MS-Tech MC-380 Review

Vixtor 7 augustus 2013, laatste update op 7 augustus 2013, 1.744 views

MS-Tech MC-380

Pluspunten

• Luxueuze look
  • Goede afwerking in het interieur
  • Spot goedkoop
  • Voldoende koeling
  • Kleinere ATX HTPC is er niet

Minpunten

• Lastig om onderdelen in te bouwen
  • Weinig mogelijkheid tot cable management
  • 6-Pins GPU kabels kunnen eigenlijk niet gebruikt worden bij aansluiting zijkant

In deze review behandel ik de MS Tech MC 380. Een compacte ATX kast die geschikt is voor als HTPC. Omdat ik een lange tijd een computer had staan die niet veel meer gebruikt werd, wilde ik deze nieuw leven inblazen door hem om te bouwen tot een HTPC. De vorige behuizing was namelijk niet geschikt omdat dit een lichtbak was met neon verlichting en alleen maar blauwgekleurde fans. Er waren echter 2 grote nadelen: de computer had een ATX formaat met een flinke videokaart (XFX HD6870 dual dissipation), en een kleine portemonnee. De eisen voor een kleinere kast brachten mij -door middel van de pricewatcher van Tweakers- dan snel bij de MS Tech MC 380. Ruim 60 euro voor een kast met 2 plaatsen voor harddrives, plaats voor een optische drive en voor ATX moederborden: het is het proberen waard!

Algemene indruk
Bij het binnen krijgen van de behuizing ben ik meteen gaan uitpakken; de behuizing zat in een plastic 'zak' en was ingeklemd met piepschuim. Hierdoor heb ik de behuizing zonder schade ontvangen, en kon ik direct beginnen met inbouwen van de interne onderdelen. Allereerst de looks: het geborstelde metaal van de frontpanel geeft direct een luxueuze look, waardoor het meteen een mooie kast is om te zien. De rest van de behuizing is echter niet geborsteld metaal, maar dat maakt verder niet uit. De power en reset buttons zien er stevig uit, en een mooie bijkomstigheid is het zwarte interieur van de behuizing. Het hardeschijf rekje voelt sterk aan, en ook de mounting bracket voor de voeding is goed doordacht. Verder zijn de bijgeleverde onderdelen vrij standaard: voetjes, schroefjes voor het inbouwen, afstandsbediening met batterijen en optische drive brackets. Deze onderdelen zaten in plastic zakjes die in de kast gelegd waren. In het interieur van de kast was ook een kabelbundel te vinden voor aansluitingen van de frontpanel. Opmerkelijk: een meegeleverde extra 20+4 verloopstuk waaruit een extra energiekabeltje liep naar de frontpanel. Deze zou zorgen voor extra energie op de USB 2.0 aansluiting, zodat grotere USB apparaten hierop aangesloten kunnen worden.
De MC 380 is een slag kleiner in vergelijking tot mijn vorige kast (Cooler Master Centurion 500), en had daarbij ook veel minder koelvermogen. Ik heb bij de aanschaf direct twee 60mm koelers (Noiseblocker XR2) gekocht, zodat de koeling in de kast optimaal is. Het was ook de nodig om mijn Prolimatech Megahalems te vervangen door een kleinere low profile koeler; scythe big shuriken rev. B. De CPU koeler heb ik direct gemonteerd voordat ik het moederbord plaatste, en de case fans heb ik als laatste geplaatst in de behuizing. Uiteindelijk zaten er dus drie fans in de behuizing (1 fan was meegeleverd en 2 ingebouwd). Over geluidsoverlast van de ingebouwde fan kan ik geen uitspraak doen; de harddrives en GPU koeler maakten meer lawaai dan de case fans, waardoor ik enkel kan concluderen dat de meegeleverde fan fluisterstil is. De koelprestaties van de behuizing leken mij overigens wel voldoende, maar ik verwacht niet/nauwelijks te kunnen overclocken. De 1GHz CPU overclock zal ik met deze kast in ieder geval niet halen.

Inbouwen van onderdelen
Het inbouwen van de interne onderdelen ging een stuk lastiger dan ik gehoopt had. Dit kwam mede door de kleine werkruimte in de behuizing; er was een bepaalde volgorde nodig van het inbouwen. In eerste instantie lukte het mij dan ook niet. Het moederbord paste niet lekker, de harde schijven hadden te weinig ruimte, de kabels zaten in de knoop, en de grote videokaart zorgde ervoor dat ik de kabels niet kon aansluiten op de HDD's. Door de juiste volgorde aan te houden lukte het wel beter: moederbord, 20+4 kabel aansluiten, voeding installeren, SATA kabels en energie aansluiten op HDD's in het harddrive rek, vervolgens HDD rek plaatsen, en tot slot de GPU aansluiten. Hierna paste de onderdelen maar nt in de kast (afbeeldingen), en heb ik een van de harde schijven zonder schroeven moeten monteren. De GPU stak namelijk net iets teveel uit, waardoor een harddrive niet goed pastte. Daarnaast was ook de 20+4 energie aansluiting op het moederbord een probleem: er was te weinig plek, waardoor de kabel gebogen moest worden om te kunnen passen. Dit probleem had ik vaker gezien op internet, maar bleek gelukkig geen ramp te zijn. Er was wel een ander groter probleem: twee 6-pin aansluitingen voor de GPU staken te ver uit boven de kaart, waardoor de deksel van de behuizing slecht sluit (met veel drukken lukt het echter wel). Er blijft daarom een buiging zitten in deze kant van de behuizing. Het is dus de vraag of ik hiermee uiteindelijk geen schade veroorzaak bij de computer onderdelen (licht gebogen kabels lijken mij niet goed voor de computer)
Het lijkt haast wel of ik enkel problemen opsom in deze review, maar er zijn ook goede dingen te zeggen! De kast is vrij dun, en ik geloof haast niet dat een ATX behuizing kleiner zal worden dan dit (dat moet je ook niet willen, anders wordt het inbouwen onmogelijk). De kwaliteit van deze MS Tech kast is een stuk hoger dan ik verwacht had, want een eerdere behuizing van dit merk was mij niet goed bevallen. Het interieur is mooi zwart, en het geborstelde metaal van de frontpanel heeft een luxueuze look. Tevens zijn de meegeleverde onderdelen ook van voldoende kwaliteit: de schroeven voor het moederbord zagen er stevig uit, en gaven mij niet het idee alsof deze dol gedraaid zouden kunnen worden. De voetjes die trillingen tegen zouden gaan lijken mij ook zeker voldoende te werken. Ook de montage systemen van de voeding en harde schijven leken mij stevig en goed doordacht. Het enige dat ik miste was ruimte om kabels weg te werken; door gebruik te maken van een modulaire voeding zal je dit probleem echter niet hebben (is dan wel een aanrader bij deze kast).

Over het algemeen is het een goede kast, en voelt zeer solide aan. Het inbouwen van onderdelen ging bij mij echter wel met problemen, maar wanneer je het goed onder de vingers hebt valt het best mee! Het resultaat mag er zijn: er is nu voldoende ruimte en ik heb nu een HTPC met flinke prestaties. Het wordt wel afwachten of de kabels niet teveel zullen lijden doordat deze licht gebogen zijn.

Consumeradvice: Koop deze kast als je een ATX pc hebt staan die je als HTPC wilt gebruiken, maar vergeet niet dat deze kast heel klein is (open deur intrappen). Denk daarbij aan: low profile CPU koeler, kleine GPU met energie aansluiting aan de achterzijde en maximaal twee harddrives. Wanneer je aan deze eisen voldoet dan geloof ik dat je tegen weinig problemen aan zal lopen.

• 2 GB Corsair vengeance
  • 4 GB Corsair XMS2
  • Asus P5Q-E
  • Intel Core 2 Quad Q8200
  • Scythe Mugen Big Shuriken rev. B
  • XFX HD6870

Heb jij ook een MS-Tech MC-380?

Deze kast heb ik zelf ook, icm. een AMD A10-5800k systeem. Misschien leuk om dit er even aan toe te voegen: Een low profile CPU koeler op lucht is zeker een optie, maar dan kan het systeem aardig warm worden. Zeker met een voeding die zijn lucht in de kast kan laten terugvloeien (ook al is dat deels).

Wat ik gedaan heb, is een ATX bord geplaatst, een 120mm closed-ciruit waterkoeling gepakt (CM Seidon 120M pricewatch: Cooler Master Seidon 120M) en de radiator in de kast gelegd aan de kant van de PCI(e) sloten tegen de zijkant. Daar is al een opening, en kan de lucht makkelijk naar buiten vloeien. De radiator past net, en is niet vast te zetten maar geeft een stuk lagere temperaturen van de processor, chipset en geheugen.

Ook even opletten bij de voeding-keuze: deze mag niet te lang zijn, anders past deze niet!

Verder ben ik het met je eens dat de kast een draak is bij het inbouwen van de onderdelen. Maar da's gelukkig eenmalig (of misschien 2 of 3 keer in een paar jaar).

Een prima review!