Specificaties Rad. HD4870X2 (750MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU Review

PCextreme 20 augustus 2008, laatste update op 20 augustus 2008, 5.213 views

Club 3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU

Pluspunten

• Krachtige kaart
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• omdat de kaart nieuw is er een slechte driver ondersteuning
  • Bugs in de bijgeleverde drivers.
  • Warmteproductie
  • Games die Crossfire soms niet ondersteunen.
  • Vreet veel stroom

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Onlangs heb ik een Club3d Ati Radeon HD 4870 X2 aangeschaft. De kaart is zeer goed verpakt in de doos. wat mij meteen opviel is dat de kaart evengroot is dan zijn voorganger. De doos van Club3d lijkt klein maar de inhoud is dat zeker niet :P . Bij het uitpakken en inbouwen van de kaart viel me op dat de kaart minstens meer dan een kilo weegt.

Verder levert Club3d erbij:

- DVI-VGA converter
- DVI-HDMI Converter
- Crossfire Bridge
- TV-OUT spullen
- Driver-CD + handleidingen op de CD

Na het inbouwen van de kaart meteen ge´nstalleerd en gebenchmarkt. Ik gebruik zelf de 64-bit versie van vista.

Het eerste programma wat ik ging gebruiken voor de benchmark is 3Dmark Vantage. ik draaide het programma op de standaard settings (Performance) en trok er 10947 puntjes uit. aardige score dus :P

Het tweede programma wat ik ging proberen was 3Dmark06. ik draaide dit programma natuurlijk ook op de standaard settings en over die score was ik minder tevreden. 13519 punten. Volgens mij gebruikt hij de 2e GPU niet goed. Zal wel in de toekomst verbeterd worden met een Driver Update van ATI. De standaard bijgeleverde drivers zitten nog veel bugs in. Bij Ati gezocht naar nieuwe drivers maar kon nog niks vinden.

De warmteproductie was gemiddeld ongeveer 74 graden.

Deze Review wordt nog verder uitgebreid met test resultaten

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU?

Nee, aan je Q6600 heb je echt niet genoeg als je overal het maximale uit wilt halen!

Hier, lees deze review van Hardware Canucks
Link : [url="http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/9225-palit-radeon-hd-4870-x2-2gb-video-card-review-23.html"]

Kijk maar in de conclusie, daar hebben ze een QX9770 gebruikt, die overgeklockt is tot bijna 4Ghz. Deze kon bij 3 games de kaart nog niet aan. Dus ik denk dat je grootste bottleneck NIET bij deze videokaart ligt :)

Ohwja, deze videokaart is trouwens wel van het merk Palit...en niet van Club3d, maar is wel vergelijkbaar.
Welke drivers gebruik je nu PCExtreme?

Bij welke games heb je dit kleinood al uitgeprobeerd?
ATI levert versie 8.52 bij de videokaart. de drivers van ATI die op hun site staan die werken niet.
Klopt, 8.54 circuleert al rond. Dit zijn de echte goede 8.8 beta drivers.

Download links vind je hier voor vista:

Jammer dat ATi drivers nog steeds achter blijven op de hardware. Elke keer als er nieuwe kaart uitkomt is ATi er kwa drivers nog niet klaar voor. Dat komt meestal 1 of 2 maanden later. Voor de rest natuurlijk wel hele mooie kaart, beetje korte review. Wat meer benches zouden wel leuk zijn geweest :) Maar het is niet slecht.
Is die Q6600 eigenlijk in staat om de volledige kracht van die plank te benutten of moet je dan meer in de richting van een 9450 gaan denken?

Review kan overigens wel een stuk beter. In ieder geval je plus en minpunten beter onderbouwen.
Ik denk dat ik ook een sneller cpu moet hebben voor deze kaart.

dit review is nog niet helemaal af ik ga nog meer benchmarks uitvoeren en dat soort dingen. en dan zal ik me plus en minpunten bijwerken.
trouwens kent iemand een goed spel dat crossfire goed ondersteund?
Zijn er zat, goed zoeken.

Hint: Source (HL2:EP2) engines, CoD4 engines en steeds beter de UE3 engines.
PCextreme:

ik las een review op Ananftech van jouw mooie kaartje , waar ze zo'n 4 games hebben getest, waarvan enkele met goede crossfire ondersteuning

geloof me er is niks mis met je processor hoor een q6600 is nogsteeds genoeg voor games de meeste games vragen nog niet eens om een quad maar om een duo dus wees gerust even ontopic mooie revieuw en idd zeer mooi kaartje
Het ging ons om de power die de 4870X2 levert, ondervind deze geen bottleneck aan de Q6600, dit zou vooral in benchmark progs. merkbaar kunnen zijn en verantwoordelijk voor lagere scores als verwacht/maximum.
q6600 moet ik overclocken tot in elk geval 3ghz, als ik lager ga zitten zie ik gewoon de fps teruglopen met fraps en dat is met een 9800gx2. Deze kaart zal daar waarschijnlijk ook last van hebben.

Je kunt je kaart ook beter gaan testen in resoluties vanaf 1920*1200 anders heeft de 2e gpu idd weinig zin. Pas vanaf dat soort resoluties met AA komen deze kaarten tot hun recht.
En ff 2x een 3dmark draaien is wel heel erg mager als review.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 20 augustus 2008 13:35]

arbraxas en PaddoSwam hebben gelijk, kijk maar naar de tweakers.net review van deze kaart. Daar werd ook kritiek op geuit, omdat het met alle andere review sites gewoon niet klopte.
Gewoon je Q6600 clocken op 3Ghz kunnen ze meestal toch allemaal makkelijk.
Hallo,
ik heb de Tweakers best buy 2009 ( High end systeem ) besteld, nu vraag ik me af welk besturings systeem ik het beste hiervoor kan gebruiken ?

Verder lees ik dat 4 gb intern geheugen niet genoeg zou zijn? kan dat kloppen?
Zijn er voor deze kaart inmiddels al goede drivers te krijgen?

Alle tips and tricks, dingen waar ik op moet letten zijn welcome laten we maar zeggen...

Thanks

Greetz Mike