Asus Eee PC 1000H Zwart Review

Floort 20 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.309 views

Asus Eee PC 1000H Zwart

Pluspunten

• Lange accu levensduur
  • Precies klein genoeg
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Geen CD/DVD drive

Toe aan een nieuwe laptop
Ik ben een fanatiek laptop gebruiker, overal sleep ik er eentje mee naartoe. 's Ochtends bij het wakker worden bekijk ik vanuit mijn bed mijn email en het nieuws, daarna gaat 'ie mee naar de universiteit of mijn werk en 's avonds voor het slapen gaan bekijk ik nog snel even de laatste nieuwsberichtjes.

Toen mijn 12" Powerbook na ongeveer 2.5 jaar trouwe dienst kapot ging vond ik dat dan ook erg vervelend. Reparatie zou te duur worden, dus dan maar een nieuwe laptop. Het moest een kleine laptop worden want ik had geen zin om een 15" apparaat de hele dag rond te zeulen. En natuurlijk mocht het ook niet teveel kosten. Qua systeemeisen had ik heel weinig eisen, zolang ik maar Firefox en een terminal kan draaien ben ik al snel tevreden. Een Apple systeem was dan ook geen vereiste, hoewel ik wel erg gehecht was geraakt aan Mac OS X. Wel moest de hardware fatsoenlijk ondersteund worden door Linux, en het liefst ook OpenBSD.

De keuze
Wat een geluk had ik dat netbooks populair begonnen te worden!
Ik heb een tijdje nagedacht over een een 7" Asus Eee PC, maar het toetsenbord daarvan is veel te klein. Daarna was mijn oog gevallen op een MSI Wind vanwege het feit dat OpenBSD er erg goed op schijnt te draaien. De levertijd was echter veel te lang. Toen viel mijn oog op de Asus Eee PC 1000H. Deze heb ik toen besteld bij 4launch.nl en na een paar dagen stond de postbode voor de deur met een pakketje.

Eerste indruk
Bij het openmaken van de doos viel me meteen op hoe klein de 1000H eigenlijk is. Het opstarten van Windows XP Home (voorge´nstalleerd) ging erg vlot en het systeem voelde erg robuust aan. Helaas moest ik meteen aan naar mijn werk, dus moest ik in de trein verder spelen. In de trein heb ik windows 2 keer laten crashen wat waarschijnlijk door slechte drivers kwam omdat ik met zoveel mogelijk features (bluetooth, power management, wireless, etc.) aan het spelen was. OpenOffice.org was al ge´nstalleerd, wat ik erg sympathiek vind. Ook begon ik een beetje te wennen aan het toetsenbord dat net niet te klein is en erg lekkere toetsen heeft. Het voordeel van het kleine formaat begin ik ook te merken. Het is wel erg makkelijk werken in de trein met deze laptop op schoot. Wel is de Asus Eee PC 1000H een beetje aan de dikke kant, maar dit is niet storend.

Na dit korte gebruik heeft de laptop, met zijn spiegelende oppervlakten al heel wat vingerafdrukken verzameld. Gelukkig heeft Asus een poetsdoekje meegeleverd om dit probleem te verhelpen.

Installatie
's Avonds besloot ik om Windows eraf te gooien en OpenBSD te installeren. Er was echter 1 probleempje: er zit geen CD/DVD drive in. Dit is vooral lastig als ik Windows weer terug wil zetten vanaf de herstel DVD. In de handleiding staat dat ik de herstel DVD moet booten vanaf een externe DVD drive (USB), maar die heb ik niet. Gelukkig is OpenBSD lexibeler en heb ik binnen no-time een installatie usb stick gemaakt. Als ik een tftpd server had geconfigureerd had ik ook kunnen booten via het draadloze netwerk. De installatie verliep vlekkeloos en de installer kon probleemloos gebruik maken van de wireless kaart om alle installatie files op te halen. De hardware die niet ondersteund word is de ethernet kaart, de webcam en de hardware sensoren. De eerste twee mis ik niet, maar de laaste mis ik wel een beetje. Het is toch wel handig om te zien wanneer je accu bijna leeg is. Ondanks dat werkt OpenBSD current er erg goed op. Voor de mede OpenBSD gebruikers heb ik ook nog een dmesg: http://brobding.mine.nu/files/articles/asuseeepc/dmesg.txt.

De Asus Eee PC is een erg prettige machine voor mobiel gebruik. Het systeem erg snel voor iemand die weinig nodig heeft. Voor spelletjes kan je waarschijnlijk beter een ander systeem kopen. Het gebrek van een DVD drive kan ook lastig zijn voor mensen die deze regelmatig nodig hebben. Maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000H Zwart?

Ik heb nog geen wireless problemen ondervonden met OpenBSD current. Dit had ik niet verwacht en had er zelfs al een Intel wireless-n kaart erbij besteld. Nu heb ik een backup.

Met Windows heb ik inderdaad een BSOD gezien, maar ik heb niet mijn best gedaan om de details te onthouden, Windows ging er toch zo snel mogelijk vanaf.

Volgens mij zijn er geen docking stations te verkrijgen, maar ik mis de DVD drive niet heel erg.

Een compleet lijstje van poorten van voor naar achter:
links: audio uit, audio in, USB, ethernet, kensington slot
rechts: SD cardreader, USB, USB, VGA, power

Volgens de specs moet 8 uur lukken met wireless aan. Ik heb dit zelf nooit nagemeten, maar ik denk dat wel realistisch is. Een uur of 6 haalt hij minimaal.
De N-draft werkt feiloos. Ik heb een Sitecom 300N router met bijbehorende USB adapter op een vista machine en die is niet zo sterk\snel\stabiel als deze van asus (zal wel met de usb bus te maken hebben). Gemiddelde snelheid is 135Mbit/s.

Voor DVD's heb ik een LG slimline USB powered Super Multi DVD Rewriter en heb ook daarmee alleen goede ervaringen. Iets dikker dan een vinger en daarmee licht en erg portable.

USB poorten rechts liggen naast elkaar en ook niet dicht op elkaar dus prop er maar in wat je wil, kans is klein dat ze elkaar in de weg zitten zolang het geen baksteen is.

Gemiddeld haal ik 6uur gebruik eruit, en maak daarbij hoofdzakeliijk gebruik van wireless internet. Webcam en Bluetooth staan meestal uit.

Hiervoor had ik de Asus R2H UMPC maar dit is 1000% keer beter, vooral door de betere accu, beeldscherm, toetsenbord, cpu en hardeschijf perf.

Ik heb wel de 2GB geheugen uitbreiding erin en XP Home reageert velen maar dan ook echt velen maal sneller. Ook games zullen weinig problemen leveren vermoed ik..

[Reactie gewijzigd door RHTizzy op 4 september 2008 19:35]

Ziet er gelikt uit de laptop, maar even wat vraagjes
- De Wireless-N kaart werkt die ook goed of niet?
- Windows schreef je dat je kleine problemen had maar waar moet ik aan denken? BSOD?
- De DVD-ROM is wel echt balen, is er nog geen dockingstation uit voor de modellen?
- Hoe zit het met de USB? 3x zie in de t.net specs staan, alle 3 op een rij dus zodra je 1 wat groter USB iets er instopt dan die er naast gelijk niet meer bruikbaar is?
- Hoelang leeft de accu onder normaal gebruik / lees txt verwerking?