Zalman ZM-2HC1 Review

Femme 8 mei 2005, 1.337 views

Zalman ZM-2HC1

Pluspunten

• Effectieve demping

Minpunten

• Alternatieven met betere koeling verkrijgbaar (o.a. Silentmaxx HD-Silencer)
  • Rubbers vies en kwetsbaar

Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Ik heb in totaal zes ZM-2HC2's (aluminium) en ZM-2HC1's (koper) gebruikt voor het koelen en dempen van allerlei harde schijven, waaronder Maxtor Atlas 15K's, Maxtor DiamondMax 10's, Western Digital Raptor WD360GD's en Raptor WD740GD's. De koeling van deze harde schijf-koelers/dempers is voldoende en de demping werkt uitstekend. De Raptors en Atlas 15K's, die van zichzelf een goed hoorbaar seekgeluid produceren, werden telkens effectief de mond gesnoerd nadat ze zich in een Zalman ZM-2HC1 hadden genesteld. Samen met het gebruik van geluidsdempende bekleding in de behuizing werd een zodanig demping bereikt dat het idle geluid zeer goed gereduceerd werd terwijl de seeks nauwelijks te identificeren waren.

Nadelige punten zijn de kwetsbaarheid van de rubbers, die nog wel eens willen gaan scheuren. Ook kreeg ik telkens vieze vingers van die dingen. De heatpipes zijn niet erg sterk. Tijdens het inbouwen van een harde schijf heb ik er wel eens een aantal verbogen. Inmiddels ben ik voor mijn eigen workstation overgestapt op Silentmaxx HD-Silencers die een iets betere demping hebben en een stuk beter koelen. De Zalman ZM-2HC1 is slechts negen euro goedkoper dan de Silentmaxx HD-Silencer. Voor dat prijsverschil zou ik altijd de HD-Silencer aanschaffen.

Heb jij ook een Zalman ZM-2HC1?

Geen idee of je dit 11 jaar later leest, maar hoe je het nu gebruikt werkt het niet en is het eigenlijk ook een raar ding zo. Heatpipes transporteren warmte maar koelen niet. Er zal dus aan minimaal 1 kant een flink koelblok moeten zitten. Deze Zalman ZM-2HC1 werkt wel i.c.m. een passief gekoelde kast zoals de Zalman TNN500AF waar het zijpaneel uit een groot koelblok bestaat. Je monteert dan 1 kant met geleidingspasta aan het zijpaneel en de warmte van de andere kant van de HDD gaat via de heatpipes daar ook naar toe zoals hier. Ge´soleerd in rubbers kan de warmte nergens naar toe.