Club 3D GeForce 9800GT 512MB Review

ruftman 19 augustus 2008, laatste update op 19 augustus 2008, 3.821 views

Club 3D GeForce 9800GT 512MB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel

Minpunten

• Luidruchtig

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Impulsaankoop die positief uitpakt

Geruime tijd kon ik fijn computeren met mijn 8800 GTS 320 in combinatie met mijn 19 inch monitor die op de resolutie 1280 x 1024 liep. Echter omdat een groter beeld toch wel erg leuk is, staat er sinds enige tijd een 22 inch monitor met de resolutie van 1680 x 1050 op mijn bureau.
Dat gaat erg goed, prachtig beeld, etc. Totdat ik een spel wil spelen. Het blijkt dat mijn 8800 GTS soms toch wel moeite had met de hogere resolutie. Natuurlijk kun je wat effecten verlagen of de resolutie terug schroeven naar 1280 x 1024. Maar, dat is natuurlijk niet lollig, bovendien had ik dan net zo goed de oude monitor kunnen behouden.

Ik liep dus reeds enige tijd rond om een nieuwe videokaart te kopen. Tot nu toe heb ik mijn videokaarten redelijk duur gekocht, om vervolgens aan te zien dat deze rap in prijs daalt (wie kent dat niet? Tsja, moet je maar geen nieuwe hardware kopen). Dus deze keer had ik mijzelf de opdracht opgelegd om met een beperkt budget een leuk presterende videokaart aan te schaffen. Het budget had ik daarom gesteld op 150 euro (of ietsjes daar overheen).

Wat doe je dan? Natuurlijk de reviews van diverse videokaarten op diverse websites lezen en fora doorspitten. Dan kom je natuurlijk de immens populaire Ati Radeon 4850 tegen en de nVidia 9600 GT, 8800 GT of de `omstreden’ 9800 GT.

Zonder een Ati/nVidia flamewar te willen starten, wil ik aangeven dat ik de 4850 niet gekozen heb, omdat ik toch wel een beetje huiverig ben voor de temperaturen die deze GPU bereikt.
De 9600 GT heb ik niet gekozen omdat ik daarmee vrijwel geen prestatiewinst zo breiken, hetgeen zonde van mijn geld is.

Bleven over de 8800 GT en de 9800 GT. Echter heb ik ook de verhalen gelezen van de fanproblemen van de 8800 GT, die werd het dus ook al niet.

Ja, jullie raden het al, de 9800 GT bleef dan over als de aan te schaffen videokaart.
Overigens heeft de ondersteuning van Physx door nVidia ook meegespeeld in mijn beslissing.

Toevallig vroeg afgelopen week een collega aan mij of ik na werktijd zin had om even met hem naar Alternate te gaan. Daar had ik wel zin in, natuurlijk om ook gelijk even voor mezelf te kijken. En daar zag ik.....

De Club3D 9800 GT 512 MB voor 119 euro. Aangezien ik dit een mooi aanbod vond, heb ik de kaart aangeschaft. Ik heb in een oudere computer (die bij mijn vader staat) al jaren een Club3D 5900 AGP kaart probleemloos draaien, dus ik heb genoeg vetrouwen in het merk om tot aanschaf over te durven gaan.

Bovendien beviel de koeler me qua uiterlijk wel. Het is geen standaard nVidia koeler, hetgeen ik van een fabrikant wel kan waarderen.

Configuratie

De videokaart is getest op de volgende configuratie:

-Moederbord: Asus P5NE Sli
-Processor: Intel Core2Duo 6750 @ 3 Ghz.
-Geheugen : 4 x 1 Gb @ 800 Mhz.
-Fancontroller: Vantec Nexus fanbay (deze komt later nog van pas!)
-De gebruikelijke meuk aan harde schijven en optische drives
-Besturingssysteem: Windows XP, SP2

Club3D.......budget all the way!

De videokaart is verpakt in een strakke zwarte doos, zonder schreeuwerige opdrukken o.i.d.
Bij het uitpakken echter merk je wel met een budgetprodukte van doen te hebben.

De inhoud van de doos is namelijk als volgt:
-de videokaart
-1 Dvi adapter
-1 HDTV Component kabel
-Driver CD
-Installatieflyer

Meer zit er niet in de doos. Maar gelukkig heb ik de rest niet nodig.

Installeren
Het installeren gaat moeiteloos. Oude kaart losschroeven en verwijderen, de nieuwe kaart installeren en vastschroeven, hierbij niet vergetend om de PCI-E power connector aan te sluiten. Vervolgens de computer opstarten en onder Windows de (gedownloade) drivers installeren.

Ook hier blijkt dat de Club3D toch wel een budgetprodukt is. Ik kan namelijk de kaarttemperatuur niet uitlezen. En wat hoor ik toch voor geruis? Verrek! Het is de videkaartcoller. En natuurlijk omdat het een budgetprodukt is, is ook de fansnelheid niet via de drivers te regelen. Hij maakt dus het geluid of hij constant op 100% fanspeed loopt.

Ik heb dat een avond lang proberen vol te houden, echter werd ik er langzaamaan gek van!

Tweaken

Wellicht is een niet regelbare fansnelheid met een fan die constant op 100% draait, voor sommigen een reden om de videokaart terug te brengen naar de winkel. Echter, hij is niet defect en het is veel leuker om zelf een oplossing te vinden.

Op het forum van Tweakers.net, heb ik gelezen dat sommigen een Zalman Fanmate op de videokaart-fan hebben aangesloten om zodoende de fansnelheid en herrie omlaag te brengen.

Ik heb op de Zalman site de specificaties nagelezen van deze fanmate. Het blijkt dus dat het voltage van de fan van 5 volt naar 12 volt (of andersom) geregeld kan worden. Exact wat mijn fanbay ook doet! En toevallig had deze nog een vrij kanaal. En ik had ook nog een verloopkabeltje van 2 pins (videokaartfan) naar molex liggen. De conclusie moge duidelijk zijn: ik heb de videokaartfan op mijn fanba aangesloten en de herrie is nu drastisch gereduceerd.

Prestaties

Ik merkte direct dat de 9800 GT gevoelsmatig veel vlotter overkomt dan mijn oude 8800 GTS 320. Echter een gevoel uitspreken, hebben jullie als lieve lezers zijnde, weinig aan. Keiharde cijfers willen jullie zien! Daarom heb ik enkele benchmarks gedraaid. Allen onder DirectX 9 (want ik draai met Windows XP).

-3DMark06:, 1280 x 1024: 11623 3D Marks

- Warmonger @ High, zonder AA en AF op 1680 x 1050: tussen de 45 en 55 FPS, met Physx geactiveerd en gemeten met Fraps

De volgende benchmarks zijn gedraaid met: 1680 x 1050, AF 16 x, AA 4 x

Crysis@ High: Harbour Assault 35 FPS (gemeten met Fraps)

F.E.A.R. Perseus Mandate (interne benchmark): Minimum: 35 FPS
Average 75 FPS
Maximum: 188 FPS

World in Conflict @ High ((interne benchmark) Minimum: 21 FPS
Average 37 FPS
Maximum: 63 FPS

Al met al moet ik zeggen dat deze scores me niet tegenvallen. In elk geval zijn ze hoger dan met de 8800 GTS 320. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik om daadwerkelijk lekker te kunnen spelen, ik waarschnlijk de AA en AF wat naar beneden moet schroeven.

Temperatuur

Alhoewel de videokaart geen temperatuursensor heeft en ik geen geschikte meetapparatuur denk ik dat het met de temperatuur wel goed zit. Tijdens de benchmarks heb ik geen enkele artifact gezien en na het benchen, was de koeler van de videkaart handwarm. Ik knon hem gewoon aanraken zonder mijn vingers te branden.

Ook al is de 9800 GT in vele ogen niet de beste keuze met betrekking tot de aanschaf van een videokaart, Club3D toont met deze 9800 GT wel aan dat ook met een kleiner budget prima prestaties behaald kunnen worden.
Het is wel te merken dat je met een budgetkaart te maken hebt, echter met en paar kleine ingrepen en eenmaal geinstalleerd, heb je een prima videokaart in je syteem.

Dit was mij eerste hardwarereview die ik ooit heb geschreven. Ik hoop dat hij bruikbaar en leesbaar is.

Heb jij ook een Club 3D GeForce 9800GT 512MB?

Deze is kaart is hetzelfde als de 8800GT 512mb. Alleen de koeler is anders (moet zeggen dat de zeroterm koeler van de club3d 8800GT er beter uitziet dan deze).
Nvidia heeft namelijk toegestaan dat leveranciers hun 8800GT 9800GT mogen noemen.
Dit terwijl er als het goed is wel een 9800GT met een kleinere chip en hogere kloksnelheden zal komen. Ach ja het was nog niet verwarrend genoeg :P
Specificaties van deze kaart zijn volgens de club3d site:

* Memory Bandwidth: 256 BIT
* Multi VGA Ready: 1
* DirectX: 10
* OpenGL: 2

Dus precies hetzelfde als de 8800GT. Van wat ik begrepen heb zou de 55nm core iets van G92B gaan heten.

Edit: na even zoeken op google blijkt dat de 55nm precies dezelfde specs heeft als de oude kaart. Zelfs met CPU-Z kan je op dit moment het verschil niet zien (hij zal wel hoger overclocken denk ik).

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 19 augustus 2008 18:48]

dan doe ik het toch bter met mijn 8800GTS want die trekt het wel op een resolutie 1680 x 1050 :+
en je het beter een andere kaart kunne kopen want je heb nu gewoon de zelfde alleen dan beetje vernieuwd :+
ja mij jij bebt waarschijnlek niet de 320mb versie maar 640mb en dat merk je 320mb is namelijk aan de weinige kan voor 22 inch
Leesbare review, met een lekker sarcastisch ondertoontje :)
Mooie review! Echter nog één opmerking: Kun je nog even de scores erbij zetten die je met je 8800GTS haalde, of heb je die niet meer? Zo zien we ook daadwerkelijk welke vooruitgang de kaart je gebracht heeft.

Die PhysX-ondersteuning als argument vind ik wat vreemd, het draait op alle kaarten die je als mogelijkheid zag (mits wat knutselen zelfs op de HD4850!), dus om dat nu als argument te gebruiken voor de 9800GT :?
11.000 3DMarks maar? Ik snap niet waarom je je 8800 GTS dan gaat vervangen voor zo'n matig product. Volgens mij is het gewoon een 8800 in een nieuw jasje. Niet kopen dus!
Ik haalde met mijn 8800 GTS 640 1,5 jaar geleden al 9500 3dMarks, in Vista ook nog. Wat dat betreft is er dus 0,0 vooruitgang geboekt. Je zou minstens verwachten nu 15.000/18.000 3dMarks te halen, zeker op XP.
ik zat ook te denken om een 9800GT te kopen, zal een antec 430 watt voeding genoeg zijn voor deze kaart? ik draia ernaast maar 1 harde schijf en een DVD brander, en 4200+ x2, goedkoop moederbord en 3 GB geheugen