Specificaties Socket 1155 met Intel H61 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock H61M-DG3/USB3 Review

robenroute 8 augustus 2013, laatste update op 9 augustus 2013, 364 views

ASRock H61M-DG3/USB3

Pluspunten

• compact
  • compatibel met Linux (Ubuntu 13.04, Mint 14)
  • standaard VGA-aansluiting

Minpunten

• geen HDMI
  • alleen SATA-300 (geen 600)
  • en het in mijn ogen grootste negatieve punt:
  • de connector voor externe USB3-poorten (bijvoorbeeld een kaartlezer met extra USB3-poorten, of een kast met een of meerdere USB3-poorten aan de voor-/bovenkant) is zodanig op het moederbord geplaatst dat veel processorkoelers niet geplaatst kunnen worden! Ik heb zowel een Arctic als een ThermalTake weg kunnen geven en heb noodgedwongen de standaard Intel-koeler moeten monteren.

Layout Score: 1
Ik was op zoek naar een micro-ATX-bord voor een eenvoudige mini/midi-tower. Mijn keuze voor kast was gevallen op de Fractal Design Define Mini, omdat deze a.) van goede kwaliteit is, b.) relatief stil is (PC staat in de woonkamer) en c.) omdat er op de voor-/bovenkant van de kast een USB3-aansluiting zit. E.e.a. moest wel compatibel zijn met Linux, omdat Linux mijn belangrijkste besturingssysteem is (voor alle dagelijkse werkzaamheden). Na wat zoeken op diverse forums (o.a. ubuntuforums.org) viel de keuze op de ASRock H61M-DG3/USB3.

Bij het bouwen van de PC viel me al direct op dat de USB3-aansluiting op het moederbord (voor additionele USB3-aansluitingen als kast, kaartlezer, etc.) wat dicht bij de CPU-voet zat. En ja hoor, na het plaatsen van de CPU met koeler (Arctic Freezer Pro) was de USB3-header op het moederbord deels afgedekt. De stekker die met de FD-kast is meegeleverd past er niet meer in. Wellicht dat een andere (veel kleinere) stekker er wel nog in past (hoewel ik dat erg betwijfel), maar deze dus niet.

Uiteindelijk heb ik de Arctic-koeler weg kunnen geven en de meegeleverde Intel-koeler ge´nstalleerd. Werkt wel (CPU wordt ook onder continue belasting niet warmer dan 42 graden C), maar het is allemaal een stuk minder geluidsarm dan zou kunnen.

Er heeft bij ASRock echt iemand enorm zitten slapen bij het ontwerpen van dit bord...

Heb jij ook een ASRock H61M-DG3/USB3?

Layout als slecht beoordeeld vanwege het volgende:

de connector voor externe/additionele USB3-poorten (bijvoorbeeld een kaartlezer met extra USB3-poorten, of een kast met een of meerdere USB3-poorten aan de voor-/bovenkant) is zodanig op het moederbord geplaatst dat veel processorkoelers niet geplaatst kunnen worden! Ik heb zowel een Arctic als een ThermalTake weg kunnen geven en heb noodgedwongen de standaard Intel-koeler moeten monteren. Wat een @#$%! die dit hebben bedacht!

Positief valt te melden dat het bord redelijk compatibel is met Linux (Ubuntu 13.04, Mint 14); het enige waar ik tegenaan ben gelopen dat niet werkt zijn de sensoren voor temp en fans (zoals gemonitord door bijv. gkrellm).

[Reactie gewijzigd door robenroute op 8 augustus 2013 13:38]

hoort dit niet IN je review?
Klopt, maar ik had e.e.a. in een reactie geschreven, omdat ik de eerste versie van de review erg kort wilde houden. Toen bleek mijn reactie helemaal niet gepubliceerd te worden omdat de onderbouwing minder dan 150 (?) woorden lang was. Na een paar dagen toch maar een langere onderbouwing geschreven en abracadabra, daar was mijn eigen reactie ook in een keer weer...
Koop een MSI, Gigabyte of Asus bord. Einde van dit soort gedoe ;)
Dat weet ik nu dus ook. Dit soort zaken leer je door ervaring. Hopelijk hebben anderen er wat aan.
Waarom gebruik je geen usb 3.0 header extension kabeltje die je modificeert naar low-profile?
kost je 4 euro op ebay incl. verzenden en je kunt je koeler(s) gewoon gebruiken, en je hoeft de kabels van je kast niet aan te passen.

Blijft natuurlijk een oplossing voor een probleem wat niet had hoeven bestaan. :)
Da's een goede tip, maar ik heb na enig zoeken geen low profile extensiekabeltje kunnen vinden. Alle kabeltjes die ik ben tegengekomen zijn net zo groot als de meegeleverde kabel van FractalDesign. Heb je een link/voorbeeld/etc.?
Het ging ook over een standaard kabeltje wat je dan zelf modificeert door de "behuizing" deels te verwijderen:

klik hier voor voorbeeld

Of je koopt een low profile kabeltje via ebay, in mijn ogen iets te duur maar je bent wel 100% zeker dat het werkt:

klik hier voor voorbeeld
Dank je appul, die tweede is precies wat ik zoek. Is al besteld!