu het nu langer vol. Al sla ik nog steeds geen nachten over zonder lader.

Conclusie voor de techneuten
Tevreden, maar het is en blijft een windows mobile phone.
Geen tweaks uitgevoerd op het moment van review.

Achtergrond
Voorheen alleen toestellen gehad die kunnen bellen en smsen. Wachtte op het 'ultieme' toestel waar 'alles' in zit... heb dat toestel nu gevonden in de Touch Pro.

Iets uitgebreider
Bovenstaande conclusie had ik al enigzins verwacht. Ik had alleen gehoopt daar nog niet zo snel achter te zijn.
Ik vind dat het toestel (TF3D) snel genoeg reageert. Al heb ik al een paar keer een restart moeten doen omdat de reactiesnelheid te wensen overlaat. Mijn geheugengebruik is nog niet boven de 70% geweest denk ik, maar toch neemt het toestel na een tijdje een luie positie in. In deze luie stand duurt het dus wél even voordat er op input gereageert wordt. Ik hoop dat dit met een ROM-update binnenkort wel upgelost wordt... en dat Windows Mobile dus op dit toestel wél echt goed te draaien moet zijn.

Unpack experience
De doos (diamant-vorm) en alle zaken die meegelerd zijn zien er goed uit. Alles in dezelfde glossy black stijl. Het voelt echt aan alsof je een cadeautje open maakt. (Voor mij was het ook een cadeautje aan mezelf.) De telefoon, lader, koptelefoon zijn allemaal netjes beschermt met plastic velletjes die (redelijk) makkelijk te verwijderen zijn.

Enige nadeel voor mij is dat er geen clip bij de koptelefoon geleverd is. Ik herbruik nu de (witte !) clip van m'n vorige Samsung mobiel.

Toetsenbord openen/sluiten
Ook het openen en sluiten van het toetsenbord valt me lichtelijk tegen. De reactiesnelheid van het overschakelen van TF3D portret naar landscape of terug duurt tot anderhalve seconde.

Verbindingen
Verdere zaken met betrekking tot de verbindingen durf ik nog niet veel over te zeggen. Geen vergelijkingsmateriaal, en ik moet gewoon nog een beetje uitproberen denk ik.

Vodafone, proxy, youtube, snelheid
Het lijkt er overigens op dat ook Youtube door de Vodafone proxy geblokkeerd wordt. Na het uitzetten van de proxy (ivm MSN tip), laadden de videos opeens wel.

Snelheid van Vodafone Zorgeloos Online valt me tot nu toe ook een beetje tegen. Maar wederom, met de instellingen aan/uit/automatisch moet ik nog wat meer ervaring krijgen.

Fotos

Ook al een aantal fotos gemaakt. Het toestel wil per se een focus hebben voor het de foto maakt, wat betekent dat je heel lang je hand (redelijk) stil moet houden. Het simpelweg doordrukken van de foto knop (=ronde knop op voorkant in navigatiedeel) is niet voldoende. Moet nog even kijken hoe ik ze van het toestel af krijg...

Slide mechanisme
Het slide mechanisme zelf voelt goed en degelijk aan. Toch is er één minpuntje: op het moment dat de telefoon zich in gesloten toestand bevind, wiebelt het scherm een beetje. Ik stoor me er niet (echt) aan, maar het valt wel op. Zoals al eerder gemeld, bijvoorbeeld bij het aanpassen van het volume.
Mijn vorige Samsung (D500) wiebelt ook marginaal, maar dat was alleen merkbaar als je er echt op ging letten.

Volume control
Op het moment zijn er ongeveer 4 standen waarop de telefoon het volume aanpast. Zelfs de laagste stand is voor mij eigenlijk al te hard als ik naar wat muziek wil luisteren.
Ik heb ondertussen wel gezien dat deze standen aangepast kunnen worden door een andere ROM te laden, of door een bestandje in de windows folder aan te passen (hex waardes veranderen ...). Liever echter, zou ik méér volume waardes krijgen, minimaal 10 stapjes, waarbij de zachtste zachter is dan nu, en de harde misschien harder (nog niet nodig gehad). Iemand enig idee of dit mogelijk is? Een andere koptelefoon met volume control heeft niet mijn voorkeur.
Het is wel mogelijk om met de stylus/vinger het volume goed aan te passen nadat de volumecontrol te voorschijn is getoverd.

Screen blank vs Toetsenblok
Ik gebruikte tot ongeveer nu de aan/uit knop om het scherm op blank te zetten. Heb dit getest en dit blokkeerd ook de toetsen.
Het is echter zeer makkelijk om deze knop per ongeluk weer in te drukken (als de phone in broekzak zit). Dan gaat het scherm weer aan, en ook de toetsen reageren weer lekker vlot.
Ik heb nu al een paar keer (!!) meegemaakt dat ik mensen aan het spammen was met telefoontjes. Ga dus voortaan maar de echte 'long press end key' functie als 'toetsenblokkering' gebruiken (standaardinstelling overigens).
Herhaling: Unblocken gaat door op het scherm op unlock en nogmaal op Unlock te drukken, niet met de hard keys dus.

GPS en Google Maps Mobile
Google maps mobile gaf bij mij een melding dat de "HTC TouchDual" niet ondersteund word. Met een direct link: http://www.google.com/gmm/GoogleMaps.CAB is het echter toch mogelijk om de google maps mobile applicatie te installeren. Easy.
Na het opstarten van Google maps kan GPS ook gebruikt worden (selecteren in menu). Het duurde een minuutje - ik stond buiten - maar toen kwam de melding van een GPS-connectie toch echt. De locatie werd goed weergegeven op de kaart.
Verder nog geen ervaring. Jammer dat google maps geen turn-by-turn instructie ondersteund.

Irrelevant?
De zwarte Raphael ligt er wel mooi bij op mijn zwarte bureau waar m'n zwarte Antec P180 kast onder staat.

Gmail / Google Apps werking
OggSync ftw.

Mijn huidige setup (ik wil zo min mogelijk lokaal opslaan ivm syncen ... als alles op 'Het Internet' staat, dan kan ik er altijd bij)

Daarom gebruik ik Google Apps om mijn mail en Agenda op te slaan.
Mail
Google mail werkt perfect op de touch pro. Het scherm is niet groot, maar functioneel is er niks op aan te merken. Wel worden nu ook alle berichten van 'vandaag' automatisch gedownload door de TP. Ik krijg dus wel een bericht als er een nieuwe mail is, inclusief subject.

Agenda
Google Calender werkt niet in de browser om de een of andere reden. Hier baalde ik wel van (nog niet echt gezocht of dit op te lossen is, eigenlijk wil ik een link naar mobile agenda binnen google apps, dit heb ik nog niet gevonden).
Maar, met de tip van hierboven (OggSync) ben ik net letterlijk 5 minuten bezig geweest (downloaden over gprs, want geen 3g ontvangst hier). OggSync ondersteund ook simpelweg mijn Google Apps account, en heeft alle afspraken al gedownload. 2-weg sync staat aan, dus nu is het mogelijk om een afspraak in m'n TP in te typen, en achter de PC - zodra ik daar ben - exact dezelfde gegevens te zien. Jeej.

Documenten
Hoe ik dit precies ga doen weet ik nog niet, maar ik heb thuis een NAS staan waar al mijn documenten op staan. Alle belangrijke documenten worden al gesynced naar mijn PC, zodat ik iig altijd 1 kopie heb. Heb al een 8Gb SDHC kaartje besteld, dus misschien dat ik alle belangrijke documenten ook nog naar de TP sync, maar ik denk van niet.

Contacten
Ik heb nu versie 3 van OggSync (4 is beta) geinstalleerd.
Versie 4 kan ook nog de google contacten delen... gebruikt iemand dit al, en werkt dit goed? (Namen, telefoonnummers, meerdere email adressen, snail-mail addressen, Groepen in telefoon?)

GTD - Getting Things Done
Voor degene die geinteresseerd zijn in een 'nieuwe'/andere manier van werken. Deze techniek van David Allen bevalt mij heel goed.
Als ik een notitie maak dan doe ik dat via de mail, stuur dit naar mezelf toe ... en ik wordt vanzelf herinnerd aan wanneer dit relevant voor me is. (Google mail filtert afhankelijk van e-mail adres waar ik naartoe stuur, en hangt er het juiste labeltje aan.) De TP is voor mij de perfecte aanvulling voor mijn invulling voor GTD met high-tech technieken.

Heb jij ook een HTC Touch Pro UK Zwart?

Aardige review maar wel een beetje summier. Ikzelf heb de telefoon ook en heb wel een aantal tweaks gedaan.

Hij was standaard al een flink stuk sneller dan de TYTN (mag ook wel ;) ) en na de tweaks is hij zo snel als ik vind dat hij standaard zou moeten zijn. Het is een heerlijke telefoon en ondanks dat vind ik wel dat er wat dingetjes beter zouden kunnen.

De standaard Contacts app vind ik enorm zuigen en die vervang ik dus ook door een van de vele freeware alternatieven zodra ik er een gevonden heb die me wel bevalt.

Als je hem aansluit op je PC duurt het bij de Touch Pro langer voor hij gaat synchroniseren (Windows Mobile Device Center 6.1) dan bij de TYTN en ik heb werkelijk geen idee hoe dat komt. Het duurt niet te lang zodat ik me er aan irriteer maar zeker 2x zo lang als bij de TYTN. De synchronisatie zelf gaat gewoon snel en de toegang tot het ingebouwde flashram en het microSD kaartje zijn ook gewoon goed snel.

Ikzelf ervaar de tijd die het kost voor het scherm kantelt als je dat met de telefoon doet niet als een probleem. Als ik de telefoon kantel, dan schuif ik in 99 van de 100 gevallen het toetsenbord uit en als ik het toetsenbord uitgeschoven heb staat het scherm zoals ik wil. Dat ervaar ik dus niet als vertraging.

Wat ik een behoorlijk aanfluiting vind is dat ik er bij de keuze van de telco achterkwam dat alleen Vodafone daadwerkelijk 'onbeperkt' internet heeft. Bij KPN/HI (volgens de winkel waar ik was en de KPN besteltelefoon) kost streaming video extra, bovenop je Surf&Bel van €9,95 en bij andere telco's schijnt MSN Messsenger helemaal niet te werken!? (is dat zo?)

Ik heb dus een Vlodaplok abonnementje genomen met een Internet Fux ;) Want Vodafone zou niks blokken en geen extra kosten in rekening brengen voor streaming video.

Ik de telefoon ingesteld (je weet wel, pennetje op het scherm plokken enz.) en op het Youtube icoontje geklikt om erachter te komen dat Youtube niet werkt!

Vreemd genoeg werkte het via Internet Explorer (via het Programma’s menu) wel.

MSN Messenger werkte niet, ik kon maar niet inloggen.

Nou moest ik dus via het Tweakers forum uitvinden dat in ieder geval voor MSN Messenger het uitschakelen van de Vodafone proxy helpt. Welnu, dat doet het:) En Youtube, via het Youtube icoontje werkt nu ook.

Wat is de aanfluiting nou? Dat je een abonnement neemt met onbeperkt internet, specifiek ook Messenger en Youtube, en dat op de simkaart dan een proxy ingesteld is die dat blokkeert |:( Heel apart. Maar goed, dat is natuurlijk geen negatief punt van de telefoon dus wat zeur ik nou;)

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 20 augustus 2008 19:04]

Het staat je natuurlijk vrij om je eigen review te schrijven. ;)

Met de Vodafone-proxy opmerking ben ik het trouwens volledig eens. Een kleine aanfluiting, maar dat kunnen we de Touch Pro niet aanrekenen.

En wat betrefd toetsenbord uitschuiven en andere vertragingen ... goed om te zien dat je daar anders over denkt. Nog een reden om wel een eigen review te schrijven.
Redelijk goede review, echter wat rommelig maar wel informatie die niet in andere reviews genoemd wordt.

Ondanks dat ik andere reviews heb gelezen heb ik niet echt een goed beeld gekregen van de accuduur. Kun je een indruk geven van hoe lang de mobiel meegaat? Bijvoorbeeld bij gebruik van enkel bel- en smsfuncties of bij zwaar gebruik. Ook als iemand anders de mobiel heeft hoor ik graag van zijn/haar ervaringen. Bedankt :)
Heb de telefoon nu iets langer, en ben nog wat consequenter geweest met het aan de lader hangen.

Bij licht gebruik - weinig sms, bel en weerbericht acties - staat aan het einde van de dag (van 07:00 tot 23:30) de accu nog op 'vol'.
Bij zwaar gebruik - veel smsen, mobile games, internetten - is de accu ongeveer half-leeg.

De lader een nacht overslaan heb ik nog niet geprobeerd.
0Anoniem: 273016
2 september 2008 10:12
Verzeker wel je display.
Dit gaat snel stuk en valt niet onder de garantie
Maar natuurlijk valt dat wel onder de garantie.

Het display is onderdeel van het apparaat. Een cruciaal onderdeel zelfs omdat het een touchscreen is en de enige wijze om het apparaat te gebruiken. Zodoende moet het minimaal 2 jaar meegaan, net als alle electronica... wettelijk vastgelegd en zo.
Uhm, volgens mij is dat zelfs Europees vastgelegd.
Ok, mijn reactie wordt weggemod, prima!

Er niets maar dan ook niets wettelijk vastgelegd over een minimale garantietermijn..Lees anders de bedragen op Got even door van mensen die wat meer juridisch onderlegt zijn..

Als jij meent dat het zelfs Europees is vastgelegd; kun je daar dan een link van geven?
Ik ben juridisch onderlegd en er is een minimum garantie termijn van 2 jaar binnen de EU. Dit is vastgelegd in een richtlijn waar de EU staten minimaal aan moeten voldoen.(En deze richtlijn geldt als wet ja)

Daarnaast is de Nederlandse wet zelf uitgebreider en stelt de gemiddelde technische levensduur aan als garantie termijn.

Waarom geef je als negatieve eigenschap "windows mobile", terwijl je in het begin
schrijft dat je op de ultieme smart phone zat te wachten.
Dan had je beter een Iphone kunnen nemen..............
Misschien omdat de Iphone geen ultieme smartphone is? De Iphone mist heel wat erg handige functies en applicaties en is erg overpriced als je de toestellen naar elkaar legt.

Het gaat om de verhouding,de ultieme smartphone is de smartphone waar je zelf mee kan beslissen wat je kan doen. dit kan gewoon niet met de iphone
Windows mobile is zowel een nadeel als een voordeel.
Veel verschillende software voor te krijgen, integratie met 'mijn' desktop-OS (alhoewel ik zo weinig mogelijk wil syncen).

Een iPhone heb ik niet genomen omdat daar geen toetsenbord op zit. De interface is wel lekker vloeiend, maar dat is niet alles dat belangrijk is.
0Anoniem: 146458
1 oktober 2008 15:20
wat betreft het belvolume: Als je het volumeschermpje krijgt kan je daarop met je vinger tussenstanden selecteren, die 4 standaardstanden zijn niet vast.
Overigens wel bizar van Vodafone, ik heb zelf Telfort onbeperkt mobiel internet en die doet het dusver prima, de snelheid is voldoende voor Youtube en Last.fm (geniale applicatie trouwens!) en ik kan het elke drie maanden opzeggen als er genoeg van heb. (al zal dat wel niet zo snel gebeuren..)
0Anoniem: 146458
1 oktober 2008 15:23
Overigens doet mijn accu het ook steeds beter, en in principe gaat ie elke nacht aan de lader maar ben het ook al een paar keer vergeten en dat trekt ie ook prima (bij niet teveel internetten etc.)
Ik heb trouwens geen Pro maar een Diamond maar zo heel groot zijn die verschillen ook weer niet.
Ik vind het best bizar om een telefoon die je 'zo af en toe eens moet resetten' toch nog zo positief te beoordelen. Is de normale gebruiker daar dan al zo aan gewend geraakt dat dat niet meer als een slechte eigenschap wordt gezien?

Ik heb daar overigens nooit last van met mijn Blackberry.

Plus de andere ongemakken die nog worden genoemd mbt volume bijvoorbeeld..
Eigenlijk wil ik de telefoon inderdaad geen goede recentie geven. Precies vanwege het feit dat het tegenwoordig `normaal` wordt gevonden om dit te accepteren. De score is dan ook eerder relatief aan andere apparaten. En relatief gezien scoort de telefoon wel goed.

Een Blackberry heb ik overigens geen ervaring mee. Ook al zijn ze redelijk uitgebreid, ik heb er nog geen gezien met een toetsenbord zoals de Touch pro, en daarom vallen die modellen voor mij af.

Zouden we, vandaag de dag, alle apparaten gaan beoordelen op enkele ongemakken die het eigenlijke gebruik niet per definitie benadelen ... dan blijven er niet veel goede scores over.
(Eigenlijk ook wel een goede taktiek, zullen we dat met iedereen op het Internet bij deze even afspreken? Dan leren de fabrikanten het wel. Of wie moet de reviews dan schrijven, want eigenlijk eigenlijk (jaja dubbel) moeten we die 'slechte' apparaten al niet kopen. Vandaar dus mijn goede beoordeling van dit apparaat, puur relatief aan de andere apparaten die ik ken.)
0Anoniem: 303794
27 mei 2009 10:33
Mooie Review.

Ik had alleen nog 1 vraagje:
Ik hoor bij veel van de klant reviews bij PDASHOP.NL dat het volume van de beltonen en het volume tijdens een gesprek erg laag zijn.
Heeft iemand hier last van gehad?
Bedankt :)